Gjest gjest 0 Skrevet 29. desember 2005 #1 Skrevet 29. desember 2005 Noen som har en enkel men utrolig god oppskrift for en som aldri har prøvd å lage det før?
Gjest gjest1 Skrevet 29. desember 2005 #2 Skrevet 29. desember 2005 (endret) Jeg prøvde meg på oppskriften jeg fikk av Arkana her. Den var veldig enkel å lage, og ble kjempegod. Men som du ser ut fra tråden hadde jeg litt problemer med at de måtte stå fryktelig lenge i ovnen. Jeg har i ettertid (etter samtale med svigermor) funnet ut hva problemet mitt var - når en setter noe i vannbad i ovnen er det vist meningen at vannet skal være varmt, ikke kaldt.. Ikke lett å vite det der, selv om jeg ser logikken i det nå. Når temperaturen bare skal være 100 grader tar det jo ganske lang tid å varme opp vannet... Endret 29. desember 2005 av Titta
Gjest gjest 0 Skrevet 29. desember 2005 #3 Skrevet 29. desember 2005 Tusen takk!!! da gleder jeg meg til jeg får kjøpt inn ingrediensene!
veslepus Skrevet 29. desember 2005 #4 Skrevet 29. desember 2005 Jeg hadde samme problem som deg, Titta, nå skjønner jeg sltså hvorfor... Godt jeg ramlet over denne tråden, hadde nemlig tenkt til å lage creme brulee til nyttårsaften De kan fint lages i morgen, og stå over natten, ikke sant? Så strør jeg bare sukkeret over, og setter de under grillen på lørdag rett før de serveres?
Arkana Skrevet 29. desember 2005 #5 Skrevet 29. desember 2005 Jeg har i ettertid (etter samtale med svigermor) funnet ut hva problemet mitt var - når en setter noe i vannbad i ovnen er det vist meningen at vannet skal være varmt, ikke kaldt.. ← At jeg ikke tenkte på det selv da du lurte på hva som kunne ha skjedd. Jeg kom forresten på en annen mulig årsak, og det er størrelsen på formene. Noen har små, litt høye former (som oftest hvite) istedet for de "tradisjonelle" brune som er brede og lave, og da trenger man lengre steketid også. Veslepus: Ja, de kan lages dagen før. Jeg skal selv lage det til nyttårsaften-dessert, og jeg lager dem i morgen og setter dem i kjøleskap til de skal brukes. Da blir de også litt fastere (noe jeg foretrekker). Så strør jeg bare sukker over og karamelliserer rett før servering.
Gjest gjest 0 Skrevet 30. desember 2005 #6 Skrevet 30. desember 2005 Sånn da står mine i ovnen! Men de har enda ikke stivnet etter en time... Jaja... jeg økte temperaturen litt nå så får vi se... Jeg husket å bruke varmt vann i vannbadet da
Gjest gjest 0 Skrevet 30. desember 2005 #7 Skrevet 30. desember 2005 Sånn da står mine i ovnen! Men de har enda ikke stivnet etter en time... Jaja... jeg økte temperaturen litt nå så får vi se... Jeg husket å bruke varmt vann i vannbadet da ← Jo og når det gjelder formene... Jeg har sånne bittesmå hvite former som jeg kjøpte på ikea... Mulig de er litt i høyeste laget?? Jaja, tålmodigheten lenge leve De skal heldigvis ikke spises med en gang! Selv om vi får besøk og jeg tenkte de skulle få smake i løpet av kvelden
Gjest gjest1 Skrevet 30. desember 2005 #8 Skrevet 30. desember 2005 Jeg hadde også slike hvite former - mine fra Living. Ett par cm høye kan jeg tenke meg. Får håpe de har stivnet nå da :rosasmil: Mine tok som sagt laaang tid - men når de først begynte å stivne gikk det veldig fort. Lykke til :rosasmil: Creme brulee er nammenam
Gjest gjest 0 Skrevet 30. desember 2005 #9 Skrevet 30. desember 2005 Ja jeg tror de er ferdige nå, men er litt usikker på hvor stive de skal være...
Arkana Skrevet 30. desember 2005 #10 Skrevet 30. desember 2005 Dere trenger nok en del lengre steketid med de hvite formene, siden de er mye høyere enn de tradisjonelle. Dere kan også ha i en ekstra eggeplomme.
Gjest gjest 0 Skrevet 30. desember 2005 #11 Skrevet 30. desember 2005 Dere trenger nok en del lengre steketid med de hvite formene, siden de er mye høyere enn de tradisjonelle. Dere kan også ha i en ekstra eggeplomme. ← Det skal jeg huske på neste gang iallefall! Hvor stivt skal det være når de er klare?
Arkana Skrevet 30. desember 2005 #12 Skrevet 30. desember 2005 Tja, vanskelig å beskrive egentlig. Skal være som en tykk krem, helt fast, altså ikke som vaniljesaus, men nærmere en pudding.
Gjest gjest 0 Skrevet 30. desember 2005 #13 Skrevet 30. desember 2005 ok, da må de nok stå litt til. håper mine ikke må stå i tre timer da... De er oppe i 2 nå...
Arkana Skrevet 31. desember 2005 #14 Skrevet 31. desember 2005 Tenkte jeg skulle si at da jeg laget disse i går brukte jeg slike litt høyere hvite former. Jeg øket temperaturen til 150 grader og de ble helt perfekte etter 50-55 minutter.
Gjest gjest 0 Skrevet 1. januar 2006 #15 Skrevet 1. januar 2006 Det er nok det som er trikset ja!! Brukte du bare de 5 eggeplommene da og?
Arkana Skrevet 1. januar 2006 #16 Skrevet 1. januar 2006 Brukte du bare de 5 eggeplommene da og? ← Ja.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #17 Skrevet 1. januar 2006 Åååååh, Vampyyyyyra! Jeg vil ha!!! (Pappa lagde forresten karamellpudding til dessert i går, de var gode på smak, men litt for kompakt i konsistensen)
Gjest gjest 0 Skrevet 1. januar 2006 #18 Skrevet 1. januar 2006 Vel nå har du oppskrift og alle triks her så det er bare å sette igang selv
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #19 Skrevet 1. januar 2006 Har ikke ingrediensene, så du må nok til pers
Gjest gjest 0 Skrevet 1. januar 2006 #20 Skrevet 1. januar 2006 Har ikke selv nå jeg heller tenk De jeg lagde på fredag ble spist opp av besøket. Venninna mi er den værste godte og kakomanen jeg vet om
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå