AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Jeg trodde markedet skulle være brennhett for folk med min bachelor, men det er det ikke. Jeg har deltidsjobb og ikke råd til å ta vanlig master som krever oppmøte og innleveringer i hytt og pine. Alternativene er å ta en executive master som koster penger eller jobbe deltid, ta kurs, bygge portefølje og håpe at jeg får jobb på den måten. Hva er smartest? Anonymkode: c2cec...1d9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 Hvilken utdanning og bransje dreier det seg om? Anonymkode: d2350...5c9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 Jobb deltid og ta master på deltid + studielån? Anonymkode: 0d73a...d5d 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 Ikke ta forbrukslån hverfall. Du blir potensielt gjeldsslave for livet. Anonymkode: 4ccce...00d 5 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvilken utdanning og bransje dreier det seg om? Anonymkode: d2350...5c9 UX/UI - teknologi AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jobb deltid og ta master på deltid + studielån? Anonymkode: 0d73a...d5d Det er veldig få mastere som går på deltid og de har snitt på høy B. Jeg dekker ikke kravene for å få innvilget å ta heltidsutdanning på deltid Anonymkode: c2cec...1d9
TLR Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ikke ta forbrukslån hverfall. Du blir potensielt gjeldsslave for livet. Anonymkode: 4ccce...00d Ja og for høy rente. Risiko
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: UX/UI - teknologi Det er veldig få mastere som går på deltid og de har snitt på høy B. Jeg dekker ikke kravene for å få innvilget å ta heltidsutdanning på deltid Anonymkode: c2cec...1d9 De fleste mastere på heltid kan man få ta på deltid - selv om det ikke står at det er en mulighet tar en it master på deltid mens jeg jobber selv. Anonymkode: 0d73a...d5d 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste mastere på heltid kan man få ta på deltid - selv om det ikke står at det er en mulighet tar en it master på deltid mens jeg jobber selv. Anonymkode: 0d73a...d5d Hvordan vet jeg hvilke man kan ta? Det skal sies at jeg ikke kan flytte på meg, men er villig til å pendle to timer så lenge det sjelden er oppmøte. Masteren på uio krever litt høyere karakterer enn jeg har og uib, ntnu, uia blir for langt om det er oppmøte flere ganger i semesteret Anonymkode: c2cec...1d9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: UX/UI - teknologi Det er veldig få mastere som går på deltid og de har snitt på høy B. Jeg dekker ikke kravene for å få innvilget å ta heltidsutdanning på deltid Anonymkode: c2cec...1d9 Hm, hvilken master vurderer du? Jeg ville forsøkt å få et noe bredere kunnskapsfelt, UX er jo klart aktuelt, men mange ønsker seg nok noen som har utviklingsutdanning- og erfaring, med UX på si. Hvilke masterutdanninger kan du gå for? Hilsen full stack-utvikler (med informatikk i bunn) Anonymkode: d2350...5c9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: UX/UI - teknologi Det er veldig få mastere som går på deltid og de har snitt på høy B. Jeg dekker ikke kravene for å få innvilget å ta heltidsutdanning på deltid Anonymkode: c2cec...1d9 Omg. Jeg har hatt med så mange amatører når det kommer til UX/UI. En elendig skolegang vil jeg si. De fleste i alle aldre er helt amøber når det kommer til slikt😅 Jobb med å dropp det du har lært, også tenker du heller på hva som faktisk funker hvor Anonymkode: 963e8...efc
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #12 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hm, hvilken master vurderer du? Jeg ville forsøkt å få et noe bredere kunnskapsfelt, UX er jo klart aktuelt, men mange ønsker seg nok noen som har utviklingsutdanning- og erfaring, med UX på si. Hvilke masterutdanninger kan du gå for? Hilsen full stack-utvikler (med informatikk i bunn) Anonymkode: d2350...5c9 Jeg har bachelor i informatikk og fikk gode karakterer i designfagene, kan html og css ut og inn, men sliter med alle former for programmering. Det er de fagene som har trukket snittet mitt ned for ellers hadde det ligget på svak A. Vil egentlig ta masteren i design på uio om jeg kan, men har ikke høyt nok snitt. Jeg har også sett på innovasjon og ledelse, innovasjon og entrepenørskap og en del annet. Mye av det har for mye obligatorisk oppmøte. Nå er jeg der at jeg vurderer et nettstudie gjennom utlandet eller høgskolen kristiania AnonymBruker skrev (4 timer siden): Studielån? Anonymkode: 708b0...f9e Det går ikke å ta det to semestere på rad siden jeg tjener for mye. Det er heller ikke nok til å leve av om jeg dropper jobb Anonymkode: c2cec...1d9
gobbledigook Skrevet 14. mars 2023 #13 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det går ikke å ta det to semestere på rad siden jeg tjener for mye. Det er heller ikke nok til å leve av om jeg dropper jobb Anonymkode: c2cec...1d9 Du får jo fremdeles lån, det blir bare ikke omgjort til stipend. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #14 Skrevet 14. mars 2023 gobbledigook skrev (7 minutter siden): Du får jo fremdeles lån, det blir bare ikke omgjort til stipend. Ja, men jeg tok studielån i høst og ønsker at 40 prosent av det skal omgjøres til stipend. Inntektsgrensen om man tar studielån i mindre enn sju måneder i året ligger på over 500k. Grensen går ned til 250k om man tar studielån for ett helt år Jeg tenker innovasjon kan være relevant for en ux designer siden det handler om ideer og skaperevne. Enteepenørskap gir forståelse innen produktutvikling som sikkert ikke kan skade, men det er vel ikke like relevant som master i interaksjonsdesign Anonymkode: c2cec...1d9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #15 Skrevet 14. mars 2023 Så du vurderer heller å ta forbrukslån med 20% rente fra første dag (og som du må begynne å betale ned med en gang) istedet for studielån med 2% fra når du er ferdig med studiene? Anonymkode: c399b...7f5 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #16 Skrevet 14. mars 2023 Jeg er UX-designer, og har ikke inntrykk av at det er vanskelig å få jobb. Men jeg jobber ikke i Oslo da. Har du søkt på mange? Som en annen sa over her så er ditt beste alternativ å lære deg programmering. Kanskje du skulle brukt penger på privatlærer? Jeg er teknolog i bunn og har bare årsstudie i UX. Jeg jobber utelukkende med UX/UI, men fikk nok jobben pga. den tekniske bakgrunnen. Det er mye enklere å kommunisere med resten av teamet, og ikke minst kunne estimere hvor tidkrevende design jeg lager, når jeg har innsikt i programmering. Noroff har intensivkurs , med tilgjengelige lærere, i webutvikling som du kan sjekke ut. Det er bare 40 000 kr. En annen løsning er å søke jobb som grafisk designer eller webdesigner, mulig det er lettere. Så kan du jobbe med det i noen år og kanskje også snike inn litt UX-metodikk i oppgavene så du får vedlikeholdt det. Dropp masteren. Det vil ikke gjøre noen forskjell. Ta heller internasjonal sertifisering hvis du vil ha noe formelt. Det du trenger er erfaring, portefølje og teknisk innsikt. Du kan jo gjøre caser uten å ha en jobb. Anonymkode: 1d0b9...58d 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #17 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er UX-designer, og har ikke inntrykk av at det er vanskelig å få jobb. Men jeg jobber ikke i Oslo da. Har du søkt på mange? Som en annen sa over her så er ditt beste alternativ å lære deg programmering. Kanskje du skulle brukt penger på privatlærer? Jeg er teknolog i bunn og har bare årsstudie i UX. Jeg jobber utelukkende med UX/UI, men fikk nok jobben pga. den tekniske bakgrunnen. Det er mye enklere å kommunisere med resten av teamet, og ikke minst kunne estimere hvor tidkrevende design jeg lager, når jeg har innsikt i programmering. Noroff har intensivkurs , med tilgjengelige lærere, i webutvikling som du kan sjekke ut. Det er bare 40 000 kr. En annen løsning er å søke jobb som grafisk designer eller webdesigner, mulig det er lettere. Så kan du jobbe med det i noen år og kanskje også snike inn litt UX-metodikk i oppgavene så du får vedlikeholdt det. Dropp masteren. Det vil ikke gjøre noen forskjell. Ta heller internasjonal sertifisering hvis du vil ha noe formelt. Det du trenger er erfaring, portefølje og teknisk innsikt. Du kan jo gjøre caser uten å ha en jobb. Anonymkode: 1d0b9...58d Jeg fikk endelig en ordentlig tilbakemelding. Der står det at det er mange kandidater som har mer metodisk erfaring. Hvordan kan jeg vise det uten mastergrad og har du eksempler på kurs jeg burde ta? Når jeg søker opp relevante kurs får jeg bare opp nybegynnerkurs som Google sitt og Arizona state university Anonymkode: c2cec...1d9
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #18 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er UX-designer, og har ikke inntrykk av at det er vanskelig å få jobb. Men jeg jobber ikke i Oslo da. Har du søkt på mange? Som en annen sa over her så er ditt beste alternativ å lære deg programmering. Kanskje du skulle brukt penger på privatlærer? Jeg er teknolog i bunn og har bare årsstudie i UX. Jeg jobber utelukkende med UX/UI, men fikk nok jobben pga. den tekniske bakgrunnen. Det er mye enklere å kommunisere med resten av teamet, og ikke minst kunne estimere hvor tidkrevende design jeg lager, når jeg har innsikt i programmering. Noroff har intensivkurs , med tilgjengelige lærere, i webutvikling som du kan sjekke ut. Det er bare 40 000 kr. En annen løsning er å søke jobb som grafisk designer eller webdesigner, mulig det er lettere. Så kan du jobbe med det i noen år og kanskje også snike inn litt UX-metodikk i oppgavene så du får vedlikeholdt det. Dropp masteren. Det vil ikke gjøre noen forskjell. Ta heller internasjonal sertifisering hvis du vil ha noe formelt. Det du trenger er erfaring, portefølje og teknisk innsikt. Du kan jo gjøre caser uten å ha en jobb. Anonymkode: 1d0b9...58d Er det vanskelig å få jobb som designer uten å kunne kode? Hvis man har en god portefølje. Det viktigste er vel å være god på… design? Anonymkode: d5edc...1ef
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #19 Skrevet 15. mars 2023 17 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har bachelor i informatikk og fikk gode karakterer i designfagene, kan html og css ut og inn, men sliter med alle former for programmering. Det er de fagene som har trukket snittet mitt ned for ellers hadde det ligget på svak A. Vil egentlig ta masteren i design på uio om jeg kan, men har ikke høyt nok snitt. Jeg har også sett på innovasjon og ledelse, innovasjon og entrepenørskap og en del annet. Mye av det har for mye obligatorisk oppmøte. Nå er jeg der at jeg vurderer et nettstudie gjennom utlandet eller høgskolen kristiania Det går ikke å ta det to semestere på rad siden jeg tjener for mye. Det er heller ikke nok til å leve av om jeg dropper jobb Anonymkode: c2cec...1d9 Det er mange jobber du kan vurdere selv om du ikke programmerer, jeg var i lengre tid fungert som et slags mellomledd som leder programmerere, og kommuniserer med produkteiere osv. I en stor organisasjon så er det ofte behov for en slik rolle. Jeg var da mye med de tekniske ressursene, men da med fokus på planlegging, databasedesign, sikkerhetsvurdering, personvern osv. ROS-er, DPIA, vurdering av databehandleravtaler mm. Mye av den nødvendige kunnskapen kom fra utdanning, resten kom fra tidligere erfaringer og egenlæring. Poenget er at det er mye du kan spille på med en slik utdanning i bunn, selv om ikke programmering nødvendigvis er det du kan best. Anonymkode: d2350...5c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå