Gå til innhold

Tanker rundt forslag om å senke seksuell lavalder fra 16 til 15 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For litt siden ble det kjent at Straffelovrådet foreslår å senke seksuell lavalder fra 16 til 15 år.

De fleste tenåringer begynner å utforske sin seksuelle identitet og interesser før de er 16 år gamle, og det kan være vanskelig å hindre dem fra å ha seksuelle erfaringer før de fyller 16 år. Videre er det slik at eksisterende lov er svært gammel, og mange 15-åringer har en god forståelse av samtykke og har en mer moden holdning til seksualitet enn noen tiår tilbake.

Jeg vil også påpeke at en høyere seksuell lavalder kan skape et stigma rundt tenåringsseksualitet. Dette kan føre til at unge mennesker føler seg skamfulle eller engstelige for å utforske sin seksualitet, selv om det kan være naturlig og sunn del av deres utvikling. Det er også verdt å merke seg at en lavere seksuell lavalder ikke betyr at samtykke ikke er viktig. Å respektere andres grenser og samtykke er alltid viktig, uansett alder. Senking av den seksuelle lavalderen kan bidra til en sunnere og mer åpen diskusjon rundt seksualitet, samtykke og ungdom. Det vil bidra til å normalisere seksualitet og redusere skammen rundt det, og det kan også hjelpe til å forhindre seksuelle overgrep ved å gi ungdommer den informasjonen og opplæringen de trenger for å utforske sin seksualitet på en sunn og trygg måte.

Men på den annen side er ungdommer på 15 år fortsatt i en svært sårbar fase i livet. Ungdom kan være svært impulsiv, impulsstyrt, og kan ha vanskeligheter med å forstå langsiktige konsekvenser av sine handlinger. Dette kan føre til at ungdommer kan ta beslutninger som ikke er i deres beste interesse når det kommer til seksualitet.

Videre kan en senking av den seksuelle lavalderen ikke minst gjøre det lettere for voksne å begå overgrep mot ungdom. Det er viktig å beskytte ungdom mot overgrep og sørge for at de er trygge i alle situasjoner. En senking av den seksuelle lavalderen kan potensielt åpne opp for muligheter for overgrep mot ungdommer. Det er også verdt å merke seg at en senking av den seksuelle lavalderen kan øke presset på ungdom for å utforske sin seksualitet før de er klare. Dette kan føre til at ungdom opplever økt press for å ha seksuelle erfaringer før de føler seg klare til det. Dette kan igjen føre til økt risiko for traumer og emosjonelle problemer.

Det er viktig å lytte til ulike synspunkter og gjøre grundige vurderinger før vi tar en endelig beslutning om denne saken. Det er viktig å huske at en endring av den seksuelle lavalderen vil ha langvarige konsekvenser og bør derfor være en grundig og omfattende beslutning.

Anonymkode: acb85...f86

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ideelt sett synes jeg seksuell lavalder burde være der det er akseptabelt at eldre har sex med yngre. Det blir feks sett på som galt at m30 ligger med j16 så da må alderen opp til vi kommer til et akseptert punkt.

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tragisk å senke lavalderen bare fordi det på nåværende tidspunkt er "politisk korrekt" å mene at fri sex er til det gode for unge mennesker. 

Anonymkode: 19f69...d47

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 100% i mot de nye forslagene til det idiotiske "straffelovsrådet."De har ikke peiling på en dritt 

Anonymkode: 6343e...c96

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den seksuelle lavalderen senkes til 15, syns jeg ikke det skal bety at voksne kan ha sex med noen på 15. For å være ærlig syns jeg voksen og 18 er i grenseland, og at det burde være en slags egen boble isåfall hvor ungdom kan være med hverandre, men er beskyttet fra voksne 

• Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For litt siden ble det kjent at Straffelovrådet foreslår å senke seksuell lavalder fra 16 til 15 år.

De fleste tenåringer begynner å utforske sin seksuelle identitet og interesser før de er 16 år gamle, og det kan være vanskelig å hindre dem fra å ha seksuelle erfaringer før de fyller 16 år. Videre er det slik at eksisterende lov er svært gammel, og mange 15-åringer har en god forståelse av samtykke og har en mer moden holdning til seksualitet enn noen tiår tilbake.

Jeg vil også påpeke at en høyere seksuell lavalder kan skape et stigma rundt tenåringsseksualitet. Dette kan føre til at unge mennesker føler seg skamfulle eller engstelige for å utforske sin seksualitet, selv om det kan være naturlig og sunn del av deres utvikling. Det er også verdt å merke seg at en lavere seksuell lavalder ikke betyr at samtykke ikke er viktig. Å respektere andres grenser og samtykke er alltid viktig, uansett alder. Senking av den seksuelle lavalderen kan bidra til en sunnere og mer åpen diskusjon rundt seksualitet, samtykke og ungdom. Det vil bidra til å normalisere seksualitet og redusere skammen rundt det, og det kan også hjelpe til å forhindre seksuelle overgrep ved å gi ungdommer den informasjonen og opplæringen de trenger for å utforske sin seksualitet på en sunn og trygg måte.

Men på den annen side er ungdommer på 15 år fortsatt i en svært sårbar fase i livet. Ungdom kan være svært impulsiv, impulsstyrt, og kan ha vanskeligheter med å forstå langsiktige konsekvenser av sine handlinger. Dette kan føre til at ungdommer kan ta beslutninger som ikke er i deres beste interesse når det kommer til seksualitet.

Videre kan en senking av den seksuelle lavalderen ikke minst gjøre det lettere for voksne å begå overgrep mot ungdom. Det er viktig å beskytte ungdom mot overgrep og sørge for at de er trygge i alle situasjoner. En senking av den seksuelle lavalderen kan potensielt åpne opp for muligheter for overgrep mot ungdommer. Det er også verdt å merke seg at en senking av den seksuelle lavalderen kan øke presset på ungdom for å utforske sin seksualitet før de er klare. Dette kan føre til at ungdom opplever økt press for å ha seksuelle erfaringer før de føler seg klare til det. Dette kan igjen føre til økt risiko for traumer og emosjonelle problemer.

Det er viktig å lytte til ulike synspunkter og gjøre grundige vurderinger før vi tar en endelig beslutning om denne saken. Det er viktig å huske at en endring av den seksuelle lavalderen vil ha langvarige konsekvenser og bør derfor være en grundig og omfattende beslutning.

Anonymkode: acb85...f86

jeg er redd for at eldre gutter/menn vil benytte seg av å utnytte ennå yngre jenter under påskudd av at jamen hun er jo lovlig. Og de er jo i en alder hvor de lett kan la seg overtale av eldre menn til å bli med på ting de mulig ikke er klare for.

En annen ting er at jeg selv husker som ungdom hvor flaut det var å fortsatt være jomfru i den alderen fordi hallo man var jo over 16 og så hadde man ikke hatt sex ennå? Så taperaktig da. Føler senking av lavalderen fører til ennå mer press da igjen på at man må debutere tidlig for å være kul 

• Liker 24
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei er ikke for å senke den, hva er poenget. lavalderen gjelder jo ikke for de som er like gamle. kun når en eldre gris vil ha lammekjøtt..

senkes den ned til 15 så kommer den til å senkes litt etter litt, til slutt har alle pedogriser tilgang på 12 åringer. ikke F

• Liker 25
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er 100% i mot de nye forslagene til det idiotiske "straffelovsrådet."De har ikke peiling på en dritt 

Anonymkode: 6343e...c96

syns faktisk heller de burde økt lavalderen

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (2 minutter siden):

Om den seksuelle lavalderen senkes til 15, syns jeg ikke det skal bety at voksne kan ha sex med noen på 15. For å være ærlig syns jeg voksen og 18 er i grenseland, og at det burde være en slags egen boble isåfall hvor ungdom kan være med hverandre, men er beskyttet fra voksne 

helt enig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungdommer på 15 kan jo gjerne ha sex med hverandre, kjør på. Loven om seksuell lavalder skal jo beskytte barn og ungdom under 16 mot å bli utnyttet av eldre folk.

Det er ikke til å stikke under en stol at tenåringer kan bli utnyttet seksuelt mer eller mindre frivillig – altså uten at de nødvendigvis skjønner det selv, ettersom det kognitive nivået ikke er ferdig utviklet. Men så skjønner de det kanskje som voksne, når de selv er 30 år så grøsser de med tanken på å skulle ligge med en 15-åring og tenker tilbake på da de var 15 og selv lå med en 30-åring (som på daværende tidspunkt kan ha føltes fint, men som gir en følelse av å ha blitt utnyttet når den kognitive utviklingen er kommet lengre). Og da er det viktig å ha en lov som kan ta denne 30-åringen.

Anonymkode: 2b091...261

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

syns faktisk heller de burde økt lavalderen

enig

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun eldre menn som ønsker å senke den seksuelle lavalderen. 

• Liker 23
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, Rosakatt said:

Enig. Det kunne vært en idé å hatt en lov som tillot mennesker mellom f.eks. 15–18 å ha sex med hverandre, men at folk over 18 ikke skal ha sex med folk under 18. (Og så vil man jo selvsagt se an situasjonen, det er kanskje ikke problematisk at et par på 17 og 19 har sex, derimot kan det være problematisk at noen på 28 og 16 har sex.

Anonymkode: 2b091...261

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (2 minutter siden):

Det er kun eldre menn som ønsker å senke den seksuelle lavalderen. 

finnes sikkert en og annen kvinne også. men hun er vel sikkert en pedo 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt ikke at den seksuelle lavalderen skal senkes. Det vil senke det seksuelle presset på ungdommene tilsvarende, og kanskje mer. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg var seksuelt aktiv fra jeg 15år. Sex som 15 åring var svært smertefullt for meg der jeg satt å gråt på do på ungdomsskolen etter sex fordi jeg hadde så vondt når jeg tisset etter sex. Underlivet mitt var rett og slett ikke utviklet nok til å ha sex. Jeg var langt i fra ferdig med puberteten som 15 åring og der var jenter i klassen min som ikke engang hadde fått mens. Jeg var heller ikke følelsesmessig moden nok til forhold eller sex som 15 åring selv om jeg var veslevoksen og trodde det selv. Jeg forelsket meg for første gang som 17 åring. Å senke seksuell lavalder er lite annet enn å gi fritt leide for at seksuelle predatorer kan skade ungdom for livet: straffefritt. 

Anonymkode: edd1a...114

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at man godt kan senke den, slik at ungdom slipper å tenke på at de bryter loven om de har fått seg kjæreste og begynner å utforske kropper sammen.

Men det er utrolig viktig å gå frem for å beskytte mot at 15-åringer (og for så vidt også 16 og 17 åringer - mindreårige) fra å bli utnyttet.

Det burde komme klausuler som gjør at mennesker over en viss alder ikke har lov å ha seksuelt samleie med noen under 18 år. Jeg skal ikke si jeg vet hvor man bør sette grensen, men i det minste vil jeg si at alle over 25 burde ikke ha lov til å delta i slik aktivitet med mindreårige.

10 år er ikke kjempe mye når man blir eldre, mange par som har 10 år mellom seg. Men 10 år blir mindre og mindre jo eldre man er 😅

Anonymkode: da0cd...741

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De burde faktisk ikke senke, men ta den opp. At 50 år gamle mennesker kan ha lovlig sex med barn er så ekkelt. 

Anonymkode: 00810...abb

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes den burde vært satt til 18. For det er da man må begynne å ta ansvar og konsekvenser på egen hånd. Blir man gravid eller gjør noen gravid etter 18, så blir det deres ansvar.

Anonymkode: 5ba2b...56e

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...