AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #121 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er du biolog? Det er da helt opplest og vedtatt at jenter blir tidligere voksne enn gutter. De kommer tidligere i puberteten og pannelappene blir også ferdig utviklet et år eller to tidligere hos kvinner enn hos menn. På den annen side er forskjellen ikke større enn at ulike aldersgrenser for sex eller andre ting for gutter og jenter ikke er særlig hensiktsmessig. Anonymkode: 232a6...c65 Opplest å vedtatt hvor? På det mørke nettet og i overgrepsforherrligende skjønnlitteratur? Anonymkode: edd1a...114 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #122 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 12.15): For litt siden ble det kjent at Straffelovrådet foreslår å senke seksuell lavalder fra 16 til 15 år. De fleste tenåringer begynner å utforske sin seksuelle identitet og interesser før de er 16 år gamle, og det kan være vanskelig å hindre dem fra å ha seksuelle erfaringer før de fyller 16 år. Videre er det slik at eksisterende lov er svært gammel, og mange 15-åringer har en god forståelse av samtykke og har en mer moden holdning til seksualitet enn noen tiår tilbake. Jeg vil også påpeke at en høyere seksuell lavalder kan skape et stigma rundt tenåringsseksualitet. Dette kan føre til at unge mennesker føler seg skamfulle eller engstelige for å utforske sin seksualitet, selv om det kan være naturlig og sunn del av deres utvikling. Det er også verdt å merke seg at en lavere seksuell lavalder ikke betyr at samtykke ikke er viktig. Å respektere andres grenser og samtykke er alltid viktig, uansett alder. Senking av den seksuelle lavalderen kan bidra til en sunnere og mer åpen diskusjon rundt seksualitet, samtykke og ungdom. Det vil bidra til å normalisere seksualitet og redusere skammen rundt det, og det kan også hjelpe til å forhindre seksuelle overgrep ved å gi ungdommer den informasjonen og opplæringen de trenger for å utforske sin seksualitet på en sunn og trygg måte. Men på den annen side er ungdommer på 15 år fortsatt i en svært sårbar fase i livet. Ungdom kan være svært impulsiv, impulsstyrt, og kan ha vanskeligheter med å forstå langsiktige konsekvenser av sine handlinger. Dette kan føre til at ungdommer kan ta beslutninger som ikke er i deres beste interesse når det kommer til seksualitet. Videre kan en senking av den seksuelle lavalderen ikke minst gjøre det lettere for voksne å begå overgrep mot ungdom. Det er viktig å beskytte ungdom mot overgrep og sørge for at de er trygge i alle situasjoner. En senking av den seksuelle lavalderen kan potensielt åpne opp for muligheter for overgrep mot ungdommer. Det er også verdt å merke seg at en senking av den seksuelle lavalderen kan øke presset på ungdom for å utforske sin seksualitet før de er klare. Dette kan føre til at ungdom opplever økt press for å ha seksuelle erfaringer før de føler seg klare til det. Dette kan igjen føre til økt risiko for traumer og emosjonelle problemer. Det er viktig å lytte til ulike synspunkter og gjøre grundige vurderinger før vi tar en endelig beslutning om denne saken. Det er viktig å huske at en endring av den seksuelle lavalderen vil ha langvarige konsekvenser og bør derfor være en grundig og omfattende beslutning. Anonymkode: acb85...f86 Fullstendig uenig i dette, 15 og 16-åringer er fortsatt i sin mest sårbare fase i livet. Det er allerede rekord-mange barn og unge som blir utnyttet seksuelt over nettet og fysisk - så dette må jeg si er det mest tomskallede forslaget jeg har lest på lenge. De ungdommene som utforsker seksuelt før de er over den seksuelle lavalder, kommer alltid til å gjøre dette uansett. Det er alltid noen som mister jomfrudommen sin ekstremt tidlig, men det betyr ikke at det er frigjørende selvom. Skal en mann/kvinne på 28 år ha lovlig sex med en på 15 år? Haha, nei - nå får de kutte ut. Dette er jo et forslag som er prefekt for overgripere og pedofile. Nå får de se å skjerpe seg. Anonymkode: e4edb...7d1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #123 Del Skrevet 16. mars 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Du har ikke enerett på å definere hva som er normal seksualitet. Hvis en mann i 60-årene og en kvinne på 18 har god sex, så er det en sak mellom dem. Det er farlig å sykeliggjøre andre mennesker og automatisk forutsette at den ene part skader den andre. Du vet faktisk ikke noe om dynamikken mellom to, for deg, ukjente mennesker. Din seksualitet er ikke bedre enn andres, selv om du ofte liker å tro det. (har jeg inntrykk av) Noe helt annet er det hvis en part blir utnyttet, men vi snakker altså ikke om automatisk utnytting. Jeg vil heller si at din erkekonservatisme er skadelig og lite hensiktsmessig, og kanskje også farlig, hvis vi legger til rette for en samfunnsmobb som tar sakene i egne hender og utfører selvtekt mot de som ikke passer inn i det rådende samfunnssyn. Anonymkode: 99225...329 Normalitet handler ikke om hva som er sunt eller sykt, bra eller dårlig; det handler om hva som er vanlig eller uvanlig. Anonymkode: 232a6...c65 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #124 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fullstendig uenig i dette, 15 og 16-åringer er fortsatt i sin mest sårbare fase i livet. Det er allerede rekord-mange barn og unge som blir utnyttet seksuelt over nettet og fysisk - så dette må jeg si er det mest tomskallede forslaget jeg har lest på lenge. De ungdommene som utforsker seksuelt før de er over den seksuelle lavalder, kommer alltid til å gjøre dette uansett. Det er alltid noen som mister jomfrudommen sin ekstremt tidlig, men det betyr ikke at det er frigjørende selvom. Skal en mann/kvinne på 28 år ha lovlig sex med en på 15 år? Haha, nei - nå får de kutte ut. Dette er jo et forslag som er prefekt for overgripere og pedofile. Nå får de se å skjerpe seg. Anonymkode: e4edb...7d1 Kan også påpeke at Norge er en av landene med allerede den laveste seksuelle lavalderen. For min del kunne den blitt høyere, da det hadde blitt enklere juridisk sett iht overgrep, pedofili mm. Unge som ønsker sex tidligere kommer uansett alltid til å gjøre dette, og da som regel med jevnaldrende gutter. Ser ingen grunn til å endre lovverket pga dem. Disse som kommer med dette forslaget, kommer med et veldig unyansert bilde av ting mener jeg. Anonymkode: e4edb...7d1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #125 Del Skrevet 16. mars 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kan også påpeke at Norge er en av landene med allerede den laveste seksuelle lavalderen. For min del kunne den blitt høyere, da det hadde blitt enklere juridisk sett iht overgrep, pedofili mm. Unge som ønsker sex tidligere kommer uansett alltid til å gjøre dette, og da som regel med jevnaldrende gutter. Ser ingen grunn til å endre lovverket pga dem. Disse som kommer med dette forslaget, kommer med et veldig unyansert bilde av ting mener jeg. Anonymkode: e4edb...7d1 Nå er det jo langt flere nyanser i HI enn i dine innlegg, da, så jeg er spent på hvordan du har tenkt til å nyansere bildet. Anonymkode: 232a6...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 16. mars 2023 #126 Del Skrevet 16. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har ikke enerett på å definere hva som er normal seksualitet. Hvis en mann i 60-årene og en kvinne på 18 har god sex, så er det en sak mellom dem. Det er farlig å sykeliggjøre andre mennesker og automatisk forutsette at den ene part skader den andre. Du vet faktisk ikke noe om dynamikken mellom to, for deg, ukjente mennesker. Din seksualitet er ikke bedre enn andres, selv om du ofte liker å tro det. (har jeg inntrykk av) Noe helt annet er det hvis en part blir utnyttet, men vi snakker altså ikke om automatisk utnytting. Jeg vil heller si at din erkekonservatisme er skadelig og lite hensiktsmessig, og kanskje også farlig, hvis vi legger til rette for en samfunnsmobb som tar sakene i egne hender og utfører selvtekt mot de som ikke passer inn i det rådende samfunnssyn. Anonymkode: 99225...329 Gå ut og spør 100 tilfeldige mennesker i rl, en blanding av kvinner og menn, i ulike aldere, om de er enig eller uenig med meg/deg angående sex mellom en på 18 og en på 60 år. Jeg er 100% sikker på at jeg, ikke du, har det det normale og vanlige syn på dette. For å ikke snakke om hva tenåringene selv mener. En 60 åring er i bestefaralder for en på 18 år. Ekkelt hauggammel! En på 25 er for gammel på den alderen. En på 30 år er ekkelt gammel. En i 40 årene sykt gammel (men han i The last of us er likevel skjønn, hvis man skulle ha sex med noen på sin fars alder.... nei ææææsj så ekkelt, men han er søt for å være såååå gammel). Jepp, jeg har den alderen i hus. Endret 16. mars 2023 av Elaine Marley 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 16. mars 2023 #127 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har ikke enerett på å definere hva som er normal seksualitet. Hvis en mann i 60-årene og en kvinne på 18 har god sex, så er det en sak mellom dem. Det er farlig å sykeliggjøre andre mennesker og automatisk forutsette at den ene part skader den andre. Du vet faktisk ikke noe om dynamikken mellom to, for deg, ukjente mennesker. Din seksualitet er ikke bedre enn andres, selv om du ofte liker å tro det. (har jeg inntrykk av) Noe helt annet er det hvis en part blir utnyttet, men vi snakker altså ikke om automatisk utnytting. Jeg vil heller si at din erkekonservatisme er skadelig og lite hensiktsmessig, og kanskje også farlig, hvis vi legger til rette for en samfunnsmobb som tar sakene i egne hender og utfører selvtekt mot de som ikke passer inn i det rådende samfunnssyn. Anonymkode: 99225...329 pga slike som deg skal man ikke senkw lavalderen 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #128 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vet dere, det er helt sinnssykt at vi som voksne mennesker ikke engang kan diskutere definisjonen på hva pedofili er - uten at folk tyr til hersketeknikker som "du må jo være pedofil", når noen viser til medisinsk litteratur. Pedofili har ingenting med hva du eller jeg føler burde være definisjonen på pedofili: Pedofili er klokkeklart definert som det å være seksuelt tiltrukket pre-pubertale barn. Brukere her må føle hva de vil, men det forandrer ikke et døyt på definisjonen. Dette er overhodet ikke for å forsvare pedofile, men for å poengtere at når folk begynner å bruke deres egne meninger og følelser som hard fakta - ja da er vi på vei utfor stupet. Anonymkode: 181f8...5b4 Dette er en bagatell og det handler ikke om noe farlig. Hold dere til saken og slutt og krangle. «Det er farlig å ikke holde seg til saken». Bla bla. Anonymkode: 1f491...cbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 16. mars 2023 #129 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke så stor forskjell på 15år og 14år heller, og 14år og 13år. Ja, du skjønner hvor vi er på vei..... Anonymkode: 314dc...77c Det er i alle fall mer forskjell på når man er 13 år og 15 år. Det er ikke mye forskjell på 17 år og 18 år heller, men likevel er 18 åringer myndig og blitt voksen, og det er ikke 17 åringer. Sånn er det med den seksuelle lavalder også. Uansett om den blir værende 16 år eller blir senket til 15 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #130 Del Skrevet 16. mars 2023 Rosakatt skrev (På 14.3.2023 den 12.23): Om den seksuelle lavalderen senkes til 15, syns jeg ikke det skal bety at voksne kan ha sex med noen på 15. For å være ærlig syns jeg voksen og 18 er i grenseland, og at det burde være en slags egen boble isåfall hvor ungdom kan være med hverandre, men er beskyttet fra voksne Enig! Om den senkes burde ungdommen være beskyttet fra voksne, men tviler sterkt på at det kommer til å forandre noe som helst. Utforskertrang, kjærlighet og forelskelse kjenner ingen grenser. Jeg mistet jomfrudommen til en 20 år gammel «mann» da jeg var 15 og ville ha gjort det samme igjen. Vi er gift i dag, 14 år senere 🙈 Anonymkode: f6015...ef3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #131 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 12.20): Er 100% i mot de nye forslagene til det idiotiske "straffelovsrådet."De har ikke peiling på en dritt Anonymkode: 6343e...c96 Det har åpenbart du. Anonymkode: 3fffb...afa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #132 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er feil at jenter utvikles tidligere enn gutter. Det er bare en myte menn har produsert og klamrer seg til for å rettferdiggjøre seksuelle overgrep på unge jenter. Kvinner og menn er begge ferdig utviklet, mentalt og fysisk, i første halvdel av 20 årene. En 9 år gammel jente blir ikke mer moden enn andre 9 åringer av tidlig pubertet. En jente på 16 blir ikke mindre moden en andre 16 åringer av at hun ikke har fått mens. Anonymkode: edd1a...114 Seksuell lavalder er ikke en ting for å forhindre eldre menn til å ha seg med for unge jenter. Sorry. Eldre kvinner har seg med yngre menn jevnt og trutt også for øvrig, men det snakker man ikke om. Anonymkode: 3fffb...afa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 16. mars 2023 #133 Del Skrevet 16. mars 2023 (endret) Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod. Endret 16. mars 2023 av Elaine Marley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 16. mars 2023 #134 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Seksuell lavalder er ikke en ting for å forhindre eldre menn til å ha seg med for unge jenter. Sorry. Eldre kvinner har seg med yngre menn jevnt og trutt også for øvrig, men det snakker man ikke om. Anonymkode: 3fffb...afa er greit å ligge med yngre menn og kvinner så lenge de faktisk er menn og kvinner og ikke jenter og gutter... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #135 Del Skrevet 16. mars 2023 Hvorfor faen er det snakk om når barn er ferdig i puberteten❗❓ KROPPEN deres er ferdig utviklet. Mentaliteten kommer mange år senere. Jeg hadde mensen, pupper og hele pakka som 11 år gammel, var jeg i stand til å ha sex? NEI. Pedofile liker BARN. Det har lite å si om dem er ferdig i puberteten eller ikke. En pedo jævel hadde ikke takket neitakk til en tidlig utviklet 13åring... Vi trenger en strengere lov på hvem som kan ha sex med eldre, for en på 40 burde faen ikke ha lov til å ha sex med en på 16. Ikke snakk om at den seksuelle lavalder skal senkes. Anonymkode: c0668...56d 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #136 Del Skrevet 16. mars 2023 Hadde det vært regler hvor aldersgrensen for å ha sex med alle aldere var 20år, hadde jeg følt meg tryggere, da jeg har hatt utallige mange uønsket opplevelser med eldre menn. -kvinne 18 Anonymkode: c0668...56d 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #137 Del Skrevet 16. mars 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Opplest å vedtatt hvor? På det mørke nettet og i overgrepsforherrligende skjønnlitteratur? Anonymkode: edd1a...114 Jøsses! Aldri vært borti noen som betviler dette, men en gang må være den første! https://nhi.no/sykdommer/barn/vekst-og-utvikling/pubertet/ https://www.tryggtrafikk.no/kjore/fart/fart-og-ungdom/ Anonymkode: 232a6...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #138 Del Skrevet 16. mars 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Dette er en bagatell og det handler ikke om noe farlig. Hold dere til saken og slutt og krangle. «Det er farlig å ikke holde seg til saken». Bla bla. Anonymkode: 1f491...cbf «It's a slippery slope!» Med tanke på hvor mange som uttaler seg bastant i denne tråden uten helt grunnleggende forutsetninger eller viser sin støtte til slike innlegg, skjønner jeg godt at AB5b4 reagerer. Det er jo ingen vits i å diskutere dette i det hele tatt hvis de man diskuterer med lever i en drømmeverden. Anonymkode: 232a6...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 16. mars 2023 #139 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hadde det vært regler hvor aldersgrensen for å ha sex med alle aldere var 20år, hadde jeg følt meg tryggere, da jeg har hatt utallige mange uønsket opplevelser med eldre menn. -kvinne 18 Anonymkode: c0668...56d ❤ Takk for ditt bidrag! Det er dessverre det de fleste av oss kvinner får og fikk i den alderen, men jeg tror ikke menn klarer å ta til seg hvor skummel det er å være ung kvinne på grunn av eldre menn. Dere unges innspill i debatten er derfor svært viktig. Vi eldre kvinner betviles og latterliggjøres når vi forteller om hvordan det var, så veldig fint at yngre kvinner kommer på banen og forteller om hvordan det er og oppleves. Det burde ikke være slik at unge kvinner ikke føler seg trygge. Det burde ikke være slik at unge mennesker begynner sitt voksenliv og sitt seksuelle liv med dårlige opplevelser og med å få dårlige erfaringer med det motsatte kjønn, fordi folk som skulle og burde kunne oppføre seg ok ikke er i stand til det, og loven heller ikke beskytter de unge. Det er dumt og trist! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #140 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jøsses! Aldri vært borti noen som betviler dette, men en gang må være den første! https://nhi.no/sykdommer/barn/vekst-og-utvikling/pubertet/ https://www.tryggtrafikk.no/kjore/fart/fart-og-ungdom/ Anonymkode: 232a6...c65 Linkene du viser til sier at både jenter og gutter først er ferdig med puberteten i 17-18 år alderen, og først er mentalt moden i starten til midten av 20-årene. Ellers er det bare usaklig å linke opp Trygg Trafikk, i stedet for å bruke NHI også som kilde for mental utvikling. Jeg regner med det er fordi NHI der bestrider kilden du valgte, der du foretrakk en kilde med feilinformasjon for å underbygge ditt synspunkt om at kvinner modnes tidligere. NHI sier at begge kjønn er mentalt utviklet ved 25-års alderen. https://nhi.no/kroppen-var/fosterets-utvikling-embryologi/hjernens-utvikling/?page=1 Anonymkode: edd1a...114 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg