Oktoberknøttet Skrevet 14. mars 2023 #21 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det var da vanlig for alle før i tida.. Anonymkode: edd61...599 Ja når alle hadde utedo ja.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #22 Skrevet 14. mars 2023 Fascinerende mange dømmende kommentarer her... Hva er greia med det? Skal man ikke støtte hverandre her inne? TS skjønner åpenbart problemstillingen nå, og det er måter å si fra om ting på her inne. Det er ikke en ideell løsning de har valgt med tanke på potte, men omsorgssvikt er det ikke. Til TS: Ta kontakt med barnehagen og be om hjelp/råd. Jeg er enig i at dette ikke er en ideell løsning, og det er nok lurere å følge barnet fremover (men det har dere sikkert allerede tenkt). Lykke til <3 Anonymkode: f11fb...390 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #23 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Barnet på 5 år er redd for å gå på do alene om natta, derfor ble løsningen å sette potte og en dorull inn på rommet hver kveld. Dette gjør at vi foreldre slipper å bli vekket hver natt for å følge barnet på do. Vi har allerede en baby som vekker oss hver natt utenom. Pottea fjernes selvsagt om morgenen, men på fredag i forrige uke hadde far glemt dette og da barnet hadde to venner fra bhg med hjem ble det selvsagt lagt merke til av besøket...I dag kommer barnet hjem fra bhg og forteller helt knust at nå vet alle det i hele bhg. De kaller henne stygge ting og nå vil hun ikke gå i bhg i morgen. Hva skal jeg gjøre for å få ordnet opp i dette? Anonymkode: 7d169...5b2 Det falt dere ikke inn at å lære barnet at «når vi er redde så modererer vi adferd» heller enn å lære det «vi er redde for mye rart. Redsel er normalt. Man gjør det man er redd for likevel, det har stor verdi» er en ganske farlig galei? Ja, barn er redde for ting. Da lærer vi voksen barna at redsel ikke er farlig. Redsel er normalt. Og så tar man seg i nakken, gjlr det man er redd for (mens svetten siler og hjertet banker og man fryser på ryggen) og så føler man seg modig. For uten redsel er man jo aldri modig. Å gjøre skumle ting uten å være redd er bare dumdristig. Å gjøre skumle ting mens hjertet banker er modig. Og spennende. Så lær barnet at det å være redd for å gå på do ikke er en god grunn til å unngå det. Dette er en god grunn til å oppsøke det. I en tid med økende psykisk uhelse er det dårlig gjort mot ungene å ikke lære dem å mestre redsel. Med situasjonen med potta og barnehagen? Send barnet i barnehagen. Det går over. Vi unngår ikke ubehagelige situasjoner - det begrenser vårt liv og ødelegger vår livskvalitet. Vi mestrer dem. Anonymkode: a263c...628 4
Gjest WhisperingWind Skrevet 14. mars 2023 #24 Skrevet 14. mars 2023 Om barnet ikke tør å gå på do alene på natten må dere jo jobbe med det. Var oppe 2-5 ganger i en periode min kom inn til oss hver gang han måtte tisse. Så ble han tryggere og tryggere mens vi trakk oss lengre og lengre bort fra badet og plutselig en dag så taklet han det helt fint selv...
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #25 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Foreldre som ikke gidder å ta jobben med å lære barnet dovaner og hjelpe henne med å finne løsninger til å tørre å gå på do sjøl. Første bud er å kutte drikke en stund før leggetid og sørge for å hå på do som det siste hun gjør før senga. Dette dynes jeg var trist å lese på barnet sitt vegne. Det er ikke lenge før hun begynner på skolen og. Stakkars barn ! Anonymkode: fac55...7fd Selvfølgelig går hun og tisser før leggetid! Hun har gode dovaner, som du kaller det. Hun drikker heller ikke masse før hun skal legge seg. ts Anonymkode: 7d169...5b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #26 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva sier hun er grunnen da? Møt henne på det, ikke gi henne potte.. (eller bleie for den saksskyld). Endringer i sånne ting etter man får småsøsken må tas på alvor.. da er det noe dere som foreldre glipper på (f.eks mangel på oppmerksomhet og egentid med foreldre). Anonymkode: 5a587...cc1 Hun bare ler når jeg spør og kommer ikke opp med noen grunn. Jeg har ikke nevnt noe om å gi henne bleie. Hvor i all verden har du det i fra? Vi er selvsagt obs på å gi henne egentid med kun oss foreldre. ts Anonymkode: 7d169...5b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #27 Skrevet 15. mars 2023 WhisperingWind skrev (2 timer siden): Om barnet ikke tør å gå på do alene på natten må dere jo jobbe med det. Var oppe 2-5 ganger i en periode min kom inn til oss hver gang han måtte tisse. Så ble han tryggere og tryggere mens vi trakk oss lengre og lengre bort fra badet og plutselig en dag så taklet han det helt fint selv... Barnet måtte opp og tisse 2-5 ganger pr natt? ts Anonymkode: 7d169...5b2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #28 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det var da vanlig for alle før i tida.. Anonymkode: edd61...599 Ja både jeg og min mann er oppvokst med det. ts Anonymkode: 7d169...5b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #29 Skrevet 15. mars 2023 Oktoberknøttet skrev (2 timer siden): Ja når alle hadde utedo ja. Vanlig på 70- 80-tallet også. ts Anonymkode: 7d169...5b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #30 Skrevet 15. mars 2023 Sententia skrev (6 timer siden): Nattlys? Ja hun har nattlys, det er gull verdt. ts Anonymkode: 7d169...5b2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #31 Skrevet 15. mars 2023 Jeg ville blitt med henne på do helt til hun fant på at hun skulle gå dit alene. Hva gjelder den potten, så ville jeg ha snakket med barnehagen, og så kunne de tatt det med ungene. Kan være mange grunner til at man kan ha en potte som sikkerhet, de kan snakke om at hvis man er syk (urinveisinfeksjon eller noe sånt) så kan det være trygt å ha en potte. Bare finne på en logisk forklaring, så tenker jeg ungene slår seg til ro med det. Ikke tving henne til å gjøre noe hun er redd for, bare bli med de månedene det tar. Nå blir det snart vår og sommer, og dermed lysere tider. Hun kommer raskt nok til å finne ut at hun bare kan gå alene. Anonymkode: 2d5ae...683 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #32 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det dere ihvertfall bør begynne med er å følge barnet på do. Tenk så nedverdigende å måtte tisse på potte for mamma og pappa orker ikke å følge på do. Da har dere for mange barn... Anonymkode: 55336...7d2 Alvorlig talt, nattpotte var vanlig mange steder til ikke lenge siden. Toalett i hver etasje har ikke vært vanlig så lenge. Dette hadde jeg lett klart å gjøre til et ikke- problem ovenfor mitt barn. Det man ikke skammer seg over selv kan nemlig ingen bruke mot deg. Anonymkode: c9ff5...a1d 6 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 15. mars 2023 #33 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Barnet måtte opp og tisse 2-5 ganger pr natt? ts Anonymkode: 7d169...5b2 Ja, noen ganger kom det bare dråper. Ble sånn når han var ferdig med bleie og måtte kjenne etter om han måtte tisse eller ikke. Det handlet om trygghet.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #34 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja både jeg og min mann er oppvokst med det. ts Anonymkode: 7d169...5b2 Er det derfor dere valgte å bruke potte fremfor å trygge barnet og følge henne på do da problemet oppstod? Anonymkode: 7757a...9f7 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #35 Skrevet 15. mars 2023 Sånt skjer. Barn ler, snakker, erter, kommenterer, er genuint forbauset, syns annerledes ting er annerledes, er lite fintfølende, det skjer. Bare si at det var deres feil, ingen grunn til å le av henne, alle kommer til å ha glemt det i morgen. Hvis ikke, må hun si «det var mamma/pappas feil! Det er mamma som satt den der». (utrolig sært med potte, men. Født i 1970, og aldri sett det hos noen, ei hjemme hos eldre. Som mor selv ville jeg mye heller bli vekket på natta enn å tømme ei potte om morgenen). Anonymkode: af7b2...819 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #36 Skrevet 15. mars 2023 Jeg er enig i kritikken her. Hvem i all verden gir en femåring tissepotte i stedet for å følge barnet på do om natten og trygge det? Har du i det hele tatt tenkt tanken på at barnet da raskere klarer å gå på do om natten selv fordi det føler seg sett og trygget? Anonymkode: dbe8b...5ec 4
Eva-Lena Skrevet 15. mars 2023 #37 Skrevet 15. mars 2023 Her er det dere som foreldre som svikter. Deres ansvar er å følge ett utrygt barn på do om natten. At dere vekkes av baby flere ganger skal da ikke gå utover en femåring. Hvorfor får dere barn når det blir så vanskelig å trygge egne barn? Stakkars barn 3
Eva-Lena Skrevet 15. mars 2023 #38 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alvorlig talt, nattpotte var vanlig mange steder til ikke lenge siden. Toalett i hver etasje har ikke vært vanlig så lenge. Dette hadde jeg lett klart å gjøre til et ikke- problem ovenfor mitt barn. Det man ikke skammer seg over selv kan nemlig ingen bruke mot deg. Anonymkode: c9ff5...a1d Hvilke steder brukte nattpotte til ikke så lenge side og når ble nattpotte fjernet? Jeg er over 50 og har aldri sett noe nattpotte noe sted. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #39 Skrevet 15. mars 2023 Eva-Lena skrev (2 minutter siden): Hvilke steder brukte nattpotte til ikke så lenge side og når ble nattpotte fjernet? Jeg er over 50 og har aldri sett noe nattpotte noe sted. Bestemor hadde nattpotte, men det var fordi hun var dårlig til beins og det er sikkert 35 år siden. Anonymkode: f596b...b41
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #40 Skrevet 15. mars 2023 Eva-Lena skrev (2 minutter siden): Hvilke steder brukte nattpotte til ikke så lenge side og når ble nattpotte fjernet? Jeg er over 50 og har aldri sett noe nattpotte noe sted. Er også nesten 50 år og har aldri sett en nattpottte annet enn på dokumentarer fra skikkelig gamledager. Til og med på hytta med utedo som vi hadde når jeg var liten gikk vi ut natta for å tisse. Håper dere får snakket med barnehagen TS, slik at de får slutt på snakket om nattpotten til datteren deres. Anonymkode: 372e6...56f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå