AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Når lot dere tenåringen være hjemme fre-søn? Rolig type, gamer og hjemmekjær. Blir 16 i mai.. Anonymkode: 2696a...056
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 Kommer an på tenåringen og enda mer an på miljøet rundt. Har en som går i 1. på vdg som ikke får være hjemme alene. Det er for mye festing i miljøet rundt. Datteren min hadde uten tvil klart seg hjemme uten oss, men vi ønsker ikke en diger fest i huset. Og vi kan heller ikke stole på alle andre. Også om datteren ikke selv inviterte til fest, sprer det seg raskt nå hvem som er alene hjemme. Skjer mye fra 10. klasse til videregående. Hadde faktisk heller latt henne være alene i fjor enn i år. Anonymkode: a2272...420 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 Min var fjorten. Det gikk helt fint. Anonymkode: a5419...847 4
RockyRose Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 Eg var 14 når pappa vart innlagt på sjukehus ei vekes tid (mange år sidan), og eg var igjen heime. Mora mi var på ferie. Hugsa då at tanta mi kom plutseleg på besøk og snakka om at ho skulle hente meg til middag, ta klessvask, for eg skulle jo ikkje vere aleine heime... Eg klikka og pappa lo 😂 Som 16åring er det jo mange, meg inkludert, som bur på hybel. Ein normal 16åring burde fint klare å vere heime aleine ei helg! Men du kjenner ungdommen din best. 4 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 Hva føler du? Kjenn på det og følg den følelsen. Noen kan være hjemme alene tidlig, mens andre ikke burde være alene hjemme noen gang😂 Anonymkode: e8666...9b5 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 Min 14 åring kan ikke være alene over natten. Hadde blitt full fest og stormende jubel. Hadde nok invitert alle kompisene sine og de er ikke stille og rolige. 12 åringen kunne fint vært alene en helg. Men det er uaktuelt pga alder. Anonymkode: ea97b...22b
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 RockyRose skrev (1 time siden): Eg var 14 når pappa vart innlagt på sjukehus ei vekes tid (mange år sidan), og eg var igjen heime. Mora mi var på ferie. Hugsa då at tanta mi kom plutseleg på besøk og snakka om at ho skulle hente meg til middag, ta klessvask, for eg skulle jo ikkje vere aleine heime... Eg klikka og pappa lo 😂 Som 16åring er det jo mange, meg inkludert, som bur på hybel. Ein normal 16åring burde fint klare å vere heime aleine ei helg! Men du kjenner ungdommen din best. Hvordan har du råd til å bo på hybel som 16 åring ? Har du fast jobb? Hvordan klarer du deg økonomisk? Anonymkode: 289ad...6e6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 Snart 17-åringen var nylig hjemme alene en helg for første gang, gikk helt fint! Vi har videodørklokke som varsler ved bevegelse, så hadde full kontroll på alle som kom og gikk. Anonymkode: aca2f...057 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan har du råd til å bo på hybel som 16 åring ? Har du fast jobb? Hvordan klarer du deg økonomisk? Anonymkode: 289ad...6e6 Det er helt vanlig å bo på hybel hvis vgs er for langt hjemmefra. Man får stipend og hyblene som er knyttet til skolen er vanligvis veldig rimelige. Anonymkode: a4deb...e99 7
Gjest Lykkedykker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 Selv var jeg 14ish da foreldra mine lot meg være hjemme da de dro på bobilferie på sommeren. Gikk fint med meg, var og gamer og hjemmekjær.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #11 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan har du råd til å bo på hybel som 16 åring ? Har du fast jobb? Hvordan klarer du deg økonomisk? Anonymkode: 289ad...6e6 Det går da fint å bo på hybel som 16 åring det er det mange som gjør. Vår 16 åring fikk barnebidraget og barnetrygden i tillegg til borteboerstipendet fra lånekassen. Da hen fylte 18 så tok hen opp lån i lånekassen i tillegg til borteboerstipendet. Riktignok har hen vært heldig med hybelen, den koster 4000 i måneden inkludert strøm. Anonymkode: 1878e...ace 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #12 Skrevet 14. mars 2023 Altså, jeg flyttet hjemmefra som 15-åring, og var vel hjemme alene to uker på sommeren før jeg flyttet ut siden min mor dro på ferie uten meg. Nå hadde jeg aldri turt å ha hjemme alene-fest da. Anonymkode: 93f75...77a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #13 Skrevet 15. mars 2023 Jeg og storesøsteren min fikk være alene en helg for første gang da vi var 16 og 18(15 år siden), jeg var yngst og fikk være alene etter at storesøster flytta ut, tror det var mest pga henne vi ikke hadde vært alene tidligere. Foreldrene mine hadde alliert seg med andre voksne vi kjente godt hvis det skulle være noe. Det viste seg å være lurt da det var alvorlige hendelser som opplevdes skremmende nær oss da vi var begge to, og moren min ble alvorlig syk der de var en gang jeg var helt alene, og det begge gangene var nødvendig å ha en trygg voksen der. Anonymkode: 3daa3...097
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #14 Skrevet 15. mars 2023 Jeg slutte å være med på familieferier den sommern jeg var 15. Da var jeg heller 3 uker alene hjemme. Anonymkode: 28cde...2df
*Mocca* Skrevet 15. mars 2023 #15 Skrevet 15. mars 2023 Mine kunne lett være hjemme alene både tidligere og nå. Før da man var mer usikker var det mest fordi eldste var klønete og distre, så det hjalp på når yngste var moden nok. Da var det ingen fare for at ovnen ble stående på og slike ting. Festing med dem har jeg aldri vært bekymret for, men jeg vet at jeg ville vært det med de fleste jeg kjenner som tenåringer.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #16 Skrevet 15. mars 2023 Tror det er umulig å finne ett fasitsvar her. Miljø, personlighet og ansvarsbevisst har mye å si her. Tar tenåringen ansvar? hvordan er vennekretsen? Anonymkode: 79251...d6c 1
Arkana Skrevet 15. mars 2023 #17 Skrevet 15. mars 2023 Du kjenner din tenåring best, men en normal 16-åring klarer å være alene hjemme en helg. Jeg hadde alliert meg med en nabo som holdt øye med huset. Selv om mange 16-åringer bor på hybel kan det likevel skje at en fest går overstyr og det ønsker man ikke i sitt eget hjem. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #18 Skrevet 15. mars 2023 Helt avhengig av ungen. Alle mine får lov, men 13åringen vil ikke. Hun er litt husredd. De på 16 og 18 har vært alene både hver for seg og sammen. De er introverte, så inviterer ikke mange venner. 18åringen kan ha noen få venninner, men ikke fest. Hun går på fest andre steder men ønsker ikke folk hjemme. Har forklart det med at det føles for privat å ha andre enn de aller nærmeste vennene hjemme og på rommet hennes. 16åringen har ikke startet med festing enda, men liker best å være helt alene hvis han har huset for seg selv. Alle ungene er ansvarlige og kan fint lage mat og holde orden. Anonymkode: c350a...751 2
Tarzani Skrevet 15. mars 2023 #19 Skrevet 15. mars 2023 Normalt selvstendige 16.åringer klarer å bo på hybel selv, så da tenker jeg at når barnet er 15 så bør det iallefall få prøve seg på en helg alene.. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #20 Skrevet 16. mars 2023 16-18år om de er selvstendige og du er trygg på at det ikke blir festing. Selv om barnet ditt ikke fester og er snill, får andre nyss om det er det fort gjort med fullt hus! Anonymkode: f9ad8...82b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå