India Skrevet 29. desember 2005 #1 Skrevet 29. desember 2005 Hvordan gjør man ren en slik steinplate?
Gjest Sabia Skrevet 29. desember 2005 #2 Skrevet 29. desember 2005 I bruksanvisningen på vår står det at man ikke må bruke såpe pga det setter smak i plata. Man skal vaske rent med varmt vann bare, glovarmt vann og skrubbe rent. Det vil etterhvert bli flekker og sånn men det gjør plata bare bedre, visstnok. Vi prøvde forøvrig plata for første gang igår, men pizzaen satt seg fast i plata og ble mindre sprø enn til vanlig--?? Vi forvarmet plata før vi la på grandisen.. Vet ikke om vi gjorde noe galt eller hva..
Gjest Dalwhinnie Skrevet 29. desember 2005 #3 Skrevet 29. desember 2005 Glovarmt vann. Jeg lar min stå under rennende varmt vann litt og skrubber med oppvaskbørste. Bruk for all del ikke såpe, for det vil trekke inn i steinen. Steinen blir brun etter hvert, men den er ikke ødelagt av den grunn.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2005 #4 Skrevet 29. desember 2005 Jeg bruker bakepapir på min pizzastein, det står i bruksanvisningen at man skal det.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 29. desember 2005 #5 Skrevet 29. desember 2005 Jeg bruker bakepapir på min pizzastein, det står i bruksanvisningen at man skal det. ← Kan ikke helt skjønne at du får full effekt av den da. Varmen får du jo, men ikke det at den porøse steinen suger til seg litt av fuktigheten i deigen og dermed gjør bunnen enda sprøere. Eller har du ikke den lyse, porøse steinen? I bruksanvisningen til min stod det nemlig at pizzaen skal stekes direkte på steinen for maksimal effekt.
SissiB Skrevet 29. desember 2005 #6 Skrevet 29. desember 2005 Frossenpizza eller hjemmelaget ? Dersom du bruker den til hjemmelaget pizza skal du strø litt maismel på platen først. Vanlig hvetemel vil brenne seg fast. Tror jeg ville strødd på litt maismel også til Grandisen. Til de som brukte bakepapir på stenen, vil jeg si at da oppnår du overhodet ikke full effekt av steinen. Et godt tips for å få til den skikkelig sprø bunnen, er at når deigen er på plass, skal du bruke fingrene til å trykke den litt ned mot steinen, sånn litt rundt omkring. Da får du den litt "bølgete" deigen som du får på italienske pizzaer, og den blir sprøere. Platen vil forøvrig bli brun og flekkete etterhvert, men slik skal det være. Du rengjør den med varmt vann, og bruk for all del ikke såpe. Det trekker inn i steinen og setter smak neste gang du steker med den. Har solgt minst 100 slike steiner, så denne leksa kan jeg utenatt. Ett annet tips. Prøv å steke rundstykker på steinen. De blir nemlig også sprø. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå