Gå til innhold

Hvordan fordele utgifter med samboer -dine og mine barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Del 1:

Vi har begge varierende inntekt og har blitt enige om at vi skal betale inn forskjellig prosentvis til felleskassa. Feks tjener han mer enn meg i de neste to årene og vil betale 60% av felleskostnader og jeg 40%. Dette revurderer vi når min inntekt endrer seg, og det blir nok motsatt om et par år.

Del 2:

Hva skal inngå i felleskassa? Jeg har 3 barn boende 50% hos meg, og han har 2 barn 100%. I tillegg har han 2 voksne barn som studerer og bor hjemme, som også spiser her nesten alle måltider. 
Er det noen grei måte å regne dette på? Vi vil begge være rause med hverandre, og ønsker ikke å telle på kronene hvem som drikker mest melk osv, men også at ingen skal føle seg snyltet på.

Anonymkode: 3b4d9...fc7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Del 1:

Vi har begge varierende inntekt og har blitt enige om at vi skal betale inn forskjellig prosentvis til felleskassa. Feks tjener han mer enn meg i de neste to årene og vil betale 60% av felleskostnader og jeg 40%. Dette revurderer vi når min inntekt endrer seg, og det blir nok motsatt om et par år.

Del 2:

Hva skal inngå i felleskassa? Jeg har 3 barn boende 50% hos meg, og han har 2 barn 100%. I tillegg har han 2 voksne barn som studerer og bor hjemme, som også spiser her nesten alle måltider. 
Er det noen grei måte å regne dette på? Vi vil begge være rause med hverandre, og ønsker ikke å telle på kronene hvem som drikker mest melk osv, men også at ingen skal føle seg snyltet på.

Anonymkode: 3b4d9...fc7

Del 1 er ok, her går inn alle felles regninger og bokostnader.

Del 2 kan løses enten ved at du betaler inn all mat til deg og dine barn, han til seg og sine barn (men da må dere nesten ha 2 kjøleskap/ frysere).

Evt så kan det være mest riktig, hvis han har voksne barn og dine er mindre at fordelingen til mat utgifter blir fordelt sånn at det beregnes at det er 4 voksne i husstanden og 3 barn, halve tiden hvor barna regnes å spise halvdelen av det de voksne gjør? Jeg tror jeg ville hatt en fordeling sånn at han betalte 60 eller 70 % av matutgiftene hvis dere ikke går for løsning 1.

Vi har tilnærmet løsning 1 hos oss, vi kjøper inn hver vår mat, (fordi vi har veldig forskjellig kosthold) har hver vår fryser, men deler utgiften til mat vi begge spiser. Barna (felles barn) er voksne, når de er på besøk så betaler vi like mye av deres mat.

Anonymkode: 4adc9...54b

Skrevet

Matfordeling: barn over 12 år teller som voksne, barn under 12 år teller som 1/2 voksen.

Skaff dere en egen matkonto og så setter dere begge inn penger der når det er tomt, etter brøken nedenfor.

Dersom dine barn er under 12 år og hans ikke-studerende barn også er under 12 år, så blir det:

Du: 1 voksen + 3 barn*50% opphold*1/2 = 1 + 0,75 = 1,75 "voksen"

Han: 1 voksen + 2 barn*100%opphold*1/2 + 2 studenter*100% = 4 "voksen"

Så du skal betale for 1,75 andel og han for 4 andeler, som vil si at du betaler 30% av maten og han 70%.

AnonymBruker
Skrevet

Enig, to kontoer, en for regninger der dere fordeler etter inntekt. 

En egen konto med kort til dere begge for mat der dere betaler inn etter antall som skal dekkes av hver. 

Hadde fordelt 1/3 på deg og 2/3 på ham, så om dere bruker 12 000kr i mnd på mat skal han betale inn 8000 på ham og du 4000. Eller bruk sifo budsjett og legg inn ihht denne. 

Særutgifter som beløper seg opp mot 500-1000 kr mnd på matkonto må legges til fra den som har uvanen. Eks snus, røyk, spesielle matvaner, blader, pølser på bensinstasjon, kantine osv. Her må man se stort på det, alle har noen uvaner men gjentagende ekstrautgifter bør med. 

Anonymkode: ffc73...8bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...