AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #1 Skrevet 15. mars 2023 Bhg åpner 07.30 og jeg har fått litt tilpasning på jobb så jeg rekker et tog som går 08. Men de siste dagene har jeg opplevd at de er for få folk der frem til klokken 08, virker som flere kommer slentrende inn først da. Har sett meg nødt til å være igjen i bhg i 20-30 minutter flere dager på rad, fordi de har samlet alle barna på tre avdelinger i samme rom og er bare to voksne. Noen hylgråter og det virker kaotisk og mitt barn blir stressa av det. Løper etter meg hvis jeg går fordi de andre er opptatte med de barna som gråter. Er dette vanlig? Må man beregne en halvtime+ - ekstra for levering? Barnet mitt er litt avhengig av trygg voksenkontakt med overlevering også er han rimelig selvstendig etterpå, dette vet de. Men jeg rekker ikke jobb lenger til den tiden jeg burde pga dette , mister toget gang på gang og må vente en ca 40 min til neste avgang Anonymkode: ec9c6...908
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #2 Skrevet 15. mars 2023 Helt vanlig å være 2 ansatte om morningen og at vi slår sammen avdelingene. Det betyr at på en avdeling er det sykdom, for de skulle vært 3 stk. Man kan ikke være flere ansatte på morningen fordi vi må ha flest ansatte midt på dagen og like mange ansatte på slutten av dagen som på begynnelsen av dagen. Barnehager får stort sett ikke sette inn vikar når det "bare" er én ansatt syk. Vi får ikke vikar før det er en syk ansatt på hver avdeling. Ikke alltid da heller. Anonymkode: e3cd8...82b 15
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #3 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt vanlig å være 2 ansatte om morningen og at vi slår sammen avdelingene. Det betyr at på en avdeling er det sykdom, for de skulle vært 3 stk. Man kan ikke være flere ansatte på morningen fordi vi må ha flest ansatte midt på dagen og like mange ansatte på slutten av dagen som på begynnelsen av dagen. Barnehager får stort sett ikke sette inn vikar når det "bare" er én ansatt syk. Vi får ikke vikar før det er en syk ansatt på hver avdeling. Ikke alltid da heller. Anonymkode: e3cd8...82b Så seint som 7:30-8:00? Vår barnehage åpner 06:30 og er fullt bemannet fra 7. De aller fleste ungene er levert før 8. Når en barnehage åpner så seint mener jeg de skal ha full bemanning fra åpning. Folk må jo få mulighet til å komme seg på jobb i rimelig tid. Anonymkode: 136c0...266 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #4 Skrevet 15. mars 2023 Her er det bare en ansatt så tidlig, avdelingen har 12 barn. Går helt fint fordi noen leverer gjerne ei stund etter 8. Anonymkode: b2968...210
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #5 Skrevet 15. mars 2023 På tide å begynne å gå i tog for bedre lønn for de barnehageansatte? https://agendamagasin.no/debatt/til-de-ansatte-i-min-sonns-barnehage/ Anonymkode: 20ecf...a26 6 1
Millimani Skrevet 15. mars 2023 #6 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så seint som 7:30-8:00? Vår barnehage åpner 06:30 og er fullt bemannet fra 7. De aller fleste ungene er levert før 8. Når en barnehage åpner så seint mener jeg de skal ha full bemanning fra åpning. Folk må jo få mulighet til å komme seg på jobb i rimelig tid. Anonymkode: 136c0...266 Hvor står det at barnehagen til den du siterer åpner kl 07:30? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #7 Skrevet 15. mars 2023 Jeg har vært nødt til å levere mine til alt for få ansatte og mange barn fordi jeg måtte forte meg til jobb. Og jeg er til tider alene med for mange barn der jeg jobber. Det er dessverre veldig vanlig. Barnehagene er dårlig bemannet på starten og slutten av dagen. Det er fordi barnehagen holder åpent lenger enn en arbeidsdag, og det blir det ikke tatt hensyn til i bemanningsnormen. Er en ansatt da plutselig syk, blir det gjerne helt ille. Det blir ofte ikke satt inn vikar av økonomiske årsaker. Og når en får vikar, så er det vanskelig å finne en. Si i fra! Men antagelig er det lite barnehagen får gjort med det, og antagelig syns de det er fælt selv. Det er på tide at barna våre prioriteres fra politisk hold. Og det er viktig å si i fra at det ikke er greit. Det gjør noe med et lite barn å bli sendt inn i et kaos uten en trygg voksen for å ivareta det, fordi den eneste voksne er opptatt med to barn som slår hverandre og ett som gråter, mens hodet er fokusert på den bæsjebleien som må skiftes på en eller annen måte... Anonymkode: 7e236...6cf 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #8 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så seint som 7:30-8:00? Vår barnehage åpner 06:30 og er fullt bemannet fra 7. De aller fleste ungene er levert før 8. Når en barnehage åpner så seint mener jeg de skal ha full bemanning fra åpning. Folk må jo få mulighet til å komme seg på jobb i rimelig tid. Anonymkode: 136c0...266 Men hvordan går det opp? Hvis barnehagen er fullt bemannet 07, er da de ansatte ferdige med arbeidsdagen kl. 15? Folk må få mulighet til å komme seg på jobb. Men de som bestemmer i landet må bestemme enten at det skal være færre barn pr. ansatt (f.eks 2 småbarn eller 4 store barn, mot 3 små eller 6 store som i dag) eller at bemanningsnormen skal gjelde for hele barnehagens åpningstid, slik at alle barnehager må ansette flere (og få penger til det). Anonymkode: 7e236...6cf 3 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #9 Skrevet 15. mars 2023 Her er to storbarnsavdelinger slått sammen til 0830. To ansatte fra 0730 og en tredje ansatt som kommer kl 0800. Må nesten være slik for at det skal være igjen ansatte etter 1530. Om det er greit? Nei… men det må endres fra politikerhold. Det er ikke økonomi i barnehagene til å ansette ekstra personale utover grunnbemanning. Anonymkode: 8410f...40b 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #10 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så seint som 7:30-8:00? Vår barnehage åpner 06:30 og er fullt bemannet fra 7. De aller fleste ungene er levert før 8. Når en barnehage åpner så seint mener jeg de skal ha full bemanning fra åpning. Folk må jo få mulighet til å komme seg på jobb i rimelig tid. Anonymkode: 136c0...266 Hva mener du? La oss si barnehagen er åpen fra kl.07:30 til 17. Det er oftest 3 ansatte på en avdeling. 7,5times arbeidstid. Da kommer en ansatt kl.07:30, den andre kl.08:30 og den tredje kl.09:30. Pedlederne har 4 timer ubundet tid i uka og disse tas på begynnelsen eller slutten av dagene. Politikerne har bestemt at det skal være 50% barnehagelærere, så på annenhver avdeling er det en eller to pedledere. På avdleingene med to pedledere så mangler de altså folk ytterligere 8 timer i uka. Da kommer tidligvakten kl.07:30, og hvis pedleder har mellomvakt kommer den 09:00. Og den andre pedlederen kl.10:30. På slutten av dagen er assistenten alene fra 15:30. Kl.11 begynner pausene. Så kommer møter i tillegg. Vi er aldri nok ansatte på avdleingen, skarve 1,5time om dagen er vi fulltallige. Men det er bare når det ikke er sykdom, noe det jo ofte er når man er så utsatt for bakterier og virus... Sånn er det hos oss. Hvis barnehagen din har enda lenger åpningstid så er det enda verre spredning på de ansatte. Er det sykdom slår vi oss sammen med en annen avdeling på begynnelsen eller slutten av dagen. Forsvarlig? Absolutt ikke. Men det er sånn politikerne har bestemt at det skal være. Anonymkode: e3cd8...82b 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #11 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men hvordan går det opp? Hvis barnehagen er fullt bemannet 07, er da de ansatte ferdige med arbeidsdagen kl. 15? Folk må få mulighet til å komme seg på jobb. Men de som bestemmer i landet må bestemme enten at det skal være færre barn pr. ansatt (f.eks 2 småbarn eller 4 store barn, mot 3 små eller 6 store som i dag) eller at bemanningsnormen skal gjelde for hele barnehagens åpningstid, slik at alle barnehager må ansette flere (og få penger til det). Anonymkode: 7e236...6cf Fullt bemannet betyr ikke alle ansatte på jobb samtidig, men at grunnbemanningen er på plass. Kontoransatte begynner gjerne klokken 8 og på en normal dag er flere på jobb enn minimumsbemanningen. Anonymkode: 136c0...266
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #12 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva mener du? La oss si barnehagen er åpen fra kl.07:30 til 17. Det er oftest 3 ansatte på en avdeling. 7,5times arbeidstid. Da kommer en ansatt kl.07:30, den andre kl.08:30 og den tredje kl.09:30. Pedlederne har 4 timer ubundet tid i uka og disse tas på begynnelsen eller slutten av dagene. Politikerne har bestemt at det skal være 50% barnehagelærere, så på annenhver avdeling er det en eller to pedledere. På avdleingene med to pedledere så mangler de altså folk ytterligere 8 timer i uka. Da kommer tidligvakten kl.07:30, og hvis pedleder har mellomvakt kommer den 09:00. Og den andre pedlederen kl.10:30. På slutten av dagen er assistenten alene fra 15:30. Kl.11 begynner pausene. Så kommer møter i tillegg. Vi er aldri nok ansatte på avdleingen, skarve 1,5time om dagen er vi fulltallige. Men det er bare når det ikke er sykdom, noe det jo ofte er når man er så utsatt for bakterier og virus... Sånn er det hos oss. Hvis barnehagen din har enda lenger åpningstid så er det enda verre spredning på de ansatte. Er det sykdom slår vi oss sammen med en annen avdeling på begynnelsen eller slutten av dagen. Forsvarlig? Absolutt ikke. Men det er sånn politikerne har bestemt at det skal være. Anonymkode: e3cd8...82b Politikerne har bestemt en minimumsbemanning, ikke en maksimum. De aller fleste barnehager, inkludert de kommunale går med overskudd. Kommunen putter pengene inn i andre budsjettposter, mens de private putter pengene i egen lomme. Penger som skulle/burde gått til tilstrekkelig bemanning. Men det er ikke politikerne sin feil, det er griske eiere. Anonymkode: 136c0...266 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #13 Skrevet 15. mars 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hva mener du? La oss si barnehagen er åpen fra kl.07:30 til 17. Det er oftest 3 ansatte på en avdeling. 7,5times arbeidstid. Da kommer en ansatt kl.07:30, den andre kl.08:30 og den tredje kl.09:30. Pedlederne har 4 timer ubundet tid i uka og disse tas på begynnelsen eller slutten av dagene. Politikerne har bestemt at det skal være 50% barnehagelærere, så på annenhver avdeling er det en eller to pedledere. På avdleingene med to pedledere så mangler de altså folk ytterligere 8 timer i uka. Da kommer tidligvakten kl.07:30, og hvis pedleder har mellomvakt kommer den 09:00. Og den andre pedlederen kl.10:30. På slutten av dagen er assistenten alene fra 15:30. Kl.11 begynner pausene. Så kommer møter i tillegg. Vi er aldri nok ansatte på avdleingen, skarve 1,5time om dagen er vi fulltallige. Men det er bare når det ikke er sykdom, noe det jo ofte er når man er så utsatt for bakterier og virus... Sånn er det hos oss. Hvis barnehagen din har enda lenger åpningstid så er det enda verre spredning på de ansatte. Er det sykdom slår vi oss sammen med en annen avdeling på begynnelsen eller slutten av dagen. Forsvarlig? Absolutt ikke. Men det er sånn politikerne har bestemt at det skal være. Anonymkode: e3cd8...82b Jeg er veldig glad for at vår pedleder også sitter i Fagforbundet. Hun er kjøpt ut noen timer én dag i uka og tar alle timene med plantid samme dag. Vi får derfor en (fast) vikar for henne hele dagen, hver eneste uke. Anonymkode: 043bb...8cc 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #14 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Politikerne har bestemt en minimumsbemanning, ikke en maksimum. De aller fleste barnehager, inkludert de kommunale går med overskudd. Kommunen putter pengene inn i andre budsjettposter, mens de private putter pengene i egen lomme. Penger som skulle/burde gått til tilstrekkelig bemanning. Men det er ikke politikerne sin feil, det er griske eiere. Anonymkode: 136c0...266 De fleste kommunale barnehager går ikke med overskudd. Vikarbudsjettene er ofte brukt opp innen vinterferien og det spares på nødvendig vedlikehold, leker og utstyr og mat for at budsjettene skal gå opp. Der jeg jobber vasker personalet avdelingen selv, vaskepersonalet har kun ansvar for gulvet. Vi lager også all varmmaten selv. Sjefen har sine tall han må levere på, ellers mister han jobben. Så kommunen presser han. Men det er staten som presser kommunene. Økonomien er begredelig og det er staten, og velgerne, sin skyld. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er veldig glad for at vår pedleder også sitter i Fagforbundet. Hun er kjøpt ut noen timer én dag i uka og tar alle timene med plantid samme dag. Vi får derfor en (fast) vikar for henne hele dagen, hver eneste uke. Anonymkode: 043bb...8cc Det høres luksus ut! Å få vikar for ubunden tid burde alle hatt! Anonymkode: e3cd8...82b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #15 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så seint som 7:30-8:00? Vår barnehage åpner 06:30 og er fullt bemannet fra 7. De aller fleste ungene er levert før 8. Når en barnehage åpner så seint mener jeg de skal ha full bemanning fra åpning. Folk må jo få mulighet til å komme seg på jobb i rimelig tid. Anonymkode: 136c0...266 Fullt bemannet kl.07? Stenger barnehagen 14.30 da? Helt vanlig at det er manko på voksne dersom det er sykdom, vikarer kan først settes inn ved sykemelding etter de 16 arbeidsgiverdagene.. Vi slår oss også sammen 2 avdelinger til frokosten på morgenen og fra 16-16.30 på ettermiddagen. Anonymkode: 6205f...960 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #16 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste kommunale barnehager går ikke med overskudd. Vikarbudsjettene er ofte brukt opp innen vinterferien og det spares på nødvendig vedlikehold, leker og utstyr og mat for at budsjettene skal gå opp. Der jeg jobber vasker personalet avdelingen selv, vaskepersonalet har kun ansvar for gulvet. Vi lager også all varmmaten selv. Sjefen har sine tall han må levere på, ellers mister han jobben. Så kommunen presser han. Men det er staten som presser kommunene. Økonomien er begredelig og det er staten, og velgerne, sin skyld. Det høres luksus ut! Å få vikar for ubunden tid burde alle hatt! Anonymkode: e3cd8...82b Er jo veldig rart da at de private klarer det, samt ha gratis varmmat, egen kokk osv og i tillegg ta ut utbytte. Er kommunene som bruker pengene på andre ting, ellers hadde de også gått med overskudd, noe de i realiteten gjør. De bare kamuflerer pengene under andre budsjettposter. Egentlig burde alle barnehager vært private, da barnehage ikke er obligatorisk og heller ikke burde vært en pedagogisk institusjon slik den er i dag. Hele barnehagen er blitt en eneste lang førskole. Anonymkode: 136c0...266 1
minister-mio Skrevet 15. mars 2023 #17 Skrevet 15. mars 2023 De du beskylder for å komme slentrende på jobb klokken åtte jobber jo til halv fire eller fire. Dersom de skulle kommet tidligere skulle barnehagen stenge i to tiden da? 5 1
StrangeDoll Skrevet 15. mars 2023 #18 Skrevet 15. mars 2023 Her er det levering på to avdelinger mellom 6.45 og 7.30, og samme med henting på ettermiddagen. Det kommer flere på de andre avdelingene kl 8, så om jeg vil mine barn skal leveres direkte til riktig avdeling må jeg levere etter 8. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #19 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så seint som 7:30-8:00? Vår barnehage åpner 06:30 og er fullt bemannet fra 7. De aller fleste ungene er levert før 8. Når en barnehage åpner så seint mener jeg de skal ha full bemanning fra åpning. Folk må jo få mulighet til å komme seg på jobb i rimelig tid. Anonymkode: 136c0...266 Fullt bemannet? Barnehagene stenger 17, mener du de ansatte skal jobbe fra 7-17 da? Det er jo et vaktsystem i barnehagene. På min jobb er vaktene slik: 6.45-14.15, 7.45-15.15, 8.30-16 og 9.30-17. Ca det samme på hver avdeling da, så det er ikke sånn at en voksen passer fler avdelinger (med mindre det er sykdom, da er det en sjelden gang vi må passe naboavdelingen frem til 7.30 eller 8, men da er det ganske rolig) Anonymkode: 96e29...6a4 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #20 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): På tide å begynne å gå i tog for bedre lønn for de barnehageansatte? https://agendamagasin.no/debatt/til-de-ansatte-i-min-sonns-barnehage/ Anonymkode: 20ecf...a26 Forholdene er veldig fint belyst i teksten. Anonymkode: a4b02...613 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå