AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 I dag når jeg leverte datteren vår i barnehagen så ble jeg stående å prate litt med en ansatt noen minutter før jeg gikk. Mens vi prater så kommer det ett barn bort å sier jeg har fått medisin i rompa i dag for så å løpe inn å leke. Den ansatte virket ikke så veldig overrasket. Jeg derimot ble helt paff. Datteren vår har første dag tilbake i dag etter å har vært hjemme i 11 dager. Hatt øreverk, øyekatar, feber, hoste og masse snørr. Ei venninne som jobber i barnehage fortalte at ei jente kom å fortalte henne at hun hadde kastet opp den natten. Hva er det som skjer med foreldre??! Skjønner ikke de at det går utover andre!? Anonymkode: b1bc6...01b 8 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 Om barn sier sånt behøver det ikke å bety at det har skjedd nylig. I tillegg er det mange slags typer medisin som gis som stikkpille. Anonymkode: 92e0c...122 24 2 7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 Barn har ofte ikke begrep om «i dag», og barn kan kaste opp av f.eks hoste uten av det er noe videre dramatikk i det (hoste kan sitte i uker etter at viruset er vekk). Slapp av og ha tro på at andre foreldre tar fornuftige valg, de fleste gjør det. Anonymkode: aab38...c96 17 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 Mitt barn sa også at hun hadde kastet opp i går. Det var 4 uker siden. Ikke i går altså. Anonymkode: cb80c...dec 30 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 Mine barn hoster til de kaster opp om natten når de er forkjøla. Det er ikke omgangssyke, det er ikke smittsomt og jeg holder dem ikke hjemme av den grunn (alene). Kan godt være at de forteller om det i barnehagen, men jeg har snakket med ped.leder om dette, og dette er avklart - så kan det være at ikke enhver assistent som er innom vet bakgrunnen for at det er greit at mitt barn kommer, tross oppkast om natten. Når hun da videreforteller dette til sine venner og familie - så vet ikke de om konteksten, og det virker som om jeg sender barn med omgangssyke i barnahage. Ikke hør så mye på slik løssnakk. Anonymkode: 77972...4d2 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 Enig med de over her. Barn har ikke helt kontroll på tidsperspektivet her. De kan fortelle om ting som har skjedd for flere uker siden som om det skjedde i går. Men jeg har opplevd som ansatt i bhg at bleiebarn har hatt paracet stikkpille i bleien og at barn har blitt sendt tilbake i bhg for tidlig etter oppkast/diare og deretter smittet en hel gjeng. Gikk glipp av en julaften et år fordi foreldrene mente bestemt at det ikke var spysyken. (Barnet hadde blitt sendt hjem dagen før pga oppkast -da skjedde det ute så mindre fare for smitte). Kom i bhg dagen etter og hadde både diaré og oppkast og ble selvfølgelig sendt hjem igjen. Halve personalgruppen og barnegruppa lå med omgangssyke den julen 🙄 Anonymkode: 2b694...9a3 4 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 Jenta mi på fire år kan også si at hun kastet opp i går, men sannheten er at hun kastet opp i romjula. Vi var i lekeland på lørdag, og i dag fortalte hun de voksne i barnehagen at hun lekte masse i lekeland i går. Ta det med en klype salt Anonymkode: e1796...c7f 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 Sier som de andre her, dette med tidsperspektiv. Mitt ene barn forteller om mye som har skjedd i går og i dag og i natt, som egentlig skjedde for flere dager eller uker siden for den saks skyld. Så man kan ikke ta det for god fisk nei, og jeg ville ihvertfall ikke begynt å mistenkeliggjøre andre foreldre på dette grunnlaget. Anonymkode: 7bd86...334 1
jaromei Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 Samme her som hos mange over. I går sa kidden at vi hadde spist fiskeboller i går, men det var over en uke siden. I går kan også av og til omtales som "i dag" 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine barn hoster til de kaster opp om natten når de er forkjøla. Det er ikke omgangssyke, det er ikke smittsomt og jeg holder dem ikke hjemme av den grunn (alene). Kan godt være at de forteller om det i barnehagen, men jeg har snakket med ped.leder om dette, og dette er avklart - så kan det være at ikke enhver assistent som er innom vet bakgrunnen for at det er greit at mitt barn kommer, tross oppkast om natten. Når hun da videreforteller dette til sine venner og familie - så vet ikke de om konteksten, og det virker som om jeg sender barn med omgangssyke i barnahage. Ikke hør så mye på slik løssnakk. Anonymkode: 77972...4d2 Hvorfor sender du barn til barnehagen morgenen etter at de har hostet til de har spydd om natten ? Det er ikke smittsomt sier du, men hva er det da ? Anonymkode: 8e4cb...73d 1
Fionas Skrevet 14. mars 2023 #11 Skrevet 14. mars 2023 Kan også hende barnet har vondt i armen eller noe som ikke smitter. Kanskje barnet er plaget med hodepine.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #12 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor sender du barn til barnehagen morgenen etter at de har hostet til de har spydd om natten ? Det er ikke smittsomt sier du, men hva er det da ? Anonymkode: 8e4cb...73d Det er en forkjølelse som forårsaker hoste. Noen hoster ganske mye om natten som gjør at man brekker seg. Det gjør mine barn. Brekningene kan noen gang føre til at en del slim kommer opp, endre ganger kan det ende med oppkast. Forkjølelse kan selvsagt være smittsomt, og de er hjemme om de har feber, om de var mye våkne med hoste om natten som gjør at de er slitne, dårlig allmenntilstand etc. Men når den "akutte" delen av en forkjølelse er over, og barnet har såkalte restsymptomer som kan vare i en uke eller to, så sender jeg i barnehagen selv om barnet hoster til det kaster opp om natten (noen ganger våkner de nesten ikke av det engang). Jeg har alltid vært slik selv, og er slik enda. Flere uker etter at selve forkjølelsen har gått over, så hostes det voldsomt om natten. Kan fortsatt hoste til jeg kaster opp. Men, jeg er i full stand til å gå på jobb dagen etter. Det skal legges til at barna det gjelder begge har astmatiske tendenser og dette nok er grunnen til natt-hosten etter forkjølelse. Anonymkode: 77972...4d2 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #13 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er en forkjølelse som forårsaker hoste. Noen hoster ganske mye om natten som gjør at man brekker seg. Det gjør mine barn. Brekningene kan noen gang føre til at en del slim kommer opp, endre ganger kan det ende med oppkast. Forkjølelse kan selvsagt være smittsomt, og de er hjemme om de har feber, om de var mye våkne med hoste om natten som gjør at de er slitne, dårlig allmenntilstand etc. Men når den "akutte" delen av en forkjølelse er over, og barnet har såkalte restsymptomer som kan vare i en uke eller to, så sender jeg i barnehagen selv om barnet hoster til det kaster opp om natten (noen ganger våkner de nesten ikke av det engang). Jeg har alltid vært slik selv, og er slik enda. Flere uker etter at selve forkjølelsen har gått over, så hostes det voldsomt om natten. Kan fortsatt hoste til jeg kaster opp. Men, jeg er i full stand til å gå på jobb dagen etter. Det skal legges til at barna det gjelder begge har astmatiske tendenser og dette nok er grunnen til natt-hosten etter forkjølelse. Anonymkode: 77972...4d2 Synes det hørtes litt voldsomt ut, og ikke minst slitsomt for barna. Vi som er voksne har et helt annet immunforsvar enn barna, og vi tåler litt mere enn de. Uansett så bør en se an hva slags overskudd de har før en sender de i barnehagen. Men nå er det sånn at jeg alltid reagert på de barna som alltid går og hoster og snørrer sammen med de andre i barnehagen. Anonymkode: 8e4cb...73d
tussi84 Skrevet 14. mars 2023 #14 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er en forkjølelse som forårsaker hoste. Noen hoster ganske mye om natten som gjør at man brekker seg. Det gjør mine barn. Brekningene kan noen gang føre til at en del slim kommer opp, endre ganger kan det ende med oppkast. Forkjølelse kan selvsagt være smittsomt, og de er hjemme om de har feber, om de var mye våkne med hoste om natten som gjør at de er slitne, dårlig allmenntilstand etc. Men når den "akutte" delen av en forkjølelse er over, og barnet har såkalte restsymptomer som kan vare i en uke eller to, så sender jeg i barnehagen selv om barnet hoster til det kaster opp om natten (noen ganger våkner de nesten ikke av det engang). Jeg har alltid vært slik selv, og er slik enda. Flere uker etter at selve forkjølelsen har gått over, så hostes det voldsomt om natten. Kan fortsatt hoste til jeg kaster opp. Men, jeg er i full stand til å gå på jobb dagen etter. Det skal legges til at barna det gjelder begge har astmatiske tendenser og dette nok er grunnen til natt-hosten etter forkjølelse. Anonymkode: 77972...4d2 Får barna dine astma medisin? med tanke på hosting på natta med brekninger så burde jo det forsøkes? Gutten vår hosta slik du beskriver, men etter han begynte med astma medisin så er den type hoste borte. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #15 Skrevet 14. mars 2023 Ett av mine barn elsker å være midtpunkt og smører ofte tjukt på når hun forteller historier. "Jeg kastet opp masse i natt!" kan oversettes med at hun kastet opp en gang for to uker siden. Håper barnehageansatte og foreldre skjønner at barn kan si veldig mye rart som ikke er sant..... Anonymkode: be618...ac9 1
Gjest takinova Skrevet 14. mars 2023 #16 Skrevet 14. mars 2023 Slapp nå av. Kan være et utall medisiner på et helt annet tidspunkt. Det har vel ikke du noe med!
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #17 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I dag når jeg leverte datteren vår i barnehagen så ble jeg stående å prate litt med en ansatt noen minutter før jeg gikk. Mens vi prater så kommer det ett barn bort å sier jeg har fått medisin i rompa i dag for så å løpe inn å leke. Den ansatte virket ikke så veldig overrasket. Jeg derimot ble helt paff. Datteren vår har første dag tilbake i dag etter å har vært hjemme i 11 dager. Hatt øreverk, øyekatar, feber, hoste og masse snørr. Ei venninne som jobber i barnehage fortalte at ei jente kom å fortalte henne at hun hadde kastet opp den natten. Hva er det som skjer med foreldre??! Skjønner ikke de at det går utover andre!? Anonymkode: b1bc6...01b Folk får barn men driter i ansvaret. Sender de avgårde i bhg og skole og driter i at barnet er syk eller å smitte andre! Det er seg selv og jobb forann barna! Egoister! Anonymkode: fe2dc...e77
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #18 Skrevet 14. mars 2023 Opplever ofte paracet rester i bleia på barn i vår barnehage. Ringer vi og ber de hente barna så får vi bare kjeft. Så det stemmer TS at det finnes foreldre som ikke bryr seg. Anonymkode: 508d1...0ce 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #19 Skrevet 14. mars 2023 Mener du foreldrene skal klandres for at barn er individer som forteller om egne opplevelser? Anonymkode: 0de90...c94
Sofakona Skrevet 14. mars 2023 #20 Skrevet 14. mars 2023 Det er dessverre to sider her...der med medesiner i rompa kan være Pga de hadde vondt et sted..eller bare medesin for kor annet. Men dessverre finnes det mange foreldre som kommer med unnskyldninger som barnet mitt spiste noe rart i går og kastet opp i natt ..men det er ikke omgangssyke. På avdelingen til min datter hadde de omgangssyke i 3 mnd. .de ble ikke kvitt det da foreldre ikke overholdt 48 timers regelen. En avdeling måtte stenge da de ikke hadde nok ansatte pga omgangssyke . Og ja mange sender barn med stikkpille i rompa pga feber og håper de ikke blir tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå