AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #1 Del Skrevet 15. mars 2023 Ser i flere tråder her på forumet at mange mener at otganiserte fritidsaktiviteter er skadelog for barn, og at de savner mer frilek slik det var da de selv vokste opp. Altså, det er ikke de organiserte aktivitetene som er grunnen til at det er mindre frilek hos barn nå enn før, men heller alt mulig av skjermer og digital underholdning. Vi har to barn, en gutt på 12 og en jente på 8. Begge har drevet med fritidsaktiviteter siden de gikk i barnehagen. Først allidrett på begge, så håndball og nå turn på 8-åringen. 12 åringen har spilt fotball siden han var 6, men også prøvd friidrett en periode, og skal nå begynne i speideren. Vi opplever det kun som positivt at begge har aktiviteter å gå til flere ganger i uka. Vi har en avtale med foreldrene til min datters venninner som hun går på turn med at de er med hverandre hjem på tur etter skolen hver gang det er turn. Dette har styrket vennskapet deres. Når det gjelder sønnen min, så har ikke han så mange venner, så fritidsaktivitene for han blir en måte å møte jevnaldrende på utenom skolen, hvor han også opplever sosial tilhørighet. Om han ikke hadde hatt disse fritidsaktivitetene, så hadde han hatt en mye mindre sosialt liv. Om man skulle hatt et samfunn uten organiserte fritidsaktiviteter for barna, så tror jeg det hadde blitt et kjedelig samfunn, og mange fler ville nok falt utenfor et sosialt miljø, da det hadde blitt vanskelig å møte folk utenom skolen om man ikke er blant de mest populære. Anonymkode: 45b57...216 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #2 Del Skrevet 15. mars 2023 Det hele handler om balanse. Fritidsaktiviteter er ikke skadelig for barn så lenge de også har tid til andre viktige ting i tillegg. (Venner, frilek, hvile/søvn). Men når man mister balansen, og det tipper over til å bli en prioriteringssak (enten frilek, venner, søvn eller fritidsaktiviteter) da er det et problem. Anonymkode: 48ab6...110 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 15. mars 2023 #3 Del Skrevet 15. mars 2023 Jeg tenker at organiserte fritidsaktiviteter er bra for barn, men at ikke all fritid skal være organisert. Det er godt foreldreskap å sette grenser for antall timer i organisert aktivitet. Jeg satte f.eks. grense på to aktiviteter, en idrett, ett instrument. Det skal være igjen tid både til å slappe av, gjøre lekser og finne på ting alene eller med familien. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 15. mars 2023 #4 Del Skrevet 15. mars 2023 Fordi det å ha for lite frilek for barn blant annet kan hemme utvikling av fantasien deres. Og at lite hjernepauser kan føre til stress. https://nhi.no/familie/barn/frilek-er-viktig-for-barns-helse/ 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #5 Del Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det hele handler om balanse. Fritidsaktiviteter er ikke skadelig for barn så lenge de også har tid til andre viktige ting i tillegg. (Venner, frilek, hvile/søvn). Men når man mister balansen, og det tipper over til å bli en prioriteringssak (enten frilek, venner, søvn eller fritidsaktiviteter) da er det et problem. Anonymkode: 48ab6...110 Som jeg skrev, jeg mener at fritidsaktiviteter er viktigere enn frilek. Frilek fungerer kun godt for de som har gode venner og et stort sosialt nettverk. For de som ikke har dette, så blir den uorganiserte fritiden en klamp om foten, hvor de da blir sittende hjemme foran en skjerm, eller må aktiviseres av foreldrene. Jeg ser jo også at frileken spesielt blant litt eldre barn(typ 10 år og oppover), ofte ikke er så positiv. Mye henging ute uten mål og mening, lekeslåssing etc. Da vil jeg si at positive fritidsaktiviteter som fotball og speideren har mer for seg... Anonymkode: 45b57...216 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #6 Del Skrevet 15. mars 2023 Andro skrev (21 minutter siden): Jeg tenker at organiserte fritidsaktiviteter er bra for barn, men at ikke all fritid skal være organisert. Det er godt foreldreskap å sette grenser for antall timer i organisert aktivitet. Jeg satte f.eks. grense på to aktiviteter, en idrett, ett instrument. Det skal være igjen tid både til å slappe av, gjøre lekser og finne på ting alene eller med familien. Jeg synes nå de har alt for mye lekser, spesielt 12-åringen, men det er en annen sak.. Anonymkode: 45b57...216 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 15. mars 2023 #7 Del Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes nå de har alt for mye lekser, spesielt 12-åringen, men det er en annen sak.. Anonymkode: 45b57...216 Det er jeg enig i. Vi kommuniserte med skolen og sa at vi prioriterer fysisk aktivitet i fritida, og at det kan gå ut over leksene. Det ble ikke overprøvd av skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #8 Del Skrevet 15. mars 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Som jeg skrev, jeg mener at fritidsaktiviteter er viktigere enn frilek. Frilek fungerer kun godt for de som har gode venner og et stort sosialt nettverk. For de som ikke har dette, så blir den uorganiserte fritiden en klamp om foten, hvor de da blir sittende hjemme foran en skjerm, eller må aktiviseres av foreldrene. Jeg ser jo også at frileken spesielt blant litt eldre barn(typ 10 år og oppover), ofte ikke er så positiv. Mye henging ute uten mål og mening, lekeslåssing etc. Da vil jeg si at positive fritidsaktiviteter som fotball og speideren har mer for seg... Anonymkode: 45b57...216 Min erfaring er at inkluderingen på fotballbanen gjelder bare der, og overdrevent fokus på lagfølelse fører til mer ekskludering utenfor de organiserte fritidsaktivitetene. Dårlige miljøer oppstår overalt. Anonymkode: acce1...1e2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #9 Del Skrevet 15. mars 2023 Jeg syntes det er viktig med organisert fritidsaktiviteter til en viss grad. Barn trenger få roe ned i hverdagen, så dem får hentet seg inn. Syns det er like ille med di foreldrene som skal dra med unger ut på turer hver helg, at det alltid skal skje noe. For ikke å snakke om fri lek, hvor barna ikke har lært seg å finne på noe å gjøre på egenhånd, for foreldrene har plassert leker i hånden på dem. Det er sundt å kjede seg, da må man bruke fantasien. Anonymkode: 8bcc8...5a7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #10 Del Skrevet 15. mars 2023 Jeg er en jente (17) som har vokst opp i et hjem med noe stort fokus på idrett, og jeg setter utrolig pris på at foreldrene mine har hatt dette fokuset for meg og min søster. I førskolealder og i første klasse drev jeg med allidrett og svømming. Deretter fikk jeg velge selv hva jeg ville, men det var fokus på at jeg skulle ha en aktivitet. For meg falt det naturlig å velge fotball da mine venninner på det tidspunktet drev med det. Dette var et valg jeg selv tok, og i ettertid er veldig glad for. Jeg ble faktisk temmelig god, og dette har styrket min selvtillit. Den følelsen av å ha en ting man er skikkelig god til, som ikke er skoleavhengig har bygget selvtilliten min i mine verste perioder. Nå har det gått ganske bra med meg skolemessig også. Men då å kunne hatt det holdepunktet i selvtillit fordelt på ulike steder har definitivt hjulpet meg på god vei til å være utrolig glad i meg selv. Anonymkode: ee491...2ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #11 Del Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min erfaring er at inkluderingen på fotballbanen gjelder bare der, og overdrevent fokus på lagfølelse fører til mer ekskludering utenfor de organiserte fritidsaktivitetene. Dårlige miljøer oppstår overalt. Anonymkode: acce1...1e2 Det er ikke min opplevelse. Å være en del av et fotballag skaper en fellesskapsfølelse som gjør at hverdagen blir mindre ensom om man er med der. Anonymkode: 45b57...216 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #12 Del Skrevet 15. mars 2023 Jeg fikk gå på to aktiviteter, og det kommer mine barn også til å gjøre. MEN - jeg kjenner godt flere familier der ungene går i fire-fem ulike aktiviteter. Virker som de ikke klarer å si nei til noe barna har lyst til. Med påfølgende kjøring, trening, helgeaktiviterer og dugnader - familiene har sjeldent eller aldri en dag der de bare er hjemme, eller finner på noe sammen om morgenen "Hva skal vi gjøre i dag da?". Å gjøre en avtale med dem må spikres flere måneder frem i tid. Så om du ikke føler at din familie er aktuell i denne debatten, så er den kanskje ikke det. Det betyr ikke at dere er representative for alle det gjelder. I min familie ser vi på skjerm en time om dagen (spill/barnetv) - det betyr ikke at jeg ikke annerkjenner at skjerm er et samfunnsproblem. Anonymkode: a079e...ca2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #13 Del Skrevet 15. mars 2023 Problemet er tosidig. Det er også et problem for foreldrene, som må være så ekstremt mye tilstede, HELE tiden, på alle disse aktivitetene. Sånn var det ikke før. Jeg personlig har ikke verken tid eller energi til å holde på sånn. Jeg har en krevende fulltidsjobb, og vil bruke det lille jeg har av fritid på barn og hjem. Med mann offshore i tillegg, og mye aleneansvar, er det helt uaktuelt. Det er INGENTING som tyder på at barn er for lite aktive utenom barnehage/skole i dag - tvert imot. For de fleste, blir det altfor mye. Fred og ro er det som mangler i samfunnet 2023. Anonymkode: 9d760...c11 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #14 Del Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er tosidig. Det er også et problem for foreldrene, som må være så ekstremt mye tilstede, HELE tiden, på alle disse aktivitetene. Sånn var det ikke før. Jeg personlig har ikke verken tid eller energi til å holde på sånn. Jeg har en krevende fulltidsjobb, og vil bruke det lille jeg har av fritid på barn og hjem. Med mann offshore i tillegg, og mye aleneansvar, er det helt uaktuelt. Det er INGENTING som tyder på at barn er for lite aktive utenom barnehage/skole i dag - tvert imot. For de fleste, blir det altfor mye. Fred og ro er det som mangler i samfunnet 2023. Anonymkode: 9d760...c11 Foreldrene må da ikke være til stede på disse aktivitetene. I de fleste tilfeller er det ønskelig om foreldrene ikke er med. Unntaket er selvsagt om foreldrene er trenere eller liknende, men det er jo frivillig å stille opp på det. Om mannen din jobber offshore så er vel han hjemme i lange perioder, og kan vel følge opp barna litt ekstra i disse periodene? Anonymkode: 45b57...216 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #15 Del Skrevet 15. mars 2023 41 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke min opplevelse. Å være en del av et fotballag skaper en fellesskapsfølelse som gjør at hverdagen blir mindre ensom om man er med der. Anonymkode: 45b57...216 Ja, for de som er med på fotballaget føles det sikkert sånn. Da er man "innafor", men når store deler av en klasse er med og noen få utenfor, så er det ofte ugreit å være en av de få. Anonymkode: acce1...1e2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. mars 2023 #16 Del Skrevet 15. mars 2023 Organisert fritidsaktivitet er ikke i seg selv skadelig, men en del barn har for mye av dette og sjelden 100% fritid. Hverdagen til en del barn er rett og slett gjennomorganisert og det er ikke det minste rart at mange er stresset og sliter. De skal på skolen i x antall timer og deretter skal de delta på diverse aktiviteter. Når skal de få sjansen til frilek, å slappe av, treffe venner og bare finne på ting helt selv? Det er ikke bra for noen når nesten alle døgnets timer blir organisert av andre. Selvfølgelig er utstrakt skjermbruk også skadelig, men at mange barn og unge bruker for mye tid på en skjerm gjør det ikke mindre skadelig å ha organiserte fritidsaktiviteter nesten hver eneste ukedag. Alle trenger uorganisert fritid. Det handler om balanse og det er dessverre mange foreldre som ikke vet hvordan de skal skape det. Og det er selvsagt ingen som selv vil innrømme at barna deres har for mange fritidsaktiviteter, alle innbiller seg at problemene gjelder alle andre og ikke de selv. 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #17 Del Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, for de som er med på fotballaget føles det sikkert sånn. Da er man "innafor", men når store deler av en klasse er med og noen få utenfor, så er det ofte ugreit å være en av de få. Anonymkode: acce1...1e2 Men da er det vel bare å melde seg på fotballaget da? Anonymkode: 45b57...216 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #18 Del Skrevet 15. mars 2023 Arkana skrev (14 minutter siden): Organisert fritidsaktivitet er ikke i seg selv skadelig, men en del barn har for mye av dette og sjelden 100% fritid. Hverdagen til en del barn er rett og slett gjennomorganisert og det er ikke det minste rart at mange er stresset og sliter. De skal på skolen i x antall timer og deretter skal de delta på diverse aktiviteter. Når skal de få sjansen til frilek, å slappe av, treffe venner og bare finne på ting helt selv? Det er ikke bra for noen når nesten alle døgnets timer blir organisert av andre. Selvfølgelig er utstrakt skjermbruk også skadelig, men at mange barn og unge bruker for mye tid på en skjerm gjør det ikke mindre skadelig å ha organiserte fritidsaktiviteter nesten hver eneste ukedag. Alle trenger uorganisert fritid. Det handler om balanse og det er dessverre mange foreldre som ikke vet hvordan de skal skape det. Og det er selvsagt ingen som selv vil innrømme at barna deres har for mange fritidsaktiviteter, alle innbiller seg at problemene gjelder alle andre og ikke de selv. Men uorganisert fritid for dagens barn er ikke å bygge hytte i skogen eller å spille fotball på løkka. Det er å sitte å se på tik tok videoer eller influensere på youtube. Om man ikke står over de og maser på at de skal gå ut, så blir de sittende passive og se på skjerm Anonymkode: 45b57...216 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild37 Skrevet 15. mars 2023 #19 Del Skrevet 15. mars 2023 Handler vel mer om balanse, organiserte fritidsaktiviteter er ikke noe farlig i seg selv, det kan være veldig positivt, men mange barn har slike aktiviteter mange ganger i uken, som gjør at de får lite tid til annet, det er ikke bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. mars 2023 #20 Del Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men uorganisert fritid for dagens barn er ikke å bygge hytte i skogen eller å spille fotball på løkka. Det er å sitte å se på tik tok videoer eller influensere på youtube. Om man ikke står over de og maser på at de skal gå ut, så blir de sittende passive og se på skjerm Anonymkode: 45b57...216 Jeg synes det er veldig rart hvis du mener at det bare finnes to alternativer, enten sitte passiv foran en skjerm eller fylle all sin fritid med organisert aktivitet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå