Gå til innhold

mottok skattekort idag, men vil tjene mer

Anbefalte innlegg

Skrevet

mottok skattekortet idag og de har satt opp at jeg kom til å tjene 90 000 kroner. er student derfor..

men jeg kommer nok til å tjene mer enn det. i år 05 oversteg jeg summen jeg hadde satt opp, men har tabelltrekk 7100 så de mente at det ville ikke gjøre noe.

men hvorfor setter de opp sånn sum på meg da?

men nå hva skal jeg gjøre? skal jeg høyne tallet? eller bare vente til sommeren og se an?jeg må levere skattekortet snarest til jobben også

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det bare er inntekten som er endret seg og du har tabelltrekk 7100 trenger du ikke å gjøre noe. Tabelltrekket endrer seg etter hvor mye du tjener.

Skrevet

Ellers står det forklart i brevet hva man gjør for å endre.

Skrevet

Ja, hvis du vil endre skattekortet ditt, kan du gå inn på skatteetaten sine sider og enkelt endre med de pin-kodene som står oppført på skattortet ditt. Da får du tilsendt et nytt kort.

Skrevet

Det er ikke noe problem å endre hvor mye en skal tjene. Det står i brevet hvordan du da går frem.

Men hvis du har fått skattetrekk 7100 tror jeg ikke det har noe å si - jeg skal også skattes etter den tabellen og er satt opp med en inntekt på 108000,- (som er grensen for hva en kan tjene som heltidsstudent hvis en skal få støtte fra Lånekassen)

Skrevet

det er bare å gå inn på likningskontorets hjemmesider på internett og endre det der...så får du et nytt om en kort stund!

det står vel forøvrig nederst på det vedlagte brevet.

Kodene finner du nederst på arket med skattekortene..

Skrevet

Jepp, det er lettvint å gjøre på nettet. Mye har endret seg i mitt liv også siden sist, kjøpt leilighet, over en mill i gjeld, fått ny jobb med bedre lønn. Men etter jeg fylte inn nettskjemaet så fikk jeg vite på skjermen at trekkprosenten ikke endrer seg til tross for de nye opplysningene.

Så da bestilte jeg ikke noe nytt kort likevel. Håper det går bra med det gamle...

Skrevet

7100 er det du vil få også etter en endring såvidt jeg har forstått. Med mindre du skal ha fradrag for renteutgifter og sånt, da går du over på 7101 eller 7102.

Fordelen med tabellkort er at det er dynamisk i forhold til hvor mye du tjener, så i prinsippet trenger du ikke å gjøre noe med det selv om du skulle tjene mye mer. Jeg måtte justere min inntekt med 200 000 i forhold til beregningsgrunnlaget som stod, og jeg fikk samme kortet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...