Gå til innhold

Har butikk eller leverandør ansvaret ved feil?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte en tredemølle hos en stor sportsbutikk for 4 år siden. Nå er det en feil på mølle, og vi ble henvist til leverandør av møllen for service. I dialog med de viser det seg at modellen er utgått og det vil derfor ta opptil flere måneder å få den reparert fordi de må spesiallage deler. 
Jeg synes hele situasjonen er rar, og lurer på om det er reelt at jeg må godta å vente så lenge på reparasjon innenfor garantiperioden? Og skal jeg ta denne klagen med forhandler eller leverandør?

Anonymkode: a3fff...4e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar dette med selger. Avhjelp skal skje uten ulempe eller urimelig lang tid for deg.

Å ikke kunne bruke produktet på flere måneder pga mangel på deler er urimelig lang tid og det kan da være at du har krav på heving eller omlevering.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Du skriver at det er 4 år siden du kjøpte denne varen.

Hovedregel er 2 års garanti, og ved varer som er ment til å vare mye lenger, er reklamasjonstid 5 år.

Så lenge det ikke er brukerfeil, er det selgers ansvar å få varen reparert innen rimelig tid eller gi tilbud om ny vare/tilsvarende vare. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34?q=forbrukerkjøpsloven

https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare

Hva som er rimelig tid er jo ikke tidsbestemt i loven, men er det snakk om 2 måneder leveringstid på deler i disse tider vil jeg ikke tro du kommer så langt. Er det 6 måneder derimot, da ville jeg begynt å diskutere andre løsninger med selger. 

Endret av anon01
endret formulering på setning om selgers ansvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...