AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #1 Skrevet 15. mars 2023 Jeg vet at man kan bli deprimert av smerter og plager. Kan betennelser i kroppen påvirke hjernen så man blir deprimert? Anonymkode: 5a88a...800
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #2 Skrevet 15. mars 2023 Ja, men jeg mener det går motsatt også. At traumer/depresjon o.l skaper betennelse. Anonymkode: e01ac...0b0 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #3 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg vet at man kan bli deprimert av smerter og plager. Kan betennelser i kroppen påvirke hjernen så man blir deprimert? Anonymkode: 5a88a...800 Ja, men så vet man av nyeste forskning at det faktisk nytter å snu tankegangen, komme seg i aktivitet, komme seg ut i naturen, være måteholden med nikotin og alkohol, fokusere på god søvnhygiene, spise variert og holde seg unna brus, potetgull og godteri osv osv.. Sist men ikke minst, all kunnskap man hadde om revmatisme tidligere, at den beste medisin var å holde seg i ro er nå helt forkastet.. Daglig trim er også beste medisin for de med revmatisme. Anonymkode: 6d9a5...805
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #4 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ja, men så vet man av nyeste forskning at det faktisk nytter å snu tankegangen, komme seg i aktivitet, komme seg ut i naturen, være måteholden med nikotin og alkohol, fokusere på god søvnhygiene, spise variert og holde seg unna brus, potetgull og godteri osv osv.. Sist men ikke minst, all kunnskap man hadde om revmatisme tidligere, at den beste medisin var å holde seg i ro er nå helt forkastet.. Daglig trim er også beste medisin for de med revmatisme. Anonymkode: 6d9a5...805 Absolutt, og det finnes treningsopplegg som tiltrettelegges hver enkelt. For noen klarer følgelig mer enn andre. I tillegg er kosthold og tilskudd av visse vitaminer uhyre viktig. Anonymkode: e01ac...0b0
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #5 Skrevet 15. mars 2023 Ja, det tror jeg. Jeg tror også at stress kan føre til kronisk betennelsestilstander. Jeg vokste opp med mye stress og følte mye på utrygghet og frykt i oppveksten. Som ungdom slet jeg med depresjon og angst og fikk diagnosene sosial angst, sosial fobi, generel angstlidelse og unnvikende personlighetsforstyrrelse tidlig i 20-årene. Begynte å kjenne på en del senebetennelse i håndleddene i tenårene, fikk nakkesmerter og innimellom akutte betennelser i skulder tidlig i 20-årene. Fødte et barn og noen måneder senere kunne jeg nesten ikke gå eller bruke armene. Fikk påvist leddgikt kort tid etter det. Jeg tror at det at jeg vokste opp og følte meg kronisk stresset førte til en kronisk betennelse i kroppen - i form av aggressiv leddgikt. Det er selvsagt bare mine tanker, vi vet ingenting om hvorfor jeg har fått leddgikt. Ingen andre i familien sliter med dette, men nerveproblemer og alkoholisme er et velkjent problem på farssiden min i hvert fall... Anonymkode: d79a5...159 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #6 Skrevet 15. mars 2023 Egen erfaring er ja. Angst og depresjon ga leddplager, ble bedre fysisk når depresjon forsvant. Måtte også legge om hele livet inkl bytte jobb og venner, være mer aktiv, spise sunt for å bli kvitt angst. Angst og depresjon der jeg på som tegn på at jeg ikke trives med de jeg er i livet Anonymkode: 4827f...724 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #7 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Egen erfaring er ja. Angst og depresjon ga leddplager, ble bedre fysisk når depresjon forsvant. Måtte også legge om hele livet inkl bytte jobb og venner, være mer aktiv, spise sunt for å bli kvitt angst. Angst og depresjon der jeg på som tegn på at jeg ikke trives med de jeg er i livet Anonymkode: 4827f...724 Men selv om du hadde plager, smerter, fikk du egentlig faktiske hevelser? Forskjellen på depresjon og faktisk revmatisme er jo at du får ikke fysisk hevelse av psykisk, den er fysisk. Anonymkode: f4b89...fe7
_popcorn_ Skrevet 15. mars 2023 #8 Skrevet 15. mars 2023 Ryddet for helseskadelig innlegg og svar til det. _popcorn_, adm
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #9 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg vet at man kan bli deprimert av smerter og plager. Kan betennelser i kroppen påvirke hjernen så man blir deprimert? Anonymkode: 5a88a...800 Mye går hånd i hanske, men har aldri hørt om at dette påvirker serotoninnivået i hjernen. depresjon kommer ofte av negativt tankemønster i tillegg til lavere serotonin Anonymkode: 2adbb...947 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #10 Skrevet 16. mars 2023 Så det dere sier er at jeg fikk bekhterev sykdom av depresjon? Anonymkode: f4b89...fe7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #11 Skrevet 16. mars 2023 Sakset fra legemiddelhåndboken: Somatiske sykdommer, f.eks. hjerneslag og hjerteinfarkt, kreft, hypothyreose med flere, samt feilernæring som følge av dårlig kosthold, absorpsjonssykdommer eller andre sykdommer som gir vitamin- eller andre mangeltilstander kan også utløse depresjoner. At revmatisme og andre autoimmune reaksjoner kan falle inn under dette, er vel ikke usannsynlig? Selv vet jeg godt hvordan hypothyreose (lavt stoffskifte) virker inn på psyken. Anonymkode: ef86d...907
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #12 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sakset fra legemiddelhåndboken: Somatiske sykdommer, f.eks. hjerneslag og hjerteinfarkt, kreft, hypothyreose med flere, samt feilernæring som følge av dårlig kosthold, absorpsjonssykdommer eller andre sykdommer som gir vitamin- eller andre mangeltilstander kan også utløse depresjoner. At revmatisme og andre autoimmune reaksjoner kan falle inn under dette, er vel ikke usannsynlig? Selv vet jeg godt hvordan hypothyreose (lavt stoffskifte) virker inn på psyken. Anonymkode: ef86d...907 Altså kan det meste man opplever i livet føre til depresjon. Som igjen kan føre til at vi spiser usunt, ikke beveger oss og blir enda sykere. Å tro at den som er deprimert risikerer å få en revmatisk sykdom, er jo helt feil. Ja, man kan selvfølgelig få depresjon av å ha en revmatisk sykdom, men det er ikke større risiko for dette enn hva alle andre mennesker har. Anonymkode: c625e...35e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå