AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Vi har spesielt én situasjon i huset per nå, som holder på å slite oss ut fullstendig. 6 åring har vært mye syk denne vinteren, men mye forkjølelser og tull i nesen, tett og rennende nese. Hun TÅLER ikke være tett i nesen eller hvis det renner. På dagen går det fint, men når hun skal legge seg, det er da helvete begynner. Vi kan bruke 3 timer på legging! Hun sparker, griner og klarer ikke å rose seg fordi nesen er tett. Får hun nesespray så klarer ikke hun å vente til den virker, begynner å snufse og sparke med engang. Og blir det tårer så blir jo nesen tett, da hjelper jo ikke det med nesespray heller 🤷🏻♀️når det er faren som legger går det bedre, med meg så går det dårlig hver gang. Ofte mistenker jeg at det er andre ting som plager når hun begynner å sparke sånn og være lei seg, fordi jeg hører at nesen er fin og hun puster fint. Men det er akkurat som om noen trykker en bryter og hun forandrer seg på sekunder. Jeg har prøvd å snakke med henne, spørre og grave om det er noe mer som plager, men hun vet ikke hva det er og hvorfor hun er lei seg. Det er nesen som hun sier. Men ofte når hun begynner å gråte og har sittet sånn en stund så vet hun ikke lenger hva hun er lei seg for 🤷🏻♀️ det er vanskelig å roe seg sier hun, men trøst vil hun ikke ha. Men vil at noen skal være der. Helst begge to. Vi har prøvd å snakke med henne om dette med nesen og nesespray. At hun må faktisk vente i noen minutter til den virker skikkelig, hun sier hun vet alt det. Men det er ikke lett når hun er trøtt, det er vanskelig sier hun. Det er vanskelig for oss også nå. Hun kan våkne midt på natten og være tett og klarer ikke roe seg igjen. Ofte står vi bare opp hvis hun våkner kl 06 eller senere. Vi blir jo sinte på henne når hun begynner å sparke og være helt villmann i sengen midt på natten, det blir ofte verre men tålmodigheten vår er lik null! Vi er utslitt. hjelp Anonymkode: a8cbc...01f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 Vi har samme problemet med 5 åringen som ikke takler tett nese, som det er mye av i vinter. Vår løsning er å gi melatonin på kvelden så hun får sove. Vi fikk tipset fra en lege etter ukesvis med strev. Alt er mye bedre hvis hun først klarer å sovne. Vi kutter det ut når hun er frisk og det er ikke noe problem. Anonymkode: 43db3...4ca
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 Hva slags nesespray gir dere? Jeg hadde seriøst gitt to dobbel dose på kvelden for raskere effekt. Jeg kjenner egentlig til problemet, og du skriver hun vet alt dette. Før dere går til sengs, tar dere to spray i hvert nesebor, sitter oppe til det fungerer og så legger seg ned. Forklar henne at det beste er å ligge litt høyt med hodet. Kunne dere kanskje lagt inn litt ekstra prat rett før leggetid? Anonymkode: 7239e...a3e 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva slags nesespray gir dere? Jeg hadde seriøst gitt to dobbel dose på kvelden for raskere effekt. Jeg kjenner egentlig til problemet, og du skriver hun vet alt dette. Før dere går til sengs, tar dere to spray i hvert nesebor, sitter oppe til det fungerer og så legger seg ned. Forklar henne at det beste er å ligge litt høyt med hodet. Kunne dere kanskje lagt inn litt ekstra prat rett før leggetid? Anonymkode: 7239e...a3e Vi gir otrivin for barn, to spray i hvert nesebor, og så har vi saltvann med mentol for å bedre effekten. Vi sprayer før hun går til sengs, så sitter vi på sengen og leser og gjerne prater litt før lyset slokkes. Da har nesesprayen fått jobbet litt og vi hører at hun puster fint. Det er likevel ikke godt nok av og til. Hun kan ligge helt fint i noen minutter (sitter/ligger med henne til hun sovner), så plutselig snufser hun voldsomt inn og så begynner det! Enten er hun tett sier hun eller så renner det. Derfor så tror jeg at hun har begynt å bruke nesen som en unnskyldning til utagere. At det er noe mer der. Hun sier selv at hun vet ikke hva som gjør at hun reagerer slik. Som sagt, av og til vet hun ikke helt hva hun griner for (hvis hun sitter og gråter pga «nesen» i 30 minutter). Og vi sier at hun må nesten roe seg ned for at nesen skal være i orden, blir vanskelig å puste normalt når hun gråter. Vi hadde samme periode i fjor. Var sånn hele vinteren. Når våren kom så forsvant alle plagene i nesen og hun ble «normal». Vi har testet henne for allergi tidligere, men det har ikke slått ut på noe. Vi fikk likevel nesespray med kortison for at vi slapp å bruke så mye otrivin da det ikke er bra på nesen over tid. Men på de verste dagene er vi nødt å bruke det, likevel er det ikke godt nok det heller. Så vi vet ikke helt hva vi skal gjøre. Hvordan holde ut. Hun sover også på rommet med oss. ts Anonymkode: a8cbc...01f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi har samme problemet med 5 åringen som ikke takler tett nese, som det er mye av i vinter. Vår løsning er å gi melatonin på kvelden så hun får sove. Vi fikk tipset fra en lege etter ukesvis med strev. Alt er mye bedre hvis hun først klarer å sovne. Vi kutter det ut når hun er frisk og det er ikke noe problem. Anonymkode: 43db3...4ca Vi er egentlig litt i mot å gi melatonin, har lest på det, de advarer mot det. Da barnet kan være sløvt og uopplagt neste dag. Litt dumt med tanke på skolen og andre aktiviteter. ts Anonymkode: a8cbc...01f 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi gir otrivin for barn, to spray i hvert nesebor, og så har vi saltvann med mentol for å bedre effekten. Vi sprayer før hun går til sengs, så sitter vi på sengen og leser og gjerne prater litt før lyset slokkes. Da har nesesprayen fått jobbet litt og vi hører at hun puster fint. Det er likevel ikke godt nok av og til. Hun kan ligge helt fint i noen minutter (sitter/ligger med henne til hun sovner), så plutselig snufser hun voldsomt inn og så begynner det! Enten er hun tett sier hun eller så renner det. Derfor så tror jeg at hun har begynt å bruke nesen som en unnskyldning til utagere. At det er noe mer der. Hun sier selv at hun vet ikke hva som gjør at hun reagerer slik. Som sagt, av og til vet hun ikke helt hva hun griner for (hvis hun sitter og gråter pga «nesen» i 30 minutter). Og vi sier at hun må nesten roe seg ned for at nesen skal være i orden, blir vanskelig å puste normalt når hun gråter. Vi hadde samme periode i fjor. Var sånn hele vinteren. Når våren kom så forsvant alle plagene i nesen og hun ble «normal». Vi har testet henne for allergi tidligere, men det har ikke slått ut på noe. Vi fikk likevel nesespray med kortison for at vi slapp å bruke så mye otrivin da det ikke er bra på nesen over tid. Men på de verste dagene er vi nødt å bruke det, likevel er det ikke godt nok det heller. Så vi vet ikke helt hva vi skal gjøre. Hvordan holde ut. Hun sover også på rommet med oss. ts Anonymkode: a8cbc...01f Da gjør dere jo mer enn nok. Haper det ordner seg snart 💕 Virker som nesen kanskje ikke er problemet, men at hun er i en litt kjedelig periode.. Det skjer mye i utviklingen i den alderen. Merker det selv på egen. Er det slik at hun låser seg litt? Hos oss hjelper det å få fokuset litt over på noe annet, snakke om noe spesielt, gjerne noe som kan være opplysende om hva som skjer i kroppen når man blir sint, redd eller har mye energi osv.. Ting som du tenker kan være relevant for de følelsene hun vanligvis pleier å ha. Hvis hun er oppsatt i dette med nesen, kan du prøve å massere lett mellom øyebryna hennes slik at det åpner bihulene litt. (hvis man presser lett og slipper, vil du selv kjenne det åpner opp litt). Du kan få henne til å tenke seg til at nesen åpner seg. Jeg ser for meg at å lære henne om disse tingene på den tiden kan kanskje hjelpe henne. Selvom man vanligvis snakker og lærer bort til barna, kan det nok hjelpe henne å forstå hva som skjer.. Før det skjer. Anonymkode: 7239e...a3e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi er egentlig litt i mot å gi melatonin, har lest på det, de advarer mot det. Da barnet kan være sløvt og uopplagt neste dag. Litt dumt med tanke på skolen og andre aktiviteter. ts Anonymkode: a8cbc...01f Da har du lest om feil medikament. Melatonin gir ikke sløvhet eller uopplagthet. Det har veldig kort halveringstid på bare 30 minutter og er et søvnhormon noe som ikke gir noen hangover effekt. Det du tenker på er Vallergan, det gir sløvhet dagen etterpå. De fleste leger har gått bort fra vallergan til barn og anbefaler bare melatonin nå. Anonymkode: 43db3...4ca
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 Hva med å heve senga i hodeenden? Anonymkode: 5c22a...a73 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Da har du lest om feil medikament. Melatonin gir ikke sløvhet eller uopplagthet. Det har veldig kort halveringstid på bare 30 minutter og er et søvnhormon noe som ikke gir noen hangover effekt. Det du tenker på er Vallergan, det gir sløvhet dagen etterpå. De fleste leger har gått bort fra vallergan til barn og anbefaler bare melatonin nå. Anonymkode: 43db3...4ca Man skal være forsiktig med å gi melatonin til vann og unge. Sivertsen, som i en årrekke studert og forsket på søvn, mener praksisen med å skrive ut melatonin til barn og unge har gått litt for langt her i Norge. – Melatonin skal i utgangspunktet ikke brukes som sovemedisin til barn, da det kun er godkjent som sovemedisin til eldre over 65 år, men det kan brukes til behandling av jetlag og døgnrytmeforstyrrelser. En del ungdom sliter med forsinket søvnfasesyndrom og i slike tilfeller kan melatonin være noe man vurderer i tillegg til annen behandling, sier han. Årsaken er at vi ikke har nok studier som viser hvilken effekt og bivirkninger det kan ha på barn. Vi vet for eksempel ikke om det å tilføre melatonin kan føre til at vi endrer kroppens egen produksjon, slik at vi produserer mindre enn det vil vanligvis ville ha gjort. Dyreforsøk har også vist at det å tilføre melatonin påvirker reproduksjonssystemet, noe som kan være uheldig for unge kvinner som skal føde. Sivertsen mener det må gjøres mye mer forskning på begge disse typene før man kan anbefale melatonin som en generell innsovningsmedisin til barn. Han advarer derfor foreldre mot å kjøpe melatonin til barna, selv reseptfrie sorter som ifølge produsentene kan brukes av barn over tre år. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kk.no/mamma/advarer-mot-a-gi-barn-melatonin/73586111&ved=2ahUKEwiowbCCntz9AhUNvosKHTZ7AzYQFnoECCkQAQ&usg=AOvVaw3cGc7AjnRw3w-jHeqOMe3p Anonymkode: 6d800...62f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man skal være forsiktig med å gi melatonin til vann og unge. Sivertsen, som i en årrekke studert og forsket på søvn, mener praksisen med å skrive ut melatonin til barn og unge har gått litt for langt her i Norge. – Melatonin skal i utgangspunktet ikke brukes som sovemedisin til barn, da det kun er godkjent som sovemedisin til eldre over 65 år, men det kan brukes til behandling av jetlag og døgnrytmeforstyrrelser. En del ungdom sliter med forsinket søvnfasesyndrom og i slike tilfeller kan melatonin være noe man vurderer i tillegg til annen behandling, sier han. Årsaken er at vi ikke har nok studier som viser hvilken effekt og bivirkninger det kan ha på barn. Vi vet for eksempel ikke om det å tilføre melatonin kan føre til at vi endrer kroppens egen produksjon, slik at vi produserer mindre enn det vil vanligvis ville ha gjort. Dyreforsøk har også vist at det å tilføre melatonin påvirker reproduksjonssystemet, noe som kan være uheldig for unge kvinner som skal føde. Sivertsen mener det må gjøres mye mer forskning på begge disse typene før man kan anbefale melatonin som en generell innsovningsmedisin til barn. Han advarer derfor foreldre mot å kjøpe melatonin til barna, selv reseptfrie sorter som ifølge produsentene kan brukes av barn over tre år. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kk.no/mamma/advarer-mot-a-gi-barn-melatonin/73586111&ved=2ahUKEwiowbCCntz9AhUNvosKHTZ7AzYQFnoECCkQAQ&usg=AOvVaw3cGc7AjnRw3w-jHeqOMe3p Anonymkode: 6d800...62f Rettelse: Barn, ikke vann😂 Anonymkode: 6d800...62f 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #11 Skrevet 14. mars 2023 Hun sier det jo selv på ett vis mulig: hun skjønner ikke hvordan hun skal klare å roe seg selv ned. Det virker som en følelse, kanskje frustrasjon, blir så overveldende at hun mister kontroll over sitt eget indre. Detter er selvsagt skremmende for henne. Hun har ikke lært hvordan en roer seg selv ned når en blir veldig overveldet av frustrasjon. Kanskje kan dere snakke om på rolige stunder hvordan en tenker når en blir veldig frustrert og ikke skal ta helt av. Hun klarer ikke regulere seg så dette må hun få tips til å lære å gjøre. Eller det er det jeg tenker. tenk kankje etter hvordan du selv tenker når du bremser ar en frutrasjon ikke går helt over styr Anonymkode: ffa74...90f 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #12 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi har spesielt én situasjon i huset per nå, som holder på å slite oss ut fullstendig. 6 åring har vært mye syk denne vinteren, men mye forkjølelser og tull i nesen, tett og rennende nese. Hun TÅLER ikke være tett i nesen eller hvis det renner. På dagen går det fint, men når hun skal legge seg, det er da helvete begynner. Vi kan bruke 3 timer på legging! Hun sparker, griner og klarer ikke å rose seg fordi nesen er tett. Får hun nesespray så klarer ikke hun å vente til den virker, begynner å snufse og sparke med engang. Og blir det tårer så blir jo nesen tett, da hjelper jo ikke det med nesespray heller 🤷🏻♀️når det er faren som legger går det bedre, med meg så går det dårlig hver gang. Ofte mistenker jeg at det er andre ting som plager når hun begynner å sparke sånn og være lei seg, fordi jeg hører at nesen er fin og hun puster fint. Men det er akkurat som om noen trykker en bryter og hun forandrer seg på sekunder. Jeg har prøvd å snakke med henne, spørre og grave om det er noe mer som plager, men hun vet ikke hva det er og hvorfor hun er lei seg. Det er nesen som hun sier. Men ofte når hun begynner å gråte og har sittet sånn en stund så vet hun ikke lenger hva hun er lei seg for 🤷🏻♀️ det er vanskelig å roe seg sier hun, men trøst vil hun ikke ha. Men vil at noen skal være der. Helst begge to. Vi har prøvd å snakke med henne om dette med nesen og nesespray. At hun må faktisk vente i noen minutter til den virker skikkelig, hun sier hun vet alt det. Men det er ikke lett når hun er trøtt, det er vanskelig sier hun. Det er vanskelig for oss også nå. Hun kan våkne midt på natten og være tett og klarer ikke roe seg igjen. Ofte står vi bare opp hvis hun våkner kl 06 eller senere. Vi blir jo sinte på henne når hun begynner å sparke og være helt villmann i sengen midt på natten, det blir ofte verre men tålmodigheten vår er lik null! Vi er utslitt. hjelp Anonymkode: a8cbc...01f Husker når jeg var liten, jeg taklet heller ikke det der. Jeg takler det nesten ikke som voksen heller. Mennesker puster automatisk gjennom nesen, er den tett så må man puste gjennom munnen, men det krever en del anstrengelse i begynnelsen og når man skal sove kan dette være svært plagsomt og irriterende. så jeg forstår datteren din godt, hun er bare 6-år, det er ikke sånn at hun er 17-år og sparker og griner pga tett nese.. så bare slapp helt av du Anonymkode: 62d0c...040 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #13 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun sier det jo selv på ett vis mulig: hun skjønner ikke hvordan hun skal klare å roe seg selv ned. Det virker som en følelse, kanskje frustrasjon, blir så overveldende at hun mister kontroll over sitt eget indre. Detter er selvsagt skremmende for henne. Hun har ikke lært hvordan en roer seg selv ned når en blir veldig overveldet av frustrasjon. Kanskje kan dere snakke om på rolige stunder hvordan en tenker når en blir veldig frustrert og ikke skal ta helt av. Hun klarer ikke regulere seg så dette må hun få tips til å lære å gjøre. Eller det er det jeg tenker. tenk kankje etter hvordan du selv tenker når du bremser ar en frutrasjon ikke går helt over styr Anonymkode: ffa74...90f Tenker også det er viktig å validere frustrasjonen når dette skjer, anerkjenne følelsen og si at det er helt normalt og greit åvære frustrert, alle blir dette av og til - og at det er plagsomt og forstyrrende følelse. Anonymkode: 62d0c...040 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #14 Skrevet 14. mars 2023 Lær henne fem-øvelsen!🖐️ først sier dere 5 ting dere ser, så fem ting dere hører og deretter fem ting dere kjenner på kroppen - jeg ser mamma, jeg ser taklampen, jeg ser gardinene, jeg ser bamsen min. Jeg hører pusten min, jeg hører pappa gå, jeg hører oppvaskmaskinen på kjøkkenet, jeg hører naboen, jeg hører katten. Jeg kjenner puten under hodet mitt, jeg kjenner dynen på beina mine, jeg kjenner mammas hånd i min hånd, jeg kjenner hjertet mitt slå, jeg kjenner håret i ansiktet mitt. så gjentar dere med fire ting dere ser, hører og kjenner, så tre ting dere ser, hører og kjenner, så to ting dere ser, hører og kjenner og deretter en ting dere ser, hører og kjenner. Psykologen min lærte meg denne og jeg har lært den videre til mange, blant annet flere barn og yngste var niesen min når hun var fire år. Anonymkode: 37ca2...463 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #15 Skrevet 15. mars 2023 Tusen takk for gode svar dere! ❤️ ts Anonymkode: a8cbc...01f
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #16 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Lær henne fem-øvelsen!🖐️ først sier dere 5 ting dere ser, så fem ting dere hører og deretter fem ting dere kjenner på kroppen - jeg ser mamma, jeg ser taklampen, jeg ser gardinene, jeg ser bamsen min. Jeg hører pusten min, jeg hører pappa gå, jeg hører oppvaskmaskinen på kjøkkenet, jeg hører naboen, jeg hører katten. Jeg kjenner puten under hodet mitt, jeg kjenner dynen på beina mine, jeg kjenner mammas hånd i min hånd, jeg kjenner hjertet mitt slå, jeg kjenner håret i ansiktet mitt. så gjentar dere med fire ting dere ser, hører og kjenner, så tre ting dere ser, hører og kjenner, så to ting dere ser, hører og kjenner og deretter en ting dere ser, hører og kjenner. Psykologen min lærte meg denne og jeg har lært den videre til mange, blant annet flere barn og yngste var niesen min når hun var fire år. Anonymkode: 37ca2...463 Så gøy! Det skal jeg gjøre ved neste anledning. Kanskje ikke så lurt å begynne med sånt når man våkner midt på natta, eller? 😅 ts Anonymkode: a8cbc...01f
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #17 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så gøy! Det skal jeg gjøre ved neste anledning. Kanskje ikke så lurt å begynne med sånt når man våkner midt på natta, eller? 😅 ts Anonymkode: a8cbc...01f Nei, kanskje ikke, men det går jo an å forsøke❤️ Anonymkode: 37ca2...463
