AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Er det bare å slippe han inn, også ordner han seg selv? Eller må jeg som eier gjøre noe? Få Anonymkode: 793ae...5b8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det bare å slippe han inn, også ordner han seg selv? Eller må jeg som eier gjøre noe? Få Anonymkode: 793ae...5b8 Får man spørsmål om ting underveis? Usikker på om jeg er egnet til å være hjemme, eller om mannen bør ta seg fri 😅 Anonymkode: 793ae...5b8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det bare å slippe han inn, også ordner han seg selv? Eller må jeg som eier gjøre noe? Få Anonymkode: 793ae...5b8 Dere har en avtale når han kommer. Da slipper du han inn. Alt ettersom hvor stor boligen er avgjør hvor lang tid han bruker. Han vil nok også spørre deg noen spørsmål om boligen. Anbefaler å koke litt kaffe til han, kneppe opp den øverste knappen i blusen og sjarmere han. Så han ikke er altfor nøye med å skrive avvik og mangler ved boligen. Anonymkode: a9a63...a68 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Får man spørsmål om ting underveis? Usikker på om jeg er egnet til å være hjemme, eller om mannen bør ta seg fri 😅 Anonymkode: 793ae...5b8 hva er det mannen kan svare på som du ikke kan da TS? Du bør vite når boligen ble bygget så kalrt, om evt reparasjoner er utført på våtrom og om den som utførte det var fagfolk, så bør du vite om dere har hatt lekasjer/fuktskader av noe sort, hvor mye isolasjon evt som er steder han ikke kommer til å se selv... Anonymkode: 9ccde...18e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 Anbefaler å følge med hva han skriver. Vi ga beskjed at forrige eier pusset opp badet og at vi har alle papirer. Ok, skal se på det etterpå, sa han. Så skriver han TG2 på bad pga manglende dokumentasjon. Han retta opp senere men uansett ..... Anonymkode: 6aaa1...bd4 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 Du må ha ryddet og vasket, og ha alle dokumenter på boligen og på tidligere utført arbeid klart Anonymkode: 8c01b...e88
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 Ja han ordner seg ofte selv, men spørsmålet er: hvorfor skal dere ha takstmann? Er det i forbindelse med boligkjøp og forsikringsselskap skal sende ut takstmann? I såfall: film alt han gjør/sier, og følg med som en hauk. Disse takstmennene er ofte korrupte og jobber ikke for deg, for å si det sånn. Jeg nektet forsikringsselskapet å sende egne takstmenn, og fant på egenhånd en jeg visste ikke var korrupt. Anonymkode: 1e2ba...a1d 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja han ordner seg ofte selv, men spørsmålet er: hvorfor skal dere ha takstmann? Er det i forbindelse med boligkjøp og forsikringsselskap skal sende ut takstmann? I såfall: film alt han gjør/sier, og følg med som en hauk. Disse takstmennene er ofte korrupte og jobber ikke for deg, for å si det sånn. Jeg nektet forsikringsselskapet å sende egne takstmenn, og fant på egenhånd en jeg visste ikke var korrupt. Anonymkode: 1e2ba...a1d Takk for råd! Det er i forbindelse med salg. Så håper det går riktig for seg! Anonymkode: 793ae...5b8
Snublefot62 Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for råd! Det er i forbindelse med salg. Så håper det går riktig for seg! Anonymkode: 793ae...5b8 Dersom det er i forbindelse med salg så går dette veldig greit. Du må ha oversikt over større arbeid som dere har gjort på boligen (utbygging, utskifting etc), og ha visse tall og info tilgjengelig (byggeår og lignende). Ellers har jeg opplevd de fleste takstmenn som hyggelige og der for å gjøre en jobb. Og så spør de om det er noe de lurer på eller trenger fra deg. Og klarer du ikke å svare så går det fint å sende dette inn etterpå etter avtale med takstmannen. Men se igjennom takstrapporten etterpå og gå over skrivefeil eller faktafeil. Misforståelser kan skje. Og en kan og oppleve å få uenigheter rundt slitasje/verditap. For dere vil ting ha en høyere verdi enn for en nøytral takstmann. Ta opp det dere er uenig i og se hva dere kan bli enige om. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 Har dere ikke fått informasjon fra takstmannen om hva dere bør gjøre (klart)? Skriv liste over alle utbedringer/oppgraderinger/oppussing/vedlikehold og legg frem dokumentasjon på dette. Sørg for at samsvarserklæring for det elektriske anlegget er i orden. Ha alle nødvendige nøkler klar, og at du vet hvordan du åpner luke til loft etc. Jeg opplevde at takstmannen møtte godt forberedt og hadde kjennskap til både egenerklæringen jeg hadde utfylt, offentlig informasjon, tidligere salgsoppgave osv. Eventuelle små feil kan også rettes opp i i etterkant (du får utkast til takstrapport som du må godkjenne, og her er det rom for å få ordnet opp i ting som kan ordnes raskt, som for eksempel å kjøpe nytt brannslukningsapparat hvis det gamle er over 10 år...) Anonymkode: fee1f...b15
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #11 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja han ordner seg ofte selv, men spørsmålet er: hvorfor skal dere ha takstmann? Er det i forbindelse med boligkjøp og forsikringsselskap skal sende ut takstmann? I såfall: film alt han gjør/sier, og følg med som en hauk. Disse takstmennene er ofte korrupte og jobber ikke for deg, for å si det sånn. Jeg nektet forsikringsselskapet å sende egne takstmenn, og fant på egenhånd en jeg visste ikke var korrupt. Anonymkode: 1e2ba...a1d Du kan da vel ikke filme et annet menneske sånn helt uten videre? Det kan umulig være lov! Det skal ikke være nødvendig å følge takstmannen rundt over alt. Han/hun gjør som de skal og sjekker standarden på boligen. Det eneste takstmannen og eiendomsmegleren samarbeider med er prisantydningen, men takstmannen skriver jo ikke ting som ikke er sant. Legg frem alt av dokumentasjon på det du har, TS. Alt fra samsvarserklæring og boligmappe til alt som har blitt utført den siste tiden av fagfolk. Huff, jeg blir litt matt av slike svar som du får... Anonymkode: e6554...5f2 1
newman01 Skrevet 15. mars 2023 #12 Skrevet 15. mars 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Du kan da vel ikke filme et annet menneske sånn helt uten videre? Det kan umulig være lov! Det skal ikke være nødvendig å følge takstmannen rundt over alt. Han/hun gjør som de skal og sjekker standarden på boligen. Det eneste takstmannen og eiendomsmegleren samarbeider med er prisantydningen, men takstmannen skriver jo ikke ting som ikke er sant. Om grunnlag for takstbefaring er salg er det problemfritt å slippe de inn uten tilsyn. Om det derimot er takstmann på jobb for å taksere skadeomfang ifm. setningsskader, vannskader og boligkjøperforsikring er det ofte veldig lurt å følge dem som en hauk og dokumentere absolutt alt de finner, ser, åpner og gjør. Litt usikker på lovligheten av å filme personer i eget hus, men skulle nesten tro det var lov. Det er jo ikke offentlig rom. Og TV2hjelperDeg gjør det. Samme med NRKs dokumentaravdeling Brennpunkt. Du kan riktignok ikke publisere opptakene om personen er identifiserbar 1
anon01 Skrevet 15. mars 2023 #13 Skrevet 15. mars 2023 (endret) On 3/14/2023 at 12:07 PM, AnonymBruker said: Er det bare å slippe han inn, også ordner han seg selv? Eller må jeg som eier gjøre noe? Få Anonymkode: 793ae...5b8 Takstmannen klarer seg som oftest helt selv så lenge du slipper/låser han inn i samtlige rom han skal inn i. Loft/kjeller og boenhet Jeg skulle selge ett dødsbo (stor enebolig som ikke hadde ferdigattest), jeg kunne ingenting, jeg visste ingenting om boligen, og det gikk helt fint. Takstmannen spurte selvfølgelig ett par spørsmål, svarte "Jeg beklager, men det klarer jeg ikke å svare på", og det var helt greit. Du får tilsendt ett utkast av rapporten og eventuelt protestere på ting du mener er feil, og du har en egenerklæring du må selv skrive på og legge ved dokumentasjon på det arbeidet som eventuelt er gjort av fagfolk, Endret 15. mars 2023 av anon01 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #14 Skrevet 15. mars 2023 newman01 skrev (4 timer siden): Om grunnlag for takstbefaring er salg er det problemfritt å slippe de inn uten tilsyn. Om det derimot er takstmann på jobb for å taksere skadeomfang ifm. setningsskader, vannskader og boligkjøperforsikring er det ofte veldig lurt å følge dem som en hauk og dokumentere absolutt alt de finner, ser, åpner og gjør. Litt usikker på lovligheten av å filme personer i eget hus, men skulle nesten tro det var lov. Det er jo ikke offentlig rom. Og TV2hjelperDeg gjør det. Samme med NRKs dokumentaravdeling Brennpunkt. Du kan riktignok ikke publisere opptakene om personen er identifiserbar Du kan filme i ditt eget hus, men da må du selvsagt opplyse om det. Du har ikke rett til å overvåke gjester eller tjenestetilbydere i skjul. Anonymkode: 7e0cb...0b8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #15 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 14.40): Takk for råd! Det er i forbindelse med salg. Så håper det går riktig for seg! Anonymkode: 793ae...5b8 Hvis det er i forbindelse med at DU skal selge, så er det ikke noe problem. Du fyller uansett ut egenerklæringsskjema, så går takstmannen rundt og ordner seg selv. Er det pga en bolig du har kjøpt, så er det noe helt annet. Anonymkode: 1e2ba...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #16 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 18.27): Du kan da vel ikke filme et annet menneske sånn helt uten videre? Det kan umulig være lov! Det skal ikke være nødvendig å følge takstmannen rundt over alt. Han/hun gjør som de skal og sjekker standarden på boligen. Det eneste takstmannen og eiendomsmegleren samarbeider med er prisantydningen, men takstmannen skriver jo ikke ting som ikke er sant. Legg frem alt av dokumentasjon på det du har, TS. Alt fra samsvarserklæring og boligmappe til alt som har blitt utført den siste tiden av fagfolk. Huff, jeg blir litt matt av slike svar som du får... Anonymkode: e6554...5f2 Jo det kan du, men han skal varsles om det. Dette er snakk om ved reklamasjon på kjøp av bolig, ikke ved boligsalgsrapport. Du kan bli så matt du bare vil, men TS spesifiserte faktisk ikke i hvilken anledning takstmann skulle komme. Og ved reklamasjon og forsikringsselskap sender egen takstmann, så jo, da bør man filme og dokumentere alt takstmann gjør. For dette systemet er svært korrupt. Anonymkode: 1e2ba...a1d
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #17 Skrevet 16. mars 2023 Jeg hadde nylig takstmann på besøk, kaffe hadde jeg ikke engang tenkt på men ville ikke forstyrre arbeidet, de er ganske raske men er selvfølgelig nøyaktige. De er jo dyktige i det de holder på med. Å filme noen er respektløst og helt bak mål. Så mange rare forslag. Anonymkode: 1e750...d2f 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #18 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde nylig takstmann på besøk, kaffe hadde jeg ikke engang tenkt på men ville ikke forstyrre arbeidet, de er ganske raske men er selvfølgelig nøyaktige. De er jo dyktige i det de holder på med. Å filme noen er respektløst og helt bak mål. Så mange rare forslag. Anonymkode: 1e750...d2f Hvis du kan lese, så ser du at det gjaldt i saker rundt reklamasjon ved boligkjøp, ikke salg av bolig. For der blir det faktisk anbefalt av advokater å filme, nemlig. Du har åpenbart aldri vært gjennom ei slik mølje selv. Det har jeg, og mange andre. Vi vet derfor at det er sånn det må gjøres, i de tilfellene forsikringsselskapene sender egne takstmenn. Så vit hva du snakker om først, du. Anonymkode: 1e2ba...a1d
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #19 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du kan lese, så ser du at det gjaldt i saker rundt reklamasjon ved boligkjøp, ikke salg av bolig. For der blir det faktisk anbefalt av advokater å filme, nemlig. Du har åpenbart aldri vært gjennom ei slik mølje selv. Det har jeg, og mange andre. Vi vet derfor at det er sånn det må gjøres, i de tilfellene forsikringsselskapene sender egne takstmenn. Så vit hva du snakker om først, du. Anonymkode: 1e2ba...a1d Filmer aldri andre mennesker på jobb uansett hva. Idioti. Anonymkode: 1e750...d2f
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #20 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Filmer aldri andre mennesker på jobb uansett hva. Idioti. Anonymkode: 1e750...d2f Du får ha lykke til hvis du havner i en rettslig tvist mot selgers forsikringsselskap, og ikke gjør dette hvis du godtar at de bruker interne takstmenn. Virkelig. Du får ta deg en prat med alle advokatene som jobber med slike saker (for kjøper, vel og merke), som kjenner til hvor korrupt systemet er, og faktisk anbefaler dette. Det finnes egen facebook gruppe som tar for seg boligsvindel og det korrupte systemet. Gruppen har mange fagfolk, inkl takstmenn og advokater. Du kan risikere å få kun en liten brøkdel av faktiske kostnader. Ikke noe som å få tilkjent 70.000 kr når det egentlig koster 650 000 kr med utbedringer. Men for all del, la være. Det er kun deg selv det går utover. Anonymkode: 1e2ba...a1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå