AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #1 Skrevet 15. mars 2023 Er i barseltiden nå og har sett meg nødt til å ivareta egen helse fordi jeg fikk streng beskjed fra legen om det. Så nå er smokk innført, jeg mater med flaske og skipper et måltid på natten. Samsovingen som holdt meg våken absolutt hele natten, så ble slutt på det også. Det går for lenge mellom måltider på natt, men jeg har i det minste klart å hente meg inn og hjerteklapp og blodtrykk er stabilisert. Er mer i harmoni og ikke sint og sliten. Sitter med dårlig samvittighet fordi alt jeg gjør er frarådet. Jeg forstår nesten ikke at andre klarer å innfri så mange av rådene. Anonymkode: eef92...0b2 2 10
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #2 Skrevet 15. mars 2023 Hvis flaskemating er innført, helt eller delvis, så kan kanskje partner mate om natten? Hvis du bor med hen? Syns forresten du gjør helt riktig! Anonymkode: bc712...1e5 9
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #3 Skrevet 15. mars 2023 Hvis babyen våkner og er sulten må den jo få mat, men om den sover så går det vel greit å hoppe over? Mener jeg gjorde det samme med mine, at det gikk noe lenger i mellom anbefalt tidsrom mellom mating på netter. Men hvis barnet har normal vektoppgang på helsekontrollen og er fornøyd så ser jeg ikke problemet overhodet. Og jeg har all sympati med deg, kravene følelse ganske urimelige i starten, men de er jo der for å trygge å veilede oss også. Så lærer du deg å stole mer og mer på egen intuisjon etterhvert Anonymkode: 5ea61...a41 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #4 Skrevet 15. mars 2023 Barnet ble lagt på eget rom fra han var 4-5 måneder. Vi lå og vekte hverandre gjennom nettene (han lagde lyd i søvne, vi våknet og bevegde på oss i sengen, han våknet av at vi bevegde på oss osv.) og ingen sov. Angrer på at vi ikke gjorde det tidligere. Fikk bare støtte fra vår faste helsesøster og fastlege/helsestasjonslege (fastlegen vår er begge deler, hehe). Var også de to som anbefalte oss å prøve det. Men Guud så kjeft jeg fikk av vikaren til helsesøsteren vår da hun fant ut av det, skulle tro jeg prøvde å drepe barnet mitt omtrent. 😅 Anonymkode: f31d7...90f 6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #5 Skrevet 15. mars 2023 Med mindre ungen ikke legger på seg, eller er misfornøyd, så trenger du da ikke å stresse med måltider om natta. Vekker aldri en baby for å gi mat. Vi bryter flere «regler» uten at jeg får noe dårlig samvittighet. Vi bruker vippestol mens jeg vasker flasker, lager middag etc. (hun elsker den). Jeg ga opp ammingen sikkert før mange andre hadde gjort det, man skal jo helst både sitte å gråte, blø fra brystvortene og bli en fare for seg selv før man vurderer å slutte høres det ut som av og til. Jeg lar vesla se på tv’n i 5 min hvis jeg må få måkt snø av bilen og pakket stellesekken osv og hun er litt smågrinete, da slipper jeg å håndtere en hysterisk baby samtidig. smokk har vi brukt siden vi kom hjem, vi bruker den når hun skal sove, så det er enklere å få henne til å falle til ro og sovne på egen hånd siden hun forbinder smokken med å roe ned og sove. gjør sikkert mye annet også som de perfekte hadde steilet av. Men jeg gidder ikke å bry meg om det. Vi gjør det som passer for oss, og som gjør vår hverdag enklere. Vi har en avslappet holdning. Vi er selvfølgelig opptatte av at hun skal få mye stimuli, kontakt med oss, riktig mat (skal snart innføre smaksprøver, å jeg leser meg godt opp på hva babyer trenger) osv, men å hige etter å gjøre alt perfekt fører bare til at man føler at man ikke strekker til. Du er den beste mammaen for din baby, å det er viktig å ikke være for streng med seg selv. Anonymkode: 7d4f2...d34 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #6 Skrevet 15. mars 2023 Jeg har en på 9uker. Han får mat om natten når han selv etterspør. Kan gå alt fra 2-6timer. Kanskje største fyfy jeg gjør er at jeg starter hver dag med en liten redbull. Anonymkode: 9b421...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #7 Skrevet 15. mars 2023 Jeg har gjort alt dette med mitt barn, men aldri tenkt over at jeg brøt noen regler? Hvem er det som sier at dette er regler? Gjør det som funker for dere og drit i resten tenker nå jeg. Ikke rart så mange mødre sliter med dårlig samvittighet og følelsen av å ikke strekke til Anonymkode: 1cb13...acc 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #8 Skrevet 15. mars 2023 Jeg gjør alt dette, samtidig som at førstefødte får sitte å se på tv (1,5 år) 😂 ring politiet😅 Anonymkode: 77430...9c7 6
Regnbuefisk Skrevet 15. mars 2023 #9 Skrevet 15. mars 2023 Har brutt alle søvnregler som finnes. Ammet, trillet, bysset og båret i søvn. Ga en av guttene et måltid fast føde hver natt i ganske mange mnd. Alt sammen har falt fra av seg selv, og de har endt opp med å sove godt i egen seng likevel. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #10 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg gjør alt dette, samtidig som at førstefødte får sitte å se på tv (1,5 år) 😂 ring politiet😅 Anonymkode: 77430...9c7 Jeg har til og med satt på sånn Hey Bear sensory video til barnet mitt på 5 mnd. Lar henne sitte i 10 min mens jeg løper og tar en rask dusj, eller fikser meg lunsj som jeg så spiser på gulvet ved siden av henne mens hun leker på matta si. Hun er klistremerkebaby som enten vil holdes/bæres, eller ha meg rett ved siden av. Hvis ikke blir det gråt etter knapt ett minutt. 🙈 Skulle gjerne ønske jeg kunne kutte samsoving eller legge på eget rom, hadde lett gjort det hvis det funket... Anonymkode: 6ebaa...289
Andro Skrevet 15. mars 2023 #11 Skrevet 15. mars 2023 Du gjør alt helt greit ❤️ De trenger ikke mat på natta om de sover. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #12 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har til og med satt på sånn Hey Bear sensory video til barnet mitt på 5 mnd. Lar henne sitte i 10 min mens jeg løper og tar en rask dusj, eller fikser meg lunsj som jeg så spiser på gulvet ved siden av henne mens hun leker på matta si. Hun er klistremerkebaby som enten vil holdes/bæres, eller ha meg rett ved siden av. Hvis ikke blir det gråt etter knapt ett minutt. 🙈 Skulle gjerne ønske jeg kunne kutte samsoving eller legge på eget rom, hadde lett gjort det hvis det funket... Anonymkode: 6ebaa...289 Hey Bear er genialt 😂 Anonymkode: 7d4f2...d34 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #13 Skrevet 15. mars 2023 Ingenting av det du nevner er feil å gjøre, så lenge ungen har bra vektutvikling trenger den ikke vekkes for mat på natta. Ser ikke hva du gjør som frarådes? Anonymkode: 97da8...532 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #15 Skrevet 15. mars 2023 Denne tråden gir meg lyst å gråte. Utrolig trist å lese om alle som skryter av hvor dårlig de kan behandle babyene sine 💔 Anonymkode: 38138...d63
Katrin94 Skrevet 15. mars 2023 #16 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Denne tråden gir meg lyst å gråte. Utrolig trist å lese om alle som skryter av hvor dårlig de kan behandle babyene sine 💔 Anonymkode: 38138...d63 Det er INGEN her som behandler babyene sine dårlig. 26 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #17 Skrevet 15. mars 2023 Jeg tenker ikke at du bryter noen regler. Og årsaken til at jeg ikke gjorde det på samme måte, var at det funket som vi gjorde det. Både babyene og jeg fikk sove når vi samsov, ikke ellers. Og babyene sovnet raskt ved å bli ammet i søvn. De reglene jeg opplevde at omverdenen mente jeg brøt var nettopp disse tingene. Helsesykepleieren, og flere andre rundt sa at jeg måtte slutte å amme i søvn for babyene ville få problemer med å finne søvnen selv. Og det var flere som virket som de mente det var dumt å samsove også. "Det hadde jeg aldri tort", sa en venninne om emnet, og nærtagende som jeg var på den tiden, kjentes det som hun indirekte sa "du setter barne ditt i fare!" Det finnes ikke én fasit. Og jeg syns det høres ut som du gjør det veldig rett ❤️ Anonymkode: 5ca4a...dac 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #18 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Denne tråden gir meg lyst å gråte. Utrolig trist å lese om alle som skryter av hvor dårlig de kan behandle babyene sine 💔 Anonymkode: 38138...d63 Kutt ut 😂 Anonymkode: 7d4f2...d34 14 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #19 Skrevet 15. mars 2023 minister-mio skrev (1 time siden): Er det regler mot smokk og samsoving? Ja man skal visst ikke bruke smokk før amming er godt etablert, noen starter før de er hjemme fra sykehus (men er jo ingen regel sånn sett). Samaoving, noen mener fast bestemt på at det er livsfarlig uansett h ordan man gjør det og det aldri bør skje. Anonymkode: 7d4f2...d34 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #20 Skrevet 15. mars 2023 Uansett hva du gjør så vil det være noen som mener det er feil. Gjør det som funker for dere. Synes ikke det du skriver høres ut som «regelbrudd» heller, egentlig. Føler alle maste om at ungen måtte lære å ta smokk pga krybbedødrisikoen, baby fikk faktisk smokk av sykepleier på sykehuset! Tok den aldri da, og nå har hender og pupper fått den rollen. Det er visst også feil. Vi fikk forresten bare beskjed om å gi mat når baby var sulten (uten å se på klokka) allerede da vi dro hjem, har aldri vekket for å mate. Skjermtid er nok det det syndes mest mot her. Mulig alle andre klarer å bare snakke med babyen hele dagen lang, men jeg er sliten og trenger litt passiv underholdning innimellom, så kan fint sette på tv-en litt for å distrahere oss begge, eller mens baby dier seg i søvn. Anonymkode: 33e83...9e2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå