Gå til innhold

Hvorfor mener en del at organiserte fritidsaktiviteter er skadelig for barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Frilek må jo gjerne være med noen. Det er jo ikke organisering som har gjort at frlek ikke finnes, men at det er færre arenaer for frilek. Frilek og organisert trening er ikke nødvendigvis dikotomier.

Anonymkode: c90e6...14a

Jeg har lyst til å komme med en liten anekdote her.

Jeg tok med meg noen av nabobarna på tur til et lite skogholt i nærheten, der er det også en liten bekk med maks 10 cm vann. (Foreldrene skulle komme etter)

Barna begynte raskt med en lek de kalte "sjørøverskip" i bekken.  Jeg vet ikke helt hva leken gikk ut på, men de kastet pinner og kongler i vannet, og prøvde å treffe dem med steiner.  Jeg bare passet på at de var trygge, leken styrte de selv.

Dette holdt de på med en god stund før foreldrene kom, og plutselig var leken over.

Hvorfor?   Noen foreldre prøvde å organisere leken (dere må gjøre slik og sånn), mens andre mente det var for farlig å leke så nært vannet. 

Resten av leken ble organisert av foreldrene. 

Anonymkode: 48ab6...110

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barn får jo ikke lyst til å hoppe tau, tegne, sandkassa om ikke foreldre har vist de hvordan man gjør tingene og det er lettere å få lyst om man er fler. Av mine to er yngste veldig god til å leke selv, for det var jo et eldre søsken der hele tiden man kunne ta etter.  Vil heller si at når alle holder seg til seg selv og at alt holder med kjernefamilien så får man færre impulser.  Få barn er som Pippi og tenker at dette har jeg aldri prøvd før- det jeg klare (les gjøre).  Det var de eldre nabobarna som lærte meg det meste, jeg må lære mine barn.  Da er det ikke de voksenstyrte aktivitetene sin skyld at mine barn ikke har eldre barn å lære av. For gjett hva- jeg lærte ikke bort mye til yngre- for de var ikke der når vi lekte.  

Her misforstår du fullstendig hva jeg mener.

Selvsagt må noen vise ungene hvordan hoppetau, fargeblyanter og spader fungerer. 

Poenget var at man som forelder ikke bør ile til så snart ungen trekker et lite sukk av kjedsomhet og tilby aktivitet/foreslå lek, eller ha så gjennomorganiserte dager at ungene ikke rekker å kjede seg, men la ungene selv komme på hva de har lyst til å gjøre. Finnes det tegnesaker, hoppetau, lego, sandkasse tilgjengelig vil ungen før eller senere bruke det på eget initiativ hvis man gir dem tid til det.

Anonymkode: 4e832...17a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men uorganisert fritid for dagens barn er ikke å bygge hytte i skogen eller å spille fotball på løkka. Det er å sitte å se på tik tok videoer eller influensere på youtube. Om man ikke står over de og maser på at de skal gå ut, så blir de sittende passive og se på skjerm

Anonymkode: 45b57...216

Det er ikke slik for alle. Mine får ikke ha mobil med internett før de er 13, og det er avklart i miljøene de vanker i. Det gjelder jo for foreldre å ta bevisste valg på vegne av barna sine. Tiåringer har ingenting på nett å gjøre, de kan være med venner. 

Anonymkode: f34b2...58b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ser i flere tråder her på forumet at mange mener at otganiserte fritidsaktiviteter er skadelog for barn, og at de savner mer frilek slik det var da de selv vokste opp.

Altså, det er ikke de organiserte aktivitetene som er grunnen til at det er mindre frilek hos barn nå enn før, men heller alt mulig av skjermer og digital underholdning.

Vi har to barn, en gutt på 12 og en jente på 8. Begge har drevet med fritidsaktiviteter siden de gikk i barnehagen. Først allidrett på begge, så håndball og nå turn på 8-åringen. 12 åringen har spilt fotball siden han var 6, men også prøvd friidrett en periode, og skal nå begynne i speideren.

Vi opplever det kun som positivt at begge har aktiviteter å gå til flere ganger i uka. Vi har en avtale med foreldrene til min datters venninner som hun går på turn med at de er med hverandre hjem på tur etter skolen hver gang det er turn. Dette har styrket vennskapet deres. Når det gjelder sønnen min, så har ikke han så mange venner, så fritidsaktivitene for han blir en måte å møte jevnaldrende på utenom skolen, hvor han også opplever sosial tilhørighet. Om han ikke hadde hatt disse fritidsaktivitetene, så hadde han hatt en mye mindre sosialt liv.

Om man skulle hatt et samfunn uten organiserte fritidsaktiviteter for barna, så tror jeg det hadde blitt et kjedelig samfunn, og mange fler ville nok falt utenfor et sosialt miljø, da det hadde blitt vanskelig å møte folk utenom skolen om man ikke er blant de mest populære.

Anonymkode: 45b57...216

Noen foreldre melder barna på altfor mye. De krever også veldig mye av barna i idretten. Det er mye dugnad i en del idrett som gjør at stressa overarbeidete foreldre blir enda mer stressa som gjør barna stressa!

Det er altfor lite lek og altfor mye alvor tidlig!

Anonymkode: 6f9da...d7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen foreldre melder barna på altfor mye. De krever også veldig mye av barna i idretten. Det er mye dugnad i en del idrett som gjør at stressa overarbeidete foreldre blir enda mer stressa som gjør barna stressa!

Det er altfor lite lek og altfor mye alvor tidlig!

Anonymkode: 6f9da...d7e

Foreldre er stressa for det går ut over egen trening eller egen realisering. 

Av mine to barns trinn ser jeg hvor få det egentlig er som driver med noe. På datterens trinn driver kun 6 jenter med noe som helst idrett.  Masse gutter også som ikke gjør noe og ikke gjorde noe 1-4 klasse heller. 

Det med tidlig alvor tror jeg er en myte og unnskyldning. Har hatt barn i idretten i 12 år og de har hatt lag i øvet og uøvet og hatt både interkrets og 3. div lag, og de møter spillere av alle kalibre og har selv spillere på et hav av ulike nivåer. Det går fint an å fostre kretslagsspillere sammen med nybegynnere om man differensierer og gir ekstratilbud til de beste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...