AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Gjør du noe med dem før du tar i bruk? Vasker? Legger i fryseren? Evt andre ting? Eller bruker du dem med en gang som de er? Anonymkode: f1c10...f6a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 Tar sålene på 60 grader i maskinen. Anonymkode: 79850...02c
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #5 Skrevet 15. mars 2023 Kjøper ofte godt brukte sko og tar de i bruk med en gang uten å gjøre noe Anonymkode: 3ae8c...b7c
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #7 Skrevet 15. mars 2023 Jeg har kjøpt endel sko til barn der, de får avogtil en runde i vaskemaskin. Men ofte ser jeg de allerede er vasket. Jeg kjøpte joggesko til meg selv som jeg vet tåler vask, og bytter såle. Anonymkode: 60e42...185 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #8 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har kjøpt endel sko til barn der, de får avogtil en runde i vaskemaskin. Men ofte ser jeg de allerede er vasket. Jeg kjøpte joggesko til meg selv som jeg vet tåler vask, og bytter såle. Anonymkode: 60e42...185 Er det så lurt å kjøpe brukte barnesko? Ikke bra mtp at foten former skoene og det er ikke bra for små barn Anonymkode: cae52...581 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #9 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det så lurt å kjøpe brukte barnesko? Ikke bra mtp at foten former skoene og det er ikke bra for små barn Anonymkode: cae52...581 Det sies at det er ok nå, verre for en del år siden da barn fikk sko i flere nummer for store og slet de mer ut. Kjøpte brukte vintersko til 1 åringen, de slites jo minimalt. Gjorde ingenting med dem forøvrig. Anonymkode: ed4c0...9a4 1
Gipetto Skrevet 15. mars 2023 #10 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det så lurt å kjøpe brukte barnesko? Ikke bra mtp at foten former skoene og det er ikke bra for små barn Anonymkode: cae52...581 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det sies at det er ok nå, verre for en del år siden da barn fikk sko i flere nummer for store og slet de mer ut. Kjøpte brukte vintersko til 1 åringen, de slites jo minimalt. Gjorde ingenting med dem forøvrig. Anonymkode: ed4c0...9a4 Vil ikke anbefale det, men dersom man likevel kjøper brukte sko kan det være lurt å bytte sålen iallfall.
Gjest Ramona1970 Skrevet 15. mars 2023 #11 Skrevet 15. mars 2023 De som selger sko gjør det ofte fordi de finner ut at de ikke passer, så de pleier ikke være mye brukt. Jeg har kjøpt brukte støvletter en gang, og kjøpte bare nye såler. De var så og si ubrukte.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #12 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Gjør du noe med dem før du tar i bruk? Vasker? Legger i fryseren? Evt andre ting? Eller bruker du dem med en gang som de er? Anonymkode: f1c10...f6a Det å kjøpe brukte sko er absolutt ikke å anbefale, det er ikke bra for føttene i og med at sko helst skal "gåes inn" slik at de tilpasses hver enkelt sin fot. Å kjøpe brukte sko er like tabu som om folk kjøper brukt undertøy i min verden. Anonymkode: b2c1f...012 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #13 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det så lurt å kjøpe brukte barnesko? Ikke bra mtp at foten former skoene og det er ikke bra for små barn Anonymkode: cae52...581 Det er ikke et fakta. Det er en myte. Og om du googler denne myten - hvem tror du publiserer den? Selgere av nye sko. Og bare dem. Ingen helsemyndigheter, ingen forskere. Ingen fysioterapeuter. Bare selgere av nye sko. Mon tro om de kanskej har en egeninteresse av å si «kjøp (mine) nye sko»? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det å kjøpe brukte sko er absolutt ikke å anbefale, det er ikke bra for føttene i og med at sko helst skal "gåes inn" slik at de tilpasses hver enkelt sin fot. Å kjøpe brukte sko er like tabu som om folk kjøper brukt undertøy i min verden. Anonymkode: b2c1f...012 Nei. Bare - nei. Se over. Del av markedsføringen til skobutikker. Utvis grunnleggende kildekritikk. Det som ER beviselig farlig er å la barn gå i for små sko. Altså sko som er for korte, for lave eller for smale. Eller en blanding av de over. Og så er de fleste kjemikalier som brukes i sko beviselig lite heldige. Så at et eller flere barn har slitt ut skoene og vasket ned kjemikaliemengden i sko og klær er veldig heldig for helsa. Helst bør alt du kjøper til ungene være godt brukt. Så får noen andres unger nye, helsefarlige ting. Til ts: det man er redd for ved brukte ting er skabb og lus - overlever ikke lenge. Dør trolig under postgang. Så er man redd for fotsykdommer. Men de får man jo like godt i garderoben. Flere har brukt en garderobe enn en sko, for å si det rett ut. Og så har du andelen som ønsker tro på «brukte sko er farlig» som reklamen sier. Men det er altså bare reklame. For nye sko. Og vi tror ikke på reklame. Anonymkode: d4d4a...c32 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #14 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke et fakta. Det er en myte. Og om du googler denne myten - hvem tror du publiserer den? Selgere av nye sko. Og bare dem. Ingen helsemyndigheter, ingen forskere. Ingen fysioterapeuter. Bare selgere av nye sko. Mon tro om de kanskej har en egeninteresse av å si «kjøp (mine) nye sko»? Nei. Bare - nei. Se over. Del av markedsføringen til skobutikker. Utvis grunnleggende kildekritikk. Det som ER beviselig farlig er å la barn gå i for små sko. Altså sko som er for korte, for lave eller for smale. Eller en blanding av de over. Og så er de fleste kjemikalier som brukes i sko beviselig lite heldige. Så at et eller flere barn har slitt ut skoene og vasket ned kjemikaliemengden i sko og klær er veldig heldig for helsa. Helst bør alt du kjøper til ungene være godt brukt. Så får noen andres unger nye, helsefarlige ting. Til ts: det man er redd for ved brukte ting er skabb og lus - overlever ikke lenge. Dør trolig under postgang. Så er man redd for fotsykdommer. Men de får man jo like godt i garderoben. Flere har brukt en garderobe enn en sko, for å si det rett ut. Og så har du andelen som ønsker tro på «brukte sko er farlig» som reklamen sier. Men det er altså bare reklame. For nye sko. Og vi tror ikke på reklame. Anonymkode: d4d4a...c32 Hva med fotsopp? Burde kanskje spraye sko før bruk. Fotsopp overlever lenge. Anonymkode: f1e09...0be 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #15 Skrevet 15. mars 2023 «Kan smitte deg selv med gamle sko Men visste du at en annen smittekilde kan være dine egne sko? Ja, det stemmer faktisk! Har du hatt fotsopp, blitt kvitt den, og så tar på deg skoene dine igjen risikerer du å smitte deg selv på nytt.» https://www.kk.no/helse/derfor-bor-du-ikke-a-ga-barbent-i-skoene/67759694 Anonymkode: f1e09...0be 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #16 Skrevet 15. mars 2023 Jeg har ikke kjøpt til meg selv. Men har solgt både sandaler, pensko, støvletter, joggesko. De er gjerne brukt maks en gang, ofte bare innendørs og bare kort tid, og rett og slett bomkjøp som ikke passer min fot. Har vært lett å selge. Jeg har kjøpt sko til barna: skisko, fotballsko (små str som brukes maks en gang i uke noen måneder). Anonymkode: f1e09...0be
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #17 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det å kjøpe brukte sko er absolutt ikke å anbefale, det er ikke bra for føttene i og med at sko helst skal "gåes inn" slik at de tilpasses hver enkelt sin fot. Å kjøpe brukte sko er like tabu som om folk kjøper brukt undertøy i min verden. Anonymkode: b2c1f...012 Det er en myte, ja. Så lenge skoene passer og ikke er tydelig slitt, så kan man fint kjøpe brukt eller arve. Jeg har kjøpt skisko, fotballsko og slikt på Finn, og de er som regel ikke slitt i det hele tatt. Mange som selger pga det ikke blir brukt. Anonymkode: 9acee...5d6
Gjest Ramona1970 Skrevet 15. mars 2023 #18 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er ikke et fakta. Det er en myte. Og om du googler denne myten - hvem tror du publiserer den? Selgere av nye sko. Og bare dem. Ingen helsemyndigheter, ingen forskere. Ingen fysioterapeuter. Bare selgere av nye sko. Mon tro om de kanskej har en egeninteresse av å si «kjøp (mine) nye sko»? Nei. Bare - nei. Se over. Del av markedsføringen til skobutikker. Utvis grunnleggende kildekritikk. Det som ER beviselig farlig er å la barn gå i for små sko. Altså sko som er for korte, for lave eller for smale. Eller en blanding av de over. Og så er de fleste kjemikalier som brukes i sko beviselig lite heldige. Så at et eller flere barn har slitt ut skoene og vasket ned kjemikaliemengden i sko og klær er veldig heldig for helsa. Helst bør alt du kjøper til ungene være godt brukt. Så får noen andres unger nye, helsefarlige ting. Til ts: det man er redd for ved brukte ting er skabb og lus - overlever ikke lenge. Dør trolig under postgang. Så er man redd for fotsykdommer. Men de får man jo like godt i garderoben. Flere har brukt en garderobe enn en sko, for å si det rett ut. Og så har du andelen som ønsker tro på «brukte sko er farlig» som reklamen sier. Men det er altså bare reklame. For nye sko. Og vi tror ikke på reklame. Anonymkode: d4d4a...c32 Dessuten kommer dette fra en tid da man gikk med et par sko mye lenger, og de varte lenger. De sa dette da jeg var barn på 70-tallet, og faren min var nøye på det da han var utdannet skomaker. Men nå når man ikke kjøper skoene et par nummer for store til barn lenger, så har de skoene man kjøper brukt gjerne ikke blitt brukt så lenge. Og bruker barn dem lenge så er de jo utslitt uansett og kan ikke selges. Og om man kjøper voksne sko som ikke er slitt på sålen, så er det jo heller ingen fare.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #19 Skrevet 16. mars 2023 Varierer litt hvor flinke selgeren er til å rengjøre skoene før de selges. Kjøpte en gang et par brukte converse sko. Der såg det ut på sålen som de var brukt uten sokker og de luktet sånn og Anonymkode: 3ae8c...b7c
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #20 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Varierer litt hvor flinke selgeren er til å rengjøre skoene før de selges. Kjøpte en gang et par brukte converse sko. Der såg det ut på sålen som de var brukt uten sokker og de luktet sånn og Anonymkode: 3ae8c...b7c Ok Anonymkode: 25524...bd2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå