Gå til innhold

Hva burde vi gjøre når det er behov for veldikehold men en i sameiet ikke vil bidra med noe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har nylig kjøpt en bolig med en leilighet i bunnen. Det er to leiligheter over oss. Bygget er gammelt (1800-tallet) og det har ikke blitt gjort veldikehold på mange år. Nå går husforsikringen ut i slutten av måneden og blir ikke forlenget. Vi har initiert kontakt med de to andre eierne, men hun ene eieren sier hun ikke ønsker å bruke tid på møte med sameiet.

Hva ville dere gjort i dette tilfellet? Vi har heller ikke lyst til å bruke tid på vedlikehold, men det må jo gjøres. Også må vi jo ha en husforsikring på hele bygget? Det er heller ingen som har stiftet et sameie og ingen penger på bok da det ikke er felleskostander.

Anonymkode: 7e7c8...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg og mannen har "dratt lasset" i årevis. Dessverre er det ofte slik i sameier.

De andre betaler i alle fall det de skal, det er en fordel. Så velger å se slik på det at tid brukt på hente inn anbud, krangle med handverkere, med mer, er god erfaring å få med seg da det har gitt meg mye kunnskap. Og at snømåking og litt maling bare er god trening. Men ellers setter vi ut alt. 

Anonymkode: 23444...f5d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dessverre er det mange idioter av den yngre generasjon som kjøper seg leilighet og ikke innser at de også har kjøpt hus sammen med andre eiere som alt skal vedlikeholdes. De ser ikke utover sin egen stuedør. Håpløst. Vil igrunn anbefale å ikke kjøpe leilighet i mindre sameier. I større sameier er det lettere å kjøre over folk som ikke skjønner seg på det med å eie bolig. 

Anonymkode: 1dd1b...ab9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova

Derfor er sameier no-go for meg. Borettslag om blokk. Ellers frittstående selveierbolig.

Skrekksak i Tromsø nå hvor hele blokka må skifte ut verandaene sine pga fuktskader. Også de som ikke har veranda må betale. Sameie. Alle må ut med ca 500k hver. Hvor skal de pengene komme fra?

https://www.nordlys.no/vidar-kan-fa-ekstraregning-pa-600-000-jeg-er-fortsatt-i-sjokk/s/5-34-1738678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
takinova skrev (20 minutter siden):

Derfor er sameier no-go for meg. Borettslag om blokk. Ellers frittstående selveierbolig.

Skrekksak i Tromsø nå hvor hele blokka må skifte ut verandaene sine pga fuktskader. Også de som ikke har veranda må betale. Sameie. Alle må ut med ca 500k hver. Hvor skal de pengene komme fra?

https://www.nordlys.no/vidar-kan-fa-ekstraregning-pa-600-000-jeg-er-fortsatt-i-sjokk/s/5-34-1738678

Hehe. For et mareritt.
Sameie går greit det. Men det er best med sameie med flere enn 21 seksjoner. Siden man er pliktig å ha revisor og føre regnskap ihht regnskapsloven. Lettere å drive inn fellesutgifter og man finner ihvertfall 4 ansvarlige oppegående eiere i sameiet som tar ansvar og sitter i et handlekraftig styre. Er det du i et lite sameie med få seksjoner er du litt fucked om en av eierne er idioter og ikke skjønner seg på vedlikehold. Slike eiere som ikke reagerer før det nærmest er hull i taket og vannet renner inn burde aldri kjøpt bolig, men istedet vært leieboere. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hehe. For et mareritt.
Sameie går greit det. Men det er best med sameie med flere enn 21 seksjoner. Siden man er pliktig å ha revisor og føre regnskap ihht regnskapsloven. Lettere å drive inn fellesutgifter og man finner ihvertfall 4 ansvarlige oppegående eiere i sameiet som tar ansvar og sitter i et handlekraftig styre. Er det du i et lite sameie med få seksjoner er du litt fucked om en av eierne er idioter og ikke skjønner seg på vedlikehold. Slike eiere som ikke reagerer før det nærmest er hull i taket og vannet renner inn burde aldri kjøpt bolig, men istedet vært leieboere. 

Ja, sant nok. En klassiker jo de i kjelleren som ikke ønsker å være med å betale for taket, eller de på loftet som ikke ønsker å betale drenering. 

Men har også undret meg litt over at vertikaldelte tomannsboliger(krever jo ikke sameie) ikke har felles forsikring for (spesielt) tak og drenering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare søk opp Eierseksjonsloven på lovdata. Der finner du alle forpliktelser osv. man har i et sameie. Videre bør dere vurdere abonnement hos Huseierne. Det er ikke dyrt å være medlem og det gir tilgang på veldig mye relevant informasjon, f.eks hjelp til å utarbeide vedtekter ol. 

Anonymkode: feb8a...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dessverre er det mange idioter av den yngre generasjon som kjøper seg leilighet og ikke innser at de også har kjøpt hus sammen med andre eiere som alt skal vedlikeholdes. De ser ikke utover sin egen stuedør. Håpløst. Vil igrunn anbefale å ikke kjøpe leilighet i mindre sameier. I større sameier er det lettere å kjøre over folk som ikke skjønner seg på det med å eie bolig. 

Meg i innlegget over ditt.

Vi er de yngste.

De eldre føler seg "berettiget". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Meg i innlegget over ditt.

Vi er de yngste.

De eldre føler seg "berettiget". 

Men dere var de eneste som dro lasset👍 Føler meg ikke berettiget. Bra dere bekrefter unntaket. Fra min erfaring så har jeg vært eier i 3 mindre sameier (4-6 enheter). Det skal dog sies at dette var snakk om mindre toromsleilighetet. Og med få unntak har det vært de unge det var problemer med. De som ikke ville øke felleskostnader for helt nødvendig vedlikehold, som ikke har penger, og ser på hver utgift som en trussel. Sorry..bare min erfaring. Aldri mer små sameier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men dere var de eneste som dro lasset👍 Føler meg ikke berettiget. Bra dere bekrefter unntaket. Fra min erfaring så har jeg vært eier i 3 mindre sameier (4-6 enheter). Det skal dog sies at dette var snakk om mindre toromsleilighetet. Og med få unntak har det vært de unge det var problemer med. De som ikke ville øke felleskostnader for helt nødvendig vedlikehold, som ikke har penger, og ser på hver utgift som en trussel. Sorry..bare min erfaring. Aldri mer små sameier. 

Men det er jo ikke rart det. Unge låner jo ofte maks av det de kan. 

Derfor pleier jeg alltid å anbefale unge å kjøpe borettslag. Det blir et veldig oversiktlig utgiftsbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ser vi mulig diskuterer med helt ulikt utgangspunkt, Men det belyser i alle fall at problemet er det samme uansett samfunnslag/alder.

Vi er 40. Og de andre to enhetene (under oss) er typisk seniorleiligheter med alt på ett plan, alle i høy prisklasse. 

Som sagt går det fint. De betaler det jeg ber om, uten å noen gang sjekke konto eller kreve regnskap. Men selv om de absolutt er friske nok til å ta unna ute er snømåking vårt ansvar (fordi vi uansett må på jobb hver dag, og de kan velge å være inne), og maling det samme (men de vil kjøpe seg ut, vi mener det er en unødvendig kostnad med mindre det er hele huset som må tas). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har nylig kjøpt en bolig med en leilighet i bunnen. Det er to leiligheter over oss. Bygget er gammelt (1800-tallet) og det har ikke blitt gjort veldikehold på mange år. Nå går husforsikringen ut i slutten av måneden og blir ikke forlenget. Vi har initiert kontakt med de to andre eierne, men hun ene eieren sier hun ikke ønsker å bruke tid på møte med sameiet.

Hva ville dere gjort i dette tilfellet? Vi har heller ikke lyst til å bruke tid på vedlikehold, men det må jo gjøres. Også må vi jo ha en husforsikring på hele bygget? Det er heller ingen som har stiftet et sameie og ingen penger på bok da det ikke er felleskostander.

Anonymkode: 7e7c8...5c2

Her har dere gjort dårlig forarbeid før dere kjøpte boligen. Om det ikke er sameie eller finnes noen kontrakter eller avtaler, kan dere ikke tvinge noen som ikke har lyst eller råd til å utføre eller betale for vedlikehold. (Med forbehold mot at det står noe i regelverket).

Hvorfor blir ikke husforsikringen forlenget? 

Anonymkode: 02c39...4d7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor avslutte husforsikring? Noe av det dummeste du kan gjøre. 

Dessverre har dere gjort dårlig research. Jeg forstår meg ikke på folk som kjøper leilighet i et bygg/bolig. Blir ofte mye styr. Borettslag er MYE bedre

Anonymkode: c70c5...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor avslutte husforsikring? Noe av det dummeste du kan gjøre. 

Dessverre har dere gjort dårlig research. Jeg forstår meg ikke på folk som kjøper leilighet i et bygg/bolig. Blir ofte mye styr. Borettslag er MYE bedre

Anonymkode: c70c5...007

Ja brenner huset ned så sitter de der igjen med nada…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Her har dere gjort dårlig forarbeid før dere kjøpte boligen. Om det ikke er sameie eller finnes noen kontrakter eller avtaler, kan dere ikke tvinge noen som ikke har lyst eller råd til å utføre eller betale for vedlikehold. (Med forbehold mot at det står noe i regelverket).

Hvorfor blir ikke husforsikringen forlenget? 

Anonymkode: 02c39...4d7

Det finnes så godt som ingen sameier med 3-4 enheter som styrer på med registrering, sameieavtale, regnskap eller felleskostnader. 

Likevel er det en veldig ok boform for oss som ønsker litt mer plass, gjerne bynært, men likevel slippe hage. Eller de som ikke har råd til større. 

Vi har imidlertid tvunget gjennom en sameiekonto ganske raskt. Og at penger alltid skal være på plass her før tjenester bestilles. Og at det alltid skal være nok til å dekke husforsikring og slikt det neste året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...