AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Vi har vært sammen i 6 år. De siste 2 årene har han periodevis drukket mye, droppet jobb i samme periode og hatt dårlig psykisk helse. Han går på antidepressiva, men blir dårlig fulgt opp. I perioder holder han seg helt unna alkohol, og er veldig snill, men når det skjer noe «ille» setter han karriere og familierelasjoner på spill og drikker. Han er verbalt ufin når han drikker, sier at jeg ikke elsker han osv. Sist gang han hadde en slik periode sa jeg at det var siste gang jeg finner meg i det, men så begynte det på’n igjen på søndag. Jeg har dårlig samvittighet om jeg velger å slå opp imens han sliter psykisk, men kjenner det virkelig går utover min egen psykiske helse å ta imot uforutsigbar «dritt» i jevne mellomrom (2-3mnd), og plutselige trusler om selvmord. Det virker som en uendelig sirkel, og jeg er veldig veldig lei av konstante løfter om at «det var siste gang». Hva gjør jeg? Kan jeg gjøre det slutt selvom den andre personen har det vanskelig psykisk? Anonymkode: 28abc...20f 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 Du har satt en grense, då her bør du stå for den. Han kommer aldri til å ta riktige valg, om du diller og lar han slippe unna Anonymkode: d7aea...0ea 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 Du må først og fremst skjerme deg selv, så ja, du kan gå ifra han. Og det høres ut som at du bør det. Han trenger hjelp med misbruket sitt, kanskje et brudd kan få han til å innse realiteten. Har du noen å snakke med? Har han andre rundt seg som vet? Anonymkode: 976b6...561 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 Vært bort i det samme. Samboeren min slet veldig, og det ballet sakte på seg med drikking over et par år. Jeg gav samboer et ultimatum, legetime og antabus - eller så ble jeg til gå i fra han og han hadde heller ikke klart utdanningen lengre. Vi dro til legen sammen, og han startet på antabus. Han brukte det vell i et halvt år. I dag, noen år senere, kan han nyte alkohol innimellom, men vi er veldig forsiktige med det. Vi er sammen den dag i dag og har det bra i lag. Alle kan rote seg inn i ting som ikke er bra, men det er viljen til å komme ut av det som er avgjørende. Anonymkode: c6a48...a5c 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 Ja du kan gjøre det slutt selvom den andre sliter psykisk. Du må ivareta deg selv og har prøvd lenge nok å ivareta han. Anonymkode: f9f9c...ece 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du må først og fremst skjerme deg selv, så ja, du kan gå ifra han. Og det høres ut som at du bør det. Han trenger hjelp med misbruket sitt, kanskje et brudd kan få han til å innse realiteten. Har du noen å snakke med? Har han andre rundt seg som vet? Anonymkode: 976b6...561 Takk for svar. Jeg har egentlig ingen å snakke med om det, har formidlet litt om situasjonen til familien hans i håp om at de kan hjelpe - men de sier de er lei og ikke tror han vil ta seg sammen. Denne gangen merker jeg at jeg ikke har overskudd, nettopp begynt i ny jobb og ønsker virkelig å fokusere på det, men får meldinger og telefoner fra han midt på natt om å ta sitt eget liv osv, må snakke han ut av det, så sover ikke om natten og går bekymret rundt om dagen. Anonymkode: 28abc...20f 1 2
Blåjojo Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 Ja, du kan gå din vei. Du har ikke ansvar for et annet menneskes liv og helse. Ta vare på deg selv før og sørg for at du har det bra før du prøver å hjelpe andre. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 Selvsagt kan du avslutte forholdet uten å føle deg slem. Om du ønsker kan du jo være en venn på dine premisser. Anonymkode: 22c6f...062 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar. Jeg har egentlig ingen å snakke med om det, har formidlet litt om situasjonen til familien hans i håp om at de kan hjelpe - men de sier de er lei og ikke tror han vil ta seg sammen. Denne gangen merker jeg at jeg ikke har overskudd, nettopp begynt i ny jobb og ønsker virkelig å fokusere på det, men får meldinger og telefoner fra han midt på natt om å ta sitt eget liv osv, må snakke han ut av det, så sover ikke om natten og går bekymret rundt om dagen. Anonymkode: 28abc...20f Jeg skjønner at det er slitsomt. Jeg skjønner også at man ikke kan pålegge familien å ivareta han, men jeg forstår om det føles bittert, og at du føler at du er alene om dette. Hva om du melder bekymring til fastlegen? Evt ringe legevakt, evt politiet, om natten når han ringer/tekster? Da gir du på en måte ansvaret over på helsevesenet og du er ikke alene om det lengre. Hva sier han når han er edru i disse periodene sine? Tar du opp bla dette med at han truer med selvmord? Vil han ha hjelp? Du bør uansett ikke stå i dette alene, alle vil bryte sammen til slutt, og det er ikke verdt at du mister deg selv. Anonymkode: 976b6...561 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 Du kan alltid avslutte et forhold når enn det skulle passe deg. Men av det du skriver virker det ikke som om typen din drikker fordi han har et alkoholproblem, men for å dempe sine psykiske problemer. Anonymkode: 68b87...f51 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #11 Skrevet 15. mars 2023 Ja i en slik situasjon ikke bare kan du gå, men bør gå. Anonymkode: e83a1...765 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #12 Skrevet 15. mars 2023 Du må slå opp. Ja, du kan slå opp selv om han sliter psykisk. Be han ringe hjelpetelefon i stedet for deg, og blokker nummeret hans. Anonymkode: b8fef...226 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #13 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner at det er slitsomt. Jeg skjønner også at man ikke kan pålegge familien å ivareta han, men jeg forstår om det føles bittert, og at du føler at du er alene om dette. Hva om du melder bekymring til fastlegen? Evt ringe legevakt, evt politiet, om natten når han ringer/tekster? Da gir du på en måte ansvaret over på helsevesenet og du er ikke alene om det lengre. Hva sier han når han er edru i disse periodene sine? Tar du opp bla dette med at han truer med selvmord? Vil han ha hjelp? Du bør uansett ikke stå i dette alene, alle vil bryte sammen til slutt, og det er ikke verdt at du mister deg selv. Anonymkode: 976b6...561 Har ringt legevakten før, han har aldri kvalifisert til noe tvangsinnleggelse for behandling og ble i etterkant veldig sur. I edru perioder sier han at det var siste gang, at han har det bra nå osv, men så gjentar det seg er par måneder senere. Han vil ikke forholde seg til selvmordstruslene i etterkant, hver gang jeg har prøvd å ta det opp vil han ikke snakke om det. I bunn og grunn er jeg ikke lykkelig i forholdet, men er jo veldig glad i han så er redd for å gjøre noe verre for han mtp psykisk helse. Hadde ikke tilgitt meg selv om et brudd var «siste dråpe», men siden han ikke vil ha hjelp til å håndtere følelsene uten alkohol ser jeg ingen måte det blir bedre på fremover for han og oss. Trenger egentlig bare å høre at jeg ikke er en dårlig person om jeg velger å forlate noen som har det vanskelig fordi jeg ikke har det bra i forholdet og føler det påvirker min egen helse og karriere. Anonymkode: 28abc...20f 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #14 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har ringt legevakten før, han har aldri kvalifisert til noe tvangsinnleggelse for behandling og ble i etterkant veldig sur. I edru perioder sier han at det var siste gang, at han har det bra nå osv, men så gjentar det seg er par måneder senere. Han vil ikke forholde seg til selvmordstruslene i etterkant, hver gang jeg har prøvd å ta det opp vil han ikke snakke om det. I bunn og grunn er jeg ikke lykkelig i forholdet, men er jo veldig glad i han så er redd for å gjøre noe verre for han mtp psykisk helse. Hadde ikke tilgitt meg selv om et brudd var «siste dråpe», men siden han ikke vil ha hjelp til å håndtere følelsene uten alkohol ser jeg ingen måte det blir bedre på fremover for han og oss. Trenger egentlig bare å høre at jeg ikke er en dårlig person om jeg velger å forlate noen som har det vanskelig fordi jeg ikke har det bra i forholdet og føler det påvirker min egen helse og karriere. Anonymkode: 28abc...20f Han vil ikke prøve en annen psykolog da? Depresjonen ligger jo til grunn for alkoholmisbruket, så det er den som må behandles først. vært i en lignende situasjon først. ringte hver gang jeg fikk selvmordstrusler og viste personalet sms-ene med hva han skrev. Du må ta på egen oksygenmaske om han ikke er villig til å ta imot hjelp. Anonymkode: bef5c...288 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #15 Skrevet 15. mars 2023 Jeg er helt enig, han har en depresjonslidelse i bunn og alkoholen sier han at hjelper til å dempe og få en slags pause fra tankene. Selv i perioder hvor han ikke drikker vil han ikke ha hjelp ift psykisk helse, ikke fra meg, helsevesenet eller familie - med unntak av antidepressiva han har stått på og har kontroll på jevnlig. De 4 årene vi var sammen før han ble psykisk syk var han aldri ufin eller sårende, men jeg føler ikke jeg kan tviholde på det og håpe det blir sånn det var igjen. AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan alltid avslutte et forhold når enn det skulle passe deg. Men av det du skriver virker det ikke som om typen din drikker fordi han har et alkoholproblem, men for å dempe sine psykiske problemer. Anonymkode: 68b87...f51 Anonymkode: 28abc...20f
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #16 Skrevet 15. mars 2023 Du får si til ham at døren står på gløtt, i tilfelle må han slutte å drikke, skaffe seg hjelp. Han må stable seg på bena selv og lære seg å klare seg før han eventuelt kommer tilbake til deg. Slik det er nå, ødelegger du livet ditt på grunn av ham. Anonymkode: fbec1...ede 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #17 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har ringt legevakten før, han har aldri kvalifisert til noe tvangsinnleggelse for behandling og ble i etterkant veldig sur. I edru perioder sier han at det var siste gang, at han har det bra nå osv, men så gjentar det seg er par måneder senere. Han vil ikke forholde seg til selvmordstruslene i etterkant, hver gang jeg har prøvd å ta det opp vil han ikke snakke om det. I bunn og grunn er jeg ikke lykkelig i forholdet, men er jo veldig glad i han så er redd for å gjøre noe verre for han mtp psykisk helse. Hadde ikke tilgitt meg selv om et brudd var «siste dråpe», men siden han ikke vil ha hjelp til å håndtere følelsene uten alkohol ser jeg ingen måte det blir bedre på fremover for han og oss. Trenger egentlig bare å høre at jeg ikke er en dårlig person om jeg velger å forlate noen som har det vanskelig fordi jeg ikke har det bra i forholdet og føler det påvirker min egen helse og karriere. Anonymkode: 28abc...20f I bunn og grunn så er din lykke viktigst, og når han helt åpenbart ikke vil ha hjelp, så kan du ikke gjøre noe mer. Du er ikke en dårlig person om du velger å gå. Anonymkode: 976b6...561 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #18 Skrevet 15. mars 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Kan jeg gjøre det slutt selvom den andre personen har det vanskelig psykisk? Anonymkode: 28abc...20f Ja. Det hjelper ingen om du blir psykisk syk av hele opplegget. Du er bare et menneske. Å kombinere tung alkoholbruk og antidepressiva tipper jeg kan gjøre ganske stor skade på hjernen Anonymkode: f48c8...091 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #19 Skrevet 15. mars 2023 Det kan tom være det hjelper ham å bli forlatt, da kan han ikke bruke deg som krykke. Anonymkode: 87b38...34e 1 1
Nymerïa Skrevet 15. mars 2023 #20 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det kan tom være det hjelper ham å bli forlatt, da kan han ikke bruke deg som krykke. Anonymkode: 87b38...34e Jeg er enig i dette, du gjør han ingen tjeneste med å fortsette forholdet av medlidenhet. Han ser det kanskje ikke sånn akkurat nå, men han tenker jo ikke klart. Og TS, hvis du av en eller annen grunn er fast bestem på å fortsette så får du i det minste slå av telefonen om natta. Du kan ikke jobben din seile sin egen sjø på grunn av dette. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå