AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Jeg skal operere kjempetidlig på morgenen, og det står i brevet at jeg må møte nydusjet med nyvasket hår. Er det greit om jeg dusjer og vasker håret kvelden før heller? Hvis jeg må dusje og vaske og tørke mitt lange hår må jeg stå opp midt på natta for å rekke alt ( er en time å kjøre til sykehuset også).. Anonymkode: 3bf9d...c0a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 Du kan vaske håret kvelden før, men kroppsdusjen bør du ta om morgenen Anonymkode: f2b44...bd6 18
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan vaske håret kvelden før, men kroppsdusjen bør du ta om morgenen Anonymkode: f2b44...bd6 Er du sikker? Jobber du på sykehus? Eller har du operert, så du har erfaring? Anonymkode: 3bf9d...c0a
Lykke Li Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 Jeg har alltid vasket håret kvelden før, også bare skylt av kroppen på morgenen, det går helt fint 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 Enig med de andre. Kroppsdusj tas om morgenen. Pass også på at håndkle og alt av klær er helt rene (med unntak av yttertøy). Anonymkode: 79820...ce2 7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 Man svetter om natta, og vi har bakterier på kroppen som ikke skal inn i et operasjonssår, selv om de er ufarlige på «hel hud». Du må være nydusjet. Anonymkode: 4bc63...a01 16 1 6
Diry72 Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 (endret) Trodde det var sånn at man dusjet både kveld og morgen med HibiScrub. Var iallefall det jeg gjorde før operasjon. Endret 14. mars 2023 av Diry72 Ekstra info 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 Har du vært på preoperativ? Jeg har hatt tre operasjoner de siste årene, og hver gang får vi et skriv samt vaskeservietter med hjem etter time på preoperativ. I skrivet står det at du skal dusje og vaske håret kvelden før. Vaske deg med vaskeserviettene du får(tror det er noe antibakterielt). Så ta på rent nattøy og legge deg i rent sengetøy. Når jeg kom til sykehuset på morgenen (06.30) måtte jeg igjen vaske hele kroppen med nye vaskeservietter og ta på ren pysj og sokker fra sykehuset. Anonymkode: d0c6c...23d
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du vært på preoperativ? Jeg har hatt tre operasjoner de siste årene, og hver gang får vi et skriv samt vaskeservietter med hjem etter time på preoperativ. I skrivet står det at du skal dusje og vaske håret kvelden før. Vaske deg med vaskeserviettene du får(tror det er noe antibakterielt). Så ta på rent nattøy og legge deg i rent sengetøy. Når jeg kom til sykehuset på morgenen (06.30) måtte jeg igjen vaske hele kroppen med nye vaskeservietter og ta på ren pysj og sokker fra sykehuset. Anonymkode: d0c6c...23d Ikke fått noe sånt, og ingen møter. Men det er bare kikkehullsoperasjon, så er kanskje ikke like nøye? Må jeg fortsatt skifte sengetøy? Anonymkode: 3bf9d...c0a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 Jeg vasket håret kvelden før og vasket kun kroppen på morgenen før operasjon (nese operasjon). Sov i rene sengklær. Anonymkode: c1712...563
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #12 Skrevet 14. mars 2023 Du må strengtatt ingenting. Hadde nylig en relativt stor operasjon hvorpå jeg var på 3 døgn uten dusj og håret i hvertfall på 5 døgn 😂 #sengeliggende Er jo ikke akkurat som om at det kreves at alle som må akutt operere er nydusjet. Området blir gjort sterilt uansett. Ta en tlf til sykehuset eller gi beskjed når du ankommer. Anonymkode: aa47c...050
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #13 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må strengtatt ingenting. Hadde nylig en relativt stor operasjon hvorpå jeg var på 3 døgn uten dusj og håret i hvertfall på 5 døgn 😂 #sengeliggende Er jo ikke akkurat som om at det kreves at alle som må akutt operere er nydusjet. Området blir gjort sterilt uansett. Ta en tlf til sykehuset eller gi beskjed når du ankommer. Anonymkode: aa47c...050 Huden blir ikke steril. Den blir desinfisert. Vasker man ikke kroppen grundig før et inngrep, er det større sjanse for infeksjon. Anonymkode: 62b19...d60 10 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #14 Skrevet 14. mars 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du må strengtatt ingenting. Hadde nylig en relativt stor operasjon hvorpå jeg var på 3 døgn uten dusj og håret i hvertfall på 5 døgn 😂 #sengeliggende Er jo ikke akkurat som om at det kreves at alle som må akutt operere er nydusjet. Området blir gjort sterilt uansett. Ta en tlf til sykehuset eller gi beskjed når du ankommer. Anonymkode: aa47c...050 Det dreier seg nok om å redusere/minimere risiko. Ved akutte operasjoner er det høyere risiko for at noe går galt. Synes ikke du skal gi råd om å gå imot det helsepersonell gir beskjed om. Sier de at man må dusje rett før, så må man dusje rett før. Anonymkode: 0a8f8...38d 19 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #15 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du må strengtatt ingenting. Hadde nylig en relativt stor operasjon hvorpå jeg var på 3 døgn uten dusj og håret i hvertfall på 5 døgn 😂 #sengeliggende Er jo ikke akkurat som om at det kreves at alle som må akutt operere er nydusjet. Området blir gjort sterilt uansett. Ta en tlf til sykehuset eller gi beskjed når du ankommer. Anonymkode: aa47c...050 Infeksjonsfaren er jo større på den måten... Det er ikke uten grunn de ber deg dusje rett før hvis man kan. Anonymkode: 9ad1d...6b5 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #16 Skrevet 14. mars 2023 Jeg måtte dusje med flytende såpe og vaske hår kvelden før, ta på rent nattøy og sengetøy, så dusje med flytende såpe og vaske hår om igjen på morgenen og ta på nytt rent tøy. Anonymkode: 9ad1d...6b5 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #17 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Huden blir ikke steril. Den blir desinfisert. Vasker man ikke kroppen grundig før et inngrep, er det større sjanse for infeksjon. Anonymkode: 62b19...d60 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det dreier seg nok om å redusere/minimere risiko. Ved akutte operasjoner er det høyere risiko for at noe går galt. Synes ikke du skal gi råd om å gå imot det helsepersonell gir beskjed om. Sier de at man må dusje rett før, så må man dusje rett før. Anonymkode: 0a8f8...38d AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Infeksjonsfaren er jo større på den måten... Det er ikke uten grunn de ber deg dusje rett før hvis man kan. Anonymkode: 9ad1d...6b5 Skjønner, da burde altså jeg og alle som blir operert daglig akutt og mindre akutt vært dau. For å si det sånn jeg lå på sengepost i flere dager før inngrepet mitt og det var beskjeden jeg fikk jeg har heller ikke gitt råd, at man strengtatt ikke trenger å gjøre noe som helst her i livet er ikke et råd bare fakta. Ro levra oddlaug67. Anonymkode: aa47c...050
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #18 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner, da burde altså jeg og alle som blir operert daglig akutt og mindre akutt vært dau. For å si det sånn jeg lå på sengepost i flere dager før inngrepet mitt og det var beskjeden jeg fikk jeg har heller ikke gitt råd, at man strengtatt ikke trenger å gjøre noe som helst her i livet er ikke et råd bare fakta. Ro levra oddlaug67. Anonymkode: aa47c...050 Hvis man er sengeliggende får man klorheksidinkluter man blir vasket med før opr. Om du ikke fikk det er det et avvik. Ved mange ø-hjelpsoperasjoner har man også tid til å dra over pasienten med klorheksidinkluter. Å ikke være ren før operasjon øker infeksjonsfaren betraktelig. Grunnen til at du ikke hører om at så mange dør av det er fordi vi har antibiotika, men økt bruk av antibiotika øker resistensmekanismen. Du må gjerne lese deg opp på antibiotikaresistens for å forstå hvorfor dette er farlig for deg og alle andre. Anonymkode: 1b5de...937 13 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #19 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjønner, da burde altså jeg og alle som blir operert daglig akutt og mindre akutt vært dau. For å si det sånn jeg lå på sengepost i flere dager før inngrepet mitt og det var beskjeden jeg fikk jeg har heller ikke gitt råd, at man strengtatt ikke trenger å gjøre noe som helst her i livet er ikke et råd bare fakta. Ro levra oddlaug67. Anonymkode: aa47c...050 Du tenker at eneste mulige konsekvens av slapp hygiene er dødsfall, i såfall? Jaokei 🤷♀️ Anonymkode: 4d524...d56 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #20 Skrevet 14. mars 2023 Hvorfor problematisere dette her? Jeg har hatt langt, tjukt hår hele mitt liv som tørker kjempetreigt. Har dratt på jobb hauger av ganger med vått hår. Dauer ikke av det, akkurat. Anonymkode: 5c358...9f9 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå