Gå til innhold

Hva er vitsen med å spare penger når vi alle skal dø uansett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man kan dø når som helst av egentlig hva som helst. Livet er så uforutsigbart at jeg ikke klarer å se en grunn til å spare penger. Nå har jeg en del penger på sparekonto, men hvorfor kan jeg ikke bare bruke de nå til å kjøpe hva jeg vil?

Jeg vet at ingen kan stoppe meg fra å bruke pengene mine, men jeg er allikevel nesten redd for å bruke pengene mine. Jeg burde ikke være redd. Jeg burde kjøpe hva jeg vil NÅ, for jeg kan ikke kjøpe noe som helst når jeg er død

Anonymkode: 50f68...e46

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har mye trygghet i å ha penger på konto da. Du vil neppe dø i morgen. Lev nå men planlegg for alderdommen. Mitt største ønske er å kunne kjøpe meg mitt eget sted. Hadde følt meg så trygg da. Har du ikke behov for noe sånt?

Anonymkode: d3100...d18

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan dø når som helst av egentlig hva som helst. Livet er så uforutsigbart at jeg ikke klarer å se en grunn til å spare penger. Nå har jeg en del penger på sparekonto, men hvorfor kan jeg ikke bare bruke de nå til å kjøpe hva jeg vil?

Jeg vet at ingen kan stoppe meg fra å bruke pengene mine, men jeg er allikevel nesten redd for å bruke pengene mine. Jeg burde ikke være redd. Jeg burde kjøpe hva jeg vil NÅ, for jeg kan ikke kjøpe noe som helst når jeg er død

Hva vil du egentlig m/innlegget? Valget er jo ditt. De fleste av oss har håp og ønsker for fremtid. Da planlegger/sparer de smarteste av oss også til kommende tider. Ikke bare leve i nuet…

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange her inne velger jo å ha det veldig trangt økonomisk, for de vil leve godt når de blir pensjonister… Bare synd at det ikke er alle som blir det.

Anonymkode: f7c88...628

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi du kanskje har lyst på noe mellom i dag og dagen du dør, som du ikke har råd til i dag.

Hjelpe meg for et dumt spørsmål....

Anonymkode: f8837...e8f

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Faren er vel om man begynner å tenke for dypt, er vi i deep shit alle sammen.

Lag deg en god dag 😃

335463798_1430541367485541_1402624535005321392_n.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mange her inne velger jo å ha det veldig trangt økonomisk, for de vil leve godt når de blir pensjonister… Bare synd at det ikke er alle som blir det.

Hvorfor ikke gjøre begge deler?☺️

Anonymkode: 1f2e7...2e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke gjøre begge deler?☺️

Anonymkode: 1f2e7...2e2

Hvilke begge deler?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ditt valg det... Ingen som tvinger deg til å spare penger... Og selvfølgelig kan du dø i morgen og ikke få glede av pengene, men du kan også leve til du er 100,og da kan de være gode å ha...  🤔 Sånn er livet,ingen vet hva som skjer,eller når det skjer.... Men,igjen...ditt valg.

Anonymkode: d3478...b7f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vel, penger på konto har den verdien at dersom (eller når?) hDet offentlige tenker at «dette er godt nok for ts» så kan du være uenig. Du kan si «nei, det er faktisk ikke det. Jeg fortjener bedre og jeg har pengene til å kjøpe meg bedre». I beste (eller verste) fall kan penger kjøpe deg mer liv. 

Så, nei, du kan ikke kjøpe deg noe som helst når du er død. Men hva om du står i den posisjonen at du kunne ha kjøpt deg liv  eller økt livskvalitet om du bare hadde spart penger? Litt trist å som 50-åring vite at nå kommer livskvaliteten livet ut til å være elendig, men at den kunne ha vært utmerket om du bare hadde 500 000 i banken å bytte i helse? Eller ta køene for å få behandlet enkle kvinnesykdommer. Litt ugreit etter fødsel å tenke av 350 000 ville kjøpt operasjon, nå. Og så må en vente 2 år i det offentlige og får permanente skader. Bare fordi man ikke har livets store forsikring - penger. Verdien av penger er at de er der, i tilfelle en krise du håper aldri kommer. Litt som forsikringen din.

Anonymkode: d1a1f...b17

AnonymBruker
Skrevet

Godt spørsmål! Tenker og litt i de baner. Har både hus og hytte, sparer lite og lever livet her og nå, har forsikringer så de rundt meg ikke må snu på kronen om jeg dør i morgen, og bufferen inneholder nok til at ting hjemme kan ryke uten at noen må sulte. Men å spare mange tusen hver måned nå, nå som livet lives og at vi skal kjede oss,neeei, det gidder jeg ikke..;)

Anonymkode: 293a7...d95

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er vitsen med å leve, vi skal jo dø uansett?

Anonymkode: ec32d...e47

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er helt riktig, vi kan alle være så uheldige å dø i morgen, men samtidig så kan vi være så heldige og leve til vi er 95. 

Det er jo dine penger og du gjør det du vil. Hvis du har lyst å kjøpe deg noe og bruke dem opp så kan du det.

Jeg, personlig går for en blanding. Jeg sparer og investerer så jeg kan gå en trygg alderdom i møte. Samtidig som jeg lever, reiser, går ut og spiser, kjøper det jeg har lyst å kjøpe. Men jeg har mulighet til det siden jeg har investert tid og krefter i en go utdannelse som gir meg god lønn og fleksibilitet i hverdagen. Så det er fullt mulig å gjøre begge deler med et godt forarbeid.

Anonymkode: 9c866...9f6

• Liker 3
Skrevet

Sparing er oppskrytt. Det er fornuftig å spare opp egenkapital til å kjøpe bolig eller for eksempel en dyr reise man drømmer om, men å spare uten særlig mål og mening er jeg ikke særlig positiv til. Særlig ikke å spare opp en formue til pensjonisttilværelsen. Bedre å leve mens man kan, før man blir for gammel.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hvis du bruker opp alle pengene dine i dag får du er drittliv om noen måneder. Å leve i fattigdom fordi man sløste bort alle pengene sine er ikke gøy å bruke livet til når man heller kan bruke det til å oppleve verden og ha det godt senere.

En god balanse mellom å nyte livet her og nå men også å spare og være forberedt på morgendagen er viktig!

Endret av Silkedyne
  • Liker 1
Skrevet

Poenget er vel å ha et bra liv om man man ikke skulle dø i morgen.  Det er jo tross alt størst sjanse for at man blir gammel og da er det dumt å satse alle penga på at man snart dør🙂 

Skrevet (endret)

Er mest opptatt av livet før døden. Det til tross for at jeg hverken eier bolig eller annet av verdi . Hvordan lød nå klassikeren? "En dag skal vi dø, men alle andre skal vi leve". Eller no. 🙈

Endret av Tradegy
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et høyst reelt problem er at vi ikke vet når vi blir å dø, og hvem vet hvordan teknologien ser ut om 50 år? Det er faktisk ikke helt urimelig å tro at folk som er unge i dag, kanskje både kan bli 100, 110, og 120 år gamle.

Har du brukt opp alle pengene når du er 80, og potensielt må leve i 20-40 år til, ja da kan det bli økonomisk vanskelig.  

Anonymkode: 7f2fd...6cc

AnonymBruker
Skrevet

Å spare til et fornuftig formål typ - hus, pensjon osv er lurt. Også med tanken på at livet ikke er gratis. Du må betale for lege tannlege osv. Kan vært lurt å ha penger i bakhånd av slike årsaker. Men jeg kjenner så mange folk som bare sparer og sparer, og når alt kommer til alt så bruker de ikke en krone mer enn de må. Alle bestemmer selvsagt over sin egen økonomi, men synes det er kjipt at noen sparer seg til fattigdom. 

Anonymkode: a37dd...bad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Greit at det finns penger til arvinger og til begravelsen.. 

Anonymkode: d1395...307

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...