Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 Populært innlegg #1 Skrevet 14. mars 2023 Vi fikk vårt første barn for 3 uker siden. Svigers bor på andre kanten av landet og har bestilt reise hit for lenge siden. I forkant av fødselen ga jeg klar beskjed om at JEG sier ifra når jeg er klar for besøk. Dette ble ikke respektert og de kom likevel. Jeg sa også klart ifra til samboer at hvis dem skulle komme nå, så fikk dem ta inn på hotell. Jeg føler livet er et eneste stort kaos på alle plan, og det siste jeg ønsker er å ha overnattingsbesøk i 5 netter. Jeg synes overgangen har vært svært tøff og sliter med min nye tilværelse. Jeg har nok med å bare være mamma om dagen, og finne ut av alt det nye. Men igår natt fikk jeg nok. Babyen hadde grått i lang tid, usikker på hva som feilte. Men jeg måtte jo bare prøve meg frem med amming, byssing, bleieskift osv. Jeg føler jeg enda trenger tid med baby for å forstå og bli kjent. Svigermor fikk med seg all gråtingen og sto opp. Da kom hun å ville overta, mens jeg selv hadde behov for å prøve trøste baby. Da jeg ikke ville overlate hylgråtende baby til henne, ble hun bare gående etter meg å kommentere ALT. Hvordan jeg holde babyen, om jeg hadde ammet, om jeg hadde spist noe jeg ikke burde osv. Jeg prøvde takke pent og si at jeg setter pris på hjelpa, men nå har jeg behov for at jeg og mannen får prøve oss litt selv. Og at vi heller skal komme å si ifra hvis vi trenger hjelp. Dette respekterte hun ikke, og fortsatte å ville ta baby ifra meg, kommentere alt jeg gjorde osv. Tilslutt klikket det for meg! Jeg ropte at jeg hadde gitt beskjed om at vi skulle si ifra hvis vi trengte hjelp og at dagen etter hadde de med å finne seg et hotell og komme seg ut. Også ba jeg henne komme seg vekk fra stuen med det samme. Jeg mistet helt besinnelsen! Jeg var stressa og trist fordi babyen hadde det vondt. Jeg holde meg rolig ovenfor babyen, men hun fikk meg til å føle meg så mislykket og lita. Så tror jeg "søkte litt trøst" i babyen også, og derfor ikke ville gi bort. Mannen er nå kjempesint på meg og synes jeg var svært urimelig. Det gjør jo ikke saken noe bedre! Huff... trengte bare å blåse litt ut! Anonymkode: 67e0b...4a3 19 166 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 14. mars 2023 Skjønner deg veldig godt. Hvorfor respekterte de ikke dine ønsker om ro i barseltiden? Synes ikke det er du som skal beklage noe til dem. Håper de beklager seg å flytter på hotel/drar hjem til de er ønsket på besøk. Anonymkode: 0ac37...e61 82 4 17
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 14. mars 2023 Du er IKKE urimelig. Hvorfor tok de ikke inn på hotell i utgangspunktet når du ga beskjed om at de måtte det hvis de insisterte på å komme? Her blir du helt overkjørt og absolutt ikke respektert. Håper de har dratt nå! Anonymkode: 2dbf5...0e5 68 2 12
Populært innlegg Kelsier Skrevet 14. mars 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 14. mars 2023 Her har svigermor helt glemt hvordan det var å være nybakt mor, og du er slett ikke urimelig. Mannen din derimot, han er urimelig. 109 26
Gjest takinova Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi fikk vårt første barn for 3 uker siden. Svigers bor på andre kanten av landet og har bestilt reise hit for lenge siden. I forkant av fødselen ga jeg klar beskjed om at JEG sier ifra når jeg er klar for besøk. Dette ble ikke respektert og de kom likevel. Jeg sa også klart ifra til samboer at hvis dem skulle komme nå, så fikk dem ta inn på hotell. Det er ekstremt usympatisk av deg å ikke skulle la dem komme og besøke sitt barnebarn. Men enig i at de bør bo på hotell, med mindre dere har veldig god plass hjemme(feks hybel de kan bruke).
Populært innlegg Nymerïa Skrevet 14. mars 2023 Populært innlegg #6 Skrevet 14. mars 2023 Siden de var hos dere på natta, er det sånn å forstå at ønsket ditt om at de bodde et annet sted ikke ble respektert? I så fall foreslår jeg at du helt rolig gjør det klart ovenfor mannen din at dette er resultatet av at han ignorerte deg i utgangspunktet. Hvis det er like før de reiser igjen tror jeg det er best at du lar dette ligge. Hvis de derimot har tenkt å være hos dere flere dager tror jeg nesten at du må si til mannen din at enten drar de eller så gjør du det. Du velger selvfølgelig selv, men hvis du ikke tar denne kampen tror jeg du skal forberede deg på å bli overkjørt i andre saker også. 59 3 20
Populært innlegg Hippogriff Skrevet 14. mars 2023 Populært innlegg #7 Skrevet 14. mars 2023 Så fint at du sto opp for deg selv og babyen. Dette måtte bare gjøres. Det hun gjorde var over alle grenser overfor en nybakt mor i en stresset situasjon. 59 3 12
Al34n0nym1 Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 Herregud for noen svigermødere du har. Er dem klar over at mor og barn trenger å få ro og bli kjent med hverandre etter fødselen? Eller er dem bare helt dumme? 15 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 Populært innlegg #9 Skrevet 14. mars 2023 takinova skrev (7 minutter siden): Det er ekstremt usympatisk av deg å ikke skulle la dem komme og besøke sitt barnebarn. Men enig i at de bør bo på hotell, med mindre dere har veldig god plass hjemme(feks hybel de kan bruke). 🙄 eeh, ts er ikke ekstremt usympatisk på noen som helst måte! Hun skrev at de skulle få komme på besøk når HUN er klar, ikke at de ikke skulle få komme på besøk i det hele tatt! Anonymkode: 8d8a3...865 60 19
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 Herregud jeg skjønner deg. Snakk om å trakke på dine grenser med nyfødt baby. Får ikke hjelpe at hun vil hjelpe. Noen mennesker har ikke empati og evnen til å sette seg inn inn andres situasjon. Jeg opplevde litt av det med at andre ikke skjønner andres situasjone. Men ikke så ille som deg. Men dama som er gift med min far, er en smule påtrengende. Vi hadde akkurat kjørt hjem fra sykehuset med vår første nyfødte baby og sto på trappen og skulle inn. Da har jeg henne på telefon og hun har snakket leenge. Hun pratet og pratet. Hun snakke om at folk må være hensynsfull med oss, kun komme når vi ber om det. Men hun ser ikke selv at "jeg vil legge på nå" og nyte babyen ide vi trer inn i huset for første gang som foreldre. Vi hadde med vilje ikke sagt til noen når vi skulle hjem for vi ville ha tid for oss selv. Anonymkode: 6d24e...ced 10
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #11 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herregud jeg skjønner deg. Snakk om å trakke på dine grenser med nyfødt baby. Får ikke hjelpe at hun vil hjelpe. Noen mennesker har ikke empati og evnen til å sette seg inn inn andres situasjon. Jeg opplevde litt av det med at andre ikke skjønner andres situasjone. Men ikke så ille som deg. Men dama som er gift med min far, er en smule påtrengende. Vi hadde akkurat kjørt hjem fra sykehuset med vår første nyfødte baby og sto på trappen og skulle inn. Da har jeg henne på telefon og hun har snakket leenge. Hun pratet og pratet. Hun snakke om at folk må være hensynsfull med oss, kun komme når vi ber om det. Men hun ser ikke selv at "jeg vil legge på nå" og nyte babyen ide vi trer inn i huset for første gang som foreldre. Vi hadde med vilje ikke sagt til noen når vi skulle hjem for vi ville ha tid for oss selv. Anonymkode: 6d24e...ced Du er jo et voksent menneske som kan si "Nå må jeg legge på, ser frem til at dere kommer på besøk når det er tid for det." Ærlig talt, noen mennesjer lager seg så sære situasjoner.... Anonymkode: 1fa51...6c6 12 2
Gjest takinova Skrevet 14. mars 2023 #12 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 🙄 eeh, ts er ikke ekstremt usympatisk på noen som helst måte! Hun skrev at de skulle få komme på besøk når HUN er klar, ikke at de ikke skulle få komme på besøk i det hele tatt! Anonymkode: 8d8a3...865 Eeeh, jo. Mener du at besteforeldrene virkelig ikke skal få se barnebarnet sitt før denne sutrete mora "er klar"? Men de burde bodd på hotell når de ikke var velkommen hos sønnen og svigerdatteren sin.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #13 Skrevet 14. mars 2023 Jeg syns ikke du er urimelig. Og om du hadde vært urimelig hadde det også vært greit. Du er i en fase hvor det er lov med mye sterke følelser. Svigers burde bodd på hotell og mannen burde støtte deg Anonymkode: 6c68c...017 25 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #14 Skrevet 14. mars 2023 Huff. Jeg synes mest synd på deg som har en slik mann som ikke aksepterer deg som et eget individ med dine egne følelser. Han ser jo ikke engang barnets behov her, en trygg og stabil mor gir trygge og stabile forhold til baby. Anonymkode: 283cb...2c9 31 1 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 Populært innlegg #15 Skrevet 14. mars 2023 takinova skrev (1 minutt siden): Eeeh, jo. Mener du at besteforeldrene virkelig ikke skal få se barnebarnet sitt før denne sutrete mora "er klar"? Men de burde bodd på hotell når de ikke var velkommen hos sønnen og svigerdatteren sin. Ja, jeg mener faktisk at den nybakte mammaen bestemmer når det er greit med besøk! Anonymkode: 8d8a3...865 78 3 16
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #16 Skrevet 14. mars 2023 Så svigermor forsøkte hjelpe og du i tåka av deg og ditt klikka og nå er det viktig for deg å få støtte på at du ikke var urimelig - men det var du altså, ikke nødvendigvis på at de kom og alt det der - men på selven hendelsen når du ble tilbudt hjelp i en setting du helt klart ikke mestret der og da.. Det fine med å være forelder er å vite når man skal ta imot en hånd som vil hjelpe og ikke.. Anonymkode: 2ec53...88c 18
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 Populært innlegg #17 Skrevet 14. mars 2023 takinova skrev (4 minutter siden): Eeeh, jo. Mener du at besteforeldrene virkelig ikke skal få se barnebarnet sitt før denne sutrete mora "er klar"? Men de burde bodd på hotell når de ikke var velkommen hos sønnen og svigerdatteren sin. Selvsagt bør ingen komme på besøk før mor er klar? Folk må da ha forståelse for at det er krevende med både fødsel og nyfødt. Anonymkode: 2dbf5...0e5 41 9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #18 Skrevet 14. mars 2023 Skjønner deg godt, men ville forsøkt å snakke med henne nå når ting har roet seg. Mannen min derimot, han ville jeg venta med å snakke med til de var dratt, for de ville ikke blitt pent. Anonymkode: ec6c4...74b 24 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #19 Skrevet 14. mars 2023 takinova skrev (1 minutt siden): Eeeh, jo. Mener du at besteforeldrene virkelig ikke skal få se barnebarnet sitt før denne sutrete mora "er klar"? Men de burde bodd på hotell når de ikke var velkommen hos sønnen og svigerdatteren sin. Men sjekka de inn på hotell.. nop! Ergo, hun visste nok hva hun sa når hun ba om å få bli klar selv først før de kom. Det er jo tydelig at hun ikke har en mann som oppfører seg som et mannfolk som prioriterer sin families ønsker og behov. Han pleaser mamman sin istedet. Og mammaen kommer nok for å dulle og stelle med den lille dutten sin så han slipper å ta ansvar nå når ts er opptatt med å komme inn i rollen som mor. Farmor kan være en stolt farmor på avstand en stund, bli foret med bilder osv. Men mor klarer ikke å prøve å nyte rollen sin med svigermor hengende over seg, noe som er fullt forståelig for de fleste. Anonymkode: 283cb...2c9 25 4
Populært innlegg Kelsier Skrevet 14. mars 2023 Populært innlegg #20 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så svigermor forsøkte hjelpe og du i tåka av deg og ditt klikka og nå er det viktig for deg å få støtte på at du ikke var urimelig - men det var du altså, ikke nødvendigvis på at de kom og alt det der - men på selven hendelsen når du ble tilbudt hjelp i en setting du helt klart ikke mestret der og da.. Det fine med å være forelder er å vite når man skal ta imot en hånd som vil hjelpe og ikke.. Anonymkode: 2ec53...88c Nei, det var hun ikke. Det er en viktig del av prosessen med å finne trygghet som forelder å finne ut av situasjonen selv. Det du skriver er faktisk helt hinsides, som om noen mestrer å være forelder til det fulle etter så kort tid. 53 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå