Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Bihulebetennelse..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter jeg hadde min andre mykoplasmainfeksjon for 2,5år siden fikk jeg en merkelig bihulebetennelse..eller først var det på vanlig måte, men etter den i følge legen skulle være borte, fortsatte det å dunke over nesa/panna..

Legene så ingen ting (annet enn at jeg var litt hoven over nesa/øynene) ikke noe særlig snørr å gørr heller.. Bare konstant dunking over nesa å panna. Tok til å med MR (røntgen) uten at de fant noe :forvirret: å 6 mnd på antibiotika..

Eneste som funker litt er en nesespray som heter nasonex :)

Men de siste 2 åra har det gradvis avtatt, å i høst har det til å med være helt borte.. Men nå i desember har det kommet tilbake for fullt :tristbla: Dunk dunk hele tida samt hovne øyer..

Legen har ikke noe ordentlig forklaring på hva det egentlig er..

Men er det noen andre her inne som har opplevd sånn type bihulebetennlse? Noen tips om hva som kan funke?

(forresten, 3 andre jeg kjenner som har hatt mykoplasma har hatt akkurat den samme dunkinga i etterkant :overrasket: )

Skrevet

Jeg har hatt kronisk tette bihuler i 3 år. Opererte dem for en måned siden, operasjonen var vellykket, men er fortsatt tett og syk. Legen min sa for noen uker siden at jeg har recisstente bakterier som ikke forsvinner med vanlig antibiotika. Fikk noen andre greier, men har ikke hjulpet det heller. Skal tilbake i morgen, får se hva han sier da. Da har han også fått svar på bakterierprøven han tok.

Du tok MR? Det er vel CT de skal ta av bihulene for å se om de er tette, er det ikke? :klø:

I hvert fall. Be legen din ta en bakterieprøve, så finner han nok ut litt mer. Og om du ikke har vært hos en øre-nese-hals lege, for all del oppsøk en! I slike tilfeller er ikke fastlege nok.

God bedring :)

Skrevet

tusen takk :)

Joda, jeg har tatt både MR, CT og vært hos øre nese/hals. Ingen fant noe annet enn det jeg nevnte over.

Har hatt litt feber som kommer å går i flere uker egentlig, derfor må det jo være noe der liksom.

Vet at fastleger langt i fra er nok bestandig, men han jeg har er veldig flink å sender med videre til andre som kan mer når han selv ikke kan hjelpe. Så har vært hos ørten leger med dette her.

Legen min spekulerte på om det kunne være en rest av mykoplsma som satt i bihulene, men ingen antibiotika har jo heller hjulpet så.

Men kan faktisk ikke huske å ha tatt sånn bakterieprøve altså..skal jeg spørre om neste gang :)

Det med resistente bakterier høres jo veldig logisk ut egentlig..siden jeg har brukt så mye antibiotika :forvirret:

Skrevet

bihulebetennelser kan være utrolig leie å bli kvitt. Det kan se greit ut der oppe, likevel er man tett, slapp og sliten. Jeg går nå på min tredje kur på to måneder. Det er ikke alle typer antibiotika som tar knekken på denne type bakterie, kun noen få.

Nå går jeg på en kortisonkur. Blir spennede å se om det hjelper.

Skrevet

Hei

Jeg slet og i årevis med bihulebetennelser. Til slutt ble jeg operert....det er mye bedre men har fått beskjed om at det er kronisk så jeg må belage meg på og skylle med saltvann resten av livet. Passer jeg ikke på - blusser betennelse opp igjen. Har kortisonspray - men det mest effektive er faktisk saltvann.

Gjest meya84
Skrevet

verken tetracyklin, doxilyn eller vanlig ery max har hjulpet meg..

Hva mener du med kortison? Nasonex er jo såvidt kortisonspray så vidt jeg vet.. Har faktisk hjulpet litt å ta Ibux også, men det er vel bare betennelsesdempende slik at årsaken ikke fjernes... Men bare symptomene?

Skrevet

Er det ikke aktuelt å operere bort polyppene da? Vil ikke det kunne gi deg lettelser i nesen? Får man ikke puste bedre gjennom kanalen da og slipper Nasonex?

:overrasket:

Gjest meya84
Skrevet

Oprasjon har aldri vært nevnt pga jeg er jo ikke ordentlig tett.. Bare at det dunker og jeg er hoven på en måte..

Syns det er merkelig at de 3 andre også fikk akkurat samme plagene etter de hadde mykoplasma..så undres virkelig på hva som forårsaker denne dunkinga :roll:

Gjest meya84
Skrevet

Fisken: Hvilken antibiotikatype er det du går på? (har gått på)

Gjest meya84
Skrevet

Denne gangen var det vanlig bihulebetennelse med reaktivert mykoplasmainfeksjon :tristbla:

Var hos legen i går, så det blir en ny runde ery max.. Men jeg er fortsatt veldig nysgjerrig på den kortsonkuren :roll: ....??

Skrevet

Bihulebetennelse er en av de lidelsene akupunktur hjelper virkelig bra mot! Har man akutt bihulebetennelse, kan man vha akupunktur ofte unngå å måtte bruke antibiotika. Hvordan det forholder seg med kroniske bhbet, vet jeg ikke, men anbefaler deg å snakke med en akupunktør! (Som er godkjent av NFKA eller NAHO, det er disse som har lengst og grundigst utdannelse her i landet.)

God bedring.

Gjest meya84
Skrevet

Takker :)

Spørs om jeg skulle undersøkt med akkupuntør da.. Hvertfall hvis det fortsetter!

Antibiotika må jeg ta pga mykoplasman uansett så..

Prøve å finne en i trondheim :)

Skrevet

Ja, i Tr.heim bør det jo være noen.. Begynner jo å bli temmelig vanlig! Gi det litt tid - i hvert fall noen få behandlinger, før du konkluderer med om det har effekt eller ikke. Ved akutte bhbet kan det gå fort over, men har man gått med det lenge, tar det selvsagt lengre tid å bli kvitt det.. (fikk forresten behandling i forgårds mot en akutt en - blei frisk gitt :))

Skrevet
:) Har du forslag til noen flinke i Trondheim kanskje? Evt hvor jeg kan lete.. :sjenert:
Skrevet
Fisken: Hvilken antibiotikatype er det du går på? (har gått på)

Hm.. De siste tre månene har jeg hatt to kortison-kurer og en kraftig antibiotika-kur. Husker ikke helt hva den heter, skal sjekke når jeg kommer hjem.

Det siste året (2005) hadde jeg vel omtrent 5-6 antibiotikakurer eller noe sånt :forvirret:

Annonse
Skrevet
:) Har du forslag til noen flinke i Trondheim kanskje? Evt hvor jeg kan lete.. :sjenert:

Nei, desverre.. Bor langt fra Trondheim, aner ikke hvem som er flinke! Men gå inn på

http://www.akupunktur.no/pages/finn_en_akupunktr_.php

eller på akupunktur.no og klikk på "finn en akupunktør". Da får du hvem som er godkjente av organisasjonen, som nå visstnok har byttet navn til NAFO (før NAHO og NFKA, nå slått sammen til én).

Skrevet

Bare hyggelig! :) La oss høre hvordan det går med deg?! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...