Gå til innhold

Skal utredes for ADHD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som er meldt opp til ppt mtp utredning for adhd. Gangen i det er vel at først må ppt gjøre sine saker, så kan fastlege henvise til Bup, med alle rapporter fra ppt. 
Men det går så saakte! Har ikke fått vite hvor lang ventetid det er hos ppt enda, men de er jo kjent for å være presset og ha mye å gjøre.. 

Deretter er det noen mnd med utredning, henvisning, og venting på nytt hos Bup. 
Jeg vet ikke hvor lang tid vi har, for å være ærlig. Jeg er dritsliten. Barnet klikker for alt mulig, lekser kan ta timesvis å få gjort (timer med utagering, men så er de gjort på 15min når hen først gjør de). 
Hen blir sint og roper at hen skal ta selvmord, flytte, osv. 10år gammel!! 

Det er supervanskelig å få hen opp om morgenen, og på skolen. Sovner sent (ca 23) og blir vekket 07.30. Bruker melatonin, uten dette kan vennlige våken i senga si til 01-02 på natta. 

Jeg føler jeg gjør det jeg kan, snakker, veileder, gir hen tid til å roe seg, møter hen på følelsene. Prøver å ikke krangle tilbake, holde en rolig og avslappet tone. 
Klarer det mye av tiden, men jeg er menneskelig, så av og til er nok nok.. 

Noen som vet hvordan jeg kan få fortgang i dette systemet? Mulig å få hen henvist til Bup uten å vente på ppt? Jeg blir bekymret når hen sier «jeg skal ta selvmord, drepe meg seg/andre» osv.. 

Anonymkode: 5599b...c07

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen kan henvise direkte til BUP. Vi har nettopp vært gjennom dette, tok ca. 2 mnd. før vi fikk time på BUP til vår, også noen måneder med utredning før hun fikk diagnosen.

Her er det lengre ventetid på PPT enn BUP, men har forstått at det er veldig varierende fra sted til sted.

Ville uansett "beholdt" henvisningen til PPT, da de kan bidra med tilpassing/tilrettelegging på skolen hvis det er behov for det!

Lykke til!

Anonymkode: c0225...2d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har et barn som er meldt opp til ppt mtp utredning for adhd. Gangen i det er vel at først må ppt gjøre sine saker, så kan fastlege henvise til Bup, med alle rapporter fra ppt. 
Men det går så saakte! Har ikke fått vite hvor lang ventetid det er hos ppt enda, men de er jo kjent for å være presset og ha mye å gjøre.. 

Deretter er det noen mnd med utredning, henvisning, og venting på nytt hos Bup. 
Jeg vet ikke hvor lang tid vi har, for å være ærlig. Jeg er dritsliten. Barnet klikker for alt mulig, lekser kan ta timesvis å få gjort (timer med utagering, men så er de gjort på 15min når hen først gjør de). 
Hen blir sint og roper at hen skal ta selvmord, flytte, osv. 10år gammel!! 

Det er supervanskelig å få hen opp om morgenen, og på skolen. Sovner sent (ca 23) og blir vekket 07.30. Bruker melatonin, uten dette kan vennlige våken i senga si til 01-02 på natta. 

Jeg føler jeg gjør det jeg kan, snakker, veileder, gir hen tid til å roe seg, møter hen på følelsene. Prøver å ikke krangle tilbake, holde en rolig og avslappet tone. 
Klarer det mye av tiden, men jeg er menneskelig, så av og til er nok nok.. 

Noen som vet hvordan jeg kan få fortgang i dette systemet? Mulig å få hen henvist til Bup uten å vente på ppt? Jeg blir bekymret når hen sier «jeg skal ta selvmord, drepe meg seg/andre» osv.. 

Anonymkode: 5599b...c07

Hvorfor skrive "hen"?

Anonymkode: f9e20...7a7

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor skrive "hen"?

Anonymkode: f9e20...7a7

Hvorfor bry seg?

Anonymkode: f7523...189

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når tar hen melatonin?

Har et barn med ADHD som tar dette, og det hjalp veldig på søvnen. Tar en dråpe kl. 19, og legger seg kl. 20.30. Litt lesing først, deretter sove. Tlf og iPad fjernet fra rommet. Vi var imidlertid veldig konsekvente på at leggetiden skal overholdes da vi begynte med det.

Anonymkode: 4f1da...b3e

AnonymBruker
Skrevet

Vektdyne for å bedre søvn? 

Det hjalp med vår adhd-barn 

Anonymkode: c2d77...9bc

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger Ikke gå via PPT. Dra til fastlegen og be om henvisning til BUP.

Anonymkode: 787fd...1c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var hos legen i mai og ba om henvisning til bup. Fikk tid hos bup i august. Da vi fikk innkalling fikk vi brev med 6-7 oppsatte møter. 

Adhd ble nevnt første gang i oktober. Så ble det tester og skjemaer til både oss og skolen, og skolebesøk og foreldresamtaler og skolesamtaler (uten oss foreldre) og ikke minst mange møter for guttungen.

Vi følte det var en svært grundig, og samtidig effektiv prosess. 

For oss ble det forresten ikke avdekket noe tegn på adhd.

Anonymkode: bb959...2f7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...