Gå til innhold

Å leve med kompleks PTSD - noen som kjenner seg igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har fått diagnosen kompleks PTSD, noe som for meg ga mening til mange av reaksjonene mine. Diagnosen kom etter mange år der diagnosen bare var angst, men angsten min er stort sett bare knyttet til nære relasjoner, selv om den kan poppe opp i andre sammenhenger også. Tidvis kan jeg bli helt overveldet av små bagateller ved samboeren min. Om han er stille, irritert, mener du annet enn meg. Tidvis kan jeg også bli redd om han drikker vin i helgene. Han har verken et sinneproblem, et alkoholproblem eller andre særheter som skulle tilsi at jeg skulle bli så redd. Tvert i mot er han veldig forståelsesfull. Lytter, prøver å forstå, tilpasse seg, ta hensyn - så jeg føler jeg er på vei mot å finne en trygghet. Men som jeg skriver i tittelen, jeg leter etter trygghet hele tiden. Og jeg leter etter små signaler på at det ikke er "farlig" for meg å være i forholdet. Innimellom blir jeg utrolig sliten av meg selv, og litt trist av at jeg fremdeles, som 53-åring, ikke kan slappe av.

Samboeren  er en utrolig sindig fyr, "verdens mest diplomatiske menneske", som en venn kalte han. Men jeg finner tidvis nye ting som trigger minner om en oppvekst preget av vold, selvmord, skilsmisse, alkoholmisbruk i familien og mobbing på barneskolen. Noen som kjenner seg igjen? 

Tidvis er jeg redd for å slite ut samboeren min. Han får alltid vite det om jeg blir redd for noe, da jeg har erfart at jeg blir tryggere av å fortelle det til han. Da slipper på en måte fortiden litt taket, og jeg kommer tilbake til nåtiden. Det er jo trygt nå. Vi har vel kun hatt en småkrangel på 2 1/2 år. Jeg har aldri opplevd å ikke bli møtt med forståelse når jeg forteller jeg er redd. Jeg passer på å fortelle at det ikke er hans "skyld" at jeg blir redd, men at jeg blir trigget. 

Noen som lever med samme diagnose? Som kjenner seg igjen? 

Endret av Tvileren55
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er normalt at du blir trigget av alkohol når du har opplevd så vonde ting i forbindelse med alkohol. 

Og når du har opplevd vold i nære relasjoner og familie som skal være trygg havn er det også normalt at du ikke føler deg trygg i verden.

Jeg har ptsd og fått godt utbytte av terapi. Det har krevd to timer hver uke i flere år, vært veldig hardt og vondt men gitt meg et bedre liv nå hvor jeg begynner å kunne puste og være tryggere. 

Anonymkode: fd896...f7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...