Gå til innhold

Til barnehageansatte: Hva synes dere om jenter i barnehagen ikledd kjole?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mens min datter gikk på småbarnsavdelingen hadde hun ingen sterke meninger om antrekk og jeg kledde henne som regel i joggedresser som var enkle å få av og på, selv om jeg allerede da så endel andre barn i kjoler og skjørt.

Nå som hun er 5 år og på storbarnsavdeling går stadig flere av jentene rundt med kjoler og skjørt. Jeg tenker at dette i utgangspunktet er upraktisk i barnehagehverdagen. Særlig når de skal ut å leke og ha på parkdress eller regnbukse. Da må jo stakken på kjolen rulles opp og legges rundt livet. Hittil har jeg derfor kun latt henne gå i to-delt sett med topp og skjørt og tights under slik at hun kan ta skjørtet av når hun skal i parkdressen.

Jeg slurer på hva dere barnehageansatte tenker om dette med kjoler og skjørt? (Har spurt de men får til svar at det er greit. Lurer på om de bare er snille og ikke vil virke avvisende). 

Anonymkode: 72abb...0d4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Er det fint vær så er det kjole/skjørt jentungen vil ha på seg. Ellers så kles hu etter været. Går i en friluftsbarnehage da. Så er ute nesten hele dagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om tidene har forandret seg mye? Da jeg gikk i barnehage på 70-tallet var det ingen kjoler å se på jentene. Jeg får nesten inntrykk av at skillet mellom gutter og jenter på 70-tallet var mindre enn det er i dag. 

Anonymkode: 585f1...d15

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo ha på ullundertøy under, og kjole/skjørt over, og bare ta av kjole/skjørt nåe de skal ha på uteklær? Ser ikke problemet, flere i vår bhg som går i kjole, vår datter bryr seg ikke om dette enda, men det kommer vel, og da tenker jeg ull innerst hvertfall.

Anonymkode: 5d606...764

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker din løsning er praktisk 😃 Tusen takk for at du tenker på oss! ❤

Anonymkode: 38eb7...0c7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet med kjole. Min datter likte å ha på kjole i barnehagen for da gled klærne aldri opp i ryggen og det var varmere. Hun klatret i klatrestativ og lekte i sanda like mye som andre. kjole er ikke lik pyntedokke. 

Har masser bilder hjemme fra fjellet hvor datteren klatrer i trær/fjell og går på ski - i kjole.  Se heller på kjole som en ekstra lang genser…

Anonymkode: fe165...211

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

vi bruker ofte kjole over ulltøy. Det er noe ungen vil men det er også praktisk, mindre søl på, og mindre vask av ulltøyet. Med guttebarn brukte vi ofte tskjorte over ulltøy, men føler det er nesten bedre med kjole, både penere og mer praktisk.  

Anonymkode: 6ee61...df9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser ikke problemet med kjole. Min datter likte å ha på kjole i barnehagen for da gled klærne aldri opp i ryggen og det var varmere. Hun klatret i klatrestativ og lekte i sanda like mye som andre. kjole er ikke lik pyntedokke. 

Har masser bilder hjemme fra fjellet hvor datteren klatrer i trær/fjell og går på ski - i kjole.  Se heller på kjole som en ekstra lang genser…

Vi hadde ull under kjolen- på samme måte som sønnen hadde ull under t-skjorte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min datter gikk en del i kjole de to siste årene i barnehagen. Her var det ullundertøy innerst og kjole over. Når de skulle ut tok hun av seg kjolen og tok på seg fleece/strikkebukse+strikkegenser og regntøy eller dress utenpå. Ikke noe vanskeligere det enn å ta av bomullsklær før hun tok på fleece/strikkeklær og regntøy/dress.

Jeg tenkte det var lurt at hun fikk kle seg mye i kjole i barnehagen. Mer upraktisk på skolen synes jeg. 

Anonymkode: c478e...4ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet her vil ha på kjole, gjerne frost kjoler. Så, for å møtes på halvveien, har barnet på ullklær/tights&genser under, og så kjole utenpå. Barnet klager ikke og er happy for å få ha på kjole. Så er det jo bare å vrenge av seg kjolen om de skal ut og ha på dress.

Anonymkode: 05492...26d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mens min datter gikk på småbarnsavdelingen hadde hun ingen sterke meninger om antrekk og jeg kledde henne som regel i joggedresser som var enkle å få av og på, selv om jeg allerede da så endel andre barn i kjoler og skjørt.

Nå som hun er 5 år og på storbarnsavdeling går stadig flere av jentene rundt med kjoler og skjørt. Jeg tenker at dette i utgangspunktet er upraktisk i barnehagehverdagen. Særlig når de skal ut å leke og ha på parkdress eller regnbukse. Da må jo stakken på kjolen rulles opp og legges rundt livet. Hittil har jeg derfor kun latt henne gå i to-delt sett med topp og skjørt og tights under slik at hun kan ta skjørtet av når hun skal i parkdressen.

Jeg slurer på hva dere barnehageansatte tenker om dette med kjoler og skjørt? (Har spurt de men får til svar at det er greit. Lurer på om de bare er snille og ikke vil virke avvisende). 

Anonymkode: 72abb...0d4

Hva slags imbesiler tenker at man må rulle opp en kjole og legge den rundt livet? Man napper da bare kjolen over hodet og ulltøyet som barna har under den er jo allerede på, og tar på utedressen. Det tar seriøst et sekund. Bokstavelig talt ETT sekund.

Og om sommeren så klatrer de jo i trær og slår hjul og leker i sandkassa med kjole, det går helt fint.

Anonymkode: 13e55...411

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns oppriktig at det er helt greit. Men at det er lurt å ha annet tøy under kjolen så det bare er å ta den av når vi skal ut. Det er ganske mange som har kortermet kjole over todelt sett, og det er enklere og raskere å ta av for barna og oss enn litt tettsittende bukse og genser over ullundertøy. Blant guttene er det en del som har t-skjorte over ulla. Som andre nevner, det kan være smart for å spare ulltøyet litt for søl og flekker.

Og så må jeg også si tusen takk for at du tenker på de ansatte i barnehagen! 

Anonymkode: 2e6ad...690

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Upraktisk den store delen av året hvor barna har på dress og regnbukse ute. Helt greit den lille delen av året de ikke bruker det. :D 

Anonymkode: 42873...45a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom barna har kjole/skjørt så tas det av når vi skal ut(på høst, vinter og vår når det er behov for dress/bukse og jakke). Det gjelder forøvrig de som har joggedress utenpå ulltøyet også. Tar av klærne over ullundertøyet og tar på ull/fleece som lag 2 dersom det er bødvendig. Er det såpass i været at det ikke er behov for 2 lag så lar vi joggedress ol. være på under dressen.

Anonymkode: 1595b...c75

AnonymBruker
Skrevet

Mine har tyllskjørt på over vanlige klær. De tar det av på et par sekunder selv så ser ikke problemet.

Anonymkode: 68b6b...f2b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet i bhg i mange år, og har aldri oftet det en tanke om de kommer med skjørt/kjole. Om det er i veien, eller klærna ikke passser til været så bytter vi uansett. Kom med det de ønsker

Anonymkode: 7ac6d...ddd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har lagt merke til at de fleste jentene som kommer i skjørt/kjole har f.eks ullundertøy under eller tynn genser og strømpebukse. Da er det jo lett å ta av kjolen når man skal ha på utedressen f.eks 😊 

Anonymkode: 2b822...39b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange av jentene i barnehagen vår går i kjole på sommerhalvåret 😜 jeg jobber ikke i barnehage, men tenker folk velger sine kamper selv 😛 skal ikke legge meg borti om jentungen på 4 år absolutt vil ha på kjole på vinteren, så lenge hun har varme klær under selvfølgelig 😜 er vanskelig nok å ha barn i trassalderen om vi ikke skal dømme hverandre i tillegg🥰

Anonymkode: 508b5...532

AnonymBruker
Skrevet

Vi har brukt kjoler siden 2 års alderen. Er ikke noe problem det, virker mer som du gjør det til et problem.

Anonymkode: 3e510...ed0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånne tynne bomullskjoler er minst like enkle å ta av og på som joggebukser, og jeg vil tro de klumper vesentlig mindre under dressen også.

Anonymkode: fae12...120

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...