Gå til innhold

Uenig om hvor ofte det skal vaskes. Venter man til man ser synlig skitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huset er nyoppusset for et par år siden og det tar lang tid før noe ser ordentlig skittent ut. Doen ser aldri skitten ut; vi treffer jo skålen og bruker dobørste hvis det blir striper. Mannen mener da at det er unødvendig å vaske do. Han mener også det er hysterisk å vaske vasken pga litt småflekker og littegrann støv. Problemet er at det ser slik ut etter flere uker og måneder uten vask. Dette er bare et par eksempel for å at dere skal skjønne hva det går i. 

Vi har et lite barn og mannen nekter å bidra i huset,fordi han syns det er tull å gjøre noe før det er synlig (veldig) skittent. Jeg tenker på de usynlige bakteriene og ender derfor alltid opp med å være den som vasker. Vi har et lite barn og jeg er veldig utslitt, så det kan gå noen uker mellom hver gang jeg vasker, men mannen mener fortsatt det er unødvendig fordi det "nesten ikke er skittent i det hele tatt". Han påstår at han hadde bidratt hvis det var synlig skittent. 

Hvem har rett her?

Anonymkode: 34e4d...94d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din har FEIL. Man skal vaske toalettet regelmessig, en gang i uken er en fin regel. Til å med toalettbørsten skal man skifte ut flere ganger i året etter hvor ofte man bruker den 🤢 

Anonymkode: c69bc...077

• Liker 8
  • Nyttig 3
Gjest Ramona1970
Skrevet

Hvor blir det av støvet da? Særlig på badet blir det jo støv når man kler av og på seg for å dusje....

AnonymBruker
Skrevet

På et bad er det selvsagt skittent før det er såkalt synlig skitt. Det er jo her man vasker kropp og håndterer urin og avføring. Dere har i tillegg et lite barn som byttes bleie på. Om dere ikke vasker minst ukentlig, lukter badet deres fjøs. Dere merker det ikke selv. 

Folk varierer med hvor mye småstøv de tåler, men siden dere har et lite barn bør golvene tas ukentlig. 

Anonymkode: 56fc5...287

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det kan sikkert synes unødvendig å vaske noe som ikke ser skittent ut, men det går under vedlikehold. 

Ta badet da, siden du nevner det. Her vil ikke sopp og kalk få satt seg om en vasker jevnt. Møbler vil ikke gå opp i liminga på grunn av fukt - du kan ta tak når du oppdager det. Små hakk oppdages, fuktskader oppdages, rust kanskje og mye mye mer. 

En del mennesker har et merkelig forhold til penger. En smartelefon kan vaskes med sprit, passes på at den ikke lader for lenge og så videre. Men ett hjem til mange millioner blir ikke tatt vare på. 

Jeg synes din mann er umoden. Voksne mennesker tar vare på verdiene sine. 

Men du får sikkert ikke gjort noe med det. Det høres ut som du har fått barn med en mannebaby. 

Anonymkode: 85b3f...8d6

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannebarn-alarm. 

Sender deg varme tanker! ❤️

Anonymkode: 11554...ec4

• Liker 4
Skrevet

Det må jo vaskes før det er gjenngrodd av skitt, men en trenger jo ikke vaske overalt hver uke heller.

Toalett, badegulv og badvask har godt av en vask pr uke, mens ellers i huset støvsuger en jo gulv og holder det nogenlunde ryddig ukentlig og vasker ved behov. Kjøkkenvask, benk og bord vaskes jo daglig etter bruk.

Dere må jo komme frem til ett kompromiss av hvordan dere kan ha det.

Om du vil at alt skal vaskes hver uke så får du vaske 3 av 4 uker også får han vaske 1 av 4. Om du må overbevise han så han skjønner at det må vaskes så søk opp info, mulig det finnes hjemmetester for å sjekke hvor mye bakterier det er på ulike områder/flater. 

Og selv om litt bakterier er bedre enn ingen bakterier for å bygge immunforsvar, så betyr ikke det at en ikke skal vaske toalettet for det.

AnonymBruker
Skrevet

Flere uker??

"Litt flekker"? 

Æsj, det er ekkelt hjemme hos dere. Dere ser det bare ikke. Men noen liker jo å leve sånn.

Anonymkode: 44808...d6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (23 minutter siden):

Kjøkkenvask, benk og bord vaskes jo daglig etter bruk.

Nei, slikt vaskes ikke daglig hos oss. Det tar litt tid før vasken ser skitten ut, og om den gjør det, så får jeg høre noe a lá at jeg har støv på hjernen som vil vaske den når det er en tynt lag skitt/flekker. "Det er ingen med småbarn som har det strøkent hjemme" osv er ting han kan si. Bord og benker vaskes bare akkurat der det kommer flekker, av meg, og det er ikke alltid det blir tatt samme dag en gang, fordi jeg kan ha blitt opptatt med legging av barnet og har glemt det. Igjen er argument for at han ikke har tatt flekkene at det er helt normalt å ha flekker, spesielt når man har barn i hus.

På én måte kan jeg forstå han litt også, for det er jo fraser jeg også har hørt mye, så hvorfor sier folk egentlig dette?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, slikt vaskes ikke daglig hos oss. Det tar litt tid før vasken ser skitten ut, og om den gjør det, så får jeg høre noe a lá at jeg har støv på hjernen som vil vaske den når det er en tynt lag skitt/flekker. "Det er ingen med småbarn som har det strøkent hjemme" osv er ting han kan si. Bord og benker vaskes bare akkurat der det kommer flekker, av meg, og det er ikke alltid det blir tatt samme dag en gang, fordi jeg kan ha blitt opptatt med legging av barnet og har glemt det. Igjen er argument for at han ikke har tatt flekkene at det er helt normalt å ha flekker, spesielt når man har barn i hus.

På én måte kan jeg forstå han litt også, for det er jo fraser jeg også har hørt mye, så hvorfor sier folk egentlig dette?

Ts

Er det virkelig en stor jobb å tørke av bordet etter hvert måltid? Aldri sett på det som en jobb, er jo bare noe man gjør...

Anonymkode: b3e7a...06d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din høres umoden ut. Hvorfor vil han ikke vaske? Kan du overlate klesvask, klesbretting og legge klærne på plass til ham? Det er jo en synlig oppgave🤭 Så kan du få litt ekstra tid til slike ting du (og de fleste andre vil jeg tro) mener at er hygienisk å vaske men hvor skitten er «usynlig». 

Anonymkode: 00586...a09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere uker og måneder?🤢 vi vasker huset skikkelig 1 gang i uka. Uker med mye besøk vasker vi do/bad i alle fall to ganger daglig. Dere må ha det utrolig ekkelt!

Anonymkode: 1e973...8f1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Målet er vel at det aldri SKAL bli synlig skittent? Det er min filosofi, hvertall. Her vaskes det ca. hver uke. Men jeg drar jo en klut over bord og benk etter hvert måltid/hver gang jeg har laget mat, har robotstøvsuger som går hver dag, tørker av baderomsbenk og speil flere ganger i uka.

Jeg er ikke fin på det, og har flere hunder så er vant med gris og møkk, men å vente på "et tynt lag med skitt/flekker" i eget hjem er for meg ekkelt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Når du sier at ting ikke ser skittent ut etter flere uker/måneder, så vet jeg ikke helt om jeg tror på det. Kanskje dere/han mener det, men det er garantert ikke rent! 

Jeg har gitt litt opp å anta at samboer her SER at ting blir skittent, for han gjør rett og slett ikke det. Selv om det ligger et stygt belegg i hele dusjen, og det ikke lukter spesielt godt. Jeg prøvde å la være å vaske eller si noe en hel måned med dette, og han tenkte ikke tanken på at dusjen måtte vaskes... Men han har det fra foreldrene, de vasker kanskje dusjen en gang i halvåret, og da jeg skrubbet den en gang var det masse mugg i alle kriker og kroker :(

Anonymkode: ab6ac...849

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

La oss bort i fra den store ungen din. Han vil aldri forandre seg og det vet du og alle andre som deltar og vil delta i tråden. 

Men med barn i hus må du holde kjøkkenet ditt reint. Du kan utsette barnet ditt for livstruende tilstander. På bord og benker vil e-coli, salmonella, bakterier, virus, sopp og diverse parasitter yngle. 

Det er ikke noe du kan glemme. Du kan heller ikke ha en kamp med han som ikke gidder. Du har et ansvar for å holde ungen din frisk. 

Dette er ganske skremmende å lese TS. Kanskje du burde ha snakket med barnevernet og fått hjelp med å forstå hvordan en tar vare på barn. 

Anonymkode: 85b3f...8d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den verste dritten er jo akkurat det man ikke ser. 

Om dere har toalettlokket åpent når dere skyller ned, da har dere et bad fullt av urin og avføring på alle flater. Mikropartiklene komme seg langt. Og mannen din står sikkert når han pisser. Han treffer neppe hver dråpe i do… 

Og kjøkkenbenken, hvor mat tilberedes bør vaskes daglig! 

Om mannen din jobber i industrien, spør om de driver med forebyggende vedlikehold. Det er nemlig det man gjør ved å vaske bad og kjøkken. De to rommet er kjempeviktig å holde rent. 

Anonymkode: f070b...f7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er som din. Ser bare ikke behovet. Men etter mange år sammen har jeg innsett at han ikke bryr seg, fordi han ikke trenger å bry seg. Lar han bare være, blir det gjort uansett. Magisk!

jeg gjør en masse på autopilot hver eneste dag. ( Ja, vi har flere barn.) Rydder og vasker over kjøkkenbenken. Rydder ting og søppel fra nesten alle rom. Plukker brukte klær fra hele huset. Vasker klærne. Tømmer søppel. Bretter kartonger. Vasker speilene, vaskene og overflatene på badene. Går ikke og legger meg før huset ser greit ut. Da har mannen sovet lenge allerede, så det er jo ikke rart at han ikke merker hva som må gjøres... 

Ja, jeg innser at jeg er stokk dum...

Anonymkode: 22ab6...fa2

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme opplegget her. Han mener jeg går og ser etter skitt og ryddeprosjekter, og at han bare ser behov senere enn meg, så han 'rekker' aldri å gjøre ting før jeg gjør det.

Veldig frustrerende. Skjønner ikke at det skal være så jævla vanskelig å bare ta litt ansvar! Det er jo bare å sette alarm på telefonen om å ta badevasken en dag i uka. Men nei. Jeg vurderer å gå fra han egentlig.

Anonymkode: ac813...997

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Haha Den listen følger i hvert fall ikke kommunene når de tildeler hjemmehjelp! Da heter det at normal rengjøring gjøres en gang hver tredje uke, og da er det kun det helt grunnleggende som tas og alt annet får vente til den årlige storrengjøringen. 

Anonymkode: 8d416...124

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...