AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Eg får stadig spm frå nabojenter(12 år) om å vere barnevakt for borna mine (2 år og baby på 3 mnd). Eine nabojenta er eit familiemedlem av meg. Dei er flinke å leike med 2åringen, men dei klara ikkje sjå kortid dei må roe ned, kva dei skal snakke med han om, korleis reagere når han sutrar/grin/slår seg vrang... T.d eine gongen var dei 3 veninner innom og leika med han. Så vart han sleten og ville sitje på fanget og lese ei bok med far. Det resulterte i at dei 3 jentene kasta ball til kvarandre og vart øsne og fekk mange ukontrollerte ballkast. No hin dagen fekk vi 2 ukjente jenter på 11-12 år på døra med eit ark der det stod at dei ynskte å vere barnevakt. "Vi er ansvarlige..." I tillegg spør dei ofte om å gå trilletur med babyen. Men eg veit at dei ikkje ville håndtert trafikken på ein trygg nok måte til at eg tørr det. T.d. gå på feil side av vegen i skarpe svingar, eller om dei instinktivt ville kasta vogna i grøfta om ein bil kom imot? Er det ikkje rart når foreldra sjølv ser kor umodne/små desse jentene er, også veit dei at dei går rundt og spør om å få vere barnevakt for så små born? (Veit at foreldra her veit om dette). Er det ikkje betre at foreldra seier ifrå enn at vi må sei nei? Er eg berre hysterisk? 😂 Eller er fleire einig? Anonymkode: 4b236...cc3
Gjest Lykkedykker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 Hadde aldri latt et barn passe mine barn.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 Det er da bare å si nei. Familiemedlemmet kan få «passe» alene (med dere tilstede, men ingen venninner) når det faller seg slik, bli med på trikketur led deg for eksempel, hun kan bli gull verdt om noen år. Ellers sier du med et smil at barna dine vil du ikke låne bort. Anonymkode: 607b4...667 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 Småbarn som blir passet på av barn er ingen god løsning. 13 åring kan fint passe barn på ca 4 år noen timer på kvelden. Med forbehold at 13 åringen er stabil, har en god relasjon med barnet fra før og at barnet har gode innarbeidede rutiner og forholder seg til rutinene. Anonymkode: 982be...2f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 Tror det passer best om det bare er en jente, da er jo alt fokuset på barnet. Hadde jenta på 12 vært normalt moden for alderen, samt normalt ansvarsbevisst og jeg kjente henne, tror jeg at jeg kunne være komfortabel med å la henne passe 2-åringen. Vi må jo også tenke litt fremover. Hvor lenge skal jenter måtte vente, før de får mulighet til å passe barn? Mange jenter har jo omsorgsgenet i blodet, og vil være flinke til å ta seg av barn. Iallfall de litt større barna, og for en kortere periode. Anonymkode: 290c5...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 Min datter var barnevakt fra hun var 12 - men nedre alder på barna hun passet var 3 år. Og foreldrene var aldri langt unna. Anonymkode: a47a4...1c6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 Jeg begynte å være "barnevakt" som tolvåring for ei jente som var litt over halvannet år. Men vi var alltid i nærheten av mammaen, det lengste vi gikk var til sandkassen i gaten rett utenfor (bilfritt og langt til nærmeste bilvei). Om hun skulle sove fikk jeg gå på trilletur i gaten. Så fikk vi etterhvert gå til lekeplassen i gaten nedenfor, da var gjerne noen søsknene hennes med. Vi fikk også gå hjem til meg noen gater ovenfor, da gikk vi alltid den innerste veien som var en gangvei uten muligheter for å møte på biler. Når jeg var 12 1/2år fikk jeg passe alle tre barna en hel kveld alene. Men min mamma satt parat i tilfelle det skulle være noe da, i tillegg var det andre naboer rundt oss på alle kanter, så det var alltid voksne i veldig nærhet. Etter det fikk jeg mer og mer ansvar, fikk ta de som ville med på butikken, andre steder i nærheten eller til byen en gang i blant. Anonymkode: a4343...f78
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 Jeg har selv en gutt på 3,5 måneder, og jeg hadde aldri sendt han på trilletur med så små barn. Besteforeldre og voksne tanter og onkler kan trille alt de vil, men jeg ville ikke levert han våken til besteforeldre som ikke kjenner han så godt, og bedt dem passe. Han har ved et par anledninger grått hos «ukjente», så skal noen passe så må det være noen han er trygg på. Anonymkode: 22ece...fd6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 Kommer vel mye ann på modenhet og hvor godt du kjenner de i den alderen. Jeg var veldig gla i barn og veldig vant med barn. Fikk passe i nærheten av voksne fra jeg var ca 10 år. Altså at jeg var barnevakt hjemme f.eks. da var foreldrene mine der viss noe skjedde (kan ikke huske at jeg trengte hjelp noen gang). Passe alene på kveld var jeg 12-13 år. Passet en liten gutt på 1,5år noen timer på kvelden en gang i uken mens mor var på ekstrajobb. Det gikk veldig fint. Vil påstå jeg var moden for alderen da og dette var barn pg forrldree jeg kjente godt. De visste hvordan jeg taklet ulike situasjoner bla Anonymkode: 926cb...117
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #11 Skrevet 14. mars 2023 Jeg passet naboungene fra jeg var 9, de var da 2 og 5. Passet dem i mange timer, mens foreldrene var på fest (med mine foreldre). Var ikke uvanlig at jeg var barnevakt fram til 2-3 om natta. Dette var på landet på 90-tallet, i dag er jeg 34 og har egne små barn, og hadde aldri i verden latt en 9-åring passe dem. Leke alene med dem mens jeg er i nærheten, kjør på. Men faktisk passe? Minst 16… Helst 20 🤭 Anonymkode: 44850...0ad
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #12 Skrevet 14. mars 2023 Det varierer veldig fra barn til barn, men det er jo åpenbart at disse 12-åringene er for umodne til å passe barn. Hadde tatt det med foreldrene, så får de gi beskjed om at de må slutte å spørre Anonymkode: eb1b2...f54
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #13 Skrevet 14. mars 2023 Du får bare si nei når de kommer. Foreldrene til disse jentene kan jo ikke fotfølge dem ute for å si i fra at de ikke får ringe på til dere og tilby trilletur/barnevakt. Anonymkode: c81b1...410
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #14 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg passet naboungene fra jeg var 9, de var da 2 og 5. Passet dem i mange timer, mens foreldrene var på fest (med mine foreldre). Var ikke uvanlig at jeg var barnevakt fram til 2-3 om natta. Dette var på landet på 90-tallet, i dag er jeg 34 og har egne små barn, og hadde aldri i verden latt en 9-åring passe dem. Leke alene med dem mens jeg er i nærheten, kjør på. Men faktisk passe? Minst 16… Helst 20 🤭 Anonymkode: 44850...0ad Hehe! Det same gjorde eg 😂 vi ringte på som 8-9åringar og fekk passe ungane vekke frå foreldra. Eg sat også barnevakt på kveldstid når eg var 10-16 år, fekk opplæring i kva eg skal gjer ved falsk krupp osv. Eg hadde aldri gjort det same som mor sjølv 😂🙈 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du får bare si nei når de kommer. Foreldrene til disse jentene kan jo ikke fotfølge dem ute for å si i fra at de ikke får ringe på til dere og tilby trilletur/barnevakt. Anonymkode: c81b1...410 Som sagt seier eg nei 😊 tenkte meir at foreldra kanskje burde snakke med dei om det sånn at vi slepp å sei nei til håpefulle små, så slepp dei fotfølge dei.. For desse foreldra(spesielt mora til familiemedlemmet mitt) veit at eg seier nei og at eg ikkje treng barnevakt, men dei syns sikkert eg er hysterisk så dei lar dei fortsetje å mase(også framfor dei) 🙈 Anonymkode: 4b236...cc3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #15 Skrevet 14. mars 2023 Jeg husker jeg sa tydelig nei da svigerinna mi foreslo at hennes 12-åring kunne passe mine to på 2 og 5 år. Da sa jeg bare at jeg syntes hun for ung. Tenker at du kan si det samme, men du kan jo slenge på at det er veldig hyggelig om de fortsatt er interessert om 2-3 år, fordi du da helt sikkert har behov for litt hjelp. Evt kan du si at hun du er i slekt med, kan komme og leke med 2-åringen innimellom sånn at de blir kjent, og kanskje kan det avlaste deg litt når du lager middag el.l. Men da ikke som barnevakt egentlig. Mer som en lekekamerat. Anonymkode: b06b9...fe3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå