AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #1 Skrevet 15. mars 2023 Har akkurat fått baby, han er 2 uker gammel. Har vært i skikkelig dårlig form etter fødsel, sliten, trøtt og baby må ha mat hver 3 time grunnet prematur. Samboer har en bror med aspergers, som ikke helt forstår det sosiale. Han ønsker å komme på besøk til oss hver eneste dag for å se babyen, og at vi er naboer gjør det ikke enkelt å si nei. Virker også som samboer ikke forstår at det er slitsomt at han skal besøke oss hver dag. Samboer kan gå å lage middag eller skru bil når han kommer slik jeg blir sittende igjen alene med han og babyen. Om jeg eksempel sier jeg skal sove, sier han «det går fint» og bare sitter der videre. Vil ikke være frekk eller stygg, er veldig hyggelig at han er så opptatt av babyen, men er skikkelig sliten og ønsker litt fred til å komme inn i rutiner og bli kjent med babyen selv. Hvordan forholde meg til denne situasjonen? Anonymkode: cc8da...47a 3
Gjest Lykkedykker Skrevet 15. mars 2023 #2 Skrevet 15. mars 2023 Er selv en aspergermann. Og jeg hadde nok foretrukket om du bare var helt direkte. Si det som det er. I barndommen min forsto jeg aldri når jeg skulle dra hjem fra kompiser. De forsøkte med slik hinting osv, men det gikk over hodet mitt. Endte alltid med at de måtte fortelle meg at jeg skulle dra hjem.
LillaGorilla<3 Skrevet 15. mars 2023 #3 Skrevet 15. mars 2023 Her er vel mannen din hovedproblemet- hvorfor stikker han når broren kommer? Det høres jo helt fjernt ut. Det er også han som burde tatt seg en prat med broren. 17 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #4 Skrevet 15. mars 2023 Her må mannen din på banen. Si tydelig at han må ta ansvar for broren og når han selv skal gjøre andre ting må han sende broren hjem. Sånn situasjonen er nå, kan du ikke bli pålagt dette ansvaret. Anonymkode: 0c12e...8a3 9 1
Andro Skrevet 15. mars 2023 #5 Skrevet 15. mars 2023 (endret) Enig med autisten over. Sosiale antenner er jo noe av problemet, men det går an å være både klar og hyggelig. "Det var hyggelig at du kom, men nå må du nesten gå, for nå skal vi legge oss nedpå litt." Du kan også ta regien på det litt framover. Invitere når det passer, og bli enige om når på døgnet det passer dårlig. Dersom han er veldig glad i babyen kan han kanskje avlaste deg litt framover? Ta en trilletur mens du hviler en time f.eks.? Endret 15. mars 2023 av Andro 6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #6 Skrevet 15. mars 2023 Lykkedykker skrev (3 timer siden): Er selv en aspergermann. Og jeg hadde nok foretrukket om du bare var helt direkte. Si det som det er. I barndommen min forsto jeg aldri når jeg skulle dra hjem fra kompiser. De forsøkte med slik hinting osv, men det gikk over hodet mitt. Endte alltid med at de måtte fortelle meg at jeg skulle dra hjem. Han blir veldig lei seg/oppgitt om man er direkte, og tolker alt i værste mening om man er det. Kan begynne å gråte og smelle med dører etc. LillaGorilla<3 skrev (3 timer siden): Her er vel mannen din hovedproblemet- hvorfor stikker han når broren kommer? Det høres jo helt fjernt ut. Det er også han som burde tatt seg en prat med broren. Virker som han ikke har ett problem med at broren er her hele tiden, og derfor snakker ikke han med han. Skal prøve å snakke med han men føler meg fæl som ikke vil ha broren her hele tiden Andro skrev (3 timer siden): Enig med autisten over. Sosiale antenner er jo noe av problemet, men det går an å være både klar og hyggelig. "Det var hyggelig at du kom, men nå må du nesten gå, for nå skal vi legge oss nedpå litt." Du kan også ta regien på det litt framover. Invitere når det passer, og bli enige om når på døgnet det passer dårlig. Dersom han er veldig glad i babyen kan han kanskje avlaste deg litt framover? Ta en trilletur mens du hviler en time f.eks.? Baby er kun 14 dager så jeg føler meg ikke helt trygg på at han skal trille baby eller være alene med den enda. Anonymkode: cc8da...47a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #7 Skrevet 15. mars 2023 LillaGorilla<3 skrev (11 timer siden): Her er vel mannen din hovedproblemet- hvorfor stikker han når broren kommer? Det høres jo helt fjernt ut. Det er også han som burde tatt seg en prat med broren. Enig, dette er mannen sitt ansvar å ta tak i. Han burde stille opp for sin nyforløste og slitne partner. Anonymkode: 84648...d19 1
Lorieen Skrevet 15. mars 2023 #8 Skrevet 15. mars 2023 Jeg tenker at dette er mannen din sitt ansvar. Han må snakke med broren sin, og forklare at det blir for mye med besøk hver dag, men at han kan komme f.eks én time en gang i uka. Og da er det mannen din sitt ansvar å ta seg av det. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #9 Skrevet 15. mars 2023 Jeg har asperger og pappa har også asperger. Pappa er som svogeren din. Jeg har måttet si ifra direkte, men på en hyggelig måte. Pappa er en som må få direkte beskjed og ofte flere ganger, men man må også si ifra på en hyggelig måte for han synes naturlig nok ikke det er gøy å høre at han er for innvaderende. Også enig med de som sier at her må mannen din på banen. Det er feigt og egoistisk av han å bare gå fra deg og la deg få ansvaret. Men du må selvsagt fortelle han også på en hyggelig måte at han må snakke med broren sin. Anonymkode: 25527...b6e 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #10 Skrevet 16. mars 2023 Trekk for gardiner og si at dere ikke er hjemme. Anonymkode: 82dc2...f6d
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #12 Skrevet 17. mars 2023 Hehe, nå måtte jeg le litt siden jeg kjente meg igjen i lignende situasjon. som en skrive, du må bare være døm ærlig med personen. Du må si. «Takk for besøket, nå må du gå hjem». Da går han hjem, og kommer tilbake neste dag☺️ Anonymkode: a634d...2ce
AprilLudgate Skrevet 17. mars 2023 #13 Skrevet 17. mars 2023 1. Mannen din er problemet 2. En på autismespekter vil ha større forståelse enn andre for det å føle seg utmattet/overveldet. Forklar direkte at du er supersliten etter fødsel og slikt, og du trenger mye hvile uten å ha besøk av folk. Så derfor passer det ikke med besøk - av noen - hver dag. Far kan jo heller ta med bebisen over til ham så du får hvile litt avogtil Få de til å trille ute 🤷♀️ 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #14 Skrevet 18. mars 2023 Jeg ser ikke problemet. Kan du ikke bare si at du og babyen skal gå å sove , og at han kan komme tilbake senere/ en annen dag, også går du bare på rommet å legger deg? Hvis han vil sitte i stuen så er vel ikke det et problem, eller?🙈 Anonymkode: aacc1...88f 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #15 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg ser ikke problemet. Kan du ikke bare si at du og babyen skal gå å sove , og at han kan komme tilbake senere/ en annen dag, også går du bare på rommet å legger deg? Hvis han vil sitte i stuen så er vel ikke det et problem, eller?🙈 Anonymkode: aacc1...88f Jeg personlig hadde ikke ønsket å ha noen sittende i stua mens jeg vandret rundt hjemme i barseltiden. Hadde strengt tatt ikke ønsket å ha noen i stua mi før jeg fikk barn heller som bare hang rundt mens jeg tok meg en blund eller gikk i dusjen feks. TS: her tenker jeg det er mannen sitt ansvar å forklare broren at han ikke bare kan henge rundt. Kanskje dere kan avtale noen spesifikke tidspunkt det kan passe at han kommer/makstid han kan være,eller avtale hva du skal si for at han skal gå. For eksempel at når du sier at babyen skal sove så er det på tide at han går. Anonymkode: c09ce...a60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå