Nanella Skrevet 29. desember 2005 #1 Skrevet 29. desember 2005 Jeg skal også lage en fløtesaus av kraften til kalkunbrystet... Men lurer litt på hva slags grønnsaker jeg skal ha... Ikke waldorfsalat.....
Gjest piaf Skrevet 29. desember 2005 #2 Skrevet 29. desember 2005 Rosenkål og gulrøtter er vel det som ofte går igjen, ellers synes jeg det er godt med grønne grønnsaker til, feks. brokkoli, aspargesbønner, asparges...
Gjest Hippopotamus Skrevet 29. desember 2005 #3 Skrevet 29. desember 2005 Aspargesbønner og minimais.
Gjest Sabia Skrevet 29. desember 2005 #4 Skrevet 29. desember 2005 Ostegratinert broccoli og minigulrøtter og rosenkål. Dessuten rødkål og surkål. Og tyttebær syltetøy! Sølvløk er sikkert også godt til.
Gjest gjest1 Skrevet 29. desember 2005 #5 Skrevet 29. desember 2005 Jeg serverte kalkunbryst med rosenkål, gulrot, tyttebærsyltetøy, fløtegratinerte poteter og waldorfsalat. Pass på at det ikke kommer så mye kraft fra kalkunbryst. Jeg laget 4 stk, og fikk totalt knapt 3 dl kraft...
Nanella Skrevet 29. desember 2005 Forfatter #6 Skrevet 29. desember 2005 Hmmm, tror det kanskje blir rosenkål og gulerøtter... Men egentlig syns jeg det er litt kjedelig også.. Asparges er det noen som ikke liker så da kutter jeg ut det... Broccoli er jo kjempegodt syns jeg da, men jeg vet ikke helt jeg.... Hmm, tenke litt på det.
Nanella Skrevet 29. desember 2005 Forfatter #7 Skrevet 29. desember 2005 Hmmm, hva gjorde du med sausen da titta??? Buljong???
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2005 #8 Skrevet 29. desember 2005 Jeg fikk servert rosenkål, sølvløk og soppstuing. Veldig godt!!
Gjest gjest1 Skrevet 29. desember 2005 #9 Skrevet 29. desember 2005 Hmmm, hva gjorde du med sausen da titta??? Buljong??? ← Vet du, jeg fant jo ut av det veldig sent - ikke mer enn en halvtimes tid før gjestene skulle komme. Så det endte opp meg at jeg sendte sambo på butikken for å kjøpe en posesaus. Så det ble en sausenebb med god, hjemmelaget skysaus og en med ferdigsaus...
Gjest Hilde Skrevet 29. desember 2005 #10 Skrevet 29. desember 2005 Bruk litt av kraften fra kokte grønnsaker til sausen.
Nanella Skrevet 29. desember 2005 Forfatter #11 Skrevet 29. desember 2005 Det står oppskriften på en rødvinsaus på esken med kalkunbrystet der kraften også skal prøves.. Jeg satser på den jeg, den så veldig god ut!! Også er det kjempegodt med rødvinsaus også da syns jeg.. Satser på det når det ser ut til at det blir litt lite kraft. Jeg håper jeg har nok kalkunbryst da... 2,5 kg. del på 8 personer.. Det må vel holde det vel.....???
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2005 #12 Skrevet 29. desember 2005 Veldig godt med stekt løk&sopp eller kokte gulrøtter og kokt blomkål til Og for en litt spennende vri er det veldig godt med karrisaus til..
Gjest Hilde Skrevet 29. desember 2005 #13 Skrevet 29. desember 2005 Synes det hørtes veldig lite ut - jeg beregner alltid minst 500 gram pr. person. Bedre med for mye mat enn for lite ...
Nanella Skrevet 29. desember 2005 Forfatter #14 Skrevet 29. desember 2005 500 g. per pers!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!????? Mener du det, og det går bort??? Nå har jeg beregnet 300 gram per pers og trodde jeg skulle være ganske så safe da... Greit at man ikke skal ha for lite mat, men 500 gram hørtes mye ut!!
monja Skrevet 29. desember 2005 #16 Skrevet 29. desember 2005 Ville definitivt beregnet 500 gr pr pers. Og hva med minigulrøtter, blomkål, broccoli, kålrot - finnes det ikke poseblandinger med denne mix'en tro? Knallgodt iallefall. Fikk det servert idag.
Elle Melle Skrevet 29. desember 2005 #17 Skrevet 29. desember 2005 Jeg smører kalkunfileten med meierismør og hvitløkpulver. Da blir kraften helt perfekt til å blande i en pose fløtesaus (eller lage selv hvis man glemmer å handle den slik som jeg gjorde i år... ) Til dette hadde jeg poteter, stuffing stekt i brødform ved siden av (laget av brød, bacon, løk, selleri, og medisterfarse), mais, squash og smørdampet fenikkel i båter. Veldig godt (selv om svigers syntes grønnsakene var ekstremt eksotiske... )
Gjest gjesta Skrevet 29. desember 2005 #18 Skrevet 29. desember 2005 500 g pr person er anbefalt hvis du skal servere hel kalkun. Kalkunfilet er jo rent kjøtt, så da vil jeg tro at 300 g pr person skulle holde. Jeg pleier å gange anbefalt mengde med antall personer, og så plusse på litt ekstra. Helle for litt for mye mat enn for lite.
Gjest gjest1 Skrevet 29. desember 2005 #19 Skrevet 29. desember 2005 300 g per pers kan nok kanskje holde, avhengig av hvor mye tilbehør du har. Jeg hadde 5,2 kg til 12 personer, og hadde en knapp kg igjen kan jeg tenke meg. Og da hadde vi masse tilbehør samt forrett først. Så for oss hadde 300g ikke holdt. Om du har mulighet til å kjøpe ett lite bryst ekstra hadde jeg gjort det.
Nanella Skrevet 31. desember 2005 Forfatter #20 Skrevet 31. desember 2005 Ja nå har jeg jo kjøpt et bryst til men jeg jobbet i går og sambissen rakk ikke butikken så han var å kjøpte i dag... Problemet er jo at den nå er fryst så den rekker ikke å tine om ikke jeg må tine den i mikroen da... Jeg er litt stressa nå... Jeg vil jo ikke få for lite mat men jeg trenger den ekstra ser det jo ut til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå