Gå til innhold

Vond lukt i klær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vond lukt av nyvasket tøy - også når det er tørt. Tørkes i godt ventilert rom eller ute. Vaskemaskina er rundt 5 år. Gummilista er skrubba med klor. Bruker ikke tøymykner, bare en skvett eddik på fast basis. Maskina er kjørt tom på 90 grader flere ganger. Ingen av disse tiltakene har hjulpet. Andre tips? Tenkte å prøve å legge i bløtt i vann/eddik. Føler likssom eddik er "go to" tipset, men det funker altså ikke...

Anonymkode: 93e79...0ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du å ta ut tøyet med en fang vasken er ferdig? Hvis dwt blir liggende, spesielt mørkt tøy, vil det fort begynne å lukte.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp maskinrens og kjør en runde på 90 grader. 

Anonymkode: 7f93f...91b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 15.03):

Vond lukt av nyvasket tøy - også når det er tørt. Tørkes i godt ventilert rom eller ute. Vaskemaskina er rundt 5 år. Gummilista er skrubba med klor. Bruker ikke tøymykner, bare en skvett eddik på fast basis. Maskina er kjørt tom på 90 grader flere ganger. Ingen av disse tiltakene har hjulpet. Andre tips? Tenkte å prøve å legge i bløtt i vann/eddik. Føler likssom eddik er "go to" tipset, men det funker altså ikke...

Anonymkode: 93e79...0ba

Kjør en tom vaskemaskin med eddik, ha eddiken i der man skal ha vaskepulver og tøymykner. 

Deretter bruker du eddik som tøymykner når du vasker tøy. Fjerner all lukt og virker mykende på tekstil slik som annen tøymykner. Eddik er antibakterielt, naturlig og billig. 

Anonymkode: f2465...eb5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjør en tom vaskemaskin med eddik, ha eddiken i der man skal ha vaskepulver og tøymykner. 

Deretter bruker du eddik som tøymykner når du vasker tøy. Fjerner all lukt og virker mykende på tekstil slik som annen tøymykner. Eddik er antibakterielt, naturlig og billig. 

OBS; husk å alltid ha døren til maskinen åpen. Maskinen kan bli sur og det kan vokse mugg i det fuktige klimaet.

AnonymBruker
Skrevet

Typisk maskiner som ikke tar inn nok vann. Jeg fyller selv på noen gode liter på hovedvasken.

Anonymkode: d7fd5...8ca

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Min erfaring er at vond lukt som regel kommer av forhold ved tørkinga, ikke vaskinga. Så lenge du tar ut klærne av maskinen kort tid etter at vaska er ferdig, og vasker vasker på minst 60 grader innimellom (noen kjører alt på 40, alltid, og da blir det bakterievekst). 

Etter min erfaring kommer vond lukt som oftest av at klærne får ligge for lenge i maskinen, blir hengt opp for tett sammen, eller henger i et for dårlig ventilert eller for kaldt rom. Jeg tror jeg aldri har opplevd at klær har lukta vondt etter å ha hengt ute (da må det ha vært en veldig fuktig dag i så fall).

AnonymBruker
Skrevet

Hva har du kjørt vasken på? Kjør vasken på 60 eller over hvis klærne lukter surt.

Anonymkode: 066e7...854

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

OBS; husk å alltid ha døren til maskinen åpen. Maskinen kan bli sur og det kan vokse mugg i det fuktige klimaet.

Har jeg aldri gjort og det har aldri luktet noe galt eller fælt av den grunn. Bor alene og vasker sjelden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Maskinrens og har du tømt det filtret som gjerne er under den lille luka nederst på maskin (vet meget dårlig forklart) 😅

Anonymkode: 22fa0...002

AnonymBruker
Skrevet

Er det syntetiske klær?

Anonymkode: 4bc70...f1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...