Gå til innhold

Vanskelig å bygge leggmuskler som dame?

Smuti

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg får veldig raskt muskler i legger å lår. Men det er nok genetisk, og jeg spilte fotball i mange år. Her så er underkroppen min minst en størrelse større, enn overkroppen. Og jeg må jobbe mye mer for å bygge muskler i overkroppen.

Anonymkode: 20c9c...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen tvil om at nivåene av flere gunstige hormoner øker etter tung styrketrening. Det gjør også kortisol, som er et kjent nedbrytende og katabolt hormon.

Så dette har artikkelen belegg for å skrive:

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I studien fant de at tunge knebøy og benpress gir rundt 30 minutters forhøyet testosteronnivå

Men dette er faktisk et ganske stort tankesprang:

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Personer som trener flere muskelgrupper på én gang, får bedre effekt av treningen hvis de starter med tung bentrening

Studien til Rønnestad som siteres er veldig interessant, og de konkluderer med at å trene bein før armer gir bedre effekt på grunn av hormonresponsen. Men vit at denne studien også har blir kritisert i forskningsmiljøet på grunn av både statistiske og metodologiske svakheter, samt konklusjoner som forskere mener ikke står i stil til dataene som presenteres.

Uansett kan man ikke ta én studie som håndfast bevis på det ene eller andre, man må se på hele forskningsbasen. Så jeg avfeier ikke Rønnestad sin studie, men sett i kontekst av alt det andre som er gjort på området er resultatene oppsiktsvekkende og noe tvilsomme.

Jeg er ikke noen endokrinolog, så jeg må bare støtte meg på litteraturen. Minst én gruppe forskere avfeier hormonrespons som totalt irrelevant: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20541030/

Dette er jo et meget interessant tema, og jeg later ikke som jeg har fasiten. Men min tolkning er at det på et tidspunkt ble vist at tung styrketrening øker testosteron, og så ble dette plukket opp av noen broscience-magasiner eller nettsider. Så tenkte man testosteron = muskler og konkluderte deretter.

Men kroppens hormonsystem er ekstremt nøye regulert, og økningene etter styrketrening er små og kortvarige, og kommer ofte sammen med økninger i nedbrytende hormoner i tillegg.

Når hovedvekten av forskningen heller mot at det ikke finnes noen årsakssammenheng her, så kan jeg ikke gjøre annet enn å tenke at hvis det er slik at hormonøkning etter styrketrening har betydning, så er den betydningen i så fall veldig liten. Hvis ikke ville man jo sannsynligvis klart å påvise en sammenheng.

Og hvis betydning er liten, så konkluderer jeg med at man ikke burde bygge programmer eller velge øvelser basert på en eventuell slik effekt. Da finnes det bedre variabler å justere og "stresse med" 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger er tricky, mye har jo med muskelfestet ditt å gjøre. 
Leggene tåler mye, det er jo en muskelgruppe som du bruker veldig mye. 
Høyere reps og full bevegelse synes jeg hjalp mye. 
Donkey calf raises er min favoritt øvelse for leggene.

Endret av K.B.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandum.PT skrev (32 minutter siden):

Studien til Rønnestad som siteres er veldig interessant, og de konkluderer med at å trene bein før armer gir bedre effekt på grunn av hormonresponsen. Men vit at denne studien også har blir kritisert i forskningsmiljøet på grunn av både statistiske og metodologiske svakheter, samt konklusjoner som forskere mener ikke står i stil til dataene som presenteres.

Uansett kan man ikke ta én studie som håndfast bevis på det ene eller andre, man må se på hele forskningsbasen. Så jeg avfeier ikke Rønnestad sin studie, men sett i kontekst av alt det andre som er gjort på området er resultatene oppsiktsvekkende og noe tvilsomme.

Slik jeg husker det sto det noe lignende i den svenske artikkelen jeg leste i 2014-15, men den har jeg ikke lett tilgjengelig. Jeg er enig i at dette er et interessant tema, og som vanlig finner man motstridige kilder.

Jeg kan tilføye at min store økning i leggstyrke var et unikt tilfelle for min del, som jeg aldri helt har skjønt årsaken til. Mitt andre sterke område, nakke og skuldre, var overdimensjonert også før jeg begynte å trene (i motsetning til leggene), og bevarer i langt større grad sin styrke og volum i perioder uten trening.

Anonymkode: 7e7e6...388

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hallo! Hvorfor filosoferer dere om gener når det er superlett å bygge leggmuskulatur gjennom trening! Her er mine legger med 1,5 års mellomrom. Første utrent og skinny, andre etter kun løping 3 ganger i uken. Var aldri noe mål å bygge leggmuskler, men de har jeg fått. 

336589316_514850267517298_7537821709851900138_n.jpg

336166355_723230409534572_283038981307165560_n.jpg

Anonymkode: 5919c...74d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg over. Jeg kan ingenting om styrketrening, men som bevist så eksploderer leggene raskt når man trener vektbærende cardio som løping. Får sikkert samme effekt av å gå fjellturer, eller bare oppoverbakker i terreng. 

Dette er vektbærende muskulatur. Er du overvektig så får du nok mye av det gratis dersom du er normalt aktiv, men som tynn som jeg er så må det mer krefter til. Hvert løpesteg belaster opptil 5 ganger kroppsvekten, og det meste går på nettopp legger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hallo! Hvorfor filosoferer dere om gener når det er superlett å bygge leggmuskulatur gjennom trening! Her er mine legger med 1,5 års mellomrom. Første utrent og skinny, andre etter kun løping 3 ganger i uken. Var aldri noe mål å bygge leggmuskler, men de har jeg fått. 

Fine legger! 

Er du forresten mann eller dame? 

Anonymkode: a117f...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Fine legger! 

Er du forresten mann eller dame? 

Anonymkode: a117f...e5f

Kvinne 34 år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kvinne 34 år. 

Imponerende legger!! Tipper 37 cm som mine😊.

Imponerende at de er blitt sånn på kun 1 1/2 år med løping 3x i uka💪🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hallo! Hvorfor filosoferer dere om gener når det er superlett å bygge leggmuskulatur gjennom trening!

Fordi gener har stor betydning for den enkeltes evne til å bygge de ulike muskelgruppene. Det finnes seriøse kroppsbyggere som sliter med å utvikle kraftige legger!

Anonymkode: 7e7e6...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg (kvinne 38) har medfødt sånne legger som på ditt nederste bilde og er LIVREDD for at de skal bli større ved trening! Jeg er veldig slank ellers.

Noen som kan tipse om hvilke øvelser jeg må styre unna for at leggene IKKE skal vokse?

(Sorry for å kuppe tråden til TS)

Anonymkode: c076c...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg (kvinne 38) har medfødt sånne legger som på ditt nederste bilde og er LIVREDD for at de skal bli større ved trening! Jeg er veldig slank ellers.

Noen som kan tipse om hvilke øvelser jeg må styre unna for at leggene IKKE skal vokse?

(Sorry for å kuppe tråden til TS)

Man får det litt enklere om man klarer å akseptere de kortene man har fått! :) Vi har hver våre preferanser, men preferanser kan endres og store legger er ikke verdens undergang heldigvis.

Om du absolutt ikke skal ha leggene til å vokse, så får du unngå øvelser som strekker ut foten (tåhev) og øvelser som bøyer beinet (hamstringcurl), samt øvelser som belaster og aktiverer musklene statisk (strakmark) og dynamisk (Farmer's Walks etc.).

Du blir nok litt skeivtrent og får sterkere fremside enn bakside, noe som kan føre til smerter og skader. Men om de leggene er så viktige ;) 

PS: Spydighet ikke ment, mer litt munter oppfordring til aksept!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandum.PT skrev (24 minutter siden):

Man får det litt enklere om man klarer å akseptere de kortene man har fått! :) Vi har hver våre preferanser, men preferanser kan endres og store legger er ikke verdens undergang heldigvis.

Om du absolutt ikke skal ha leggene til å vokse, så får du unngå øvelser som strekker ut foten (tåhev) og øvelser som bøyer beinet (hamstringcurl), samt øvelser som belaster og aktiverer musklene statisk (strakmark) og dynamisk (Farmer's Walks etc.).

Du blir nok litt skeivtrent og får sterkere fremside enn bakside, noe som kan føre til smerter og skader. Men om de leggene er så viktige ;) 

PS: Spydighet ikke ment, mer litt munter oppfordring til aksept!

Takk for svar! 

Jeg har litt komplekser for leggene mine ja, fordi de liksom ikke passer til resten. Som sagt er jeg veldig slank.

Heldigvis er beina mine ganske fine ellers, jeg har velformede lår med naturlig thigh gap og smale ankler. Men kunne gjerne hatt mindre leggmuskler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...