Gå til innhold

Hjelp! Uventet gravid og bruk av medisiner!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen! 

Som overskriften indikerer har jeg blitt gravid(noe jeg i utg.pkt er umåtelig glad og takknemlig for), men dette er også helt uventet og jeg fant ikke ut av graviditeten før i uke 22. Jeg har brukt prevensjon og har hatt blødninger hver måned jeg har tolket som menstruasjon. 

Av ulike grunner har jeg siste tiden i livet mitt brukt medisiner daglig, nærmere bestemt paralgin forte (smertestillende) og stilnoct (innsovningsmedisiner). Det er nettopp dette som nå gjør meg syk av bekymring for den lille i magen 😩 

Nå er vel ikke Internett det rette stedet å søke informasjon kanskje, men jeg håper så inderlig at kanskje noen har opplevd noe lignende og er villig til å dele sine erfaringer med meg? Har noen brukt medisiner daglig i svangerskapet og det har gått bra med babyen i magen? Eller har noen opplevd at det ikke har gått bra? 

Jeg blir helt oppspist av dårlig samvittighet i denne situasjonen og er rett og slett livredd for om jeg kan ha påført barnet mitt skader det må leve med resten av sitt liv - hvordan i all verden kan man da leve med seg selv... 

Jeg har selvfølgelig bestilt time til lege og ultralyd for undersøkelse og sjekk. 

Vil være kjempe takknemlig dersom noen tar seg tid til å dele tanker/erfaringer med bruk av medisiner under svangerskapet og hvordan det har gått med den lille.

På forhånd tusen takk!

Hilsen kjemperedd førstegangsgravid

Anonymkode: 6229c...e7b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaringer eller noe særlig kunnskap om temaet å dele, men ville bare si at det er kjempebra at du allerede har kontaktet lege og OUL. 

Håper det går bra, stor klem fra en annen førstegangsgravid som fikk en skummel infeksjon i uke 9 og hadde samme type angst som du har nå ❤️

Anonymkode: 67106...b36

• Liker 1
Skrevet

Vil tro at det går bra :) men kan du eventuelt slutte på disse medesin nå?

AnonymBruker
Skrevet

Gjort er gjort, er ikke noe du kan gjøre med det nå bortsett fra å slutte med de medisinene du kan slutte på men det tar du med legen din.

Som barn av 80-tallet med en ræva mor som puttet i seg store mengder rohypnol /stesolid/tramadol og antidepressiva, til øl/vin og sigaretter nærmest døgnet rundt så gikk det usedvanlig bra med alle barna hun bar fram. Uansett så tåler baby en del og du er såpass langt på vei at det er begrenset hva man kan gjøre men jeg tenker det kommer til å gå bra, du får gjøre ting så riktig du kan nå.

Anonymkode: 38755...18d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hei alle sammen! 

Som overskriften indikerer har jeg blitt gravid(noe jeg i utg.pkt er umåtelig glad og takknemlig for), men dette er også helt uventet og jeg fant ikke ut av graviditeten før i uke 22. Jeg har brukt prevensjon og har hatt blødninger hver måned jeg har tolket som menstruasjon. 

Av ulike grunner har jeg siste tiden i livet mitt brukt medisiner daglig, nærmere bestemt paralgin forte (smertestillende) og stilnoct (innsovningsmedisiner). Det er nettopp dette som nå gjør meg syk av bekymring for den lille i magen 😩 

Nå er vel ikke Internett det rette stedet å søke informasjon kanskje, men jeg håper så inderlig at kanskje noen har opplevd noe lignende og er villig til å dele sine erfaringer med meg? Har noen brukt medisiner daglig i svangerskapet og det har gått bra med babyen i magen? Eller har noen opplevd at det ikke har gått bra? 

Jeg blir helt oppspist av dårlig samvittighet i denne situasjonen og er rett og slett livredd for om jeg kan ha påført barnet mitt skader det må leve med resten av sitt liv - hvordan i all verden kan man da leve med seg selv... 

Jeg har selvfølgelig bestilt time til lege og ultralyd for undersøkelse og sjekk. 

Vil være kjempe takknemlig dersom noen tar seg tid til å dele tanker/erfaringer med bruk av medisiner under svangerskapet og hvordan det har gått med den lille.

På forhånd tusen takk!

Hilsen kjemperedd førstegangsgravid

Ikke daglig bruk, men jeg hadde paralgin forte før jeg visste jeg var gravid.

Men kan du ikke sjekke på felleskatalogen da om de medisinene du går på? Der er det beskrevet om medikamentet kan kombineres med graviditet. 

Anonymkode: 1d9d3...f22

Skrevet

I følgje felleskatalogen: paralgin forte har vist liten risiko ved bruk i sv.skap. Ved langvarig bruk kan det vere risiko for abstinensar etter fødsel, men tvilar du kjem i den kategorien når du kun er veke 22 og sikkert ikkje stor forbruk? Stilnoct er det liten klinisk erfaring på under graviditet, men bruk av sterkare legemiddel av same stoffet kan vere uheldig i graviditet. Men igjen, du kjem nok ikkje i den katagorien heller med "kun" stilnoct.

Trur du kan senke skuldrane dine! ❤️ Flott du har bestilt time for sjekk. Du kan ikkje noko for at du ikkje visste!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fine og støttende svar, dere ❤️

Jeg har skrevet til mammamedisin og undersøkt i legemiddelhåndboka. Det er selvsagt ikke noe en kan gjøre med det man ikke visste, men gud for en dårlig samvittighet og ubeskrivelig frykt som setter seg i hele kroppen! Håper så inderlig at jeg ikke har påført skade til den lille uskyldige. 

Jeg har selvsagt sluttet på stilnoct så fort jeg fant det ut, men det er litt værre med smertelindring. Jeg må drøfte dette med lege, da jeg er nødt for å ta om morgenen for å i det hele tatt komme meg litt rundt slik situasjonen er nå. Mulig det finnes bedre alternativer. Tar iallefall så lite som overhodet hode mulig fremover til legetime. 

Igjen, tusen takk for svar! 

AnonymBruker
Skrevet

Dette må du jo spørre legen din om og ikke kg 🙄

Anonymkode: ee520...153

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ang stilnoct står det at en mulig konsekvens, som er sjelden - kan være såkalt hareskår.

Ja, det er kjipt om skjer - men det finnes behandling og påvirker jo ikke hjerne og utvikling generelt. 

Paralgin forte er ikke oppført som skadelig, men diskuter bruken med legen.

Om du er i uke 22 er du jo såpass langt på vei at en grundig UL iallefall skal kunne avdekke eventuelt synlige skader. 

Så bør du jo få en hastetime selvsagt hos legen. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 2
Skrevet

Gratulerer med baby ❤ det vil nok helst gå helt fint, men som andre sier, snakk med lege ift paralgin forte, slim at du kan ha et forbruk som evt ikke gir abstinenser hos barnet. Ognfor all del, unngå ibux

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AprilLudgate said:

Ang stilnoct står det at en mulig konsekvens, som er sjelden - kan være såkalt hareskår.

Ja, det er kjipt om skjer - men det finnes behandling og påvirker jo ikke hjerne og utvikling generelt. 

Paralgin forte er ikke oppført som skadelig, men diskuter bruken med legen.

Om du er i uke 22 er du jo såpass langt på vei at en grundig UL iallefall skal kunne avdekke eventuelt synlige skader. 

Så bør du jo få en hastetime selvsagt hos legen. 

Ts burde få hastetime. Begge medikamentene er vel medikamenter man kanskje bør trappe ned gradvis(?), og som gravid så langt på vei burde TS få legetime på dagen i den situasjonen hun er i.

Anonymkode: ae400...850

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...