Gå til innhold

Omsorgsdager ny jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har brukt 5 sykt-barn-dager hos nåværende arbeidsgiver. Jeg bytter arbeidsgiver 1 Mai og har forstått at jeg må jobbe et visst antall uker for å kunne benytte meg av sykt-barn-dager. Men vil kvoten bli nullstilt slik at jeg da har 10 sykt-barn-dager igjen? 

Anonymkode: 3210a...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Albbas

Nei, nullstilles ikke (men ikke sikkert de tar seg bryet med å sjekke eller spørre hvor mange du har brukt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil anta jobben har retningslinjer du kan få tilgang på? Uansett kan det ikke være dårligere enn arbeidsmiljøloven.

Anonymkode: 66066...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må jobbe 4 uker før du kan bruke omsorgsdager. 

Nei, de blir ikke nullstilt. Hver forelder har 10 dager i 2023.

Anonymkode: b081a...99e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et godt råd: hør med arbeidsplassen!

Anonymkode: 7f7c6...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hentet fra NAV sitt rundskriv om omsorgspenger:

§ 9-8 femte ledd – Ny arbeidsgiver kan kreve å få vite forbrukte omsorgsdager hos tidligere arbeidsgiver

[Tilføyd 1/23]

Når en arbeidstaker skifter arbeidsplass, kan den nye arbeidsgiveren kreve at arbeidstakeren legger frem erklæring fra tidligere arbeidsgiver om hvor mange dager arbeidstakeren har fått omsorgspenger for i det kalenderåret ansettelsen finner sted.

Jeg tolker det derfor som at det ikke nullstilles.

Anonymkode: 12d6b...706

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ikke ha jobbet et visst antall uker før du kan benytte omsorgdager pga sykt barn (dette gjelder kun bruk av egenmelding og sykmelding).

Du har et visst antall dager per kalenderår.

Anonymkode: 78113...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må ikke ha jobbet et visst antall uker før du kan benytte omsorgdager pga sykt barn (dette gjelder kun bruk av egenmelding og sykmelding).

Du har et visst antall dager per kalenderår.

Anonymkode: 78113...9df

Jo det må man. Man har rett på fri, men ikke på å få dekket lønnen av arbeidsgiver. Man må søke til nav for å få dekket lønn for den dagen.

Lurt å lese seg opp på reglene før man skriver her. Et kjapt google søk er alltid fornuftig.

Anonymkode: 5109e...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nullstilles ikke men jobber i HR og har aldri vært med på at vi har spurt tidligere arbeidsgiver eller at neste arbeidsgiver har spurt oss om hvor mange dager noen har tatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...