Brightstar Skrevet 15. mars 2023 #1 Del Skrevet 15. mars 2023 Hei på dere Det er første gang jeg poster noe her. Er så spent på hvordan det blir!! Jeg ble gravid i januar. Testet rundt 4+2, men følte hele tiden at noe var galt. Jeg hadde ingen symptomer. Da jeg var på første ultralyd undersøkelse i uke 7+4 fant de ut at det var svangerskap utenfor livmor. Ble sendt at til ahus, og de bekreftet det samme. Fikk beskjed om at egget hadde festet seg i høyre eggleder. De måtte fjerne både fosteret og høyre eggleder. Etter operasjonen fikk jeg vite at venstre eggleder så litt rar ut, altså den var formet litt annerledes. Legen sa at eggleder er vanligvis ca. 12 cm langt rør, og er rett (som en pølse i følge legen). Min var bølgete eller noe sånt. Skjønte ikke helt hva hun sa. I følge legen kunne man ikke vite om den fungerer eller ikke. Fikk beskjed om å prøve i 6 måneder, og komme tilbake til de for ivf. Ble helt knust etter det hun sa💔. Jeg har nå noen spørsmål; 1. Hvordan kan de si at vi er usikre på om den fungerer eller ikke når de har sett den? Er det ikke sånn at man kan se med engang om noe er galt med eggleder? 2. Hvordan kan jeg få undersøkt egglederen min? 3. Hvis de finner ut at den fungerer, hvor stor er sjansen for å bli gravid igjen? Har noen av dere blitt gravide med en eggleder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 15. mars 2023 #2 Del Skrevet 15. mars 2023 1- Vanskelig å si noe for noen om hvorfor leger sier som de gjør.. Det er ikke sånn at de nødvendigvis kan se om de virker eller ikke. Eggstokk og eggleder henger ikke fysisk sammen. Den kan jo virke så lenge egget får passasje igjennom uavhengig av dens form. 2- De kan spyle igjennom egglederen på ett vis men vil tro det krever en form for kirurgisk inngrep. Ikke alt som ses med det blotte øyet eller vises på UL eller andre undersøkelser. 3. Man trenger i utgangspunktet bare 1 fungerende eggleder for å bli gravid på egenhånd. Statistikken på det vet jeg ikke. Ved eventuell ivf hentes eggene ut, og egglederen har ingen funksjon i det tilfellet. Jeg i mitt tilfelle har 2 tette eggledere - delvis blokkert av arrvev, de "fungerer" men tar for lang tid for egget å komme frem så det dør før det får mulighet til å treffe spermier - derav ifv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladekosmos Skrevet 15. mars 2023 #3 Del Skrevet 15. mars 2023 1. man kan dessverre ikke se fra utsiden om en eggleder er tett. Eggleder er et veldig trangt og tynt rør som veldig fort kan gå tett hvis den har noen form for vridning, fortetning eller malfromasjon av noe slag. Det legen har sett er nok en eggleder som ikke ser helt rett ut, det kan være at den er åpen, men det kan nok også være at den har trange eller tette partier på innsiden. 2. eneste måten å finne ut om en eggleder er tett eller ikke er å skylle gjennom med kontrastbelegg for så å se via ultralyd om væsken renner gjennom hele eggleder eller stopper opp. Jeg har satt meg litt inn i dette da jeg selv har høy risiko for skadet eller tette eggledere etter sprukken blindtarm, og hadde tenkt å gjennomføre en slik undersøkelse selv, men jeg ble gravid der forsterket festet seg i livmor, så da vet jeg at hvertfall en eggleder er åpen. Men fordi jeg har økt risiko for skadet eggleder har jeg også økt risiko for exu, og må følge ekstra med på dette ved alle nye graviditeter. Det kan nok tenkes at du kan ha fortetninger som også kan øke risiko for dette, og som gjør at ved en senere graviditet på finne it hvor graviditeten sitter tidlig! Jeg undersøkte å fant ut at jeg kunne gjøre dette hos privat gynekolog, f.eks. Volvat. 3. Man kan fint klare å bli gravid med en eggleder! Jeg har selv ikke undersøkt om begge mine er åpne, etter graviditeten fordi jeg tenker at hvertfall en er åpen, og da har jeg gode nok sjanser! Men hadde jeg vært deg så hadde jeg undersøkt om den ene du har er tett eller ikke! Det er jo litt kjedelig å gå gjennom et halvt år med skuffelser, for så å finne ut at eneste mulighet er ivf og du kunne gått rett dit! Eller så er det fint å finne ut at du har gode muligheter for å bli gravid på egenhånd, og at du slipper å bekymre deg unødvendig! Trist at du har opplevd exu! Jeg håper virkelig at egglederen din er åpen og at du fort blir gravid igjen 💜 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #4 Del Skrevet 15. mars 2023 Brightstar skrev (9 timer siden): Hei på dere Det er første gang jeg poster noe her. Er så spent på hvordan det blir!! Jeg ble gravid i januar. Testet rundt 4+2, men følte hele tiden at noe var galt. Jeg hadde ingen symptomer. Da jeg var på første ultralyd undersøkelse i uke 7+4 fant de ut at det var svangerskap utenfor livmor. Ble sendt at til ahus, og de bekreftet det samme. Fikk beskjed om at egget hadde festet seg i høyre eggleder. De måtte fjerne både fosteret og høyre eggleder. Etter operasjonen fikk jeg vite at venstre eggleder så litt rar ut, altså den var formet litt annerledes. Legen sa at eggleder er vanligvis ca. 12 cm langt rør, og er rett (som en pølse i følge legen). Min var bølgete eller noe sånt. Skjønte ikke helt hva hun sa. I følge legen kunne man ikke vite om den fungerer eller ikke. Fikk beskjed om å prøve i 6 måneder, og komme tilbake til de for ivf. Ble helt knust etter det hun sa💔. Jeg har nå noen spørsmål; 1. Hvordan kan de si at vi er usikre på om den fungerer eller ikke når de har sett den? Er det ikke sånn at man kan se med engang om noe er galt med eggleder? 2. Hvordan kan jeg få undersøkt egglederen min? 3. Hvis de finner ut at den fungerer, hvor stor er sjansen for å bli gravid igjen? Har noen av dere blitt gravide med en eggleder? Ikke ta sorgene på forskudd. Jeg fikk beskjed om at mine eggledere var tette og måtte ha ivf dersom jeg ville ha barn. Ble gravid naturlig i 2020, og ble gravid igjen forrige måned. Har mistet, men ble i det minste gravid. Leger kan ta feil, heldigvis! Anonymkode: 46faa...261 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #5 Del Skrevet 15. mars 2023 Hvis du har råd ville jeg tatt en privat utredning hos en gynekolog for å få et svar på de to første spørsmålene dine. For det siste vil jeg si at det absolutt er mulig å bli gravid med bare en eggleder 😃 Anonymkode: 36e67...033 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brightstar Skrevet 17. mars 2023 Forfatter #6 Del Skrevet 17. mars 2023 Helene90 skrev (På 15.3.2023 den 14.28): 1- Vanskelig å si noe for noen om hvorfor leger sier som de gjør.. Det er ikke sånn at de nødvendigvis kan se om de virker eller ikke. Eggstokk og eggleder henger ikke fysisk sammen. Den kan jo virke så lenge egget får passasje igjennom uavhengig av dens form. 2- De kan spyle igjennom egglederen på ett vis men vil tro det krever en form for kirurgisk inngrep. Ikke alt som ses med det blotte øyet eller vises på UL eller andre undersøkelser. 3. Man trenger i utgangspunktet bare 1 fungerende eggleder for å bli gravid på egenhånd. Statistikken på det vet jeg ikke. Ved eventuell ivf hentes eggene ut, og egglederen har ingen funksjon i det tilfellet. Jeg i mitt tilfelle har 2 tette eggledere - delvis blokkert av arrvev, de "fungerer" men tar for lang tid for egget å komme frem så det dør før det får mulighet til å treffe spermier - derav ifv. Dette er så komplisert Helt sykt at ting kan bli sånn. Trodde aldri noe sånt kunne skje. Husker godt at jeg søkte på alt mulig rart i februar, alt fra sa og ma til EXU. Tenkte EXU kommer ikke til å skje for det er noe som nesten aldri skjer. Men nei da, det første gynekologen sa var '' svangerskap utenfor livmor, og du må ta til Ahus nå''. Hadde ingen smerte eller blødning. Fikk sjokk. Fikk du barn med ivf? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brightstar Skrevet 17. mars 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 17. mars 2023 Sjokoladekosmos skrev (På 15.3.2023 den 17.58): 1. man kan dessverre ikke se fra utsiden om en eggleder er tett. Eggleder er et veldig trangt og tynt rør som veldig fort kan gå tett hvis den har noen form for vridning, fortetning eller malfromasjon av noe slag. Det legen har sett er nok en eggleder som ikke ser helt rett ut, det kan være at den er åpen, men det kan nok også være at den har trange eller tette partier på innsiden. 2. eneste måten å finne ut om en eggleder er tett eller ikke er å skylle gjennom med kontrastbelegg for så å se via ultralyd om væsken renner gjennom hele eggleder eller stopper opp. Jeg har satt meg litt inn i dette da jeg selv har høy risiko for skadet eller tette eggledere etter sprukken blindtarm, og hadde tenkt å gjennomføre en slik undersøkelse selv, men jeg ble gravid der forsterket festet seg i livmor, så da vet jeg at hvertfall en eggleder er åpen. Men fordi jeg har økt risiko for skadet eggleder har jeg også økt risiko for exu, og må følge ekstra med på dette ved alle nye graviditeter. Det kan nok tenkes at du kan ha fortetninger som også kan øke risiko for dette, og som gjør at ved en senere graviditet på finne it hvor graviditeten sitter tidlig! Jeg undersøkte å fant ut at jeg kunne gjøre dette hos privat gynekolog, f.eks. Volvat. 3. Man kan fint klare å bli gravid med en eggleder! Jeg har selv ikke undersøkt om begge mine er åpne, etter graviditeten fordi jeg tenker at hvertfall en er åpen, og da har jeg gode nok sjanser! Men hadde jeg vært deg så hadde jeg undersøkt om den ene du har er tett eller ikke! Det er jo litt kjedelig å gå gjennom et halvt år med skuffelser, for så å finne ut at eneste mulighet er ivf og du kunne gått rett dit! Eller så er det fint å finne ut at du har gode muligheter for å bli gravid på egenhånd, og at du slipper å bekymre deg unødvendig! Trist at du har opplevd exu! Jeg håper virkelig at egglederen din er åpen og at du fort blir gravid igjen 💜 Tusen takk fine ord ❤️ Har fått time hos flertilitetsklinikk på mandag så da får jeg sikkert et svar. Gruer meg skikkelig til undersøkelsen, samtidig som jeg må ha svar IVF høres slitsomt ut. Sikkert en lang prosess. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brightstar Skrevet 17. mars 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 15.3.2023 den 21.15): Ikke ta sorgene på forskudd. Jeg fikk beskjed om at mine eggledere var tette og måtte ha ivf dersom jeg ville ha barn. Ble gravid naturlig i 2020, og ble gravid igjen forrige måned. Har mistet, men ble i det minste gravid. Leger kan ta feil, heldigvis! Anonymkode: 46faa...261 Ååååh dette gir meg håp 😢 ❤️ Håper virkelig at legen tatt feil. Hun var litt sånn '' jaja, men du har vært gravid 2 ganger før jeg tror det skal gå fint, men må samtidig si at egglederen så ikke helt rett ut''.. Følte at hun ikke var sikker helt. Hva skal man tro på?! Etter operasjonen var jeg helt ødelagt fysisk og psykisk, og deretter kommer hun med denne bomben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 17. mars 2023 #9 Del Skrevet 17. mars 2023 Brightstar skrev (3 minutter siden): Dette er så komplisert Helt sykt at ting kan bli sånn. Trodde aldri noe sånt kunne skje. Husker godt at jeg søkte på alt mulig rart i februar, alt fra sa og ma til EXU. Tenkte EXU kommer ikke til å skje for det er noe som nesten aldri skjer. Men nei da, det første gynekologen sa var '' svangerskap utenfor livmor, og du må ta til Ahus nå''. Hadde ingen smerte eller blødning. Fikk sjokk. Fikk du barn med ivf? Ja det er komplisert og tragisk.. Og ja man tenker jo egentlig ikke over exu fordi det statistisk sett skal være så skjelden og lite sannsynlig. Jeg har fått barn på naturligvis tidligere, men holder nå på med IVF 🤞🏻🤞🏻 så min diagnose er sekundær infertilitet grunnet tube faktor. Alt annet fungerer og alle prøver er optimale. Er "bare" (som en lege sa) eggene mine som dør før de kan bli befruktet 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brightstar Skrevet 17. mars 2023 Forfatter #10 Del Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 15.3.2023 den 23.40): Hvis du har råd ville jeg tatt en privat utredning hos en gynekolog for å få et svar på de to første spørsmålene dine. For det siste vil jeg si at det absolutt er mulig å bli gravid med bare en eggleder 😃 Anonymkode: 36e67...033 Har fått time hos flertiltetsklinikken på mandag, så jeg får sikkert et svar på mandag. Gruer meg 😕 Håper ikke det er noe galt med egglederen min. Jeg som skal flytte til London på tirsdag, og starte et helt nytt kapittel i livet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brightstar Skrevet 17. mars 2023 Forfatter #11 Del Skrevet 17. mars 2023 Helene90 skrev (3 minutter siden): Ja det er komplisert og tragisk.. Og ja man tenker jo egentlig ikke over exu fordi det statistisk sett skal være så skjelden og lite sannsynlig. Jeg har fått barn på naturligvis tidligere, men holder nå på med IVF 🤞🏻🤞🏻 så min diagnose er sekundær infertilitet grunnet tube faktor. Alt annet fungerer og alle prøver er optimale. Er "bare" (som en lege sa) eggene mine som dør før de kan bli befruktet 🙈 Godt å høre at du har barn Er selv veldig redd for ivf prosessen. Mye å sette seg inn i, og redd for at ikke engang ivf vil funke 😢 .. Skal flytte til London på tirsdag, så jeg gruer meg skikkelig til timen på mandag. Håper alt er bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå