AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #1 Skrevet 15. mars 2023 For meg så er det to rake motsetninger. Ser i slanketråden at folk spiser måte frossenpizza, godteri, potetgull osv. Går man ned i vekt når man spiser det? Anonymkode: e808a...40a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #2 Skrevet 15. mars 2023 For å ikke sprekke totalt så er det lurt å unne seg noe av og til Anonymkode: eed8f...6d5 12 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #3 Skrevet 15. mars 2023 Alt handler om mengde. Personlig tenker jeg det er lurt å ikke ha noe «nei-mat» når man skal i gang med en livsstilsendring. Dersom man kutter ut alt som ikke er kjempemagert vil man sannsynligvis se på det som en diett som har en sluttdato når ønsket vekt er oppnådd. Og dermed legge på seg igjen. Men om man lærer seg riktige mengder av vanlig mat vil jeg tro man lykkes lettere. Og det å spise en halv frossenpizza en gang i blant til middag er ikke noe skadelig. Anonymkode: a96c6...19d 12 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #4 Skrevet 15. mars 2023 Om en person spiser enjunk og ,men inntar mindre enn hva personen forbrenner og en annen person kun spiser sunn man,men spiser mer enn personen forbrenner hvem tror du går ned i vekt? Anonymkode: 26f2a...e8d 5 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #5 Skrevet 15. mars 2023 Man kan gå ned i vekt på hva som helst. Bare man holder seg innenfor kalorimålet. For mitt sitt vedkommende må jeg gjøre meg fortjent til godteri. Og det gjør det ekstra motiverende å kunne for eksempel trene en del ekstra. Og å samle seg et kalorioverskudd som gjør at man kan unne seg noe et par ganger i måneden. Anonymkode: 55081...e52 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #6 Skrevet 15. mars 2023 Jeg hadde ikke klart å gå ned i vekt om jeg skulle kutte i alt jeg liker. Jeg spiser det jeg vil, bare i mindre mengder. Har gått ned 45 kg til sammen. Anonymkode: c3103...b43 6 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #7 Skrevet 15. mars 2023 Jeg kjøper ikke selv inn den type mat, men man får det jo servert i sosialt lag og på jobben. Feks i går var jeg på kurs, og vi fikk servert pizza, og godteri stod fremme. Jeg begrenset meg med godteriet, men å ta et pizzastykke var uproblemtatisk. Å sitte der med egen mat, eller være sulten og ukonsentrert var ikke noe alternativ for meg. Det handler om mengde og hyppighet. Anonymkode: e1d01...90f 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #8 Skrevet 15. mars 2023 Så lenge du ikke har insulinproblemer eller skal deffes for scene/foto så er det viktigste å ligge i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. Litt snop kan hindre den store sprekken. Anonymkode: b12b0...4a8 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #9 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om en person spiser enjunk og ,men inntar mindre enn hva personen forbrenner og en annen person kun spiser sunn man,men spiser mer enn personen forbrenner hvem tror du går ned i vekt? Anonymkode: 26f2a...e8d Hmmm godt spørsmål! Min umiddelbare tanke er at ved sunn mat så holder man seg lengre mett, og man får i seg de næringsstoffene man trenger. Dermed er det mindre sjanse for å spise mer enn man trenger. Korriger meg gjerne om jeg tar feil, vet lite om dette, derfor jeg stiller spmtegn ved kombinasjonen junkspising og slanking. Anonymkode: e808a...40a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #10 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hmmm godt spørsmål! Min umiddelbare tanke er at ved sunn mat så holder man seg lengre mett, og man får i seg de næringsstoffene man trenger. Dermed er det mindre sjanse for å spise mer enn man trenger. Korriger meg gjerne om jeg tar feil, vet lite om dette, derfor jeg stiller spmtegn ved kombinasjonen junkspising og slanking. Anonymkode: e808a...40a Svaret er jo at den som spiser junk og går i kaloriunderskudd går ned, ikke den som spiser sunt og spiser for mye kalorier. Man kan lett bli feit av å spise bare kylling, salat og egg, så lenge man spiser mer enn man forbrenner. Men du har rett i at det er lettere å spise mer når man spiser usunt Anonymkode: eed8f...6d5 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #11 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hmmm godt spørsmål! Min umiddelbare tanke er at ved sunn mat så holder man seg lengre mett, og man får i seg de næringsstoffene man trenger. Dermed er det mindre sjanse for å spise mer enn man trenger. Korriger meg gjerne om jeg tar feil, vet lite om dette, derfor jeg stiller spmtegn ved kombinasjonen junkspising og slanking. Anonymkode: e808a...40a Svaret er den som spiser mindre enn personen forbrenner er den som går ned Anonymkode: 26f2a...e8d
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #12 Skrevet 15. mars 2023 Jeg spiser bare godteri og junk og har gått ned nesten 60 kg siden desember 2021 Anonymkode: 9695c...f09
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #13 Skrevet 15. mars 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: For meg så er det to rake motsetninger. Ser i slanketråden at folk spiser måte frossenpizza, godteri, potetgull osv. Går man ned i vekt når man spiser det? Anonymkode: e808a...40a Helt klart motsetninger, og noe av det enkleste å kutte ut. Anonymkode: d1a97...d9c 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #14 Skrevet 15. mars 2023 Slanking handler om det totale kaloriinntaket. Spiser du kun en pizza i døgnet vil du fortsatt gå ned i vekt fordi kaloriinnholdet på en frossenpizza er ca 1200kcal og dermed langt under det daglig kaloriinntaket man trenger for stabil vekt. Spiser du masse sunt, egg, kylling, fisk, ris, brødskive med pålegg, nøtter og juice så kan du gå opp i vekt pga den totale kaloimengden om ett måltid er 650 kcal her, 500kcal der, 700kcal der, 200kcal der, 1500kcal sl der Så det handler ikke om hva man spiser men hvor mye man spiser Anonymkode: 6577f...487 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #15 Skrevet 15. mars 2023 Jeg synes det er misvisende at man skal snakke om sunn og usunn mat, og prøver lære barna våre at det finnes mat med mange kalorier og mat med få. Og at det finnes en variasjon til: hva som mettet lenge og ikke. I tillegg til at vi snakker endel om hva slags mat som gir oss energi og får oss til å føle oss bra. For meg virker det helt tullete å begrense matprat til sunt og usunt. Jeg spiste pizza i går, en tirsdag, spiste 2,5 stk. 2 knekkerbrød til lunsj og et til kvelds. Det er ikke noe problem, men jeg må jo da ta et valg om at spiser jeg pizza får det følgende konsekvenser: - Jeg kommer til å bli fortere sulten og måtte «stå i det» - Jeg kommer til å føle meg litt tung og seig i kroppen Verdt det i blant, men definitivt ikke hver tirsdag. Anonymkode: c81f6...f37 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #16 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): For meg så er det to rake motsetninger. Ser i slanketråden at folk spiser måte frossenpizza, godteri, potetgull osv. Går man ned i vekt når man spiser det? Anonymkode: e808a...40a Å slanke seg betyr å endre kosthold og livsstil fra en der man kontinuerlig går litt i pluss kalorimessig til ett der man går i balanse kalorimessig. Den endringen skal være livslang. «Å slanke seg» er altså ikke den korte tiden der man er i minus kalorimessig og går ned i vekt. Det er jo enkelt - hvem som helst kan endre kosthold en uke eller måned eller et år. Koster så lite at det ikke er verdt å nevne. Om du bare skviser deg ned 5 kilo og så går opp igjen 5 kilo - har du slanket deg da? Har du ikke bare kastet bort tid? Men for å slanke seg - for å ikke gå opp igjen i vekt - må det varig endring av livsstil til. Tenker du at alle som ikke ønsker være overvektige skal la være å spise junk og godteri - livet ut? For å holde en sunn vekt er et livslangt prosjekt. Det du kan spise hav du vil. Men ikke når du vil. Og ikke så mye du vil. Anonymkode: 740c1...df3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #17 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): For meg så er det to rake motsetninger. Ser i slanketråden at folk spiser måte frossenpizza, godteri, potetgull osv. Går man ned i vekt når man spiser det? Anonymkode: e808a...40a Ja, hvis du spiser mindre energi enn du forbrenner. Trodde alle voksne visste det. Anonymkode: f960f...ffe
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #18 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Å slanke seg betyr å endre kosthold og livsstil fra en der man kontinuerlig går litt i pluss kalorimessig til ett der man går i balanse kalorimessig. Den endringen skal være livslang. «Å slanke seg» er altså ikke den korte tiden der man er i minus kalorimessig og går ned i vekt. Det er jo enkelt - hvem som helst kan endre kosthold en uke eller måned eller et år. Koster så lite at det ikke er verdt å nevne. Om du bare skviser deg ned 5 kilo og så går opp igjen 5 kilo - har du slanket deg da? Har du ikke bare kastet bort tid? Men for å slanke seg - for å ikke gå opp igjen i vekt - må det varig endring av livsstil til. Tenker du at alle som ikke ønsker være overvektige skal la være å spise junk og godteri - livet ut? For å holde en sunn vekt er et livslangt prosjekt. Det du kan spise hav du vil. Men ikke når du vil. Og ikke så mye du vil. Anonymkode: 740c1...df3 Dette er jo så viktig. Det er jo ikke sånn at slanke mennesker aldri spiser godteri eller pizza. Jeg spiser godteri flere ganger i uka og holder meg slank. For jeg spiser ikke så mye generelt. Anonymkode: a96c6...19d 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #19 Skrevet 15. mars 2023 Man har rett å slett ikke kontroll, samme måte som en alkoholiker ikke klarer å bare slutte å drikke eller en narkoman bare kan ta seg sammen. Anonymkode: 92ec8...e63 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #20 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Man har rett å slett ikke kontroll, samme måte som en alkoholiker ikke klarer å bare slutte å drikke eller en narkoman bare kan ta seg sammen. Anonymkode: 92ec8...e63 Er sukkeravhengighet det samme som alkoholisme? Da må man isåfall slutte med godteri. Alkoholikere kan ikke drikke noe når de skal slutte. Kan ikke ta seg én enhet engang. Eller kanskje det bare er en myte. Anonymkode: e808a...40a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå