AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Hei! Jeg har ei jente på 6 år som er ekstremt stygg i munnen. Sier stygge ting over en lav sandal og driter i alle type konsekvenser eller lærer iallefall ikke. Jeg mener at konsekvensen bør stå i stil med handling, men kjenner jeg er litt rådvill når jeg føler ingenting hjelper. Noen som har noen råd? Anonymkode: 7e992...af4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 Hvor har hun lært det fra? Anonymkode: 1a55f...501 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 Her mister de ting de er glad i for en periode. Sånn som ukepenger, leker, bamser eller hårpynt. Har en bannekrokke på kjøkkenet som fyller seg med penger pga vår 8 åring. Ingen som banner hjemme. Du ovenfor her burde tilbringe en dag i en skolegård eller barnehage. Utrolig hvor stygge barn er mot hverandre når det kommer til ordbruk. Anonymkode: b7166...ec6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor har hun lært det fra? Anonymkode: 1a55f...501 Mye av det er eldre barn på skolen. Typ sånn gaming prat. Headshot, kills osv. men også mye som er naturlige ord som å si at noen er stygge, feite, ukule klær Anonymkode: 7e992...af4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her mister de ting de er glad i for en periode. Sånn som ukepenger, leker, bamser eller hårpynt. Har en bannekrokke på kjøkkenet som fyller seg med penger pga vår 8 åring. Ingen som banner hjemme. Du ovenfor her burde tilbringe en dag i en skolegård eller barnehage. Utrolig hvor stygge barn er mot hverandre når det kommer til ordbruk. Anonymkode: b7166...ec6 Vi fjerner goder, men uten hell.. Hvordan fungerer bannekrukka? Det er liksom ikke banning som er problemet, men ting som er skremmende for lillesøster. Anonymkode: 7e992...af4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mye av det er eldre barn på skolen. Typ sånn gaming prat. Headshot, kills osv. men også mye som er naturlige ord som å si at noen er stygge, feite, ukule klær Anonymkode: 7e992...af4 Det er ikke greit å snakke sånn! Du må irettesette henne hver gang, ikke bare si fy men sette deg ned på huk og se hun i øynene å si at sånt er ikke lov å si, at ord skader og det gjør vondt å høre og at bare slemme mennesker sier sånt. Om hun ikke lærer så ville jeg begynt å tatt fra henne leker og godteri. Jeg så en youtube video av en forelder som fikk barnet sitt til å gå hele skoleveien med et skilt hvor det stod "Im a bully and Im sorry". Straffen var å måtte gå til skolen og ikke ta skolebuss, og ydmykelsen og skammen det medførte at alle på skolebussen som kjørte forbi fikk vite at personen var en mobber. Noen vil kanskje si skiltet var drøyt men barnet slutta hvertfall å mobbe når det fikk ordentlig konsekvenser for det. Man skal være streng med uakseptabel språkbruk også. En gang hørte jeg barnet til en venninne si "jeg skal drepe deg" til henne mens vi snakket på telefonen. Hun svarte bare "nei fydda sånn sier man ikke!" og lot ungen herje videre. Da lærer ikke ungen på den harde måten og det må de Anonymkode: 1a55f...501
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 Mye 80-90 talls oppdragelsen som glimter til kommentarene her ser jeg 🙈 Konsekvenser hjelper kun hvis barnet blir skremt nok til å tie/la være. Det er så mye bedre å starte med å styrke relasjonen mellom foreldre og barn (som ofte er dårlig når barnet har fått mye straff/konsekvenser og irettesettelser). Snakk sammen med barnet når barnet er rolig. Ikke når det stormer som verst. Snakk om hvorfor det ikke er greit å bruke stygge ord og at andre blir såret og lei seg og lignende. Prøv også å finn ut hvorfor barnet bruker stygge ord. Kan være barnet sliter med noe eller ikke har det bra med seg selv. Mener ikke at man aldri skal bruke konsekvenser, men da bør det være naturlig konsekvenser som kommer av at man må skåne andre for barnets oppførsel. (jeg har en del erfaring med barn med adhd og autisme). Viktig å se bak adferden ❤️ kan anbefale podcasten foreldrekoden og instragramkontoen foreldremesting. Anonymkode: 2c6e9...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 Skal jeg tippe så banner nok ca 75 prosent av alle voksne mer eller mindre. Så statistisk sett kommer barna dere snakker om til å banne når de blir litt eldre. Dessuten banner sikkert foreldrene / andre slektninger til disse barna selv også. Så å få barn til å ikke banne / snakke stygt tror jeg er en tapt sak. Jeg tenker at det ikke er noe problem at barn snakker stygt. Anonymkode: 07d6c...2f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå