Gå til innhold

Uteskole- barn som ikke vil være med

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger bare litt innspill på noe som skjedde i dag.

11 åringen har uteskole i dag og klassen skal på tur til et sted et lite stykke fra skolen (ca 15-20 min å gå) En liten stund etter at de skulle ha gått ringer lærer og sier at datteren vår ikke vil være med. Hun virker lei seg, sier hun er redd for å ikke ha noen å være sammen med på tur og at hun derfor ikke vil være med.  De andre har gått og lærer har ikke tid til å vente så han lurer på om jeg kan ringe jenta vår.

Jeg gjør det- hun sier det samme til meg (vi snakker litt rundt det, og flere i klassen som hun pleier å være med er fraværende i dag), hun kjenner seg lei seg og at hun hvertfall ikke vil gå nå som hun må gå alene selv om jeg forsøkte å overtale og finne en løsning med henne. Men litt vanskelig over tlf.

Ordet det slik at bestefar hentet henne,  og at han kunne kjøre henne opp. Hun ville fortsatt ikke, så de dro hjem for å gjøre skolearbeid hjemme.

Så her sitter jeg på jobb med en litt kjip følelse i magen og lurer på hvordan jeg skal reagere på dette. På en side syns jeg det er dårlig av skolen å gå fra henne, og at de ikke forsøkte å motivere henne mer eller finne en løsning med henne før de dro. Fikk så vondt av henne når hun sto igjen på skolen lei seg. 

På en annen side skjønner jeg at hele klassen ikke kan vente på henne i evigheter og at hun nå som 11 åring er såpass "stor", at hun bare burde blitt med. 

Bør hun få noen konsekvenser av dette? Eller er det skolen som burde få en tilbakemelding her? 

Anonymkode: a257a...36e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes ikke skolen trenger noen tilbakemelding på dette. Som du sier, de kan jo ikke vente i evigheter på et barn som ikke vil være med. De kan jo ikke like gjerne ta henne fysisk med, det var vel derfor du ble ringt.

Jeg hadde snakket med barnet om at skole er skole, og at man ikke kan la være å bli med bare fordi man ikke vil. Men jeg ville selvfølgelig anerkjent at hun var lei seg for å ikke ha noen å være med. 

Anonymkode: fbe70...ea1

• Liker 23
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Skolen har ansvar for fler enn henne så ikke skyld på skolen, alt ligger på datteren din som ikke klarer å tilpasse seg. 11 år gammel bør man klare å være med på tur om man ikke har diagnoser har ulike slag. 

Ta en ordentlig prat med henne om forventninger og forsøke å få henne til å bli bedre kjent med andre.  Dere kan involvere skolen som hjelp for at hun skal få bedre kontakt med andre, men mest ligger på henne. Å feige ut fra tur gir ikke akkurat godt inntrykk på andre, de blir jo av datteren din da ansett for å ikke være bra nok for henne.

Anonymkode: 17d5c...82b

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Dette er et skoleproblem. Helt normalt at en i den aldersgruppen ikke har lyst til noe. Da er det de voksne på skolen som skal håndtere det. Hvis de ikke får det til, er det for lite voksne til stede. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skolen har ansvar for fler enn henne så ikke skyld på skolen, alt ligger på datteren din som ikke klarer å tilpasse seg. 11 år gammel bør man klare å være med på tur om man ikke har diagnoser har ulike slag. 

Ta en ordentlig prat med henne om forventninger og forsøke å få henne til å bli bedre kjent med andre.  Dere kan involvere skolen som hjelp for at hun skal få bedre kontakt med andre, men mest ligger på henne. Å feige ut fra tur gir ikke akkurat godt inntrykk på andre, de blir jo av datteren din da ansett for å ikke være bra nok for henne.

Anonymkode: 17d5c...82b

nå syns jeg du er slem. kan være jenta blir mobbet eller utestengt av de andre som var der for alt man vet

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
ESFP skrev (1 minutt siden):

Dette er et skoleproblem. Helt normalt at en i den aldersgruppen ikke har lyst til noe. Da er det de voksne på skolen som skal håndtere det. Hvis de ikke får det til, er det for lite voksne til stede. 

Men skolen har altså ikke nok ressurser til å dille med 11-åringer som ikke vil, bare fordi bestevennene ikke er der altså. Jeg mener det er foreldrenes ansvar å lage litt mer robuste barn. Om så store barn setter seg på bakbeina så får konsekvensen bli at de må hospitere i parallell-klassen eller på kontoret, eller at foreldrene må hente dem. 

Anonymkode: 60fcd...024

• Liker 27
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Når heller ikke du eller bestefar klarer å overtale henne til å bli med, så er det for mye å forvente at skolen, som har mange andre elever å ta hensyn til, skal klare å nå gjennom. 

Snakk med henne. Det er dessverre mange av oss som må gjøre ting vi ikke vil på en daglig basis. Det er bedre å hjelpe henne til å finne en måte å håndtere det på.

Anonymkode: af2d0...550

• Liker 31
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Da bare sier du at neste gang er det ikke noe valg.

Anonymkode: 14c6c...64e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men skolen har altså ikke nok ressurser til å dille med 11-åringer som ikke vil, bare fordi bestevennene ikke er der altså. Jeg mener det er foreldrenes ansvar å lage litt mer robuste barn. Om så store barn setter seg på bakbeina så får konsekvensen bli at de må hospitere i parallell-klassen eller på kontoret, eller at foreldrene må hente dem. 

Nei, men da må skolen finne ressurser til å møte denne type adferd. Skolen kan ikke be foreldre hente barn hver gang de ikle har lyst til noe. Da må de voksne ta seg tid til å lytte til og validere barnet, og stå i kampen slik at barnet gjør det som er forventet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan være litt både og - 

Gå litt i deg selv - har barnet fått slippe "alt" som er ubehagelig frem til nå i livet? Vært litt mye curling og helikopter forelder?Isåfall kan dette være et resultat av det. Om så er tilfelle tenker jeg at barnet ikke må få en konsekvens utenom at dere ser på hvordan dere kan være mindre curling og gjøre barnet mer rusta til å stå i ubehagelige situasjoner. 

Men, det kan bunne i helt andre ting også. Dårlig skolemiljø - dette er et skoleproblem.

Angst - dette blir et dere problem. 

Vrangskap - da bør barnet få konsekvenser. 

I bunn og grunn - årsaken til barnets oppførsel bør være ledende for hvordan dere skal takle dette. 

❤️

Anonymkode: ba061...30c

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

.

Endret av ESFP
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når heller ikke du eller bestefar klarer å overtale henne til å bli med, så er det for mye å forvente at skolen, som har mange andre elever å ta hensyn til, skal klare å nå gjennom. 

Snakk med henne. Det er dessverre mange av oss som må gjøre ting vi ikke vil på en daglig basis. Det er bedre å hjelpe henne til å finne en måte å håndtere det på.

Anonymkode: af2d0...550

men kanskje man bør kartlegge nærmere årsaken bak. Må jo være ganske ille npr jenta blir lei seg og bare blånekter å bli med uansett. Virker jo som hun var redd rett og slett

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Greit å finne grunn, men skole er skole. Da blir man med enten man vil eller ikke. Hadde det hvert mitt barn hadde jeg kjørt henne opp og satt henne igjen rett og slett.

Blir for dumt at man ikke blir med på tur fordi man trur man ikke har noen å være sammen med. Denne ungen vil få et tøft liv hvis du ikke skaffer hjelp TS. 

Anonymkode: 08ffe...c2b

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

men kanskje man bør kartlegge nærmere årsaken bak. Må jo være ganske ille npr jenta blir lei seg og bare blånekter å bli med uansett. Virker jo som hun var redd rett og slett

Når skal det kartlegges? Og av hvem? 

Anonymkode: 63ecd...698

AnonymBruker
Skrevet
ESFP skrev (2 minutter siden):

Nei, men da må skolen finne ressurser til å møte denne type adferd. Skolen kan ikke be foreldre hente barn hver gang de ikle har lyst til noe. Da må de voksne ta seg tid til å lytte til og validere barnet, og stå i kampen slik at barnet gjør det som er forventet. 

Skolen kan ikke bare "finne ressurser" som ikke eksisterer. Lærere strekker seg allerede veldig langt og bruker de ressursene som finnes veldig effektivt. Foreldre må bidra med å lære barna at de må gjøre det de får beskjed om. Alt for mange barn slipper å gjøre en hel masse ting bare fordi de ikke har så veldig lyst. Og denne innstillingen drar de med seg til skolen. 

• Liker 28
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (6 minutter siden):

Eller så ville hun bare ikke, fordi (som ts skriver) at flere som hun bruker å være sammen med,  var fraværende i dag 🤷‍♀️ 

Ts: ta en skikkelig prat med barnet ditt, rundt at noen ganger må man bare gjøre ting man ikke vil. Det gjelder både skole og arbeidslivet videre. Skolen kan selvsagt ikke bære henne med seg når hun blånekter å bli med. 

Anonymkode: 5d94b...1a0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller så ville hun bare ikke, fordi (som ts skriver) at flere som hun bruker å være sammen med,  var fraværende i dag 🤷‍♀️ 

Ts: ta en skikkelig prat med barnet ditt, rundt at noen ganger må man bare gjøre ting man ikke vil. Det gjelder både skole og arbeidslivet videre. Skolen kan selvsagt ikke bære henne med seg når hun blånekter å bli med. 

Anonymkode: 5d94b...1a0

men hvorfir ble hun lei seg? Hadde det vært tilfelle hadde hun vel bare vørt litt småsur

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss ville løsningen vært at hun måtte være med i en annen klasse på skolen hele dagen, og da ville det i hvertfall ikke vært noen venner der (det må de som kommer for sent til tur gjøre, og det er ikke attraktivt). 

Både du og lærer bør ta en prat med henne om at dette ble skulk, var et dårlig signal til alle de andre barna (det går an å nekte), og at av og til må man gjøre ting man ikke ønsker, særlig på skolen. Men vis forståelse for at hun ikke ønsket det, og grav litt mer i det med at de andre klassekameratene er så lite interessante å være sammen med at man heller skulker. 

Anonymkode: e1492...494

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en evig gjenganger i en viss alder. vi har samme greie med vår frøken. Men som jeg sier til henne. Det er ikke hun som bestemmer innholdet i skolen. Er det utedag, så skal hun være med. Det er ikke noe å diskutere. Jeg godtar ikke telefoner fra lærer om at frøken fryd har slått seg vrang. 

Der i mot er det riktig å anerkjenne at barnet føler hun ikke har noen å være sammen med. Dette er noe de kan jobbe med på skolen, men dette må da komme i forkant. Barnet må også være villige til å være sammen med de hun kanskje ikke kjenner eller liker best. Som jeg sier til min datter, er at man kan ikke alltid velge på øverste hylle, ønsker man at andre skal inkludere enn selv, må man også inkludere de andre. 

Anonymkode: 64f76...15b

• Liker 22
  • Nyttig 2
Gjest takinova
Skrevet
ESFP skrev (38 minutter siden):

Flott. 20 ansatte i hver klasse for å håndtere det "normale" i at en 11-åring "ikke har lyst".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...