Gå til innhold

Forbrukslån - renter - skatt. What?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mange forbrukslån og er skyldig 755 000,-. Det er forskjellig rente på de forskjellige lånene, men la oss si mellom 16 og 24%. Inntekten min er 400 000,-

Lurer på om noen kloke hoder kan hjelpe meg å finne svar på følgende;

Omtrent hvor stort rentefradrag blir dette pr. år?

I hvilken grad påvirker gjelden skattetrekket?

Jeg blir trukket 12% skatt i 2023, i 2022 (og årene før det) hadde jeg tabelltrekk, samt 34% skattetrekk fra andre arbeidsgivere enn min faste. Kan 12% stemme i år?? Det står det på alt nå, både fast arb.giver og biarb.giver..

Veldig takknemlig for svar 🥰

Anonymkode: 2129f...354

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har mange forbrukslån og er skyldig 755 000,-. Det er forskjellig rente på de forskjellige lånene, men la oss si mellom 16 og 24%. Inntekten min er 400 000,-

Lurer på om noen kloke hoder kan hjelpe meg å finne svar på følgende;

Omtrent hvor stort rentefradrag blir dette pr. år?

I hvilken grad påvirker gjelden skattetrekket?

Jeg blir trukket 12% skatt i 2023, i 2022 (og årene før det) hadde jeg tabelltrekk, samt 34% skattetrekk fra andre arbeidsgivere enn min faste. Kan 12% stemme i år?? Det står det på alt nå, både fast arb.giver og biarb.giver..

Veldig takknemlig for svar 🥰

Tar utgangspunkt i en rente på 20 % da totalt på hele gjelden din,  dvs at du har gjeldsrenter på 151 000. Kan du sjekke skattekortet om dette stemmer? Veldig mange har fått altfor mye gjeldsrenter på skattekortet i år. Dette betyr at skatteprosenten blir lav og du kan forvente en stor baksmell om du ikke endrer det til riktig beløp.

Jeg skulle f.eks ha 60 000 i gjeldsrenter men hadde fått oppført 155 000...

Skattetrekket ditt på 12 % ligger nok litt for lavt.

Anonymkode: b3c06...69c

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar 🥰

Tidligere har det stått Minstefradrag i egen inntekt 109 950, Gjeldsrenter 127 600  og premie til pensjonsordning 6 700 Totalt 238 168.

Mens det i år står Minstefradrag 104 450 pensjonspremie 6 900 og gjeldsrenter 281 300.

🤔🤔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svar 🥰

Tidligere har det stått Minstefradrag i egen inntekt 109 950, Gjeldsrenter 127 600  og premie til pensjonsordning 6 700 Totalt 238 168.

Mens det i år står Minstefradrag 104 450 pensjonspremie 6 900 og gjeldsrenter 281 300.

🤔🤔

Der har du svaret ditt, dine gjeldsrenter har også blitt satt altfor høyt. Bare å sette dem ned til hva de var i fjor, så slipper du den store baksmellen 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk 😘

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Der har du svaret ditt, dine gjeldsrenter har også blitt satt altfor høyt. Bare å sette dem ned til hva de var i fjor, så slipper du den store baksmellen 🙂

Med "baksmell", menes det penger til gode i 2024? 

Anonymkode: b549d...4cb

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ser at skattetrekket også er for lavt. Skjønte ikke terminologien her, men ser det nå

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Baksmell er restskatt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, heller det motsatte,  at man må betale penger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, heller det motsatte,  at man må betale penger.

Når man setter ned beregningen for gjeldsrenter settes skattetrekket ned også? Altså får man mer baksmell hvis man allerede betaler mindre skatt? Eller tar jeg feil her?

Her er kommentaren jeg siterte:

1 hour ago, AnonymBruker said:

AnonymBruker
Skrevet

Baksmell er det samme som at man blir skyldig ja. Og det vil man jo for all del unngå 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når man setter ned beregningen for gjeldsrenter settes skattetrekket ned også? Altså får man mer baksmell hvis man allerede betaler mindre skatt? Eller tar jeg feil her?

Her er kommentaren jeg siterte:

Når man setter ned gjeldsrentene på skattekortet, så blir månedsbeløpene man må betale i skatt høyere.  I TS sitt tilfelle betyr dette ca en månedlig skattebetaling på ca 3000 mer i skatt enn nå. Men hen slipper da altså å betale ca 35 000 i baksmell i 2024.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man setter ned gjeldsrentene på skattekortet, så blir månedsbeløpene man må betale i skatt høyere.  I TS sitt tilfelle betyr dette ca en månedlig skattebetaling på ca 3000 mer i skatt enn nå. Men hen slipper da altså å betale ca 35 000 i baksmell i 2024.

Okei! Blandet med renteinntekter. Takk for oppklaring

AnonymBruker
Skrevet

Lavere rente på restskatt enn forbruksgjeld. Jeg hadde ikke endret og betalt ned så mye jeg kunne av forbrukslån.. men bare hvis jeg var i stand til å betale hele lånet. Når forbrukslånet er nesten dobbelt av lånet kvalifiserer du vel for gjeldsordning?

Anonymkode: f49f6...7ba

Skrevet

Betaler du løpende renter på alle disse lånene eller er noen av dem i mislighold?

Du får fradrag for betalte renter foregående år. Du skal ha fått årsoppgave fra alle dine kreditorer som viser hva du har betalt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klarer du å betale fradragene på den gjelden med så lav inntekt? 

Anonymkode: b506e...778

Skrevet

Kjempemange har opplevd datafeil på skattekortet sitt i år, en datafeil fra Skatteetaten sin side. Likevel har ikke skatteetaten gjort noe for å rette opp i dette, det må hver enkelt skatteyter gjøre og passe på og gå inn og rette på skattekortet sitt.

Jeg fikk også en feil på hvor mye renter skatteetaten "regnet med" at jeg skulle betale i år. De la på mange titusener for mye. Hadde jeg latt det stå, hadde jeg fått en solid baksmell neste år pga for lite betalt skatt i år.

Les denne artikkelen.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/feilopplysninger-pa-skattekortet-ma-vaere-en-datafeil/15373225/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...