Gå til innhold

Alt for få varsler til Barnevernet. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av nær 60.000 bekymringsmeldinger i 2020 kom de fleste fra skole, politi og fra BV-tjenesten selv.  Ca. 11.000 saker ble henlagt som åpenbart grunnløse.  Resten ble undersøkt.  Av alle sakene ble det iverksatt 1.600 akuttvedtak.  Privatpersoner har ikke meldeplikt etter Barneloven, men de har avvergingsplikt etter Straffeloven.  For det er hva det dreier seg om, å redde barn.  

Mange voksne, til og med barnas besteforeldre, visste at mine barns samværsforelder forlot barna for å feste.  At barna opplevde fyll og krangel.  Først da den eldste fortale til lærer hva som skjedde, kom alt for en dag  Heldigvis tok BV tak.  

Mitt spørsmål er derfor:  hvorfor melder ikke voksne i fra?  Samboere, venner, naboer, familie?  

Anonymkode: ec627...84a

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri sett noen jeg bekymrer meg over som jeg tenker jeg må melde. 

Jeg har mange venner fra andre kulturer og vi oppdrar selvsagt barn forskjellig,  men fortsatt ikke sett grunn til å melde. 

Har derimot hvert vitne i en sak hvor familien gikk til sak mot en ansatt i kommunen for å melde. Meldingen var sterkt overdrevet og grunnen var nok uenighet i jobbsammenheng mellom melder og far. Melder mistet jobben selv om det ble forlik i saken. 

En nabo meldte et nabobarn for å gå uten lue, og ikke bruke hjelm på sykkel til enhver tid. Ble startet undersøkelse og hjemmebesøk før det ble henlagt etter 1 mnd. 

En annen meldte en tidligere venninne fordi hun hadde gjort noe teit på fest. 

Så jeg synes ikke det meldes for lite her jeg bor hvertfall.  

Anonymkode: aca73...e73

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt sånn holdning at folk ikke skal legge seg bort i "andres saker". Det er dessverre veldig trist. 

Anonymkode: 9bae8...4ec

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Du synes 60 000 er for få???

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

360_F_94573962_9M620N2Pl0dsPuA61EJOMfRQZR6Zkqnk.jpg

Anonymkode: f1c12...b7f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har meldt 2 ganger, ene gangen en nabo som er alkoholiker med 3 barn, og hun sto jevnlig, og skrek de verste tingene til barna. 

En annen slo barna sine, brydde seg ikke om det skjedde offentlig.

Selv ble jeg utsatt for grovt seksuelt misbruk, fysisk og psykisk vold av mine foreldre. Og jeg fortalte det til en lærer, i barnehagen hadde jeg alle tegn på å være et misbrukt barn, og foreldre til venner forsto at det sto ikke bra til hjemme hos meg. Ingen meldte. Og jeg meldte selv første gang da jeg var 12 år, men måtte melde flere ganger, og jeg fikk ikke flytte før jeg var 16 år. 

Anonymkode: b96a8...4aa

• Hjerte 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Av nær 60.000 bekymringsmeldinger i 2020 kom de fleste fra skole, politi og fra BV-tjenesten selv.  Ca. 11.000 saker ble henlagt som åpenbart grunnløse.  Resten ble undersøkt.  Av alle sakene ble det iverksatt 1.600 akuttvedtak.  Privatpersoner har ikke meldeplikt etter Barneloven, men de har avvergingsplikt etter Straffeloven.  For det er hva det dreier seg om, å redde barn.  

Mange voksne, til og med barnas besteforeldre, visste at mine barns samværsforelder forlot barna for å feste.  At barna opplevde fyll og krangel.  Først da den eldste fortale til lærer hva som skjedde, kom alt for en dag  Heldigvis tok BV tak.  

Mitt spørsmål er derfor:  hvorfor melder ikke voksne i fra?  Samboere, venner, naboer, familie?  

Fordi folk flest tørr ikke å si ifra om ting, generelt. Folk tør ikke stå opp for seg selv, eller andre - generelt. 

Så har du noen få i en enorm mengde mennesker, som er helt motsatt og som sier ifra. Flere skulle vært som dem.

Anonymkode: 1baed...e76

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har meldt 2 ganger, ene gangen en nabo som er alkoholiker med 3 barn, og hun sto jevnlig, og skrek de verste tingene til barna. 

En annen slo barna sine, brydde seg ikke om det skjedde offentlig.

Selv ble jeg utsatt for grovt seksuelt misbruk, fysisk og psykisk vold av mine foreldre. Og jeg fortalte det til en lærer, i barnehagen hadde jeg alle tegn på å være et misbrukt barn, og foreldre til venner forsto at det sto ikke bra til hjemme hos meg. Ingen meldte. Og jeg meldte selv første gang da jeg var 12 år, men måtte melde flere ganger, og jeg fikk ikke flytte før jeg var 16 år. 

Anonymkode: b96a8...4aa

Så forferdelig ille at du måtte gå igjennom dette, og at ingen voksne tok ansvar og ordnet opp. Stor klem til deg

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok mange årsaker til at noen ikke varsler om alvorlig svikt i omsorgen. 

Én av dem er den utbredte feilforståelsen at barnevernsmelding er så godt som ensbetydende med omsorgsovertakelse. 

Anonymkode: a6ee1...76d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe å melde fra om. Kan ikke se for meg en vanligere grunn enn det. 

Anonymkode: 35059...827

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

La oss si denne tråden er reel.. Det er  i følge ssb per 1. januar 2019 1 122 508 personer under 18 år i Norge og vi vet at flere bor i samme hjem, likevel er da 60 000 bekymringsmeldinger ekstremt lite når man også vet at det ofte er flere meldinger på samme familie.. 
At man da kun følger opp og setter inn tiltak på ca 1600 saker betyr at det er stor sansynlighet for at ekstremt mange barn lever i forhold som ikke er bra for dem uten at det varsles. 

Noe som også gjenspeiles i media med antall saker hvor barna selv står frem som voksne i ettertid og sier de ikek fikk hjelpen de skulle hatt..

I så måte er det jo en tragedie at ikke "vanlige folk" melder fra når de garantert vet at et barn ikke har det bra fordi de ikke vil blande seg, ta konsekvensen av å stå i det, haar for mye å tenke på for egen del osv osv 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel vanskelig å vite akkurat hva som foregår bak stengte dører? De fleste som mishandler barna sine gjør det ikke på åpen gate. 

Anonymkode: 8b518...3f2

Skrevet

Folk er feige. De er så redd for ubehageligheter selv at de glatt ofrer helsa til barn som ikke har det bra.

• Liker 2
Skrevet (endret)

60000 bekymringsmeldinger nei altfor mange, tror det er så mange fordi vi har et litt sånn angiversamfunn som det var i DDR og nazi Tyskland 

Endret av Sommer2464
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Vanskelig å svare på, tror mange ubevist tenker at noen andre helt sikkert har meldt i fra. 

Jeg har meldt i fra, hvor saken endte med omsorgsovertakelse (og senere adopsjon). Det var da ingen andre som hadde meldt fra (både barnehage og lege fikk refs ihht dom fra tingretten (etter mor anket avgjørelse fra fylkesnemda). 

• Hjerte 2
Skrevet
Sommer2464 skrev (4 minutter siden):

60000 bekymringsmeldinger nei altfor mange, tror det er så mange fordi vi har et litt sånn angiversamfunn som det var i DDR og nazi Tyskland 

ja det er bedre ungene vokser opp i dritthjem hvor de lider, det er klart.. 🤷‍♀️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Carrot skrev (3 minutter siden):

ja det er bedre ungene vokser opp i dritthjem hvor de lider, det er klart.. 🤷‍♀️

Nei, men det er alt for mange bekymringsmeldinger, og tendensen til å sende bekymringsmelding er slik tendensen var til å angi til Stasi i DDR

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er nok dessverre veldig mange som lar seg påvirke av alle som snakker negativt om barnevernet, spesielt Facebook flommer over av dårlige foreldre som sutrer over BV. Jada, Barnevernet er ikke perfekt og folk der gjør også feil, men i de aller fleste tilfeller er de en støtte og hjelp for barn og foreldre som trenger hjelp. Skulle ønske mange flere turte å bruke barnevernet og ikke så på de som satan sjøl.

Anonymkode: 91c80...d73

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Sommer2464 skrev (1 minutt siden):

Nei, men det er alt for mange bekymringsmeldinger, og tendensen til å sende bekymringsmelding er slik tendensen var til å angi til Stasi i DDR

hvordan kan du si det er alt for mange - hvilket grunnlag har du for å bygge oppunder en slik påstand når man vet at det er mange som aldri melder fra? 

• Liker 2
Skrevet
Carrot skrev (2 minutter siden):

hvordan kan du si det er alt for mange - hvilket grunnlag har du for å bygge oppunder en slik påstand når man vet at det er mange som aldri melder fra? 

Mange av bekymringsmeldingene er falske og helt klart gjort av hevn.

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...