nebbete fugl Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Har du råd til dette? https://www.vi.no/forbruker/nye-eu-krav-til-boliger-ventes-for-jul-kan-bety-millionregning-til-norske-boligeiere/77692492 EU er i ferd med å vedta nye krav til energieffektivisering av boliger som vil bety millioninvesteringer i oppgraderinger for mange norske boligeiere. Vedtaket antas å komme før jul. Et av kravene er at alle boligbygg skal ha minst energiklasse D. dette har en betydning for at ganske mange norske boliger må energieffektiviseres innen 2030 eller 2033, det er helt åpenbart. Og at målet om at alle boliger i EU skal være nullutslippsboliger innen 2050, det står der – det er det ingen som rokker ved. ...og jeg som trodde vi ikke var medlem av EU. 3 8
Gjest theTitanic Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Så lett å vedta noe som får mange til å miste husene sine fordi de ikke har penger til dette.
Gjest Paramount Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 EU styres av sosialdemokratiske byråkrater. De ligger noen år etter oss i Norge, men konsekvensene blir mye større fordi EU er så enormt mye større enn oss. Å sitte på et kontor og vedta slike ting uten å ta hensyn til konkrete konsekvenser er noe vi i Norge har årelang erfaring med. Vi kjenner igjen slike byråkratiske drømmer over alt i Norge allerede: pedagogikken i skoleverket, i barnehagene, når det gjelder boliger og byggeforskrifter, HMS, uendelig velmenende krav om sikkerhet til land og til vanns. Det hoper seg opp noen voldsomme krav som er ikke er praktisk gjennomførbare, bare direkte handlingslammende for de som faktisk skal leve i slike samfunn.
Entern Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 theTitanic skrev (1 minutt siden): Så lett å vedta noe som får mange til å miste husene sine fordi de ikke har penger til dette. Angår jo ikke dem som skriver under på disse avtalene. 4
Heydayotheinterweb Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 Ingen sjokk at commie-diktaturet EU vil regulere folk ennå mere. Og mere betenkelig er det at vi ikke er med i EU, men likevel meldt inn via Schengen og EØS. Vil du ikke så SKAL du (men du kan få illusjonen av fritt valg i 1994! ÅH JA! HNNNG!) Og hva med Europakommisjonen som har som mål å, quote, "få Norge inn i EU", som sitter på Ingenting......... stortinget og aldri har vært stemt inn der av noen av folket? Ingen skjult agenda her, nei! 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 Latterlig på så mange måter. Å tre dette ned over hodet på folket er et overgrep. 1. Det hjelper ingenting å energieffektivisere boliger når klimakrisen kan løses av et par gigantiske bedrifter plassert rundt omkring på kloden. Boliger er en dråpe i havet. 2. Norske boliger har ikke noe stort utslipp, og null-utslippsboliger må jo være en utopi? Kjøp ei sag for å kappe en planke og du har allerede sluppet ut klimagasser. Men det er vel et *spesielt* regnskap som gjør at utslippet går i null etter 40 år. Latterlig 3. Jeg er dritt lei av at toppolitikere i EU uten bakkekontakt skal bestemme hvordan nordmenn skal leve. Dette må det bli slutt på. 4. Nordmenn har ikke råd til dette. 5. Ingen får råd til å kjøpe hus om alle skal være nullutslippshus, da dette fordyrer byggingen veldig mye. Det er en grunn til at folk bryr seg mindre og mindre om klima. Ikke fordi det ikke er viktig, men fordi det er HÅPLØST for ett menneske å bidra, og vi betaler dyrt for det. Anonymkode: c4b29...8e0 10 3 10
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #7 Skrevet 11. november 2022 Og dette selv om Norges befolkning stemte nei til EU. Anonymkode: 19d1f...f52 12 1 2
Gjest theTitanic Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 De minst energieffektive boligene er de eldste dvs boliger eid av de med dårligere råd og verneverdige bygg, kultur og tradisjonsbygg. Bygg som ikke burde endres. Staten får også en gedigen regning her. Kroken på døra for gamle hoteller. Og enda verre i Europa med sine mange eldgamle og kalde murhus.
Peanut Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 Er det ønskelig at det skal bo mennesker i husene eller hva er greia? 🤨 8 1 1
Peanut Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 Quote Han legger til at det også er et tredje aspekt som virker inn, og det er at Norge kommer til å slippe opp for strøm i løpet av 2027 – og at for å ha nok strøm til næringslivet så må forbruket til boligmassen ned. Hva skal man gjøre da? <_< 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 Jeg nekter, har ikke råd, dessuten er det mitt hus Anonymkode: cc8bb...16f 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det hjelper ingenting å energieffektivisere boliger når klimakrisen kan løses av et par gigantiske bedrifter plassert rundt omkring på kloden. Boliger er en dråpe i havet. Anonymkode: c4b29...8e0 Litt offtopic, men, ja 10 bedrifter sørger for 70% eller gudene vet hva av utslipp, men, disse bedriftene produserer ting du kjøper. Ja, de kan slutte å produsere ting, men da forsvinner varene du kjøper. Så å tro at dette er så enkelt som at bedriftene bare kan slutte å utslippe co2 blir veldig dumt. AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er en grunn til at folk bryr seg mindre og mindre om klima. Ikke fordi det ikke er viktig, men fordi det er HÅPLØST for ett menneske å bidra, og vi betaler dyrt for det. Anonymkode: c4b29...8e0 Grunnen til at folk dropper å bry seg om klima, er fordi vi ønsker en levestandard som krever mye utslipp, vi er egoistiske. Det er "dyrt", fordi vårt forbruk er milevis over hva et fornuftig forbruk er om vi skal redde kloden, derfor må en prises ut. bensin må bli dyrere, strøm må bli dyrere, mat må bli dyrere, ALT må bli dyrere det er eneste løsning for å få dere til å slutte å forbruke så enormt mye Vi ønsker luksus, ikke å redde kloden. Thats it. Og, det er et demokrati, så etterhvert vil folk gå lei av å bli styrt av EU og klimagreiene. Så egentlig bare å vente på det. VI KOMMER ALDRI TIL Å KLARE DETTE. Fordi folk har holdninger som du. Så kloden er uten håp. Anonymkode: 4f6b2...fe5 3 1 2
nebbete fugl Skrevet 11. november 2022 Forfatter #13 Skrevet 11. november 2022 37 minutter siden, Peanut said: Hva skal man gjøre da? <_< Vi bygger atomkraftverk. 7 3
Portia Catonis Skrevet 12. november 2022 #14 Skrevet 12. november 2022 Mulig de får igjennom strengere krav for nybygg, men for eksisterende boliger har jeg store problemer med å tro på gjennomførbarheten. Hvordan skal de liksom håndheve dette? Skal det komme en inspektør med måleapparater hjem til Mette Minstepensjonist i huset hennes i skogen, hvorpå han skal fortelle henne at hun må etterisolere, bytte vinduer og kledning, og at hun ikke lengre får lov til å fyre med ved slik hun har gjort i 50 år? Mette sier hun ikke har råd til å utbedre huset, hva skal inspektøren liksom gjøre? Ringe Politiet og få henne kastet ut? Nei, den kjøper jeg ikke, gitt... 19 2
Daraya Skrevet 12. november 2022 #15 Skrevet 12. november 2022 Det kan man prøve seg på i Tyskland der et fåtall eier sin egen bolig. Som leieboer er dette ingen bekymring fordi de ikke betaler selv for etterisolering og andre tiltak. I Norge derimot eier en stor majoritet sin egen bolig. Og disse er velgere. Jeg tror det går en grense for hva Nordmenn godtar. 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #16 Skrevet 12. november 2022 Portia Catonis skrev (35 minutter siden): Mulig de får igjennom strengere krav for nybygg, men for eksisterende boliger har jeg store problemer med å tro på gjennomførbarheten. Hvordan skal de liksom håndheve dette? Skal det komme en inspektør med måleapparater hjem til Mette Minstepensjonist i huset hennes i skogen, hvorpå han skal fortelle henne at hun må etterisolere, bytte vinduer og kledning, og at hun ikke lengre får lov til å fyre med ved slik hun har gjort i 50 år? Mette sier hun ikke har råd til å utbedre huset, hva skal inspektøren liksom gjøre? Ringe Politiet og få henne kastet ut? Nei, den kjøper jeg ikke, gitt... Kravet gjelder den dagen boligen skal leies ut eller overdras til andre. For mange boliger vil enkle tiltak som en varmepumpe være nok til å oppfylle kravet. For andre må vinduer skiftes, og for enkelte vil etterisolering være nødvendig. Sistnevnte handler ofte om bygg som er så gamle at kledningen bør byttes uansett, og da er det i alle fall lurt å etterisolere samtidig. Anonymkode: eb918...de2 2 1
Peanut Skrevet 12. november 2022 #17 Skrevet 12. november 2022 9 hours ago, nebbete fugl said: Vi bygger atomkraftverk. Og sjansen for ulykke eller annet…? O_o 2
nebbete fugl Skrevet 12. november 2022 Forfatter #18 Skrevet 12. november 2022 9 minutter siden, Peanut said: Og sjansen for ulykke eller annet…? O_o Moderne kjernekraftverk er svært trygge. 11 1
Fru Uperfekt Skrevet 12. november 2022 #19 Skrevet 12. november 2022 Peanut skrev (15 minutter siden): Og sjansen for ulykke eller annet…? O_o Det er 2022 ikke 1950, dagens kraftverk er temmelig trygge (nei ingenting i livet er 100% sikkert utover skatt og døden) 2
Drizzt Skrevet 12. november 2022 #20 Skrevet 12. november 2022 (endret) nebbete fugl skrev (11 timer siden): Har du råd til dette? https://www.vi.no/forbruker/nye-eu-krav-til-boliger-ventes-for-jul-kan-bety-millionregning-til-norske-boligeiere/77692492 EU er i ferd med å vedta nye krav til energieffektivisering av boliger som vil bety millioninvesteringer i oppgraderinger for mange norske boligeiere. Vedtaket antas å komme før jul. Et av kravene er at alle boligbygg skal ha minst energiklasse D. dette har en betydning for at ganske mange norske boliger må energieffektiviseres innen 2030 eller 2033, det er helt åpenbart. Og at målet om at alle boliger i EU skal være nullutslippsboliger innen 2050, det står der – det er det ingen som rokker ved. ...og jeg som trodde vi ikke var medlem av EU. Hvis EU betaler for det, så gjør jeg det. Jeg er ikke i et EU-medlemsland, så ... dritt og dra heter det vel. P.S. Jeg ser for meg hvordan fattige europeere i Europas fattigste land skal punge ut med masse penger for solceller eller annet. Mmm, ja. Det er bare gode ønsker fra EU pampene, men ikke gjennomførbart i praksis. Med mindre EU pampene tar regningen. Hadde vi hatt politikere som tenker på Norge og nordmenn, ville vi fått forbehold i norsk lovgivning at man gjør det bare hvis man har råd til det. De fleste har ikke 1 mil ekstra for strengt talt unødvendig oppussing av egen bolig. Endret 12. november 2022 av Drizzt 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå