Gå til innhold

Svigermor og ferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor har demens som utvikler seg stadig mer. Hun har den typen hvor man blir ukritisk og ufin. Spesielt gjelder dette mot meg, men det kommer også gloser mot barna. Jeg synes det er grusomt å være der, men har blitt med først pga stebarn og nå pga fellesbarn. Men nå kjenner jeg at det begynner å holde for min del. Skjønner ikke poenget med at jeg er der store deler av feriene når barnet vårt aldri vil kunne få en relasjon med dama. Ikke kan jeg prate med mannen heller, for da blir hun paranoid og tror vi planlegger å skade henne. Hun orker ikke å gå ut av huset og takler heller ikke at vi drar ut. Nå vil jeg heller til min familie som fellesbarnet faktisk vil ha med seg videre i livet. Pga lang reisevei må vi prioritere, det er kostbart å fly og vi kan ikke være begge steder samtidig. Jeg har foreslått at han tar med stesønnen dit i påska, at jeg og felles er der en dag eller to, og at jeg og felles deretter drar til min familie også kan han og stesønnen være hos moren hans. Det var helt uaktuelt. Jeg skjønner at han vil til moren sin, og jeg skjønner at han vil at barnet vårt skal bli kjent med henne, men det er 0% hyggelig der. Det er spørsmål om kort tid før barna uansett må skjermes pga økende utagerende atferd. Hva gjør jeg? :( 

Anonymkode: a7734...fd0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes din løsning høres fin ut jeg. Fordele litt.

du må bare fortelle barna at hun er syk og ikke kan noe for oppførselen.

Anonymkode: 749e1...65d

• Liker 2
Skrevet

Synes du har foreslått en fin mellomløsning. Men begge barna bør holdes vekk fra bestemor i størst mulig grad når hun har den adferden hun har. Ikke bare fellesbarnet.

Jeg kan tenke meg at mannen din synes det er vanskelig å være alene med sin mor når hun er i den tilstanden hun er og ønsker hjelp fra deg, men dette skal ikke gå ut over deg og barna. Så stå på ditt og dra til dine foreldre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes din løsning høres fin ut jeg. Fordele litt.

du må bare fortelle barna at hun er syk og ikke kan noe for oppførselen.

Ja, gjør selvsagt det. Men det er ikke så lett for små barn å skjønne når farmor slår, kaller meg jævla hore, fitteslikker, truer, sier at hun ikke liker dem, etc. Dette skjer selvsagt ikke hele tiden, men det kommer plutselige utbrudd. Forferdelig sykdom, og ikke noe små barn evner å forstå. Det er ikke en atferd jeg synes barna skal være vitne til selv om det stort sett går fint. Jeg kunne tålt all kritikken mot meg, men når barnet mitt blir skremt og gråter så synes jeg det er på tide å få slippe å være der. Det synes jeg om hans særkullsbarn og, men det får være hans valg. Uff… :( 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at din mann nok bør dra dit alene, dersom han ønsker. (Ønsker han det ikke er han selvsagt ikke forpliktet til å dra bare fordi dette er slekt, det er tankegods som hører tiden før velferdsstaten hjemme). Som du sier - det har liten verdi å utsette mindreårige for voldelige (psykisk eller fysisk) voksne. At adferden skyldes en diagnose er uvesentlig - foreldre har ansvar for å sikre at mindreårige er trygge.
svigermor er voksen - hennes behov er dermed alltid mindre viktig enn et barns.

Og så bør jo denne damen inn i det offentliges varetekt. Har din mann sikret henne plass på et dertil egnet tilbud for demente? Har hun døgnkontinuerlig overvåkning? Er det gjort en nylig evaluering på hennes tilregnelighet?

Anonymkode: 046c0...8f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, gjør selvsagt det. Men det er ikke så lett for små barn å skjønne når farmor slår, kaller meg jævla hore, fitteslikker, truer, sier at hun ikke liker dem, etc. Dette skjer selvsagt ikke hele tiden, men det kommer plutselige utbrudd. Forferdelig sykdom, og ikke noe små barn evner å forstå. Det er ikke en atferd jeg synes barna skal være vitne til selv om det stort sett går fint. Jeg kunne tålt all kritikken mot meg, men når barnet mitt blir skremt og gråter så synes jeg det er på tide å få slippe å være der. Det synes jeg om hans særkullsbarn og, men det får være hans valg. Uff… :( 

Det skjønner jeg. Høres ut som du gjør riktig valg for barna 🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk som er voldelige skal anmeldes. Hvor mange anmeldelser har du levert på henne til nå? Du plikter å anmelde når hun slår - hun kan jo slå små barn på butikken neste gang. Anmeldelser er en viktig del av veien mot tvangsinnleggelse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at din mann nok bør dra dit alene, dersom han ønsker. (Ønsker han det ikke er han selvsagt ikke forpliktet til å dra bare fordi dette er slekt, det er tankegods som hører tiden før velferdsstaten hjemme). Som du sier - det har liten verdi å utsette mindreårige for voldelige (psykisk eller fysisk) voksne. At adferden skyldes en diagnose er uvesentlig - foreldre har ansvar for å sikre at mindreårige er trygge.
svigermor er voksen - hennes behov er dermed alltid mindre viktig enn et barns.

Og så bør jo denne damen inn i det offentliges varetekt. Har din mann sikret henne plass på et dertil egnet tilbud for demente? Har hun døgnkontinuerlig overvåkning? Er det gjort en nylig evaluering på hennes tilregnelighet?

Hun bor i et slags bofellesskap med tilrettelagt bolig og fungerer litt bedre når vi ikke er der, hun takler rett og slett ikke besøk. Og det er forståelig med så begrenset kognitiv kapasitet. Samtidig har hun ikke selvinnsikt (det er jo en del av sykdommen) og vil veldig gjerne ha oss på besøk. Klart det er fryktelig vondt å si nei. Man skal være temmelig bortreist for å komme inn i de offentlige døgntjenestene altså, så lenge dama spiser og lever så må hun nok forbli hjemme. Det er også ENORMT vanskelig å få gjort god utredning (som må til for å få krav på spesialiserte tjenester) når dama motsetter seg, men det er i gang, og hun får absolutt tett oppfølging. Uansett er det et sidespor.

AnonymBruker
Skrevet

Har du og mannen lik oppfattelse av sykdomsforløpet til svigermor? Kunne dere tatt en prat med noen som har innsikt i hennes tilstand, slik at dere får en felles forståelse av situasjonen? Kanskje fått litt råd fra profesjonelle om hva dere bør gjøre.

Det høres jo ut som at han er i fornektelse når det gjelder morens tilstand. Det kan sikkert være vanskelig for ham å akseptere at hun har blitt så dårlig som hun er. Og jeg vil gjette at han raskt kommer i forsvarsposisjon når dere diskuterer dette. Dermed kommer dere aldri frem til noe som er godt nok for begge. Kanskje dere skal ta en "meta-prat", altså snakke sammen om hvordan dere snakker sammen om denne problemstillingen.

Anonymkode: 68fa5...eb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen barn bør tas med dit. Mannen din får ta noen turer alene.

Anonymkode: 3640a...e1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst ville jeg selvfølgelig skjermet barn, og går det ikke så går det ikke, det bør jo en oppegående far også ser.

Men samtidig ville jeg nok brukt ditt argument mot deg. Din familie har de årevis på å skape minner sammen med, og for dere til å se dem sammen. Dette er kanskje siste mulighet mannen har til å se en relasjon mellom egen mor og barnebarn, og han ser at de få, gode øyeblikkene straks er slutt. 

Jeg ville strukket meg for å bruke tid med henne. Forutsatt at dere fant en form og varighet på hver gang dere møtes som fungerer i relasjonen. Er det for eksempel steder og settinger som fungerer bedre enn å være hjemme hos henne? Selv om det er lang reisevei vil jeg si at det som mulig er siste sommeren er verdt det også for et veldig kort besøk, der dere mulig også bor på hotell eller lignende. Mulig barna kan få korte besøk/treff, mens mannen din kan bruke mye tid med henne mens du tar begge barn og finner på noe annet. 

Anonymkode: 2c0f6...b21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...