Gå til innhold

Jeg gratulerte ikke svigers, mannen er sur.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I svigerfamilien er søskenbarn ekteskap helt vanlig. Jeg kommer på i hvert fall 3 par. Sikkert flere om jeg undersøker. Det er vanlig at tenåringer sniker seg unna for å kline/ha sex på familiefester. Beklager men jeg syns dette er vanskelig å akseptere. Eller, jeg aksepterer det, men er ikke komfortabel med det.

Forrige helg var svigermors bursdag. Da reiste "Per" seg opp og kunngjorde at han hadde fridd til "Anne", sin kusine. Alle gratulerte og skålte. Kyss og klemmer. Vel, bortsett fra meg. Jeg satt helt stille.

Nå er mannen sur. Han mener at jeg var demonstrativ i min oppførsel. At jeg burde ha gratulert. Men skal jeg gratulere for noe jeg syns er rart og ubehagelig?

Er jeg drittsekken her?

Alle er etnisk norske her.

Anonymkode: 64eab...ea0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags sekt har du giftet deg inn i? Jeg hadde selvsagt gratulert, det er liksom ikke tidspunktet for å demonstrere egne meninger.

Anonymkode: ba1ec...47e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være troll, jeg hadde en kompis som var sammen med sin tremenning og jeg syntes det var rart. Man gifter seg ikke med søskenbarn. Hadde gjort akkurat det samme som deg. 

Anonymkode: 5a6af...242

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Men hvorfor hadde du en slik demonstrativ oppførsel? Det er vel ikke din sak hvem folk er sammen med, så jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan være glad på andres vegner.

Ekteskap mellom søskenbarn er fullstendig lov, så hvorfor være en moralvokter da? 

Utover det er det vel ingen stor sak da, med mindre du speiler holdninger generelt om dette som ikke er heldige.

• Liker 1
Skrevet

Veldig spesiell familie! Jeg hadde virkelig slitt med kulturen!

Ser for meg at dette har genetiske konsekvenser om det har pågått noen generasjoner! 

Tror ikke jeg hadde gratulert, heller. Men hvordan fikser du å bo med en sånn mann? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Hvorfor skulle det være trolleinnlegg?

Det er vel ingenting galt med mannen min fordi de gifter i innad i familien. Han har jo ikke gjort det.

Ingen sekt, bare en vanlig storfamilie fra Vestlandet. 

Ja, kanskje jeg burde ha gratulert. Det at jeg syns det er ekkelt, er jo egentlig bare mitt problem.

• Liker 2
Gjest takinova
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er jeg drittsekken her?

Alle er etnisk norske her.

Trollololololololol, haha.

Du kunne jo sagt tremenninger, så hadde noen kanskje bitt på.

Endret av takinova
AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (Akkurat nå):

Trollololololololol, haha.

Må du ødelegge tråden med sånt tull?

Takk til dere som svarer seriøst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er rart at søskenbarn gifter seg. Men det er ikke JEG som gjør det. Og det er ingen som avlyser bryllupet sitt bare fordi jeg sier æsj i stedet for gratulerer. Så da sier jeg gratulerer, og slipper sjau. Så lenge det er frivillig og begge er voksne i alder og sinn.

Anonymkode: c3bff...c71

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts her.

Hvorfor skulle det være trolleinnlegg?

Det er vel ingenting galt med mannen min fordi de gifter i innad i familien. Han har jo ikke gjort det.

Ingen sekt, bare en vanlig storfamilie fra Vestlandet. 

Ja, kanskje jeg burde ha gratulert. Det at jeg syns det er ekkelt, er jo egentlig bare mitt problem.

Jeg reagerer kanskje på at mannen din ikke forstår hvor galt dette faktisk er genetisk. Derfor tenker jeg at han må være litt kort.

Det er jo faktisk på trappene i Norge å forby søskenbarn-ekteskap. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selv om vi bor på Vestlandet så driver vi ikke å gifter oss med søskenbarna våres. 
Veeeldig unormalt vil jeg påstå 

Anonymkode: b6f4c...2bd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm... Tenk om dere får barn, og de blir sjekket opp av søskenbarn på nyttårsfesten? 😱

Anonymkode: c3bff...c71

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt, og ganske vanlige i samtlige kulturer - 

Men.. Du fremstår som en vanskelig person, eller en tenåring i opposisjon ved å velge å være så demonstrativ i en slik situasjon. Utrolig irriterende egentlig. 

Anonymkode: 39a89...2bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men.. Du fremstår som en vanskelig person, eller en tenåring i opposisjon ved å velge å være så demonstrativ i en slik situasjon. Utrolig irriterende egentlig. 

Takk for seriøst svar. Jeg trenger det. Ja, jeg har reflektert over om det er meg som er problemet. Jeg klarer ikke godta det.

Jeg delte på facebook da Stortinget vedtok forbudet høsten 2020. Det har ikke skjedd noe mer etter det, og søskenbarn ekteskap er fremdeles lov. Også den gangen var mannen sur. Han mente jeg delte på fb for å vise forakt for min svigerfamilie. Og det kan godt hende han har rett.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du er litt sær. I en sånn sammenheng så trenger man ikke å flagge det man mener som saken. Man er høflig og gratulerer, det er vanlig folkeskikk.

Personlig syns jeg det er altfor nært å gifte seg med søskenbarn med tanke på evt uheldige genetiske kombinasjoner. Men diskusjoner om det må foregå på et mer generelt plan, ikke ved å surmule over at familie og bekjente gifter seg med et søskenbarn.

Anonymkode: 7ed67...e52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare skilt meg og kommet meg vekk fra denne familien om dette er sant. For er det sant er det bare sykt. Hadde tatt beina fatt å løpt - fort! 

Å nei, jeg hadde heller ikke gratulert. 

Anonymkode: fbbf7...ef9

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke normalt. Det er svært skadelig. 

Anonymkode: a30ae...54d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selv om vi bor på Vestlandet så driver vi ikke å gifter oss med søskenbarna våres. 
Veeeldig unormalt vil jeg påstå 

Anonymkode: b6f4c...2bd

Det er noen som faktisk gjør det. Vet om et par, fra Vestlandet faktisk, om er søskenbarn. 
ellers tror jeg dette er troll. «Tenåringer sniker seg unna familiefester for å ha sex». Ehh, det tviler jeg på.

Anonymkode: 60317...d9e

• Liker 1
Skrevet

Både kong Haakon og kong Olav giftet seg med kusinene sine.

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan umulig være sant. Hadde skjønt det med et sært par, men ikke 3. Den familien er en tikkende innavlsbombe, og utsatt for alle mulige defekter.

image.thumb.png.93c4eae99a61f5c3954c2f6711ae9f56.png

Anonymkode: 52f28...b1a

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...