Sensi Skrevet 15. mars 2023 #18 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 17.55): Vi gir otrivin for barn, to spray i hvert nesebor, og så har vi saltvann med mentol for å bedre effekten. Vi sprayer før hun går til sengs, så sitter vi på sengen og leser og gjerne prater litt før lyset slokkes. Da har nesesprayen fått jobbet litt og vi hører at hun puster fint. Det er likevel ikke godt nok av og til. Hun kan ligge helt fint i noen minutter (sitter/ligger med henne til hun sovner), så plutselig snufser hun voldsomt inn og så begynner det! Enten er hun tett sier hun eller så renner det. Derfor så tror jeg at hun har begynt å bruke nesen som en unnskyldning til utagere. At det er noe mer der. Hun sier selv at hun vet ikke hva som gjør at hun reagerer slik. Som sagt, av og til vet hun ikke helt hva hun griner for (hvis hun sitter og gråter pga «nesen» i 30 minutter). Og vi sier at hun må nesten roe seg ned for at nesen skal være i orden, blir vanskelig å puste normalt når hun gråter. Vi hadde samme periode i fjor. Var sånn hele vinteren. Når våren kom så forsvant alle plagene i nesen og hun ble «normal». Vi har testet henne for allergi tidligere, men det har ikke slått ut på noe. Vi fikk likevel nesespray med kortison for at vi slapp å bruke så mye otrivin da det ikke er bra på nesen over tid. Men på de verste dagene er vi nødt å bruke det, likevel er det ikke godt nok det heller. Så vi vet ikke helt hva vi skal gjøre. Hvordan holde ut. Hun sover også på rommet med oss. ts Anonymkode: a8cbc...01f Du må ikke gi for mye otrivin. Håper du er klar over det og har lest pakningsvedlegget nøye. Hvis ikke så gjør det. Det er ingen spøk å bli avhengig av otrivin.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #19 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 21.24): Man skal være forsiktig med å gi melatonin til vann og unge. Sivertsen, som i en årrekke studert og forsket på søvn, mener praksisen med å skrive ut melatonin til barn og unge har gått litt for langt her i Norge. – Melatonin skal i utgangspunktet ikke brukes som sovemedisin til barn, da det kun er godkjent som sovemedisin til eldre over 65 år, men det kan brukes til behandling av jetlag og døgnrytmeforstyrrelser. En del ungdom sliter med forsinket søvnfasesyndrom og i slike tilfeller kan melatonin være noe man vurderer i tillegg til annen behandling, sier han. Årsaken er at vi ikke har nok studier som viser hvilken effekt og bivirkninger det kan ha på barn. Vi vet for eksempel ikke om det å tilføre melatonin kan føre til at vi endrer kroppens egen produksjon, slik at vi produserer mindre enn det vil vanligvis ville ha gjort. Dyreforsøk har også vist at det å tilføre melatonin påvirker reproduksjonssystemet, noe som kan være uheldig for unge kvinner som skal føde. Sivertsen mener det må gjøres mye mer forskning på begge disse typene før man kan anbefale melatonin som en generell innsovningsmedisin til barn. Han advarer derfor foreldre mot å kjøpe melatonin til barna, selv reseptfrie sorter som ifølge produsentene kan brukes av barn over tre år. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kk.no/mamma/advarer-mot-a-gi-barn-melatonin/73586111&ved=2ahUKEwiowbCCntz9AhUNvosKHTZ7AzYQFnoECCkQAQ&usg=AOvVaw3cGc7AjnRw3w-jHeqOMe3p Anonymkode: 6d800...62f Jeg ville heller vært skeptisk til å gi store dose otrivin over lengre tid enn å gi melatonin. Dessuten er melatonin nå godkjendt for barn i Norge, denne godkjenningen kom i fjor. Før så måtte du få melatonin på godkjenningsfritak, men nå er det både å få kjøpt over disk og som vanlig resept. Det handler om kost nytte her. Et barn som er på underskudd av søvn og som er uregulert over lengre tid er ikke bra det heller. Melatonin er svært ufarlig i forhold til mye annet. Anonymkode: 43db3...4ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå