Gjest Sirisurr Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Hei! 😁 Bor i blokk, en jeg har en liten balkong, 180x180 cm. Jeg har ikke grønne fingre, så jeg lurer på om dere har noen tips til hva jeg kan gjøre med balkongen og hvilke planter jeg kan ha? Har lyst på blomster, men jeg har sett folk som dyrker tomater i potter, går det bra? Tenkte å ha et lite cafe sett men ellers så har jeg jo litt plass igjen 😊
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #2 Skrevet 15. mars 2023 Jeg har noen plantekasser for å hindre innsyn, og i dem har jeg naturtro kunstige palmer. Funker veldig bra med tanke på at det blir tørt der i solen, og om jeg er borte noen dager, ville naturlige planter fått problemer. Jeg har en større potte som jeg fyller med (ekte) sommerblomster. Disse har klart seg noenlunde, men jeg bytter dem ut ellers, og til høsten fyller jeg den med diverse høstlyng. Hvis du skal ha mange ekte planter må du være klar over at de trenger vanning og stell omtrent hver dag, men hvis du har noen som kan ta seg av plantene når du er borte, går det jo greit. Jeg synes det er fint å slippe å ha folk i leiligheten når jeg ikke er til stede. Går du til et større hagesenter vil de ha gartnere som kan gi deg gode råd. Anonymkode: fa97f...790
Gjest Sirisurr Skrevet 15. mars 2023 #3 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har noen plantekasser for å hindre innsyn, og i dem har jeg naturtro kunstige palmer. Funker veldig bra med tanke på at det blir tørt der i solen, og om jeg er borte noen dager, ville naturlige planter fått problemer. Jeg har en større potte som jeg fyller med (ekte) sommerblomster. Disse har klart seg noenlunde, men jeg bytter dem ut ellers, og til høsten fyller jeg den med diverse høstlyng. Hvis du skal ha mange ekte planter må du være klar over at de trenger vanning og stell omtrent hver dag, men hvis du har noen som kan ta seg av plantene når du er borte, går det jo greit. Jeg synes det er fint å slippe å ha folk i leiligheten når jeg ikke er til stede. Går du til et større hagesenter vil de ha gartnere som kan gi deg gode råd. Anonymkode: fa97f...790 Tusen takk 😊 Fikk plutselig flere ting å tenke på her.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #4 Skrevet 15. mars 2023 Desto større potte, desto enklere og desto mindre stell krever plantene. Hvilken klimasone du bor i og forholdene på balkongen din (skygge, steik-sol), og hvor mye du orker å pusle med dem er også alfa og omega. Tomater kan gå veldig bra og det kan gå veldig dårlig ut fra faktorene over Anonymkode: 1cf3f...f7b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #5 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har noen plantekasser for å hindre innsyn, og i dem har jeg naturtro kunstige palmer. Funker veldig bra med tanke på at det blir tørt der i solen, og om jeg er borte noen dager, ville naturlige planter fått problemer. Anonymkode: fa97f...790 Holder de seg like fine i fargen? Og lukter de plast i varmen? Er fristet til enkelte kunstige planter jeg òg, men synes det er veldig stygt når det lukter varm plast og er falmet blålig av solen.. Anonymkode: 656b2...ff9 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #6 Skrevet 15. mars 2023 Ja, du kan dyrke tomater i potter. De må ha rikelig med sol, og mye vann. De må også klippes, både i høyden og for tjuvskudd. Det finnes mange ulike typer tomater, så her kan du boltre deg. Men de trenger som sagt litt stell. Så kommer det an på hvilken retning balkongen din vender, det er jo avgjørende for hvilke blomster som trives best. Anonymkode: 6f383...4ed
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #7 Skrevet 15. mars 2023 Fins det balkongplanter som ikke tiltrekker seg fluer og innsekter? Anonymkode: dbd8d...0fe
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #8 Skrevet 15. mars 2023 Jeg har god erfaring med tomater i Potter/krukker. Jeg har aldri stelt de noe utover å vanne MYE og sørge for at de får mye sol. Får masse tomater hvert eneste år. Og de er dekorative og kan vokse seg høye slik at man får mindre innsyn også. Urter er også gøy å dyrke selv og krever ikke stor plass. Anonymkode: 328e0...a6e
Rødstrupa Skrevet 15. mars 2023 #9 Skrevet 15. mars 2023 Sirisurr skrev (20 timer siden): Hei! 😁 Bor i blokk, en jeg har en liten balkong, 180x180 cm. Jeg har ikke grønne fingre, så jeg lurer på om dere har noen tips til hva jeg kan gjøre med balkongen og hvilke planter jeg kan ha? Har lyst på blomster, men jeg har sett folk som dyrker tomater i potter, går det bra? Tenkte å ha et lite cafe sett men ellers så har jeg jo litt plass igjen 😊 Det er lurt m/selvvanningspotter. Leca kuler i bunn., deretter jord. Margeritter, lavendel(da kommer sommerfugl, bier mm.) Krydderplanter: gressløk, sitronmelisse. Tomater i lite drivhus. Du kan absolutt få mye ut av det på liten plass. Gjelder å utnytte arealet godt, også i høyden…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #10 Skrevet 15. mars 2023 Stemorsblomst er noe av det enkleste man kan ha. De tåler regn, de tåler kalde netter, de tåler noe tørke, og når de er begynt å bli for lange, så kan de klippes ned, og kommer tilbake igjen etter noen uker. I tillegg er de både billige og pene. Ellers trenger du ikke bekymre deg for snegl og slikt, så du kan jo gå for dahlia, de er fine! Det kommer som sagt an på hvor du bor, med tanke på solforhold og herdighetssone. Tomat går veldig godt an på balkong, så sant du har litt sol. Biltema har gode tomatpotter, med selvvanningsfunksjon. Jeg liker best busktomater, de blir ikke så høye. Har mye vind her jeg bor, så orker ikke passe på at de ikke knekker. Jeg har pleid å så denne; https://tomatprat.no/products/hundreds-thousands-1 Anonymkode: 4312f...e5e
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #11 Skrevet 15. mars 2023 Surfina er veldig fine og lettstelte. Hvis du er flink til å fjerne visne blomster så blir de utrolig frodige og flotte. Men det trenger selvfølgelig vann og gjødsel. Anonymkode: 2591c...ae3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå