AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Hei! Jeg og samboeren min kjøpte leilighet for et halv år siden (leide sammen en kortere periode før det), og nå er jeg litt usikker på hvordan vi skal fordele kostnadene. Vi har gått inn med like mye EK i leiligheten, og betaler 50/50 på lån og avdrag (noe som er rettferdig tenker jeg, ettersom vi da deler alt 50/50 ved et eventuelt brudd (mot formodning, håper selvsagt ikke det skjer!)). Men så tenker jeg ang andre utgifter: Er det rettferdig å dele det også 50/50? Jeg tjener ca 620 i året, og partneren min 450. Vi får utbetalt hhv 36 og ca 25 tusen i måneden. Det er altså ikke ekstrem stor differanse mellom inntektene, men jeg tjener jo bedre enn ham. Jeg har vært veldig opptatt av ikke å havne i "kvinnefella", så har ikke tilbudt å skulle bidra mer. I tillegg har jeg et mye større studielån enn ham å betjene. Men selv etter betalt studielån, sitter jeg jo igjen med flere penger enn ham hver måned, og tenker derfor det er naturlig at jeg bidrar mer i matbudsjettet osv? Hvordan har dere løst det? Er jeg veldig gjerrig/kjip når vi til nå har delt at 50/50? Anonymkode: 24afd...670
Kristin70 Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 Jeg tenker at det er OK å dele 50/50, men dette er noe dere må diskutere. Jeg tjener også mer enn mannen min, og jeg bidrar med betydelig mer til "felleskonto" enn det han gjør. Jeg vil ikke ha et forhold hvor jeg har mye mer penger enn han, jeg vil gjerne at vi skal være likestilt og at han har den samme friheten som meg. Jeg vil at vi skal kunne reise bort en helg sammen uten at han spør om jeg kan betale for han eller (i verste fall låne penger fra meg). 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 Dere deler alle utgifter relatert til huset (utgifter/kostnader/oppussing som potensielt kan øke verdien) etter eierbrøk - 50/50. Daglige utgifter som mat, strøm osv deles prosentvis etter hvor mye dere har utbetalt (59/41 %). At du har større studielån skal ikke gå ut over han, men det er kanskje derfor du tjener mer også? Det du beskriver som"kvinnefella" går mer på at du ikke eier og betaler på boligen, og dermed ikke får med deg en verdiøkning i fremtiden. Anonymkode: ed07e...1c0 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 Tenker som en del andre. Dere deler alle utgifter med huset 50-50, for det er jo også som er den store verdien dersom det blir samlivsbrudd. Ellers synes jeg det er smålig å ikke bidra mer om man har best økonomi, når det gjelder daglige utgifter. Vil jo være helt sykt om at når faste og husholdningsutgifter er betalt, så skulle jeg sitte med 15K og samboeren med 5K? Hva skulle jeg bruke de 10K imellom til? Ferier alene eller restaurant besøk alene? Det forekommer meg veldig rart å skulle gjøre det slik! Anonymkode: 305f7...444 4 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 Jeg mener også at man deler boligutgifter 50/50, og andre felles utgifter prosentvis etter lønn. Sånn ca i hvert fall. Anonymkode: 1b3ce...0b8 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 Enig med de andre, men hadde korrigert for studielån som jobber grunnen til at du tjener mer. Bolig 50/50 Andre utgifter: Prosentvis etter evne, korrigert for studielån. Anonymkode: 7f0a8...b6e 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg og samboeren min kjøpte leilighet for et halv år siden (leide sammen en kortere periode før det), og nå er jeg litt usikker på hvordan vi skal fordele kostnadene. Vi har gått inn med like mye EK i leiligheten, og betaler 50/50 på lån og avdrag (noe som er rettferdig tenker jeg, ettersom vi da deler alt 50/50 ved et eventuelt brudd (mot formodning, håper selvsagt ikke det skjer!)). Men så tenker jeg ang andre utgifter: Er det rettferdig å dele det også 50/50? Jeg tjener ca 620 i året, og partneren min 450. Vi får utbetalt hhv 36 og ca 25 tusen i måneden. Det er altså ikke ekstrem stor differanse mellom inntektene, men jeg tjener jo bedre enn ham. Jeg har vært veldig opptatt av ikke å havne i "kvinnefella", så har ikke tilbudt å skulle bidra mer. I tillegg har jeg et mye større studielån enn ham å betjene. Men selv etter betalt studielån, sitter jeg jo igjen med flere penger enn ham hver måned, og tenker derfor det er naturlig at jeg bidrar mer i matbudsjettet osv? Hvordan har dere løst det? Er jeg veldig gjerrig/kjip når vi til nå har delt at 50/50? Anonymkode: 24afd...670 Ja, det er rettferdig å dele likt. Det ligger litt i ordets natur egentlig, å dele noe likt er rimelig vanlig å oppfatte som rettferdig. Det er urettferdig at man skal "straffes" for å ha klart seg bedre enn noen andre. Anonymkode: de0de...f33
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 Faste utgifter bør jo deles likt. Men, du må bli enig med din samboer. Hva andre mener har ingen betydning. Anonymkode: ca8f3...510 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #9 Skrevet 15. mars 2023 On 3/14/2023 at 1:30 PM, AnonymBruker said: Dere deler alle utgifter relatert til huset (utgifter/kostnader/oppussing som potensielt kan øke verdien) etter eierbrøk - 50/50. Daglige utgifter som mat, strøm osv deles prosentvis etter hvor mye dere har utbetalt (59/41 %). At du har større studielån skal ikke gå ut over han, men det er kanskje derfor du tjener mer også? Det du beskriver som"kvinnefella" går mer på at du ikke eier og betaler på boligen, og dermed ikke får med deg en verdiøkning i fremtiden. Anonymkode: ed07e...1c0 Jeg synes absolutt at studielån skal regnes inn i det. Jeg tjener jo bedre enn ham pga lengre utdanning. Man kunne jo like godt sagt at inntekt ikke skal ha noe å si når man deler utgifter, som at studielån ikke skal ha noe å si? Anonymkode: 24afd...670 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #10 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg synes absolutt at studielån skal regnes inn i det. Jeg tjener jo bedre enn ham pga lengre utdanning. Man kunne jo like godt sagt at inntekt ikke skal ha noe å si når man deler utgifter, som at studielån ikke skal ha noe å si? Anonymkode: 24afd...670 Her er jeg uenig med deg. Det betyr jo i praksis at han er med å betaler ned på ditt studielån. Hvordan ville det vært om han hadde hatt et stort forbrukslån eller barnebidrag å betale på. Skulle det også trekkes fra inntekten sånn at du i prinsippet er med på å betale det? Anonymkode: ed07e...1c0 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #11 Skrevet 17. mars 2023 Dette må man jo finne ut av sammen, hvordan man vil ha det. Men hadde jeg vært i en slik situasjon ville jeg helt klart delt prosentvis etter lønn (jeg ville antagelig tjent mer enn min partner). Jeg ville jo at vi skulle hatt et hyggelig liv sammen, ikke at vi skulle ruget på hver vår haug med penger hvor den ene kan spare seg opp mens den andre går i null... Anonymkode: 6d3e5...a94
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #12 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 16.3.2023 den 12.10): Her er jeg uenig med deg. Det betyr jo i praksis at han er med å betaler ned på ditt studielån. Hvordan ville det vært om han hadde hatt et stort forbrukslån eller barnebidrag å betale på. Skulle det også trekkes fra inntekten sånn at du i prinsippet er med på å betale det? Anonymkode: ed07e...1c0 Da bør man jo heller ikke betale mere dersom man har bedre inntekt. Anonymkode: c49a5...a50 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #13 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 16.3.2023 den 12.10): Her er jeg uenig med deg. Det betyr jo i praksis at han er med å betaler ned på ditt studielån. Hvordan ville det vært om han hadde hatt et stort forbrukslån eller barnebidrag å betale på. Skulle det også trekkes fra inntekten sånn at du i prinsippet er med på å betale det? Anonymkode: ed07e...1c0 Dersom forbrukslånet eller barnebidraget på en eller annen måte finansierte jobben hans så er dette et poeng. Ellers ikke sammenlignbart. Anonymkode: f06ec...8c6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #14 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Da bør man jo heller ikke betale mere dersom man har bedre inntekt. Anonymkode: c49a5...a50 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dersom forbrukslånet eller barnebidraget på en eller annen måte finansierte jobben hans så er dette et poeng. Ellers ikke sammenlignbart. Anonymkode: f06ec...8c6 Poenget er at egne kostnader (f.eks mobil) og særgjeld som studielån/forbrukslån og barnebidrag bør dekkes av den enkelte, og så bør felleskostnader utenom nedbetaling/oppussing av bolig deles etter evne. Men, måten å gjøre det på er opp til de enkelte å bli enige om. Jeg ville ikke vært med å betale ned på gjeld hvor jeg ikke får noe tilbake ved et eventuelt brudd - samme som om jeg betalte ned på boliglån uten å ha noen eierandel. Anonymkode: ed07e...1c0
Pillarguri Skrevet 17. mars 2023 #15 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 16.3.2023 den 12.10): Her er jeg uenig med deg. Det betyr jo i praksis at han er med å betaler ned på ditt studielån. Hvordan ville det vært om han hadde hatt et stort forbrukslån eller barnebidrag å betale på. Skulle det også trekkes fra inntekten sånn at du i prinsippet er med på å betale det? Anonymkode: ed07e...1c0 Det kan ikke sammenlignes fordi verken forbrukslån eller barnebidrag er årsaken til at noen får en god inntekt. Det er kun en utgift som han har pådradd seg uten at det øker evnen til inntekt. Tvert om. Studielånet er grunnen til at hun i dag har bedre inntekt enn han. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #16 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Poenget er at egne kostnader (f.eks mobil) og særgjeld som studielån/forbrukslån og barnebidrag bør dekkes av den enkelte, og så bør felleskostnader utenom nedbetaling/oppussing av bolig deles etter evne. Men, måten å gjøre det på er opp til de enkelte å bli enige om. Jeg ville ikke vært med å betale ned på gjeld hvor jeg ikke får noe tilbake ved et eventuelt brudd - samme som om jeg betalte ned på boliglån uten å ha noen eierandel. Anonymkode: ed07e...1c0 Men da vil du vel heller ikke ha noe av den økonomiske fordelen som dette studielånet har gitt? Anonymkode: c49a5...a50 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #17 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Poenget er at egne kostnader (f.eks mobil) og særgjeld som studielån/forbrukslån og barnebidrag bør dekkes av den enkelte, og så bør felleskostnader utenom nedbetaling/oppussing av bolig deles etter evne. Men, måten å gjøre det på er opp til de enkelte å bli enige om. Jeg ville ikke vært med å betale ned på gjeld hvor jeg ikke får noe tilbake ved et eventuelt brudd - samme som om jeg betalte ned på boliglån uten å ha noen eierandel. Anonymkode: ed07e...1c0 Jeg har høyere inntekt enn samboeren min fordi jeg har tatt opp studielån og har fått en bedre utdanning. Så hvorfor skal jeg da bidra med mere til felles utgifter, mens samboeren slipper unna med å dekke mindre pga valget om å ikke ta mer utdanning noe som også gir mindre studielånsutgifter? Anonymkode: c49a5...a50 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #18 Skrevet 17. mars 2023 Som samboere finnes det ingen grunner til at du skal betale mer enn han. Særlig hvis dere ikke har barn. Om dere gifter dere blir det en annen sak, stort sett. Anonymkode: 7fbe4...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #19 Skrevet 17. mars 2023 Enig med de fleste andre, del bolig 50/50 og daglige utgifter etter prosent. Selv om forskjellen ikke er "enorm" vil en fullstendig likedeling kunne føre til at han går i null og du kan spare 170 000 kroner i året - det vil utgjøre en ganske stor skjevhet etterhvert. (Selvsagt avhengig av egne utgifter og personlig bruk da, men sånn teoretisk). Anonymkode: 43bbf...ea2
c_buk Skrevet 17. mars 2023 #20 Skrevet 17. mars 2023 Jeg tenker eneste riktige svar her er at du og din samboer må snakke sammen og bli enige. Det er mange perspektiver her, men det er jo deres verdier som må ligge til grunn om dere skal være fornøyde. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå