Gå til innhold

Forbud mot at begge foreldrene jobber heltid?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vet det er særlig kontroversielt å ta opp dette i en tid hvor det fødes stadig færre barn i Norge, men skal vi virkelig la det vokse opp generasjoner som ikke utvikler empati? https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/barn-og-unge-blir-psykisk-syke-av-mangel-pa-fri-lek/15578573/. Jeg setter det naturligvis på spissen og forstår at et reelt forbud ikke er realistisk, men noe må gjøres.

Veldig mange foreldre klarer å jobbe fulltid og samtidig ta seg av barna sine, men det er også utrolig mange som heller lemper en ipad i fanget deres. Jeg var ute minst seks timer hver lørdag og søndag samt borte i hver eneste ferie i oppveksten (hele sommerferien). Dessverre vokser det opp mange som ikke har de samme mulighetene.

I dagens økonomi er det nesten umulig å jobbe deltid og klare seg jo mindre man arver, men om mange nok jobber deltid vil også prisene synke noe. Det må selvfølgelig andre tiltak til og som endringer i boligpolitikkken etc, men vi er ikke tjent med dagens situasjon.

Endret av Majer
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig vil det aldri komme et forbud for foreldre å jobbe fulltid. 

Anonymkode: 5fabf...600

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha! Dagens 🤣

Anonymkode: a7658...9ad

• Liker 7
Skrevet

Syns jeg ser det.. enda flere damer jobber deltid og ender opp skilte med dårlig økonomi! 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da måtte man i så tilfelle få betalt for en fulltidsjobb. 

Anonymkode: 3d5f0...590

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og hvordan skal man løse et sånnt forbud der det bare er en forelder? Hvor den andre forelderen er død eller ikke tilstede i barnas liv?

Anonymkode: 00ee3...5a7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og hva da med alle enslige foreldre? Jeg hadde jo aldri klart meg, om jeg skulle jobbe deltid.

Anonymkode: 7de9a...524

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mer fornuftig med støtteordninger slik av f.eks barnehageforeldre kunne jobbe 6-timersdager med lønnskompensasjon fra staten. Da hadde jeg vurdert et 3. barn.

Anonymkode: a53a7...adb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Sententia skrev (18 minutter siden):

Syns jeg ser det.. enda flere damer jobber deltid og ender opp skilte med dårlig økonomi! 

Da måtte man endre på ekteskapsloven og sørge for at den som jobber redusert har større rettigheter i forhold til omsorgsarbeid. 

Jeg tror helt ærlig ikke dette samfunnet er best for barna. De som skiller seg har fått rettigheter, og damer har fått hjelp til å være selvgående. Men noen har glemt barna. Det handler dessuten om både boligpolitikk og andre saker. 

Jeg har voksne barn og ungdommer og har jobbet 100 %. Det har gjort at jeg har sikret meg, men jeg kan med hånda på hjerte si at det har gått utover ungene. Ikke alle; men de mest sårbare av disse. De er ikke så trygge som de kunne vært. Haugevis av kvinner - og menn- ender opp som utbrente. Ungdommene er fulle av psykiske problemer. I min generasjon fikk faktisk en del av oss juling under oppveksten og vi er bedre rustet psykisk enn disse som nå vokser til. 

Det er jo noe riv ruskende galt!! Folk vil ikke ha barn lenger. Det er bare stress! De har ikke tid eller ork, eller økonomi. De stresser, blir meldt til barnevernet og blir utbrente. Det er jo noe som ikke stemmer. Vi er så stresset at vi ikke kan ta oss tid til å roe ned og ta vare på barna våre. "Nei, for vi kan jo bli skilt". Selvfølgelig skiller vi oss. 

Anonymkode: 5c006...bfe

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (3 timer siden):

Jeg vet det er særlig kontroversielt å ta opp dette i en tid hvor det fødes stadig færre barn i Norge, men skal vi virkelig la det vokse opp generasjoner som ikke utvikler empati? https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/barn-og-unge-blir-psykisk-syke-av-mangel-pa-fri-lek/15578573/. Jeg setter det naturligvis på spissen og forstår at et reelt forbud ikke er realistisk, men noe må gjøres.

Veldig mange foreldre klarer å jobbe fulltid og samtidig ta seg av barna sine, men det er også utrolig mange som heller lemper en ipad i fanget deres. Jeg var ute minst seks timer hver lørdag og søndag samt borte i hver eneste ferie i oppveksten (hele sommerferien). Dessverre vokser det opp mange som ikke har de samme mulighetene.

I dagens økonomi er det nesten umulig å jobbe deltid og klare seg jo mindre man arver, men om mange nok jobber deltid vil også prisene synke noe. Det må selvfølgelig andre tiltak til og som endringer i boligpolitikkken etc, men vi er ikke tjent med dagens situasjon.

Altfor mange jobber altfor lange dager. Barna er overslitne. Foreldre er ikke tilstede. Avgårde om morningen alene. Hjem alene. Trist. Selv om mange vil så vil de ikke!

Anonymkode: 77e0a...ca2

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det sier mye om deg og ditt menneskesyn at du bare klarer å se for deg dette som et forbud. Så klart skal vi ikke forby noen å jobbe. Presenter det heller som et gode: tilbud om 5 timer kortere arbeidsuke,  uten endring i lønn, for hvert barn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror 6 timers arbeidsdag er en bedre løsning. Og ja, jeg vet det er vanskelig/umulig i visse yrker, men tror det hadde løst veldig mye. 

Anonymkode: 37b8b...57e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes nå også de som jobber deltid som lemper iPaden i fanget på barna, så jeg tror ikke jobb er nødvendigvis et problem for alle :) Vi jobber fulltid, men har fleksible jobber, så en av oss har kortere dager her og der, og jobber det heller inn tidlig på morgenen eller sent på kvelden hvis det trengs, eller uka etter. Føler det fungerer veldig fint. Ville ikke jobbet færre dager eller timer heller. 

Anonymkode: 91a6e...bf9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo jobbe deltid hvis man vil. Men alle har ikke mulighet pga økonomi. Hvis begge jobber 08-16 og har litt reisevei, samt må hente barna, så er man ofte ikke hjemme før kl 17. Så er det middag. Og noen legger seg 19. Det er ikke mye tid til familielivet da. Mange jobber også turnus/andre ugunstige arbeidstider. Ingenting er tilrettelagt de. F.eks blir man kanskje tvunget til å ta ulønnet fordi det ikke finnes barnehagetilbud på ettermiddag. Og jo, men kan si at "da må du bytte jobb", men tenk så mange kvinner det f.eks er i helsevesenet. Og vi mangler allerede maaaaange. Tenk om flere bytter jobb da...

Anonymkode: 18a9b...1ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da måtte man i så tilfelle få betalt for en fulltidsjobb. 

Anonymkode: 3d5f0...590

Å hvem skal betale det mener du? 

Anonymkode: d3e8e...196

AnonymBruker
Skrevet

Dårlige foreldre som dumper en pad i fanget dems, er dårlige foreldre uansett om de er hjemmeværende, uføretrygdede, eller begge har karrierer. 

Anonymkode: fd84b...6d1

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (5 timer siden):

Jeg var ute minst seks timer hver lørdag og søndag samt borte i hver eneste ferie i oppveksten (hele sommerferien). Dessverre vokser det opp mange som ikke har de samme mulighetene.

…..og bare se hvilken vakker blomst du vokste opp til å bli!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å hvem skal betale det mener du? 

Anonymkode: d3e8e...196

Det er noen arbeidsplasser som gjør det :) Fokus på resultat fremfor antall timer. Man jobber fx 4 dagers uke og får full lønn!

Anonymkode: 91a6e...bf9

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan forklare hvordan barnet får færre organiserte aktiviteter som fotball og svømming på fritiden og færre timer med skjerm av at en av foreldrene jobber deltid? Det er jo ikke akkurat i arbeidstiden man kjører ungene på fotball

Anonymkode: 82198...18c

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror helt ærlig at mye kunne vært fikset uten gjennomorganisert fritid.

Anonymkode: c4cdf...18e

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...