AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #1 Skrevet 15. mars 2023 Vi kjøpte en tredemølle hos en stor sportsbutikk for 4 år siden. Nå er det en feil på mølle, og vi ble henvist til leverandør av møllen for service. I dialog med de viser det seg at modellen er utgått og det vil derfor ta opptil flere måneder å få den reparert fordi de må spesiallage deler. Jeg synes hele situasjonen er rar, og lurer på om det er reelt at jeg må godta å vente så lenge på reparasjon innenfor garantiperioden? Og skal jeg ta denne klagen med forhandler eller leverandør? Anonymkode: a3fff...4e7
Snublefot62 Skrevet 15. mars 2023 #2 Skrevet 15. mars 2023 Du tar dette med selger. Avhjelp skal skje uten ulempe eller urimelig lang tid for deg. Å ikke kunne bruke produktet på flere måneder pga mangel på deler er urimelig lang tid og det kan da være at du har krav på heving eller omlevering. 1
anon01 Skrevet 15. mars 2023 #3 Skrevet 15. mars 2023 (endret) Du skriver at det er 4 år siden du kjøpte denne varen. Hovedregel er 2 års garanti, og ved varer som er ment til å vare mye lenger, er reklamasjonstid 5 år. Så lenge det ikke er brukerfeil, er det selgers ansvar å få varen reparert innen rimelig tid eller gi tilbud om ny vare/tilsvarende vare. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34?q=forbrukerkjøpsloven https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare Hva som er rimelig tid er jo ikke tidsbestemt i loven, men er det snakk om 2 måneder leveringstid på deler i disse tider vil jeg ikke tro du kommer så langt. Er det 6 måneder derimot, da ville jeg begynt å diskutere andre løsninger med selger. Endret 15. mars 2023 av anon01 endret formulering på setning om selgers ansvar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå