AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Hva skjer om man ikke oppgir forbruksgjeld når man skal søke boliglån? Har bra egenkapital og skal ikke låne så mye,så har ikke noe å si sånn sett. Er heller ikke et kjempestort forbrukslån. Jeg ønsker ikke at samboeren min skal vite om dette forbrukslånet. Anonymkode: 5d60f...6ba
LissiN Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 Bankene sjekker alltid gjeldsregisteret før de gir deg lån, så banken får vite om din forbruksgjeld uansett. Om samboer får dette er jeg usikker på. 10
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skjer om man ikke oppgir forbruksgjeld når man skal søke boliglån? Har bra egenkapital og skal ikke låne så mye,så har ikke noe å si sånn sett. Er heller ikke et kjempestort forbrukslån. Jeg ønsker ikke at samboeren min skal vite om dette forbrukslånet. Anonymkode: 5d60f...6ba Det vil jo såklart bli tatt en kredittsjekk og evt utfall påvirker betjeningsevne/lånetilbud. Anbefaler heller å være i forkant å ta en samtale med samboer slik at han er klar over ditt økonomisk stå sted. Litt bedre at du ringer mamma selv enn at rektor gjør det prinsipp. Anonymkode: 8ed5b...f70 1
Gjest takinova Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skjer om man ikke oppgir forbruksgjeld når man skal søke boliglån? Har bra egenkapital og skal ikke låne så mye,så har ikke noe å si sånn sett. Er heller ikke et kjempestort forbrukslån. Jeg ønsker ikke at samboeren min skal vite om dette forbrukslånet. Anonymkode: 5d60f...6ba Det er slutt på den tiden hvor man kunne gjemme inneværende års forbruksgjeld. Det er pålagt søk i registerne på det. MEN: Om du og sambo søker om boliglån digitalt, så får dere opp et ja eller nei(eller en låneramme). Så vidt jeg vet dukker det ikke opp tall på annen gjeld. Så hvis forbruksgjelda di er liten, så vil det ikke så veldig mye å si på den totale lånerammen. Men hvorfor holde det skjult? Er det bare skam eller er det verre ting(spillegalskap feks). Det greieste er jo å refinansiere denne gjelden inn i et evt. boliglån.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det vil jo såklart bli tatt en kredittsjekk og evt utfall påvirker betjeningsevne/lånetilbud. Anbefaler heller å være i forkant å ta en samtale med samboer slik at han er klar over ditt økonomisk stå sted. Litt bedre at du ringer mamma selv enn at rektor gjør det prinsipp. Anonymkode: 8ed5b...f70 Jeg vet at det påvirker betjeningsevnen å ha gjeld fra før,men som sagt er ikke det problemet, da vi ikke skal låne så mye pga høy egenkapital. Anonymkode: 5d60f...6ba
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vet at det påvirker betjeningsevnen å ha gjeld fra før,men som sagt er ikke det problemet, da vi ikke skal låne så mye pga høy egenkapital. Anonymkode: 5d60f...6ba Hvorfor betaler du ikke bare ned forbrukslånet? for ja det vil selvsagt være en del av og synelig i en boliglåns prosess. Anonymkode: 8ed5b...f70 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor betaler du ikke bare ned forbrukslånet? for ja det vil selvsagt være en del av og synelig i en boliglåns prosess. Anonymkode: 8ed5b...f70 Jeg betaler jo på det hver mnd,men har ikke mulighet til å betale ned alt på en gang. Anonymkode: 5d60f...6ba 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg betaler jo på det hver mnd,men har ikke mulighet til å betale ned alt på en gang. Anonymkode: 5d60f...6ba Bruk av egenkapital, bli fri lånet! Anonymkode: d44f6...743 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Bruk av egenkapital, bli fri lånet! Anonymkode: d44f6...743 Egenkapitalen er vår felles,forbrukslånet er mitt,som jeg ikke ønsker at han skal vite om. Anonymkode: 5d60f...6ba
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Egenkapitalen er vår felles,forbrukslånet er mitt,som jeg ikke ønsker at han skal vite om. Anonymkode: 5d60f...6ba Hvor fornøyd hadde du blitt hvis samboeren din skjulte forbrukslån for deg? Anonymkode: e8ca2...adf 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #11 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Egenkapitalen er vår felles,forbrukslånet er mitt,som jeg ikke ønsker at han skal vite om. Anonymkode: 5d60f...6ba Så dere har avtalt høyere sparing til EK enn du egentlig har råd til? Du kan vel bare si at du ønsker å beholde litt av din del av EK som buffer? Og så bruker du av dette til å betale ned forbrukslånet og så sparer du opp din bufferkonto igjen. Anonymkode: 3f764...f81
newman01 Skrevet 15. mars 2023 #12 Skrevet 15. mars 2023 Så du har overskudd og kapasitet til å kunne betale ned forbrukslån med 20%+++ rente, men velger å spare til felles egenkapital? Hjelpes. Hvor økonomisk blåst kan man bli egentlig? Og snakk med samboer da. Hva annet har du i skapet? Gonoré, unge på si og forakt for personen i tillegg? 3
Snublefot62 Skrevet 15. mars 2023 #13 Skrevet 15. mars 2023 Dette kommer frem i lyset før eller siden uansett. Både forbruksgjeld og kredittkort vil komme opp i en søknadsprosess og tas opp av rådgiver når dere begge sitter der i banken og ser på lånemuligheter. Så du kan jo holde det hemmelig så lenge du klarer men det kommer opp for en dag uansett før eller siden. Hva tror du da er best at det blir avslørt i banken eller at han vet om det i forkant? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #14 Skrevet 15. mars 2023 Sånt kommer frem i samtale med banken 😅 Vi satt i møte med rådgiver for å få lån og hun gikk gjennom begges økonomi og da stod samboeren min med en eller annen kreditt på 10 000 for noe jaktutstyr han hadde betalt på nedbetaling som jeg ikke visste om. Ikke noe big deal, men de går som sagt gjennom begge parters økonomi med begge to Anonymkode: b4cc1...b50 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #15 Skrevet 15. mars 2023 Hvor mye har du i kredikkgjeld da? Hvis du logger deg inn på "gjeldsregisteret innsyn" så ser du hva banken får opp om deg, og hva samboer også vil få beskjed om på møte i banken. Anonymkode: 18fcf...1e8
newman01 Skrevet 15. mars 2023 #16 Skrevet 15. mars 2023 On 3/14/2023 at 11:35 AM, AnonymBruker said: Hva skjer om man ikke oppgir forbruksgjeld når man skal søke boliglån? ... Jeg ønsker ikke at samboeren min skal vite om dette forbrukslånet. Anonymkode: 5d60f...6ba Det er et veldig dårlig premiss for den ander parten å ikke bli tilstrekkelig informert om den økonomiske tilstanden til den man skal ta opp lån sammen med (og faktisk være ansvarlig for) 3
Ms. Steele Skrevet 15. mars 2023 #17 Skrevet 15. mars 2023 Snublefot62 skrev (6 timer siden): Dette kommer frem i lyset før eller siden uansett. Både forbruksgjeld og kredittkort vil komme opp i en søknadsprosess og tas opp av rådgiver når dere begge sitter der i banken og ser på lånemuligheter. Så du kan jo holde det hemmelig så lenge du klarer men det kommer opp for en dag uansett før eller siden. Hva tror du da er best at det blir avslørt i banken eller at han vet om det i forkant? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sånt kommer frem i samtale med banken 😅 Vi satt i møte med rådgiver for å få lån og hun gikk gjennom begges økonomi og da stod samboeren min med en eller annen kreditt på 10 000 for noe jaktutstyr han hadde betalt på nedbetaling som jeg ikke visste om. Ikke noe big deal, men de går som sagt gjennom begge parters økonomi med begge to Anonymkode: b4cc1...b50 Jeg har kjøpt flere boliger gjennom årene, men har til gode å måtte møte personlig i banken for å søke boliglån. Dette gjøres jo enkelt på nett. Man sitter ikke nødvendigvis i banken med en kunderådgiver. Til TS, Banken vil jo lett se denne forbruksgjelden via Gjeldsregisteret når dere søker boliglån, så hvis du ikke opplyser om denne så vil du ikke fremstå som en person med god økonomisk sans. I verste fall vil de se på deg som en som lyver og holder tilbake opplysninger selv om beløpet er ganske lite. Slike vil de neppe ha som lånekunde. Da vil jo også samboeren din begynne å stusse på hvorfor banken kanskje ikke vil innvilge lånet til tross for god egenkapital, selv om banken ikke nødvendigvis opplyser om akkurat det forbrukslånet. 1
Million Skrevet 15. mars 2023 #18 Skrevet 15. mars 2023 (endret) Snublefot62 skrev (9 timer siden): Dette kommer frem i lyset før eller siden uansett. Både forbruksgjeld og kredittkort vil komme opp i en søknadsprosess og tas opp av rådgiver når dere begge sitter der i banken og ser på lånemuligheter. Så du kan jo holde det hemmelig så lenge du klarer men det kommer opp for en dag uansett før eller siden. Hva tror du da er best at det blir avslørt i banken eller at han vet om det i forkant? Hva? Sitte der i banken?!? Jeg har hatt boliglån i 3 ulike banker de siste 7 årene (shoppet rundt etter best rente) og i ingen av de tilfellene har det vært snakk om noe personlig oppmøte i banken. Man ordner jo alt sånt online/på nett i dag, ikke noe møte på bankkontorer (filialer og kontorer de legges jo ned over en lav sko i dagens samfunn også)! Det er ikke som før i tiden, for mange år siden, da man før sto med lua i hånda i banken og ba så ydmykt om et lån. Endret 15. mars 2023 av Million
Snublefot62 Skrevet 15. mars 2023 #19 Skrevet 15. mars 2023 Stort sett. Men da vi skulle kjøpe ny bolig i fjor var det oppmøte med to ulike kunderådgivere. Til tross for at vi hadde kundeforhold fra før og lån fra før. Ene banken var ny for meg og den andre var ny for begge. Men begge var og lokale banker med fokus på nærområder. DNB og Nordea ville ikke ha oss inn på møte. Og ga og de to dårligste tilbudene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå