AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Hei=) Har hatt problemer med at jeg kjenner ulike ting i halsen etter jeg har svelget. Feks korn, potegull, nudler, ris osv. må liksom spise noe annet, eller drikke masse for å ikke ha ekkel følelse av matrester i halsen når jeg har spist. Noen andre som har det sånn. Anonymkode: 2cdc4...312 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 Hatt d slik i minst ett år. Antagelig pga spiserørsbetennelse. Ka se en utposning der. Eller feks arrvev. Kan ikke spise små ting som ris og korn. Og tabletter. Må lure det ned sammens med store mengder mat Anonymkode: 60265...43d
Sofakona Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 Jeg har en sykdom som heter akalasia... sammen følelse 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #5 Skrevet 15. mars 2023 Hatt det sånn siden jeg fikk noen anfall som ga meg ekstrem angst. Fikk først sånn "globus", klump i halsen, om er fysiologiske muskelsammentrekninger. Den er borte nå. Men jeg setter stadig fast nøtter etc i halsen. Akkurat sånn dj beskriver. Har vært til gastroskopi av andre årsaker, de fant ingenting galt med svelget. Datteren min har det samme, men aldri hatt angst. Hun har derimot litt andre helsetilstander, legene sier dysregulert nervesystem. Og svelgeevnen kan påvirkes av nervesystemet. Jeg har ikke funnet noen løsning annet enn å tygge godt og ikke spise på farta. Anonymkode: 1a642...f12 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #6 Skrevet 15. mars 2023 Opplevde det samme, var hos ØNH-spesialist som mente det skyldtes reflux, og anbefalte Gaviscon på kvelden. Opplever ikke problemer så lenge jeg tar Gaviscon. Anonymkode: 62879...2e8
William_S Skrevet 15. mars 2023 #7 Skrevet 15. mars 2023 (endret) Greit å bestille en time hos fastlege tenker jeg da om man har det sånn. I aller verste fall kan det jo være spiserørskreft (men det er en relativt sjelden kreftform om man ser på kreftstatistikken så det er nok antagelig ikke det, men det er greit å få evt farlige tilstander utelukket) Endret 15. mars 2023 av William_S 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #8 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (På 15.3.2023 den 8.37): Hatt det sånn siden jeg fikk noen anfall som ga meg ekstrem angst. Fikk først sånn "globus", klump i halsen, om er fysiologiske muskelsammentrekninger. Den er borte nå. Men jeg setter stadig fast nøtter etc i halsen. Akkurat sånn dj beskriver. Har vært til gastroskopi av andre årsaker, de fant ingenting galt med svelget. Datteren min har det samme, men aldri hatt angst. Hun har derimot litt andre helsetilstander, legene sier dysregulert nervesystem. Og svelgeevnen kan påvirkes av nervesystemet. Jeg har ikke funnet noen løsning annet enn å tygge godt og ikke spise på farta. Anonymkode: 1a642...f12 Har datteren din blitt noe bedre? Jeg har også trøbbel med nervesystemet. Klem Anonymkode: 677f7...365
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #9 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 20.34): Hei=) Har hatt problemer med at jeg kjenner ulike ting i halsen etter jeg har svelget. Feks korn, potegull, nudler, ris osv. må liksom spise noe annet, eller drikke masse for å ikke ha ekkel følelse av matrester i halsen når jeg har spist. Noen andre som har det sånn. Anonymkode: 2cdc4...312 Kjære deg, kan du svare meg på hva dette var? Om du ble bedre? Dette har jeg slitt med nå i flere uker og blir sprø.. så ubehagelig. Sliter med både matinntak og trivsel. Anonymkode: 677f7...365
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #10 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Kjære deg, kan du svare meg på hva dette var? Om du ble bedre? Dette har jeg slitt med nå i flere uker og blir sprø.. så ubehagelig. Sliter med både matinntak og trivsel. Anonymkode: 677f7...365 jeg ble bedre, så har det ikke sånn lenger, nei. Vet ikke hva det var, angst kanskje? Varte i sikkert flere md, før d plutselig bare ble bedre. Har ikke hatt d slik siden. Anonymkode: 2cdc4...312
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #11 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg ble bedre, så har det ikke sånn lenger, nei. Vet ikke hva det var, angst kanskje? Varte i sikkert flere md, før d plutselig bare ble bedre. Har ikke hatt d slik siden. Anonymkode: 2cdc4...312 Så bra at det ble bedre 🙏 da får jeg håpe det samme for meg. Hadde du også klumpfølelse i halsen eller var det ikke deg? Anonymkode: 677f7...365
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #12 Skrevet 29. november 2023 Nervesystemet i kroppen trenger B12 og andre B vitaminer, trenger også magnesium og D3 vitamin ! Maten i dag er ikke like full av næringsstoffer som før i tiden, så veldig mange i dette landet har vitamin mangel . Dette må taes på alvor. Kroppen gjor ikke ting uten grunn eller av seg selv . Det er alltid en grunn, selvom leger ikke finner eller skjønner. Lett å avskrive det med "psykisk", men det er sjelden rett. Angst kommer også av vitamin og mineral mangel ettersom det påvirker hjernens funksjoner. En kropp lav på vitaminer og mineraler er som er bil lav for motorolje. Man MÅ ta ansvar for egen helse, og lese seg opp på problemer man har. Anonymkode: ffb57...a30 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #13 Skrevet 29. november 2023 On 3/15/2023 at 12:03 PM, AnonymBruker said: Opplevde det samme, var hos ØNH-spesialist som mente det skyldtes reflux, og anbefalte Gaviscon på kvelden. Opplever ikke problemer så lenge jeg tar Gaviscon. Anonymkode: 62879...2e8 Nøyaktig samme for meg. Overaktiv magesyre kan føles som et belegg i halsen. Det er mye man kan gjøre for å forbedre dette, ikke bare medisin. Det hjelper å kutte ned på syrlige ting som tomater og løk, for eksempel. Anonymkode: 21538...ad4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #14 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Så bra at det ble bedre 🙏 da får jeg håpe det samme for meg. Hadde du også klumpfølelse i halsen eller var det ikke deg? Anonymkode: 677f7...365 Hvis det er angst så vil det ikke gå over så lenge man kaver med hva det er hele tiden. Da må du bestemme deg for å legge fra deg tankene rundt dette i noen uker og se om det blir bedre. Hvis du ikke greier det eller plages veldig må du bare ta en time hos fastlegen igjen. Anonymkode: a78e1...206 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #15 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hvis det er angst så vil det ikke gå over så lenge man kaver med hva det er hele tiden. Da må du bestemme deg for å legge fra deg tankene rundt dette i noen uker og se om det blir bedre. Hvis du ikke greier det eller plages veldig må du bare ta en time hos fastlegen igjen. Anonymkode: a78e1...206 Har du noen tips til å legge det vekk? Er jo veldig vanskelig å ignorere følelsen av at matrester ligger i svelget. Den automatiske mekaniske delen av hjernen begynner jo å kremte, svelge og det skaper jo et automatisk sterk ubehag som jeg sliter med å slippe. I tillegg gir det automatisk angst/kvelningsfornemmelser osv. Hadde satt pris på om du ville dele noen tips. Fastlegen vil henvise meg videre men det tar laang tid før jeg får hjelp. Så setter uendelig pris på noen gode råd fra en som faktisk har erfaring. Anonymkode: 677f7...365
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #16 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du noen tips til å legge det vekk? Er jo veldig vanskelig å ignorere følelsen av at matrester ligger i svelget. Den automatiske mekaniske delen av hjernen begynner jo å kremte, svelge og det skaper jo et automatisk sterk ubehag som jeg sliter med å slippe. I tillegg gir det automatisk angst/kvelningsfornemmelser osv. Hadde satt pris på om du ville dele noen tips. Fastlegen vil henvise meg videre men det tar laang tid før jeg får hjelp. Så setter uendelig pris på noen gode råd fra en som faktisk har erfaring. Anonymkode: 677f7...365 Forstår godt at det er kjempevanskelig. Det er tungt når redselen tar overhånd. Det blir vanskelig å tenke logisk og man kan nesten bli slått i bakken av følelsen. Jeg vet ikke om du kan greie å tenke at det ikke er farlig? At selv om det er ubehagelig, så er det ikke farlig. Jeg tror det kanskje vil bli lettere for deg å greie å slå deg til ro med det etter at du har blitt undersøkt ordentlig i halsen og du eventuelt får vite om det faktisk er stress det kommer av eller hva. Hvis fastlegen din har undersøkt deg og ikke funnet noe galt så er jo det en foreløpig god nyhet som du kan prøve å holde fast ved enn så lenge? Du venter på henvisning og er i systemet, så langt har du gjort alt riktig og du har gjort det du kan. For å stresse ned synes jeg det kan fungere å bruke distraksjon, for eksempel se på en serie jeg liker eller drive med en hobby som krever litt konsentrasjon. Synes også guidet meditasjon fungerer veldig bra. Hvis det drar seg litt til gjør jeg pusteøvelser, for eksempel puste "firkant" eller "slalom". Noen driver med yoga, andre går tur... Problemet når man sitter midt oppi angsten er jo at man ikke har lyst til noen ting. Det føles idiotisk å gjøre yoga eller se på serier når man lowkey frykter for helsen og livet. Men man må prøve å finne styrke til å skjære gjennom og gjøre ting likevel. Det går an å ta kontakt med psykisk helse i kommunen din hvis du synes det blir veldig vanskelig og du trenger noen å snakke med ansikt til ansikt. Da vil du få råd som er tilpasset deg, mye bedre enn jeg kan gi over et forum. Anonymkode: a78e1...206 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #17 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Forstår godt at det er kjempevanskelig. Det er tungt når redselen tar overhånd. Det blir vanskelig å tenke logisk og man kan nesten bli slått i bakken av følelsen. Jeg vet ikke om du kan greie å tenke at det ikke er farlig? At selv om det er ubehagelig, så er det ikke farlig. Jeg tror det kanskje vil bli lettere for deg å greie å slå deg til ro med det etter at du har blitt undersøkt ordentlig i halsen og du eventuelt får vite om det faktisk er stress det kommer av eller hva. Hvis fastlegen din har undersøkt deg og ikke funnet noe galt så er jo det en foreløpig god nyhet som du kan prøve å holde fast ved enn så lenge? Du venter på henvisning og er i systemet, så langt har du gjort alt riktig og du har gjort det du kan. For å stresse ned synes jeg det kan fungere å bruke distraksjon, for eksempel se på en serie jeg liker eller drive med en hobby som krever litt konsentrasjon. Synes også guidet meditasjon fungerer veldig bra. Hvis det drar seg litt til gjør jeg pusteøvelser, for eksempel puste "firkant" eller "slalom". Noen driver med yoga, andre går tur... Problemet når man sitter midt oppi angsten er jo at man ikke har lyst til noen ting. Det føles idiotisk å gjøre yoga eller se på serier når man lowkey frykter for helsen og livet. Men man må prøve å finne styrke til å skjære gjennom og gjøre ting likevel. Det går an å ta kontakt med psykisk helse i kommunen din hvis du synes det blir veldig vanskelig og du trenger noen å snakke med ansikt til ansikt. Da vil du få råd som er tilpasset deg, mye bedre enn jeg kan gi over et forum. Anonymkode: a78e1...206 Tusen tusen takk! Er det du som er trådstarter? disse ordene dine betydde mer enn gull! Virkelig! 🙏🙏🙏 jeg tar til meg hvert eneste ord. Det er akkurat slik du skriver, så vanskelig å fokusere på andre ting når man konstant føler på det sterke ubehaget i halsen, sliter med matinntak (og nærmest gruer seg til å spise for det skaper så ubehag), og er livredd for fremtiden og veien videre. Livredd for om det skal være noe jeg må leve med for alltid for det føler jeg nå ikke er mulig. Nå vet jeg Jo ikke hvordan du hadde det, og kunne godt tenkt meg å hørt mer om du hadde orket å dele? Det er noe så veldig befriende med felles skjebne felles trøst.?😌 jeg har nå på eget initiativ søkt rask psykisk helsehjelp i kommunen men må allikavel vente. Er under utredning fysisk og har fått gastroskopi som viser spiserørsbrokk men uten at de tror at det nødvendigvis er det som er årsaken til dette. Så føler meg mildt sagt så lost og ensom, og veldig engstelig og deprimert. så om du kunne delt litt mer og pratet litt så hadde jeg satt uendelig pris på det. Anonymkode: 677f7...365 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #18 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tusen tusen takk! Er det du som er trådstarter? disse ordene dine betydde mer enn gull! Virkelig! 🙏🙏🙏 jeg tar til meg hvert eneste ord. Det er akkurat slik du skriver, så vanskelig å fokusere på andre ting når man konstant føler på det sterke ubehaget i halsen, sliter med matinntak (og nærmest gruer seg til å spise for det skaper så ubehag), og er livredd for fremtiden og veien videre. Livredd for om det skal være noe jeg må leve med for alltid for det føler jeg nå ikke er mulig. Nå vet jeg Jo ikke hvordan du hadde det, og kunne godt tenkt meg å hørt mer om du hadde orket å dele? Det er noe så veldig befriende med felles skjebne felles trøst.?😌 jeg har nå på eget initiativ søkt rask psykisk helsehjelp i kommunen men må allikavel vente. Er under utredning fysisk og har fått gastroskopi som viser spiserørsbrokk men uten at de tror at det nødvendigvis er det som er årsaken til dette. Så føler meg mildt sagt så lost og ensom, og veldig engstelig og deprimert. så om du kunne delt litt mer og pratet litt så hadde jeg satt uendelig pris på det. Anonymkode: 677f7...365 Nei, jeg er ikke trådstarter. Jeg er nok ikke så interessert i å dele mer om dette, jeg kan rett og slett ikke forstå at det vil gjøre deg noe godt å fokusere mer på dette. Som jeg skrev så tror det det beste er å gjøre andre ting. Du venter på time, i mellomtiden må du prøve å gi slipp på dette og leve livet ditt. Benytte metoder for å deale med angsten, enten det er å distrahere deg selv, gå tur eller meditere. Å lese side opp og ned og øke fokuset på problemet tror jeg ikke hjelper deg, tror egentlig det gjør det verre på sikt. Og for å være ærlig så føler jeg klump i halsen selv bare av å tenke så mye på det. Anonymkode: a78e1...206 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #19 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, jeg er ikke trådstarter. Jeg er nok ikke så interessert i å dele mer om dette, jeg kan rett og slett ikke forstå at det vil gjøre deg noe godt å fokusere mer på dette. Som jeg skrev så tror det det beste er å gjøre andre ting. Du venter på time, i mellomtiden må du prøve å gi slipp på dette og leve livet ditt. Benytte metoder for å deale med angsten, enten det er å distrahere deg selv, gå tur eller meditere. Å lese side opp og ned og øke fokuset på problemet tror jeg ikke hjelper deg, tror egentlig det gjør det verre på sikt. Og for å være ærlig så føler jeg klump i halsen selv bare av å tenke så mye på det. Anonymkode: a78e1...206 Nei selvføgelig kan du ikke dele når du ikke er ts! Du aner jo ikke hva jeg snakker om. Så du har jo ikke peiling på hva du snakker om ift dette temaet. Ble skikkelig skuffet over deg nå. Som utgir deg for å være ts, og ha kunnskap om akkurat dette. Anonymkode: 677f7...365
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #20 Skrevet 30. november 2023 Hun som drar opp alle disse trådene har fler problemer enn angst. Best å la være å svare…. Anonymkode: a0d54...502 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå